Att vara nybörjare........

N

Nobbeled

I juni tog jag över en omplacering, en helt vanlig hund som inte passade i flocken. Jag skulle egentligen bara ha hunden som "gårdshund" men blev snart intresserad både av lydnadsträning och bruks(spår). Har haft hund tidigare men inte tränat/tävlat utan bara haft vardagslydnad på dem.

Jag har nu följt ganska mycket som skrivs här på forumet och inser att det i mångas ögon är "fult" att vara okunnig o ovan.
Vi har nyligen testat vår första appell-spår och Lk 1 med för oss godkänt resultat även om vi inte blev uppflyttad i någon av klasserna (2:a pris + godkänd). Vi har jättemycket kvar att träna på och sätta med mer precision i dessa två "nybörjarklasser". Men det jag känner lite när jag läser här är att man ska överhuvudtaget inte ut på tävlingsplanen förrän man vet att man sätter allt 10:mässigt. Det känns som om hundfolket har glömt att alla en gång har varit nybörjare med sin första hund!

Hur ska "nybörjare" få rutin om man inte har på tävlingsplan att göra?

Inom hästvärlden finns det ju klubb- o lokala tävlingar som man kan träna på.
Varför finns inte det mer i hundvärlden?

Och varför kan man inte "få bjuda på" de misstag man gör utan att bli mer eller mindre åthutad?
Alla människor tar lättare till sig konstruktiv kritik och gör jag något fel vill jag veta hur jag ska göra för att det ska bli bättre.

Känner även av dessa vibbar i de klubbar som jag varit på. Kommer det en ny hund/förare på plan är det sneglingar o huvudskakningar som gäller istället för en hälsning o presentation. Som ny i en förening är det svårare att "våga" gå fram till "de duktiga" utan ofta står man i bakgrunden och bara tittar på!

Jag är rätt oblyg av mig och förra veckan gick jag fram till en grupp med tjejer o killar som pratade efter en avslutad skyddsträning, om jag skulle kunna få gå igenom gruppen med min hund då hon är osäker för män. Kan säga att det blev 20 frågor.. Varför är hon det? Vad är det för blandning? Får hon se ut så? Varför har du inte opererat bort baksporrarna? etc.
I detta läget undrar jag varför de inte kom fram till mig när de hade så många frågor om min hund??? Det var ju ganska tydligt att jag var ny på klubben då ingen i gänget kände igen mig!

Jag kommer aldrig att tävla SM med min hund, inte ens till elitklass heller MEN jag älskar min hund och vill ha roligt med henne både hemma, på träning och på tävling!

Lill / Stall Nöbbeled (med Beauceronen Edit)

Sv: Att vara nybörjare........

Många klubbar har träningstävlingar, och där kan man passa på att träningstävla.

Jag tror ingen kräver att man ska ha 10 på allt för att tävla.
Men jag tävlar inte om jag inte vet att jag kan klara det.
Och det har endast med att göra att jag vill inte att hunden ska kunna krångla, eller göra lite som den vill på tävling. För då kan du inte tillrättavisa eller göra om så det blir rätt.
Utan man får acceptera att det blir fel.
Och det vill inte jag göra på en hund som inte är klar. För då lär sig hunden snabbt att när det är tävling så kommer matte inte "åt" mig.
Sen kan det ju gå dåligt ändå. Men inte för vi kanske inte tränat mm, utan det kan hända ändå.
Men jag ska veta när jag går in på plan att detta kan vi klara.

Just det där med att man ska vara färdig innan tävling beror i mina ögon på att man inte ska ta upp plats på bruskprov för att träna. Det är svårt att komma med i vissa delar av landet och då är det inte så schysst att använda proven som träningstävling. Sedan kan jag inte förstå hur man kan vilja tävla utan att ha en chans att bli uppflyttad eller få ett 1:a pris. Träbna tävlingsmässigt kan jag göra hemma utan att betala en massa pengar. Tävlingsrutin kan man få samtidigt som man har en chans till uppflyttning.

En annan nackdel med att tävla innan man är färdig är att tävlingsplanen är en idealisk plats för hunden att lära sig fel saker. Man kan vare sig belöna eller korrigera det hunden gör så har du otur kommer du hem med en hund som går sämre än innan du kom dit. Om det däremot inte gör dig något så är det väl bara att tävla på.

Det man däremot ska ha färdigt och vara toksäker på, det är platsen. Där finns det nämligen fler att ta hänsyn till än bara en själv.

Och det vill inte jag göra på en hund som inte är klar. För då lär sig hunden snabbt att när det är tävling så kommer matte inte "åt" mig.

Japp, det har jag sett ganska många gånger. Många som har för bråttom ut på tävlingsplanen får detta problem.

Men hallå bara för att nån har utrykt sig som dom har förstånd till så innebär det väl inte att det är hela saningen. Ta åt dig det som är bra här och skit i resten.
Lycka till med era planer, och det allra viktigaste är att man trivs och har roligt.

Heja heja, säger jag bara, jättebra gjort av dej!!! :banana:(Konstiga frågor om "blandras" och sporrar får jag också med min Beauceron!) Kör på du och försök ignorera dom dåliga vibbarna, kanske du kan leta efter en annan klubb om det finns i närheten? Klubbar kan variera rätt rejält.
Lycka till, jag hoppas att jag också så småningom ska kunna skriva in här och vara stolt över vår premiär på Lydnadsplan! :laugh:

Visst kan man gå ut innan alla momenten sitter för att få lite tävlingsrutin men då tycker jag även att man skall jobba med hunden på plan och ge de dubbelkommandon som behövs. Just för att hunden ej skall "komma undan" med att göra fel.

Däremot anser jag INTE att man går ut och lägger en plats med andra hundar på tävling om inte det momentet sitter. Det kan t.o.m bli farligt.

Det är egentligen inte en tråd som jag ska försvara mig själv och mitt startande utan den allmänna lite överlägsna attityden jag är undrande över.

Försvarar mig i alla fall ;) :
Kan tillägga att inte heller jag hade startat om jag inte skulle kunnat klara det! Vi sätter momenten på träning. Men eftersom jag inte varit i tävlingssituation tidigare visste jag inte hur min hund eller jag skulle reagera!
De två tävlingar jag deltagit i har vi haft 10:a på platsen trots att grannhundar lämnat sina positioner. Men jag skulle aldrig kunna vara stensäker att hon inte skulle röra sig om en annan hund kom och hotade henne, men då hoppas jag att tävlingsledaren hade brutit platsen.

Lill

Visst kan man gå ut innan alla momenten sitter för att få lite tävlingsrutin men då tycker jag även att man skall jobba med hunden på plan och ge de dubbelkommandon som behövs. Just för att hunden ej skall "komma undan" med att göra fel.

Däremot anser jag INTE att man går ut och lägger en plats med andra hundar på tävling om inte det momentet sitter. Det kan t.o.m bli farligt.

Ja det är det viktigaste. Jag ska tävla spårapellen i sommar men jag kommer avstå platsen. Hunden ligger har aldrig någonsin rest sig innan jag varit hos honom trots att hundar varit upp. Men mina egna nerver klarar helt enkelt inte av det och det påverkar hunden. Vi förlorar en jäkla massa poäng, men resten lär funka hyfsat. Vi behöver slipa lite på allt och få styr på apporten som är halvklar och budföringen som är påbörjad(bör gå enkelt).
Ska på spårkurs nu i slutet på november för lite drillning.

Jag håller med dig till punkt och pricka, skrev om att man visst kan starta utan att allt sitter i en annan tråd :)

Man får ju hoppa över alla moment utom tandvisningen och på en hund som inte ligger säkert gör man sig själv och andra en så stor otjänst om man chansar och lägger platsen iaf ..

Senast ändrad:

Jag kan hålla med Jadzia på bruks-sidan, att de är dumt att "ta" en plats om man inte är färdig, då de är så svårt att komma med.
I Lydnaden tycker jag att man kan köra när som helst, om man har platsliggningen (annars avstår man den om man nu absolut vill tävla).

Jag har aldrig upplevt att folk "ser ner" på nybörjare på tävling, de är inte alls ovanligt att hälften inte får 1a pris i ettan.
Själv tävlar jag även om jag inte känner mej klar, dels för att de är en träning men också för att få på papper vad jag ska träna mer på.
Om jag tävlar med en "oklar" hund kan jag berömma under tävligt (givetvis bara med rösten), OCH, jag ser till att ha så pass bra lydnad att hunden iaf inte sticker och gör några dumheter.
Om hunden råkar göra en miss i ett moment skiter jag i!

Känner igen känslan. Är man inte 100%igt motiverad till att klättra i klasserna så anses man nästan mest i vägen..? Och som ny måste du bevisa att du är så motiverad innan man tas på allvar.

Bruks har jag inte vågat mig på, har inte haft hundmaterial eller intresse för det. Däremot körde jag en hel del agility på BKn med min första hund (ca 10 år sen) och eftersom sporten var rätt ny då så låg fokus verkligen på den roliga delen av det och man prövade sig fram en del.
Nu när jag är intresserad att testa igen (med min tredje hund) så läser jag på och ser att det har kommit upp en massa nya termer, enstaka kurser om små moment och agilitykurserna är inte längre uppdelade i grund och fortsättning... Jag är lite rädd att perfektionistattityden har spridit sig dit, men det återstår att se i vår.

Ska man vara med och träna i en seriös träningsgrupp, ja då har man en del att bevisa. Självklart vill övriga att man är motiverad till tusen och intresserad av att ta sig så långt som möjligt i klasserna. Man får ha förståelse för att de inte vill låta tid, energi och kunnande gå till spillo. Det är ganska dödande att hjälpa någon och sedan blir det inget av det.

Om det däremot gäller att tävla på egen hand så ska ingen annan bry sig om hur seriös man är. Då får man tävla ettan hela livet om man har lust.

Jag har aldrig upplevt att det är fult att vara okunnig och nybörjare och att man inte ska vara välkommen. Tycker det mest brukar vara vissa halvbra och de bra som har prestationsångest och har "vill vara bäst komplex"

DOCK har jag upplevt att man anses sämre och mindre välkommen om man har en hund av sällskapshundsras på vissa håll.

Handlar dock mycket om vilken klubb man är på, klubben i Luleå jag varit på är underbar, alla är välkomna och tas emot med öppna armar, nya dras in i "gemenskapen" :)

Seriös träningsgrupp? Jag pratar om en helt vanlig kurs på nästan vilken BK som helst.

Jag har den sista tiden funderat på att starta en egen helt oseriös träningsgrupp just därför. Där hundens aktivering och nöje går först.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Hur har ert år varit, ur ett hundperspektiv? Min hund fyllde två i augusti och hon börjar nu kännas vuxen. I våras hade hon en rejäl...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka