Fast vad gäller delning av FL finns det ju inte något som vi med säkerhet vet är bäst. Det finns väl ingen forskning som säger att det är dåligt för bebisen att ha en person hemma hela första året heller. Om vi inte med säkerhet vet att det ena är bättre eller sämre så borde ju familjer få spelrum att välja. Tycker jag.
Ok vad intressant att det är din specialitet
Jag tycker faktiskt inte att jag har påstått särskilt mycket om anknytningsteori i tråden förutom att jag sagt att om en person i huvudsak är hemma bebisens första 9 månader (typ) och att man sen plötsligt byter av FL och huvudanknytningspersonen "försvinner" hela dagarna så kan det vara dåligt för bebisen som fortfarande är så pass liten och beroende. Är det fel?
Jag har läst att barn kan ha fler anknytningspersoner än 1 men du skriver själv att det krävs ett visst arbete. Jag tror inte alla har möjlighet/kunskap/vilja att göra det arbetet och i de fallen borde ju då inte delad FL vara det bästa för barnet?
Sen tycker jag det sista är intressant också. Är det verkligen antifeministiskt att inte eftersträva ett helt jämställt föräldraskap det allra första året? Är det antifeministiskt att amma heltid? Måste allt i livet vara 50/50 för att det ska räknas som feministiskt?
Jag tänker på Lady Dahmer som är en av Sveriges mest kända feminister som varit hemma på heltid med deras tre barn sedan den första föddes för ungefär 10 år sedan. Kan hon inte räknas som feminist pga det?
Jag hoppas du har rätt