Attakerade häst

C

Convoy

Nu är det så här när jag ska hämta min häst i hagen så har jag stora problem ibland.
Min häst kan vara lite tråkig att hämta hon går gärna bort från en men bara ett par meter sen kan man ta henne (tränar dock på detta). men sen har vi 2 andra hästar i en val o en unghäst. ett tag så höll unghästen på att kika mot min häst så fort hon var kopplad så blev ju så klart livrädd då hon bakade o kika samtidigt. men nu de senaste gångerna jag tagit in henne så har val attakerat min häst o biter henne o är jätte hotfull när hon är kopplad i grimskaftet.

Hästarna går jätte bra tillsammans anndra min är högst i rang ihagen annars.
men problemet ligger i att de andra hästarna är elaka så fort jag ska gå ut med min.
Ägarna till dessa 2 vet om situationen o har sett hur det går till.
men vad ska man göra då jag ofta är ute i stallet mitt på dagen. O de kommer in så pass sent om kvällarna.Har ni några bra tips på hur jag ska gå till väga

Sv: Attakerade häst

Använd dig av ett långt rep/ grimskaft eller ett långspö (rekommenderar dock det första) och sjasa iväg hästarna som inte ska in och bråkar. Allt blir lättare om dom VET redan innan att det inte är dom som ska få följa med in, och att dom ska hålla sig borta från grinder så länge du är där med din häst, därmed basta :) Var tydlig, jaga dom till andra änden an hagen om det behövs. Vid sådana situationer vid grinden som du beskriver är det oerhört vanligt att olyckor inträffar, inget att leka med..
Känner du dig alltför osäker, så setill att någon hjälper dig.
:)

Använd dig av ett långt rep/ grimskaft eller ett långspö (rekommenderar dock det första) och sjasa iväg hästarna som inte ska in och bråkar. Allt blir lättare om dom VET redan innan att det inte är dom som ska få följa med in, och att dom ska hålla sig borta från grinder så länge du är där med din häst, därmed basta :) Var tydlig, jaga dom till andra änden an hagen om det behövs. Vid sådana situationer vid grinden som du beskriver är det oerhört vanligt att olyckor inträffar, inget att leka med..
Känner du dig alltför osäker, så setill att någon hjälper dig.
:)

Håller med! Jaga bort de andra så de skiter på sig. Om du försvarar din häst (och lyckas) så visar du att du är en värdig ledare för din häst. Det är mycket viktigt har jag fått lära mig av en mycket duktig kvinna.
Kom ihåg att inte vara osäker mot de andra hästarna, du ska vara en stark ledare.

Jag har jagat o jagat ett fler tal ggr, allt detta besvär har gjort att min polla inte vill komma till mig har alltid kommit när jag har ropat.Då hon vet så fort hon är kopplad så kommer de o attakerar henne.
o kan ju säga att hagen de går i är så pass stor att de kan springa hur de vill.o backigt är det me......
Det tar över 30min att jag själv går runt staketet då kan vi prata om att den är för stor enligt mig....hur ska det gå i sommarhagen då.

Funderar allvartligt på att prata med stall äg om inte min kan få en egen hage eller att hon delar av den stor till mindre.
Annars kommer jag nog flytta då jag inte har någon som helst lust att behöva känna mig osäker så fort jag leder min häst i hagen.

För det första så ska de andra hästarna INTE atttackera en häst som är kopplad, det måste de lära sig. Du borde kunna schasa bort dom med ett rep som du svingar mot dom. Jag brukar hämta min häst bland ca 20 andra och gör så.

Har du testat långpisk som Alltid Hanna föreslog? Oftast räcker det med att använda den en gång, sen räcker det att dom ser den.

Din häst är INTE högst i rang, för vore den det så skulle dom andra inte anfalla....Det är DU som måste ta över ledarskapet vid dom situationerna....pisk i all ära, men kroppsspråk brukar smälla högre,Läs nån NH bok eller så ...

Usch vad jobbigt!

Vi hade liknande problem för ett antal år sedan när dottern hade foderhäst.

Problemet var ju att när vi skulle jaga iväg de andra hästarna med rep eller spö så blev även stoet som vi skulle ta in jätterädd och då ville hon inte komma fram.

Vet inte riktigt hur man ska lösa det. Kan du ha någon med dig som tar din häst medan du koncentrerar dig på att "markera" mot de andra hästarna? Kanske lite lättare att hantera situationen om du inte samtidigt måste hålla din egen häst?

Visst, man vill ju själv kunna hämta sin häst men det kanske bara behövs en eller några rejäla "markeringar" mot de andra?

Usch vad jobbigt!

Vi hade liknande problem för ett antal år sedan när dottern hade foderhäst.

Problemet var ju att när vi skulle jaga iväg de andra hästarna med rep eller spö så blev även stoet som vi skulle ta in jätterädd och då ville hon inte komma fram.

Vet inte riktigt hur man ska lösa det. Kan du ha någon med dig som tar din häst medan du koncentrerar dig på att "markera" mot de andra hästarna? Kanske lite lättare att hantera situationen om du inte samtidigt måste hålla din egen häst?

Visst, man vill ju själv kunna hämta sin häst men det kanske bara behövs en eller några rejäla "markeringar" mot de andra?

Håller med. Om du inte klarar av situationen själv så benågon hålla din häst medans du kör iväg de andra. Ställ dig med ryggen mot din häst en bit ifrån och försvara henne! Ursäkta men hur svårt kan det va att köra iväg ett par hästar med longerpisk. För det är vad jag skulle ta till, så där får inte hästar bete sig mot en annan häst när den är kopplad!:mad:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 036
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka