Sv: Att vara rädd...
Jag har blivit rädd, igen, efter att ha flygit av hästen och brutit armen när jag var ute i skogen.
Så att rida ut, skrämmer mig ganska mycket!
Jag tror att det är många fler än jag som är lite skrajsen.
Har ni varit rädda för något när det gäller hästarna?
Och hur jobbade ni på att komma över det?
Kanske lite av en pepptråd helt enkelt!

Jag har varit ganska rädd i perioder. Kom tillbaka till hästarna för ett tag sedan efter 25 års uppehåll och upplevde att jag var rädd för allt och fegade ur för minsta grej.
Jag har insett att ingen kommer att fixa det åt mig, jag måste fixa det själv och har medvetet jobbat med det. Mina råd är:
1) erkänn för dig själv att du är rädd (det har du gjort).
2) erkänn för andra i din omgivning att du är rädd. prata om det, be om råd, fråga hur dom gör när hästen gör X eller Y, be om stöd, be dom ta hänsyn till dina känslor när ni rider ut tillsammans.
3) jobba mycket med sitsen o balansen under kontrollerade former, dvs på ridbanan eller i ridhuset. Det gör jag målmedvetet och det har gett mig enormt mycket självförtroende, eftersom jag vet numera att jag inte kommer att flyga av för minsta grej.
4) utsätt dig själv för det du är rädd för stegvis och i små doser. Om du är rädd för att rida ut, rid ut i 5 minuter. Sen i 7 minuter. Sen i tio. Dagar du "fegar ur" och inte vill, gör något annat i stället, lita på dig själv att du kommer tillbaka.
5) inse att det finns något som heter "att vara försiktig" - man måste inte galoppera på stubbåkrar i grupp, eller sitta upp på hetaste hästen, eller rida förbi en skramlig byggarbetsplats, eller vara ute på vägen när man vet att hästens hatobjekt bussen brukar komma, eller rida ut på en sprallig häst när det blåser kuling, mm mm. Man kan undvika en hel del genom att ta det försiktigt och vara rädd om sig.
6) sist men inte minst: skriv riddagbok. Det har jag gjort ett tag och jag tycker om att gå tillbaka t ex ett år och se hur mycket mer jag vågar nu än vad jag vågade då. Frågade du mig skulle jag säga spontant att jag är lika feg nu som då, men jag har svart på vitt att jag inte är det och bara den saken stärker mitt självförtroende.
Du är INTE ensam! Kämpa på och lycka till!