Attans envisa häst... (lastningsproblem)

Sv: Attans envisa häst... (lastningsproblem)

har du prövat med att låta honom själv gå in transporten? Dvs att du står kvar ute när han fortsätter in.

Min fungerade bättre när hon fick gå in själv. Kunde stå länge och vänta på att hon skulle gå in (handlar om timmar) och så fort hon kom in i transporten backade hon ut igen. Ingen chans att hålla kvar henne, lägga linor kring baken eller hota med spö.

Men när hon fick gå in själv så gick det på 5min :banana: (men nu har vi problemet att hon ska stanna där när vi börjar stänga rampen :angel: Fast så fort vi har skaffat en egen transport så ska det tränas mer! )

Det här var intressant att läsa! Ingen som har bekymmer när hästen väl är i transporten? Mitt sto går hjärtans gärna in och kan stå en hel dag (läs: inga problem med att stå kvar i godan ro) - så länge du inte närmar dig bakbommen! Minsta antydan till att bakbommen ska läggas på så backar hon lugnt och bestämt ut.
Vi köpte ny transport med bakdörrar som alternativ till bommar - med samma resultat....
Hur gör man i ett sånt läge? Förutom sliter sitt hår och tänker så det gnisslar om hjärncellerna?

Vi har ett äldre släp som alltid står i hagen och som jag lägger godbitar och mat i mellan varven. Ledövningar sitter klockrent, jag kan skicka henne in i transporten. Men ve om jag visar minsta tecken på att stänga in henne.

Jag vet att hon tidigare varit svårlastad och inte ens velat gå in i transporten. Vad som kan ha hänt har jag ingen aning om. Hon kom till mig som 10 åring.

/Sessiagh

Det är synd att det är så långt till dig härifrån, hade gärna kommit till dig annars för att prova om min metod funkar. Det konstiga är att jag egentligen inte vet vad jag gör men jag lyckas........typ alltid. Jag har iof ganska lång hästvana, precis som du, och har ofta tagit hand om speciella hästar både egna o andras.

Han går alltså mest åt sidorna elelr inte alls om jag fattade rätt då?

Han går inte alls. Pressar man honom eller går på honom står han antingen kvar där han står, eller går åt sidorna.

Klurigt...

Inga möjligheter att lasta från stall.
Går det backa intill så du står mot en vägg eller liknande så du får åtminstonde en sida avskärmad då?

Har försökt det också, ingen skillnad.

Om så är fallet kan du sedan ha en longerlina som du tar runt bommen och sedan hantera hästen från utsidan ändå.

Precis vad jag gjorde. Han bara står där. Går jag på honom står han kvar, eller backar.

Vi kom iväg till kursen, och hem igen. Men i dag var nog nytt rekord.
Här hemma ringde jag grannen efter tre timmar, och med hennes hjälp tog det fem minuter. Hem igen hade jag också hjälp, då tog det en halvtimme.
Om jag kunde begripa vad som rör sig i hans hjärna...

Tror hästen lärt sig att du har begränsad makt när du lastar ensam.
om det tog 5 min med hjälp av en granne. satsa på att ha extra resurser ett tag framöver så ni gemensamt kan lägga en annan typ av press på hästen. ju snabbare den får koll på att här finns inga valmöjligheter (eftersom den inte är rädd) desto snabbare får du bukt med det och kan sen förhoppningsvis åka ensam igen.

mvh/m

Kanske en dum fråga men har du kollat om hästen har ont nånstans? Jag menar, han VET att det innebär jobb att gå på transporten, är ju på väg till en kurs. Hästar har ju ibland lite svårt att visa att dom har ont o det här kanske är hans sätt att visa att...NEJ, jag vill inte åka o jobba, jag har ont!

Tror hästen lärt sig att du har begränsad makt när du lastar ensam.
om det tog 5 min med hjälp av en granne. satsa på att ha extra resurser ett tag framöver så ni gemensamt kan lägga en annan typ av press på hästen. ju snabbare den får koll på att här finns inga valmöjligheter (eftersom den inte är rädd) desto snabbare får du bukt med det och kan sen förhoppningsvis åka ensam igen.

mvh/m

Ja, jag tror det är något sådant.
Han vet att jag är flockledare, men samtidigt vet han att jag är snäll...
Grannen har lovat hjälpa till från början nästa gång och jag har kompisar som kommer att dyka upp framöver för lastträning.

Kanske en dum fråga men har du kollat om hästen har ont nånstans? Jag menar, han VET att det innebär jobb att gå på transporten, är ju på väg till en kurs. Hästar har ju ibland lite svårt att visa att dom har ont o det här kanske är hans sätt att visa att...NEJ, jag vill inte åka o jobba, jag har ont!

Han jobbar minst lika mycket på hemmaplan, så det tror jag inte. Men alla funderingar är bra att ta upp.

Mat inne i släpet får han, när han väl gått in. Han bryr sig inte om att jag lockar med havrehunken, mer än att han får vääääldigt lång hals. Rör på benen gör han inte.

Kan ju vara så att han behöver "hjälp".. Min är väldigt snäll att lasta, han går på fint med frambenen men får icke med sig bakbenen.. Funkar däremot utmärkt om han har "hjälp" av en lina eller ett par armar bakom rumpan. Blir dock besvärligt om du oftast lastar själv..

:Dhej!
jag är allergisk mot mutor (hinkar), linor, spö och alla saker till.
jag fick hjälp av en jätte duktig kille när min vallak vägrade åka från strömsholm.(4 timmar för att få honom dit och samma tid hem)
han hade en lastningskurs för oss i 1 timme.
först skulle han backa, sen gå fram för tryck av grimmskaftet.(då stegrar min kille sig för att han inte vill att någon säger åt honom vad han ska göra).
fram fram fram sen back.
Allt handlar om ledarskap.
han använde repgrimma och longeringslina.
när hästen drar så släpp inte utan håll kvar trycket,(man glider en del så använd bra hanskar)när hästen går fram så slutar trycket och det är berömmen. fryser de fast så slå linan mot benet så det låter. flytta den sidleds.
låt hästen vila då den står där du bett den. men dock inte så länge för det ska vara skönast inne i transporten och jobbigt utanför.
jobba jobba jobba.
när hästen gått upp på rampen så backa den innan den stannar eller gör det själv för då har du kontrollen.
väl ute så ska den upp igen direkt aldrig vila.
när den väl är inne så backa ut den innan den gör det själv. lasta många gånger på det sättet.
(han lastade min 100 g på en timme.)
be någon röra hästen på rumpan då den står inne i transporten där bommen ska vara.
sen stänger du bara.
När jag lastar ut själv så lossar jag grimmskaftet och lägger den raklång över ryggen på min häst. går ut och öppnar.väntar så ett tag ,tar bort bommen bäntar ett tag och sedan säger jag backa och tar lite i grimskaftet.
Rör ej hästen på vägen ut någonstans på bakdelen.
mitt tipps och det funkar för mig och min kille tar ca 5 min att komma iväg för oss nu

Har samma erfarenhet. Bara att instämma! :bow:
Rätt sorts ledarskap är nyckeln.

Med min gamla ponny Tjelvar var man tvungen att göra ett knep.

a/haka i stadig lastelina i grimman. ( Inte longerlina utan nåt hästen inte kan dra av). Ha handskar på.

b/ ställa hästen framför lastrampen...

c/ gå in själv hoppa ut genom luckan fram och gå runt till hästen...( ha andra änden av lastlinan i handen)

d/ stå och snacka med hästen utan stress.

e/ bara vänta

f/ och vänta

g/ och vänta

h/ när hästen sträcker halsen framåt eller ta ett steg framåt hala in linan..håll den sträckt. Backar hästen släpp inte efter...( eftersom du har linan runt "hörnet" dvs i dörröppningen fram kan du hålla hästen även om den rätt rejält kastar sig eller spjärnar bakåt samtidigt som man kan släppa om hästen går omkull eller liknande.

I början kan det mycket väl ta flera timmar att gå in....men om man har nåt gott inne i trailern dvs direktbelöning så lär sig hästen att det lönar sig att gå in.

Efter någon månads träning klampade min ponny in direkt.

Och eftersom man står bakom trailern själv inder processen så är det lätt att själv haka på trailerbommarna bak och stänga rampen själv och sedan gå fram och fästa hästen där framme också.

Kan väl tilläggas att Tjelvar var ytterst lättlastad med MIN metod men om någon fick för sig att leda upp honom på konventionella vis- så fick dom vänta 3 timmar eller mer innan behagade gå in.

Vid ett tillfälle innan jag hade egen transport och kunde lastträna mera aktivt var det åtta stora karlar som LYFTE in honom i transporten.....

/KT

Det låter självklart irriterande och kaxigt :o, men sedan jag började köra med ledarskapsmetoderna utan våld eller lock o pock, går alla mina hästar på själva.
Det hade jag inte trott varit möjligt innan jag lärde mig det.
Det sparar tid om inte annat.
Och mindre risk för skador på både människor och djur.
Rekommenderar att ta hem en person duktig på NH att lära både häst och människa hur man gör. ;)

Hm, svarade fel person. Sorry. Skulle svara ts.

Jag åker ofta på kurs med min häst. Han är en tolvårig vallack, lugn och cool i de flesta lägen. Vänlig, snäll och gosig. Okomplicerad i all hantering utom lastning.
Han är min egen uppfödning och gick snällt på som unghäst. Jag tränade mycket lastning när han var liten. Han har varit utlånad i fyra år utan att några lastningskatastrofer hänt, så vitt jag vet.
Jag har ett ganska nytt släp med boggi och han åker bra i det.

Han verkar inte ett dugg rädd, bara envis. Han går fram till lämmen och där blir han stående.
Mitt problem är att jag är tvungen att lasta ensam. Vissa gånger kan det ta över tre timmar att få på honom, i bland kan det ta en kvart. Jag tror jag har provat det mesta. Att bli arg på honom fungerar inte alls.
Han åker lugnt och fint, är inte det minsta svettig.

Nån som har nåt knep som jag inte provat än?
Jag börjar bli trött på det här.

Måste bara fråga, har du testat med repgrimma?? vi hade jätte mkt proble att lasta våran. iblnd fick i inte ens in honom. plus at han vände bken till, stack väg... mn repgrimman funkade jätte bra, lr mkt bättre. inte lika bra i mörkret.
men iaf, att du bara står kvar på lämmen, lämna den inte. utan lägg din tyngd på honom. om du förstår?. fast du kanske redan testat?

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Träning Ja, vad gör man med en häst som inte längre vill gå in i transporten? Jag har ägt min häst i 5 och ett halvt år. Innan jag fick...
Svar
17
· Visningar
1 546
Senast: LillaVita
·
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 053
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama