Jag tro inte heller det är transporten/att åka som är problemet. För du har rätt för det är vad händer nu och det är DU som lastar nu som är problemet. Det var så enkelt från hur du fråga att lasta till var du står när du fråga. Han är inte rädd för transport som du skrev så vi kan säger det är nåt som händer innan han kommer in i transporten och…det är du. Jag tar det för givet han är som många svår lastade hästar, som var lätt för, men nu står vid rampen med ett uttråkat uttryck på ansikte och peta hö från tänderna med tungan som att säger ”ya, and what are you going to do about it?”. Att han gå in när du har grannan med är pga han har aldrig lyckats på detta sättet och han har inte kommet på att han kan ÄN om han vill.
Du hade en Ifor, har du båda dörrar och lämen? Och vilken använder du. För många hästar är det lättare att använder dörrar än att gå upp för lämmen. Det ser svårare för ut för många människor men hästar hitta att det blir lättare.
Som sagt troligen ditt bekymmer stämmer från att ingen menar vad de säger vid en viss övning= när du är själv och lasta. Hästarna kan vara super lärnings elev. Dvs.. att många har märkt att hästarna har lärt en dålig vana (som ibland kan stanna kvar ett livs tid) under en minut. Så fort de har fått något sorts belöning. Det är det med vissa hästar som sparka när man ska lyfta bak hovar ibland är de förbannad men många gånger tror de att de ska göra så. Matte lyfter hoven, de förstår inte, prova olika saker (tydligen inte prova de att bara står stilla), de ryker bort eller sparka och wha-la de fick belöning. Många gånger ger de upp till slut men processen är det samma varje dag för vissa. De är inte elak eller dum eller försöker bara att jävlas. De tror de gör rätt. Vart jag vill komma med detta är möjligtviss nångång har han fått belöning att stanna vart han vill. Och om han tro han kan vinner så kan de stå där till du ger upp. Hittills har jag inte hört av nån som har stannat där längre än 5½ timmar.
Allt ska var i samma ordning. Om du gör ett misstag börjar om från början och inte börja på vart du lämnade om nåt gick fel. Du kommer förstår mer senare.
Ta en pisk (som en förlängning av armen) av nåt sort eller grimskaft eller även din hand, men det är lättast att kommer åt baken att driva framåt med en pinne/piska för då behöver du inte ändra din position. Ibland när man ska driva och man måste flytta länge mot baken så öppna du en ficka mellan dig och transporten som de går framåt vill de gå genom.
När man driver hästen framåt så ligger du piskan på rumpan och rubba hästen med, så att säger det är inte farlig. När du behöver börja driva så börja du så himla mjuk ”tappa” (slå är för hårt ord och lätt missförstått) på rumpan och successiv hårdare och hårdare. Så fort hästen vissa den minsta försök (lyfta ett ben framåt eller även skifta vikten framåt) så sluta du och ställa armen ner i en avslappnad position. Jag brukare har en piska som är tjockare än de normala, det böjar inte. En dressyr piska kan ”bits” mer. Så det tjockare det är, det snällare det är. Var försiktig och det är inte för att slår det är för att framföra vad din hand kan göra om det var lika långa.
Från början: Ta killen som du brukar göra från en bit bort och skicka in honom till transporten med lite fart. Han säkert kommer att stanna vid en vis punkt men straffa inte honom för det. Du frågar att gå framåt med att klicka eller vad du bruka göra. Om du får inget svar Då börjar du driver framåt när han har taget ett steg, Vända om går bort några meter sen vänd mot tranporten och börja om från början. Gör inte lastning till problemet! just nu öva du att ta ett steg (eller två) framåt. Att ändra dina tankar så ändra du ditt kroppsspråk. Om du har i huvud att han inte går in, med stora sannolik han kommer inte att göra det heller. Att går ifrån transporten är en belöning och det är tvärtom vad folk brukar gör och hästen kan tänka ”hmm, detta är nytt”. Om han fryser fast går bort och jobba bredvid transporten, över en bom, mellan dig och transporten. Håller hans hjärna igång och hans fötter igång framåt. Sen till transporten och du börja om igen: skicka , fråga gå in, börja driva tills du får ett försök. När han ger ett rejält försök kan han stå där en minut. Sen backa du ut han och börja om. Ibland kan de stå där och helt plusligt utan att du gör nåt bara gå in.
Att alltid börja om från början så lära han att saker kommer i ordning och det ger honom en chans att svara vid klickningen t ex. Han vet vad kommer händer innan det händer så säga. Och på det visset är du alltid rättviss. Jag vet du blir frustrerad, många av oss har varit där. Men kommer ihåg det är bara träning och det är inget personligt mot dig. Det är bara nåt han är osäkert om just nu. Han kan vara osäker om du menar vad du säger. Många kan stå där och fråga gå in, blir frustrerad, och sen fråga på en helt orättviss sätt. Eller ”Gå in, annars!” Sen inget mer händer. Att vara konsekvent så kommer han lära fortare att bara gå in är lättare. Att prova massa olika saker och ändra din taktik mitt i allt kan han få belöning att stå, förstärkt.
Det är äntligen väldigt svårt att ta råd över ett forum och själv om jag hade hästen framför mig skulle jag kanske göra det lite annorlunda, men jag tro det är lättast och säkrast för dig att göra från ett snabb svar. Hoppas att du fick nåt från detta skvabble att använda. Lycka till!