Att växla avmaskningsmedel

I

isla

Satt och funderade lite avmaskning..

hur varierar ni ert medel.?

Byter ni mellan två olika grupper eller ur tex tre?

Tänkte på detta då jag själv varvar mellan pyrantel och ivermectin, men risken finns kanske för resistens då man bara använder ur två grupper?

Sv: Att växla avmaskningsmedel

Det finns bara två grupper. Resistensproblemet gäller blodmasken, och de du räknade upp är de enda som tar blodmasken ordentligt.

Jag har använt Bonminth, Phyrantel(numera Fytrantel om jag inte minns fel) och Ivomec. De två första tar i stort sett samma maskar medan Ivomec tar några andra. Jag varierar mest för att det alltid är bra med variation, speciellt när det gäller preparat mot någonting. Vilka man växlar mellan är nog inte så noga. Vet man vilka maskar som är vanliga där man ha sin häst så kanske dock man väljer preparat som tar just de maskarna, så ofta som möjligt. Anledningen till att jag använt mig av dem jag nämde beror mest på rekomendationer och för att de andra hästarna i hagen avmaskats med dem. Man ska ju alltid avmaska med samma preparat, samtidigt, på alla hästar som går i samma hage för att de inte ska ta olika maskar så att de smittar varandra.

Det finns ingen anledning att variera mellan Banminth o Fyrantel det är samma substans.
Bara att ta det billigaste.
Det finns flera billigare preparat med samma substans som ivomec också, mycket pengar att spara.
PL

De maskar man skyddar MARKERNA mot är i första hand blodmasken. Det är också den som utvecklat resistens mot medel som använts tidigare mycket (Rintal och Axilur). Övriga maskar tar man vid behov och använder då medel som är verksamma mot dessa.

Ett fenbendazolpreparat (dit hör Axilur Rintal o en hög andra som jag inte vet om de finns kvar) används i USA mot inkapslade larver av små blodmaskar, flera dagars behandling. Resistensen gäller stora blodmaskar.
PL

Samma substans vet jag inte. Jag vet att de tar samma maskar men tydligen går det lika bra att variera mellan dem, enligt de jag pratat med. Men så är hästvård någor jag borde kalla mig jäkligt okunnig på, så jag tänker inte säga att jag har rätt. Men vi använder även ivomec så lite variation blir det i alla fall.

och det är inte jag som betalar så priset skiter jag i :devil:

Provar i år med Equimax, hur fungerar det vad gäller "vartannatår-principen"? (dvs skifta preparat varje år)

Fyrantel och Banminth är EXAKT samma sak, samma substans i samma dosering. Du har samma sak när det gäller Ivomec, Bimectin, Noromectin och Eraquell, samma preparat i samma dosering, bara olika märken.

Equimax använder man om man har bandmaskproblem. Utöver prazikvantelet (som tar bandmasken specifikt) så innehåller det ivermectin, alltså samma som Ivomec mfl.

Jo absolut samma substans o det är ingen som helst mening att skifta mellan preparat med samma substans eller som tillhör samma grupp. Kolla i Fass på nätet om du inte tror på oss när det gäller substanserna.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 480
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 202
Senast: Emro
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
513
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 390
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka