Jag kan tycka att det går åt båda håll, det finns gott om kvinnor som kallar sig feminister som upprätthåller traditionella strukturer också. Jag åker nog dit själv ibland, även om jag med alla medel krigar mot könsroller så kan jag inte garantera att jag lyckas i precis alla situationer. Sen finns det ju grader i helvetet, och jag klarar mig nog ifrån att trampa i de djupaste klaveren.
En nära vän till mig skulle nog anses vara en såndär normalvettig man som kallar sig feminist men åker dit på några antifeministiska saker ibland. Men jag uppskattar att han fortsätter att anstränga sig och varje gång vi tagit en diskussion kring någonting så inser han sitt fel och bättrar sig. Jag tänker att vi som är uppväxta med dessa inpräntade könsroller får lite "learning as we go" ibland. Nu pratar jag såklart inte om rentav sexistiska saker eller rutten syn på könsroller (eller utebliven föräldraledighet), utan små misstag i vardagen som man får rätta när de dyker upp. Därav även vikten att diskutera detta när det dyker upp för chans till förbättring.
En annan vän till mig, den bästa tjejen i världen enligt mig själv och en riktig feministisk och antirasistisk förebild för mig, hon målade sig "black face" på en föreställning när vi var yngre. Vi hade helt enkelt inte den blekaste aning om att det var opassande för tio år sedan. Idag sjunker hon ju under bordet när vi pratar om det.
Så, min poäng är bara att ignorans inte alltid kommer från ett dåligt ställe. Sen kan man ju tycka att vissa levt under en sten om man inte fattat de mest grundläggande sakerna kring jämställdhet. Men det finns alltid utrymme för bättring, och ju mer vi pratar om det ju mer förbättringar sker!