Att vara barnvakt

Ja. Nu har jag inte ställts inför den diskussionen själv (mer än läst om det på forum, haha), men i form av ifall mormor tar ett glas vin på fredagkvällen trots att barnbarnet är där. Själv hade jag inte brytt mig (berusad är såklart en helt annan sak och bör undvikas), men har vänner som vill ha nolltolerans kring sina barn.

Är dottern hos farföräldrarna bryr jag mig inte om en av dem tar ett glas vin, jag litar på deras omdöme (annars skulle jag inte lämna barnet där). Jag vill dock att en av dem ska vara nykter och körbar om det skulle behövas. En ensam barnvakt skulle således få hålla sig från alkoholen.

Är dottern hos farföräldrarna bryr jag mig inte om en av dem tar ett glas vin, jag litar på deras omdöme (annars skulle jag inte lämna barnet där). Jag vill dock att en av dem ska vara nykter och körbar om det skulle behövas. En ensam barnvakt skulle således få hålla sig från alkoholen.
Ja. Nu har jag inte ställts inför den diskussionen själv (mer än läst om det på forum, haha), men i form av ifall mormor tar ett glas vin på fredagkvällen trots att barnbarnet är där. Själv hade jag inte brytt mig (berusad är såklart en helt annan sak och bör undvikas), men har vänner som vill ha nolltolerans kring sina barn.

Jag förstår helt klart dom som vill ha nolltolerans, ffa då om det handlar om ensamma barnvakter. För mig känns det ju helt klart viktigt att kunna vara körbar om något skulle hända även om det såklart oftast går att ta taxi eller ringa efter ambulans om något väldigt akut händer (då ska jag ju oavsett inte köra om det är läge för ambulans).

Men jag antar också att det är skillnad på om det är vänner eller familj och vilken relation en själv och barnvakten har till alkohol från början (hypotetiskt skulle det vara okej om mina föräldrar tog ett glad vin vid barnvaktande eftersom dom kan hantera det, medans min sambos familjemedlem som har alkoholproblem inte skulle få komma i närheten av ett ev framtida barn om hen druckit)

Ja bilkörning förstår jag iof.
Framförallt tänkte jag att det kan vara en idé att diskutera om det var det tråden efterlyste.

Ja bilkörning förstår jag iof.
Framförallt tänkte jag att det kan vara en idé att diskutera om det var det tråden efterlyste.
Ja men absolut! Det är väl en väldigt bra grej att diskutera om en inte är helt säker på vad som gäller och kanske framförallt om det handlar om att barnet sover över eller blir hämtad hos barnvakt. :)

Är en barnvakt hemma hos barnet blir det väl kanske mer självklart att vara alkoholfri om en ska ta sig hem därifrån via bilåkning :)

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 765
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 713
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar