T
Tess82
Sv: Attans envisa häst... (lastningsproblem)
ledarskapsövningar
ledarskapsövningar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ledarskapsövningar
har du prövat med att låta honom själv gå in transporten? Dvs att du står kvar ute när han fortsätter in.
Han går alltså mest åt sidorna elelr inte alls om jag fattade rätt då?
Han går inte alls. Pressar man honom eller går på honom står han antingen kvar där han står, eller går åt sidorna.
Klurigt...
Inga möjligheter att lasta från stall.
Går det backa intill så du står mot en vägg eller liknande så du får åtminstonde en sida avskärmad då?
Har försökt det också, ingen skillnad.
Om så är fallet kan du sedan ha en longerlina som du tar runt bommen och sedan hantera hästen från utsidan ändå.
Precis vad jag gjorde. Han bara står där. Går jag på honom står han kvar, eller backar.
Tror hästen lärt sig att du har begränsad makt när du lastar ensam.
om det tog 5 min med hjälp av en granne. satsa på att ha extra resurser ett tag framöver så ni gemensamt kan lägga en annan typ av press på hästen. ju snabbare den får koll på att här finns inga valmöjligheter (eftersom den inte är rädd) desto snabbare får du bukt med det och kan sen förhoppningsvis åka ensam igen.
mvh/m
Kanske en dum fråga men har du kollat om hästen har ont nånstans? Jag menar, han VET att det innebär jobb att gå på transporten, är ju på väg till en kurs. Hästar har ju ibland lite svårt att visa att dom har ont o det här kanske är hans sätt att visa att...NEJ, jag vill inte åka o jobba, jag har ont!
Mat inne i släpet får han, när han väl gått in. Han bryr sig inte om att jag lockar med havrehunken, mer än att han får vääääldigt lång hals. Rör på benen gör han inte.
Jag åker ofta på kurs med min häst. Han är en tolvårig vallack, lugn och cool i de flesta lägen. Vänlig, snäll och gosig. Okomplicerad i all hantering utom lastning.
Han är min egen uppfödning och gick snällt på som unghäst. Jag tränade mycket lastning när han var liten. Han har varit utlånad i fyra år utan att några lastningskatastrofer hänt, så vitt jag vet.
Jag har ett ganska nytt släp med boggi och han åker bra i det.
Han verkar inte ett dugg rädd, bara envis. Han går fram till lämmen och där blir han stående.
Mitt problem är att jag är tvungen att lasta ensam. Vissa gånger kan det ta över tre timmar att få på honom, i bland kan det ta en kvart. Jag tror jag har provat det mesta. Att bli arg på honom fungerar inte alls.
Han åker lugnt och fint, är inte det minsta svettig.
Nån som har nåt knep som jag inte provat än?
Jag börjar bli trött på det här.