Att vara hingst....

Sv: Att vara hingst....

inte då, möjligen blir han bara mer underbar.. av alla kastrater jag fått lära känna genom åren vet jag ingen som har förändrat sin personlighet, tvärtom. den förstärks!

En liten tanke är ju att de vilda hästarnas förfädrar också varit tama, helt "äkta" vilda hästar finns (Väll som jag hört iallafall) inte längre.

Jag hoppas det! Nu är det i alla fall bestämt, den 1/12 är kulorna borta för alltid..............

..men när kulorna kommer av..så gör hans "hingst muskler".

Jag håller inte med!!
Jag har haft en val. som kasterades vid 6års ålder och när han var 17 och jag sålde honom,
var han fortfarande lika snygg med all sin hingstutsrålning.

Jag tänker behålla min nuvarande hingstunge så länge
han håller sig "på mattan" och mår bra.
Sen om det tar en månad eller om det tar år så tar jag det då.

Har en följdfråga på temat. Våra båda shettishingstar är 2 år nu, blir 3 till våren. De är lunga och trevliga i dagsläget och ska kunna hanteras nu och i framtiden av våra barn (två av dem är funktionshindrade). Tanken är att de ska kastreras innan de "kommer på" att de är hingstar, frågan är bara när detta brukar ske?!

Rent logiskt borde det börja hända grejer till våren, särskilt som vi har ett sto i samma hage som dem. De har som sagt inte börjat visa några tendenser än och stoet (som lätt går i brunst!) har heller inte brytt sig om dem.

De rekommendationer jag fått är att kastrera dem under vårvintern, vad tycker ni?

//Helena

Nej min häst var inte godkänd men det funkade så bra att man inte behövde kastera.

Vissa tycker mer om Ston vissa människor tycker mer om Hingstars temprament och andra tycker att Valacker är bäst.
Det beror mycket på djurägarens temprament och lynne vad den passar med för kön oxså tror jag.

Vi är alla oika.

Han kasterades för att man bytte ägare och de ville inte ha hingst helt enkelt.

Som sagt vi är alla olika.

Jag har en fyra årig hingst som jag inte ska använda till avel. Skulle aldrig kunna tänka mig att kastrera honom. Han är så otroligt fin precis som han är. Han står inte ensam i hagen utan tillsammans med en 18 årig valack. Ibland står även en tre-årig i hagen tillsammans med radarparet. Min hingst och 18 åringen älskar varandra över allt annat och busar för fullt. Min hingst går alldeles utmärkt att rida ut med andra hästar ston som valacker. Han är hingstig gillar att visa upp sig, men om en häst har sadel på sig är de inte intressanta. Det går utmärkt att åka iväg på träningar, tävlingar. Visst kan han skrika precis när han kommer fram men det går över så fort vi börjar rida.

Hans "jobbigaste" period var när han var tre-tre½ efter detta har han lugnat ner sig betydligt. Ju mer han rids desstå lugnare blir han.

När vi går förbi en hagen med nya hästar vill han visa upp sig, skrika gå i passage, detta beteende har blivit mycket bättre efter att vi började åka mer på träningar och tävlingar. Hans "stressade" livsglädje har blivit mindre. Så om du gillar din häst som han är nu ge honom en chans att mogna om du vill ha honom som hingst.
Jag gjorde en stor miss med min förra häst och kastrerade honom efter folks påtryckningar han blev en skugga av sitt forna jag!!
Jag menar inte det blir så med din häst med det kan hända.

Kul att höra att det funkar så bra med din hingst! Som jag skrev har jag nu bestämt mig för att kastrera min, och det som till slut blev den avgörande faktorn var att han inte längre kan gå med sin kompis i hagen. Han gick med en 7-årig valack, och dom tyckte hemskt mycket om varandra, busade och hade jättekul. Tyvärr blev deras lekar bara hårdare och hårdare och även fast det fortfarande bara var lek så kom dom in varje dag med nya sår. Inget allvarligt, men varken ägaren till valacken eller jag vill riskera att det BLIR något allvarligt. Det är möjligt att det skulle funka bättre med en äldre valack med lite mer pondus, men tyvärr har vi ingen sån i stallet. Och jag vill inte döma honom till ett liv utan hagkompis........

Lady_S skrev:
Jag frågade -Stella- om King Co.

Nej han var inte godkänd, han kastrerades bara, han har nämligen ingen stam, men ägarna ville spara han , fråga mig inte varför men antagligen för att han skulle bli mer "showig" ?...

Ingen stam? Boy, är jag lurad! Hade av någon anledning fått för mig att han var godkänd Welshhingst. Tur att man har koll...
/Lady_S

Hur pass tidigt kan man kastrera en hingst. Jag menar när är den mest lämpligaste åldern om man vill kastrera så tidigt som är möjligt?

Själv är jag emot att kastrera om hästen inte mår dåligt av det. Min väninna hade en hingst som var lugn som en filbunke i hela ditt liv. Han kunde gå med ston året om och han blev aldrig stirrig bland andra hästar eller något sådant.

Men blir hästen stirrig och stressar upp sig och sånt kan man lika bra kastrera tycker jag. Hästen mår ju inte bra av det i såna fall.

Jag vill ofta inte kastera förrän vid 2,5-3 år om det går. Men absolut inte tidigare än 1,5 år.

Tycker, trots att vissa hävdar motsatsen, att de behåller hingstutseendet mer om man tar senare.

han "ansågs väl" vara welsh men hade väl inga papper om jag inte är helt ute o seglar...?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar