Attans envisa häst... (lastningsproblem)

Sv: Attans envisa häst... (lastningsproblem)

mm, jag sa det, att det inte nödvändigtvis måste finnas nh-folk inom western. Det var bara ett förslag.
Du klarar förmodligen det där själv. Du har ju fått en massa bra tips här. ;)

Jag klarar det säkert så småningom, men jag får nog ta hjälp. Tar också till mig en del av tipsen jag fått här.

Kom att tänka på en sak du kan testa, om du har frontutlastning förstås. Vi ställde kärran vid stalldörren när hästarna skulle in på kvällarna. Tog bort mellanväggen och alla bommar så att den var helt tom. Frontlemmen låg så att den slutade precis vid stalldörren.
Sedan fick alla hästarna gå genom transporten varje gång dom skulle in i stallet för kvällen. Våra andra hästar är väldigt lättlastade så dom fick gå före och då var tanken att hon skulle gå efter. Det gjorde hon så småningom men inte utan att trilskas.

Kanske är jag dum nu som ger ett tips som inte funkade för oss. Men när vi var i din situation var alla råd välkomna.:crazy:

Senast ändrad:

Jag har det tyvärr inte så att det går att ställa släpet vid stalldörren. Annars var det ett kreativt förslag!

För att hästen ska komma över problemet med att den är känslig baktill kan man testa med täcke först och sedan sätta fast mjuka rör, helst vattenledningsisolation på täcket och vänja den vid det mjuka trycket. Longera den med en lina löst runt rumpan, släpp linan om hästen får spel, men fortsätt när den är lugn, när den vant sig vid det lätta trycket så ökar man trycket efterhand. Tömkör och låt tömmarna dingla mot rumpan, ha någon som leder i början.

Jag tycker att du har fått flera bra tips, särskilt av Flashlight, men inget verkar vara något du har hjälp av:confused:

(Menar förslaget att ha medhjälparna inom räckhåll men utom synhåll för hästen några gånger så att den lär sej att går den inte in direkt, kommer det fler och då måste den gå in)

Kanske ska du ta experthjälp eftersom inga förslag verkar falla dej i smaken:angel:

Om jag har fattat det hela rätt, så "växer hästen fast" framför rampen - du försöker få den framåt men det händer inget. Jag har två förslag:

1. Parkera släpet bredvid en vägg, fäst en longerlina i grimman, gå in i transporten och lägg linan runt bommen (inte vira) sen får du lyfta ett ben i taget och försöka ställa ner varje ben en liten bit framför det ställe den nyss stod på - samtidigt som du håller linan sträckt. Kan funka om du har tur....

2. Min erfarenhet är att man behöver "stressa upp" de här hästarna som liksom fastnar i marken, så att de börjar röra på fötterna. Arbeta vid sidan av släpet, låt hästen backa - gå fram - backa - gå fram - backa osv. och emellan åt gör du ett försök att kliva in i transporten, men så fort den växer fast börjar du om. (Ställ transporten bredvid en vägg även här)

Det är jättesvårt att ge råd utan att se hur hästen fungerar "live" men har du inte testat dessa så kan du ju göra det.

Jag har testat dina förslag. Om jag flyttar ett ben i taget hinner han flytta tillbaka det ben jag redan flyttat innan jag hinner flytta nästa.

Ditt andra förslag har jag också testat, fast kanske inte så intensivt.

Tack för tipsen!:bow: Ska vidarebefodra! Fiffigt det där med vattenledningsisoleringen:idea:

Hade samma problem som du och tillslut kände jag att det här löser jag inte själv så jag tog hjälp av en nh-tjej (som enligt sina egna utsagor aldrig misslyckats)

Denna tjej har inte principen att hon åker ut och gör jobbet åt dej utan det är du som ska göra allt själv medans hon säger hur du ska göra.

Jag fick först börja med att gå med honom i ett grimma och långt rep och kom han för nära mig så fick han backa han skulle respektera mitt område.

Sedan var det dags för lastning. Då tog vi repet och la det ett varv om bommen sedan gick jag ut igen och ställde mig vid sidan av lämmen. Repet ska vara sträckt hela tiden så att han känner tryck så länge han står still eller backar är det tryck som gäller så fort han går framåt är det eftergift direkt.

Vi stod 5,5 timme utan att han ens tänkte gå framåt. Helt plötsligt tröttnade han och gick på. Många skulle i detta läget berömma och ge mat och låta hästen gå av eller köra till tränig/tävling men det var nu arbetet började han fick gå på och gå av säkert 100 ggr (han fick en boxvila på 30 min i halvtid) under alla dessa gånger så sa tjejen att näre han har inte gett upp än så vi fortsatte trots att jag tyckte det gick jättebra. Efter någon timme var hon nöjd och sa att nu är han klar med vad vi begär av honom.

Eter detta kunde jag lasta honom helt själv i några veckor tills han helt plösligt fick samma ide igen (detta sa hon skulle hända) MEN denna gång visste jag att det enda som gällde var att ta den tid det tar och inte ge upp.. jag väntade 3,5 timme på honom och till slut gav han upp och jag lastade på och av ett par gånger till för att förstärka det. Sedan dess har jag lastat honom själv.

En viktig sak är att du måste bestäma dig för att köra samma sak hela tiden du kan inte ändra dig och tex helt plötsligt börja smacka eller locka med mat om du inte gjort det från början.

Och en annan sak är att hästen får inte gå nära dig om du står vid sidan av rampen så får han inte gå av mot dig han ska gå på rakt på. Går han för nära dig så vifta med repet eller flytta honom med pisken. Men du får inte flytta ett steg närmer mot honom, han ska flytta sig från dig. Och huvudet ska alltid peka in mot transporten han får inte titta på något annat.

F.ö. banlyste denna tjejen alla matbelöning för vad händer när han inte är sugen på mat?

Vid stod i ösregn hela den dagen och allt som allt tog det 6,5 timme och det var väl värt de 1000 kr hon tog för jobbet.

Ta en dag när du avsätter hela dagen för detta. Ta med dig fika korg ut för det tar tid men det är väl värt det.

Senast ändrad:

Det låter som om ni lyckades väldigt bra.;)
Själv orkade jag inte köra utmattningsmetoden, utan lät nh-människan ta befälet över hästen (tog ca 20 min) och lastade sedan av och på hästen 4-5 ggr genom att hästen fick gå på själv utan linor eller lock och pock.
Jag fick också prova ett par gånger.
Hade haft problem med just den hästen i 10 år!
Sedan dess har hästen gått på.
Detta var 2 år sedan.
Kostade 400 kr.
Är helt nöjd med resultatet.
Hästen är aldrig rädd, vare sig före eller efter, men lyder lastkommandona. Man bara visar upp hästen på rampen.
Det är så enormt stor skillnad från häst till häst, hur lång tid det tar, och vad som behöver göras med den från fall till fall.
Jag kanske hade tur.

Scilla; jag har för mig att du bor i samma ända av landet som jag. Kan du skicka ett PM med vem det här är?
Problemet sitter naturligtvis hos mig och nästan alla tips är bra, men jag behöver hjälp att bryta ett beteende.

Jag skulle säga att det rör sig om bristande ledarskap! Hästen tror att den kan göra lite som den vill och skiter därför i dig vid lasning. Jag tycker att du ska prova ledarskapsträning så att hästen respekterar dig. Sedan blir det mkt enklare att lasta :) Jag har läst en bra bok i ämnet av Gitte V. Naldal, men jag kommer inte ihåg titeln. Något i stil med "förstå din häst" tror jag..
Lycka till!

Jag åker ofta på kurs med min häst. Han är en tolvårig vallack, lugn och cool i de flesta lägen. Vänlig, snäll och gosig. Okomplicerad i all hantering utom lastning.
Han är min egen uppfödning och gick snällt på som unghäst. Jag tränade mycket lastning när han var liten. Han har varit utlånad i fyra år utan att några lastningskatastrofer hänt, så vitt jag vet.
Jag har ett ganska nytt släp med boggi och han åker bra i det.

Han verkar inte ett dugg rädd, bara envis. Han går fram till lämmen och där blir han stående.
Mitt problem är att jag är tvungen att lasta ensam. Vissa gånger kan det ta över tre timmar att få på honom, i bland kan det ta en kvart. Jag tror jag har provat det mesta. Att bli arg på honom fungerar inte alls.
Han åker lugnt och fint, är inte det minsta svettig.

Nån som har nåt knep som jag inte provat än?
Jag börjar bli trött på det här.

Har du provat att lägga en halsrem på honom?
En del hästar räcker det med att den finns och att du har ett extra grimskaft i ringen. Dra lite i den så han känner att han har halsremmen på sig. Obehagligt tycker det flesta. De är av naturen svaga/känsliga där.

Lycka till.;)

Jag skulle säga att det rör sig om bristande ledarskap! Hästen tror att den kan göra lite som den vill och skiter därför i dig vid lasning. Jag tycker att du ska prova ledarskapsträning så att hästen respekterar dig. Sedan blir det mkt enklare att lasta :) Jag har läst en bra bok i ämnet av Gitte V. Naldal, men jag kommer inte ihåg titeln. Något i stil med "förstå din häst" tror jag..
Lycka till!

Jag tror faktiskt inte att det handlar om det. Möjligen tjall i ledarskapet i just den situationen, av någon anledning. I alla andra situationer är det inga problem med ledarskapet. Han följer mig som en hund, flyttar på sig av en blick och litar totalt på mig.
Utom vid lastning.

Senast ändrad:

Så var min häst med, följer mig överallt även in i trånga utrymmen i övrigt. Jag tycker mig ha gott ledarskap, men hon ville inte gå på släpet. Hade henne till o med på lastträning hos nh/western person men likaväl fanns oviljan kvar efteråt och hon vägrade snabbt gå på igen när vi väl åkt en bit. Hon ogillade att åka.

Vi har nu löst det, och jag har en lättlastad häst jag kan åka med ensam. Hon har bomull i öronen för hon ogillar lastbilar o annat trafikljud, samt skrammel från släpet. Slutade att svettas när man åker när vi började med detta.
För att få på henne kom jag på att prova en tröja för huvudet på henne, hästen går rätt in.
Har lastat med huva nu många gånger och hon går alltid på direkt då. Nu är hon såpass van att åka att jag kan skicka in henne utan huva på huvudet när jag är klar där jag varit och ska åka hem.
Hemma har jag fortfarande huvan på när jag lastar för att skärma av från störande objekt (läs gnäggande hagkompisar osv) i närheten.

Ibland kan man behöva bryta den negativa trenden med något som fungerar, och få in en rutin. Sedan när hästen fått in rutinen kan man börja ändra saker igen. Tillslut kanske man får det resultat man eftersträvade från början.
Jag hade alltså en häst som stod 5 m från luckan och sa "ALDRIG!" från början, som inte gick fram med linor, spö, mat, eller något.
Nu går samma häst in själv.

Jag är inne på samma linje som Mitrolle när hon skriver:
Ibland kan man behöva bryta den negativa trenden med något som fungerar, och få in en rutin. Sedan när hästen fått in rutinen kan man börja ändra saker igen. Tillslut kanske man får det resultat man eftersträvade från början.

Att när det inte finns uppenbara brister i 'grundhanteringen' hästen tidigare fungerat i den aktuella situationen, och det inte hänt något som är anledning tilld et ändrade beteendet, då kan man helt enkelt få ta till den metod som fungerar bäst, oavsett om det är en metod man egentligen vill använda. Naturligtvis inom rimliga gränser.

Men jag t ex tycker INTE om att dra in hästar, applicera någon form av smärta eller liknande för att få de att lyda. Samtidigt så har jag i två separata fall fått - som en sista utväg - ta till just det under en (kortare eller längre) period, helt enkelt för det varit det enda som fungerat. Efter en period med detta sätt, har hästen insett att 'det inte fungerar' att t ex bli tjurig, testa, vara istadig etc, och man får ketchupeffekt tillbaka till det tidigare beteendet.

Nu senast var det fullblodsdamen , som jag utan problem lastat själv rakt på. Tills en dag när hon bara sa NIX. Punkt slut, hon tänkte inte. Ren istadighet. Jag fick under några veckor använda mig av en metod jag eg inte alls tyckte om, som i princip gick ut på att 'du väljer själ, lätta trevliga vägen, eller hårda smärtande vägen'

Efter det, när hästen den hårda vägen insett att konstra inte var så himla kul, men man fick MASSOR med beröm om man gjorde eärr, och utan att stressa det hela, så är nu hästen samma vanliga, lättlastade dam som innan, jag lastar själv och hon knallar lugnt och fint rakt på, utan tvång och bråk eller liknande.

Hade jag försökt 'vänta ut' henne eller liknande hade vi nogs tått där än tyvärr.

men likaväl fanns oviljan kvar efteråt och hon vägrade snabbt gå på igen när vi väl åkt en bit. Hon ogillade att åka.

Hon har bomull i öronen för hon ogillar lastbilar o annat trafikljud, samt skrammel från släpet. Slutade att svettas när man åker när vi började med detta.

Jag tror inte han ogillar att åka. Han står lugnt, och är aldrig svettig. Har ett modernt släp med boggi.

Nä, men det var det min häst gjorde. Din kanske har andra anledningar. Men hur det än ligger till måste man komma på en unik lösning just för din häst, ett sätt som passar honom.

Jag tro inte heller det är transporten/att åka som är problemet. För du har rätt för det är vad händer nu och det är DU som lastar nu som är problemet. Det var så enkelt från hur du fråga att lasta till var du står när du fråga. Han är inte rädd för transport som du skrev så vi kan säger det är nåt som händer innan han kommer in i transporten och…det är du. Jag tar det för givet han är som många svår lastade hästar, som var lätt för, men nu står vid rampen med ett uttråkat uttryck på ansikte och peta hö från tänderna med tungan som att säger ”ya, and what are you going to do about it?”. Att han gå in när du har grannan med är pga han har aldrig lyckats på detta sättet och han har inte kommet på att han kan ÄN om han vill.

Du hade en Ifor, har du båda dörrar och lämen? Och vilken använder du. För många hästar är det lättare att använder dörrar än att gå upp för lämmen. Det ser svårare för ut för många människor men hästar hitta att det blir lättare.

Som sagt troligen ditt bekymmer stämmer från att ingen menar vad de säger vid en viss övning= när du är själv och lasta. Hästarna kan vara super lärnings elev. Dvs.. att många har märkt att hästarna har lärt en dålig vana (som ibland kan stanna kvar ett livs tid) under en minut. Så fort de har fått något sorts belöning. Det är det med vissa hästar som sparka när man ska lyfta bak hovar ibland är de förbannad men många gånger tror de att de ska göra så. Matte lyfter hoven, de förstår inte, prova olika saker (tydligen inte prova de att bara står stilla), de ryker bort eller sparka och wha-la de fick belöning. Många gånger ger de upp till slut men processen är det samma varje dag för vissa. De är inte elak eller dum eller försöker bara att jävlas. De tror de gör rätt. Vart jag vill komma med detta är möjligtviss nångång har han fått belöning att stanna vart han vill. Och om han tro han kan vinner så kan de stå där till du ger upp. Hittills har jag inte hört av nån som har stannat där längre än 5½ timmar.

Allt ska var i samma ordning. Om du gör ett misstag börjar om från början och inte börja på vart du lämnade om nåt gick fel. Du kommer förstår mer senare.
Ta en pisk (som en förlängning av armen) av nåt sort eller grimskaft eller även din hand, men det är lättast att kommer åt baken att driva framåt med en pinne/piska för då behöver du inte ändra din position. Ibland när man ska driva och man måste flytta länge mot baken så öppna du en ficka mellan dig och transporten som de går framåt vill de gå genom.
När man driver hästen framåt så ligger du piskan på rumpan och rubba hästen med, så att säger det är inte farlig. När du behöver börja driva så börja du så himla mjuk ”tappa” (slå är för hårt ord och lätt missförstått) på rumpan och successiv hårdare och hårdare. Så fort hästen vissa den minsta försök (lyfta ett ben framåt eller även skifta vikten framåt) så sluta du och ställa armen ner i en avslappnad position. Jag brukare har en piska som är tjockare än de normala, det böjar inte. En dressyr piska kan ”bits” mer. Så det tjockare det är, det snällare det är. Var försiktig och det är inte för att slår det är för att framföra vad din hand kan göra om det var lika långa.

Från början: Ta killen som du brukar göra från en bit bort och skicka in honom till transporten med lite fart. Han säkert kommer att stanna vid en vis punkt men straffa inte honom för det. Du frågar att gå framåt med att klicka eller vad du bruka göra. Om du får inget svar Då börjar du driver framåt när han har taget ett steg, Vända om går bort några meter sen vänd mot tranporten och börja om från början. Gör inte lastning till problemet! just nu öva du att ta ett steg (eller två) framåt. Att ändra dina tankar så ändra du ditt kroppsspråk. Om du har i huvud att han inte går in, med stora sannolik han kommer inte att göra det heller. Att går ifrån transporten är en belöning och det är tvärtom vad folk brukar gör och hästen kan tänka ”hmm, detta är nytt”. Om han fryser fast går bort och jobba bredvid transporten, över en bom, mellan dig och transporten. Håller hans hjärna igång och hans fötter igång framåt. Sen till transporten och du börja om igen: skicka , fråga gå in, börja driva tills du får ett försök. När han ger ett rejält försök kan han stå där en minut. Sen backa du ut han och börja om. Ibland kan de stå där och helt plusligt utan att du gör nåt bara gå in.

Att alltid börja om från början så lära han att saker kommer i ordning och det ger honom en chans att svara vid klickningen t ex. Han vet vad kommer händer innan det händer så säga. Och på det visset är du alltid rättviss. Jag vet du blir frustrerad, många av oss har varit där. Men kommer ihåg det är bara träning och det är inget personligt mot dig. Det är bara nåt han är osäkert om just nu. Han kan vara osäker om du menar vad du säger. Många kan stå där och fråga gå in, blir frustrerad, och sen fråga på en helt orättviss sätt. Eller ”Gå in, annars!” Sen inget mer händer. Att vara konsekvent så kommer han lära fortare att bara gå in är lättare. Att prova massa olika saker och ändra din taktik mitt i allt kan han få belöning att stå, förstärkt.

Det är äntligen väldigt svårt att ta råd över ett forum och själv om jag hade hästen framför mig skulle jag kanske göra det lite annorlunda, men jag tro det är lättast och säkrast för dig att göra från ett snabb svar. Hoppas att du fick nåt från detta skvabble att använda. Lycka till!

Nä, men det var det min häst gjorde. Din kanske har andra anledningar. Men hur det än ligger till måste man komma på en unik lösning just för din häst, ett sätt som passar honom.

Ja, precis. Och jag tar till mig alla tips jag får :) Tack för ditt bidrag.

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Träning Ja, vad gör man med en häst som inte längre vill gå in i transporten? Jag har ägt min häst i 5 och ett halvt år. Innan jag fick...
Svar
17
· Visningar
1 546
Senast: LillaVita
·
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 053
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama