attackerad av flera hundar, vad kan man göra?

_Runaway_

Trådstartare
Frågar för en väns räkning nu som råkat illa ut vid två tillfällen.

Hon cyklar varje dag till och från jobbet med sin hund. På vägen bor en kvinna med fyra stora vakthundar som till och från är lösa på tomten. Vid första incidenten cyklade min vän med hunden kopplad på vänstersidan (kvinnans hus på höger), när en av de fyra hundarna rusar ut från tomten och hugger den kopplade hunden i halsen. Han får panik och skriker av rädsla, och min vän släpper kopplet för att ge han en rimlig chans att fly. Den stora kutar efter och hennes tre kompanjoner hänger på. I uppskattningsvis femhundra meter jagar de honom innan de till slut ger upp och lunkar hemåt. Ägaren ser alltihop men gör inga jättetappra försök till inkallning.
Ägaren får tillsägelse av hyresvärden att hon inte ska ha hundarna lösa/ensamma på tomten. Min väns hund slipper undan skador, och är "bara" tilltufsad och helt vettskrämd.
Eftersom det här är den enda vägen hem för min vän har hon ju inget annat val än att fortsätta cykla förbi. Däremot är hennes hund ovillig till att gå förbi huset så numer leder hon cykel och hund till fots där.
Idag gör hon precis så, även denna gång hunden till vänster. Hon hör inga hundar men precis i höjd med infarten rusar alla hundar ut efter hennes hund. Han sliter sig loss och flyr för livet. Ägaren står och skriker efter sina som inte bryr sig ett dugg. Min vän cyklar efter och ropar på sin. Efter en stund möter hon de fyra som är på väg hem. En bit bort ligger hennes hund helt utmattad med ögon som ser ut att hoppa ur skallen när som helst :( Inga fysiska skador.

Finns det något man kan göra konkret för sånt här? Kan man polisanmäla, för vad? Ägaren har inte ursäktat sig en enda gång, inte frågat hur det gått för min väns hund etc.

Sv: attackerad av flera hundar, vad kan man göra?

Fy fan för vissa hundägare säger jag bara.... :mad:

Det strikta hundägaransvaret innebär att hundägaren är skyldig att ha sådan kontroll på sin hund/hundar att de inte stör eller på något sätt orsakar skada för omgivningen. En polisanmälan är skulle jag absolut göra, kan vara så att andra haft besvär med dessa och också gjort anmälan och det i sin tur kan leda till beslut om koppeltvång/munkorg. Hur stora konsekvenser det blir för hundägaren är dock svårt att säga.

Jag skulle däremot prata med hyresvärden igen eftersom denne verkar vettig och se om den kan ställa mer krav på hundägaren, uppsatt staket kanske.

Har den påhoppade hunden sluppit fysiska skador?

Riktigt hemskt:(:mad::devil:

Första frågan: Måste din vän cykla förbi där? Finns det ingen bil att tillgå?

Annars, vad göra? Jag vet inte? Kriga tillbaka? Utrusta sig med stålhättekängor, grisafösare (sån där som ger stötar) nån slags spray? Jag har inget svar på detta, men det måste vara fullkomligt fruktansvärt för vännens hund! :(

Det är väl för 17 inte hon som ska sluta cykla? Man måste kunna gå och cykla på vägar utan att bli attackerad av 4 vakthundar :mad:

Självklart polisanmäla, eller åtminstone prata med polisen och fråga vad man kan göra.
Prata med hyresvärden.
För att inte tala om att prata med vakthundsägaren? Ring henne och förklara att om inte hundarna i fortsättningsvis är kopplade så blir det polisanmälan! Detta var ju andra gången!

Två gånger är ingen tillfällighet

Polisanmäl, prata med hyresvärd, prata med hundägaren och köp ett dressyrspö att pricka hundarna med om de försöker komma nära igen. Det är nog det enda man kan göra, diskutera, anmäla och sedan i värsta fall försöka freda sin hund.

Det är väl för 17 inte hon som ska sluta cykla? Man måste kunna gå och cykla på vägar utan att bli attackerad av 4 vakthundar :mad:

Så då blev du sur på mig för att 4 hundar attackerar den förbipasserande hunden:confused:

Självklart ska man kunna cykla förbi, men nu ser ju verkligheten inte ut på det sättet eftersom hunden blir attackerad. Finns inte en chans att jag hade cyklat förbi där med min hund och riskerat fortsatta attacker. För min hunds skull. Samtidigt hade jag inte låtit ägaren komma undan med detta heller no way.

Sälvklart skall din vän polisanmäla!
Hon skall dessutom göra det VARJE gång en incident inträffar. Ju fler anmälningar desto större chans att polis och/eller länsstyrlese agerar!

Sedan skulle jag - utan medföljande hund - cykla in och prata med den aktuella hundägaren!
Denne är skyldig att hålla koll på sina hundar, dessutom är det "koppel-tid" nu så om hundarna är ute och "driver" så bryter han flera lagar!

Sedan är ju jag personligen smått militant när det gäller att freda mina hundar från andra fyrbenta!
Jag hade sannolikt beväpnat mej med ett ridspö, knutit fast en lurvig trasa i ett koppel och cyklat förbi den aktuella fastigheten så ofta jag kunnat under en period och Gud nåde de hundar som skulle försöka komma åt min "lurv-trase-hund"!! :devil::devil:
Av någon anledning brukar flertalet hundar backa/fly när det kommer en "galen" kärring, vrålandes, slängandes en cykel och vevandes ett ridspö!
Många ägare verkar också inse allvaret ;)

/Swat

Det finns en speciell spray att köpa just för att kunna värja sig mot anfallande hundar, som jag förstått det är den inte farlig men obehaglig och räcker på flera meters avstånd. Kan va bra att ha om det skulle ske igen.
Absolut skulle jag ha polisanmält! Kanske inte händer så mycket för det men då FINNS i alla fall anmälan där.
Sen prata med hyresvärden igen.
Hoppas på att det blir bättre INNAN din väns hund faktiskt blir skadad.

Låna en taser, använd på utspringande hundar och de kommer aldrig gå på er igen.

Jag hade polisanmält samt använt en taser.

Citronella spray ar formodligen enklare att bade fa tag pa och att andvanda pa hundarna, da hundarna ar i flertal och maste komma valdigt nara for att en tazer ska fungera.

Låna en taser, använd på utspringande hundar och de kommer aldrig gå på er igen.

Jaaaaa, eller varför inte en .38:a på en gång, så får hon garanterat slut på eländet. Inte så lagligt, med effektivt.

Jag är mer inne på Swats linje, se till att bli den ilskna kärring man håller sin hund ifrån.

Tack för era svar. Jag rådde min vän att ringa polisen vilket hon gjorde och anmälan är nu gjord.

Det var någon som undrade om hennes hund klarat sig utan fysiska skador. Det har han tack och lov gjort! Men några dagar efter första incidenten kissade han på sig av rädsla när han träffade en ny hund. I vanliga fall är han en flygande studsboll som ÄLSKAR att träffa andra. Man får hoppas att det är övergående och att han inte förknippar andra hundar med rädsla.

Jag har hellre en levande hund än följer lagen till punkt och pricka.

Och hur tankte du anvanda en tazer pa mer an en hund i taget? Jag skulle inte ens forsoka med en 'cattle prod'.

Det må väl vara att jag inte heller skulle tänka vad som är lagligt eller inte, men "låna en teaser", var någonstans lånar man ett licenspliktigt vapen?

Har hon pratat med ägaren!? Jag hade gått dit utan hund och vart stentokig! En hund som hoppar på en är lättare att kontrollera men när det kommer 4 då blir det svårare.
Be ägaren sätta ner sin hund när hon ser dom komma sen har hon ridspö till hans som hon kan veva mot mot dom andra hundarna. Eller sätta hunden mellan sig och cykeln men om hundarna är tokiga så blir det ju lite svårare.

Fyra vakthundar som ger upp efter 400 m är förmodligen inte ute efter att döda, om det nu inte var stora luffsar utan kondis som jagade efter vinthund av något slag.

Det SKA polisanmälas! Fattar inte varför det inte gjorts tidigare? Din vän skulle ha ringt polis DIREKT efter händelserna! :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 136
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 192
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Igår eftermiddag hämtade sambon och jag hunden som vi brukar vara hundvakter åt till och från när dens ägare är iväg på jobb. Ägaren har...
2
Svar
27
· Visningar
4 787
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka