Att vänta, hoppas, önska och försöka tänka på annat

Araminta

Trådstartare
Antar att de flesta som besöker det här forumet vet vad jag talar om. Hästen har varit skadad, all träning och planering har gått i stöpet och ersatts av rehab-lunket. Bort med fodret, tvätta, linda, promenera, försöka muntra upp, promenera ännu mer osv osv. Veckorna rinner iväg i en enda grå gegga av en vinter som aldrig kom och till och med ridabstinensen börjar lägga sig. Hästen börjar kännas lobotomerad och står mest och hänger. Du ser förtvivlat på och känner dig maktlös, deprimerad och förbannad. Förbannad på det där jävla benet, på den där jävla hästen som envisas..... Men så får man ju inte tänka. Du älskar ju din häst och vill bara dennes bästa. Det är ju faktiskt ganska mysigt att promenera... men...

Så en dag så var det plötsligt dags för det där återbesöket. Magen vänder sig ut och in redan en vecka i förväg. Du blir övernojjig och lägger märke till varenda litet hårstrå som ligger åt fel håll, vartenda litet snubblande steg, minsta möjliga antydan till värme i nåt ben. Sömnen uteblir, iobbet/skolan blir lidande och det sociala livet nollställs. Tankarna yrar som skrämda höns: "Tänk om h*n är bra nu? undrar om vi kan starta den där tävlingen i mars? hinner h*n få upp kondisen/styrkan? Nej skapa inga falska förhoppningar! Det dröjer säkert ett par veckor till. Ställ in dig på det värsta så blir du inte besviken. Men... tänk om?!"

Usch vad jag hatar den här sidan av hästlivet. 5 dagar kvar nu. 5 dagar kvar av den nästan 6 månader långa rehabiliteringen. Ska det bli ytterligare en? Det är så att man skulle kunna spy....

(Behövde skriva av mig lite - flytta på tråden om den ligger fel)

Sv: Att vänta, hoppas, önska och försöka tänka på annat

jo, visst har man varit där, och det är jättejobbigt! Min häst vilade i 9 månader.. :crazy:

Kan bara hålla tummarna att det går bra på återbesöket!

Vad är det för skada?

En förbannad liten j**la stukning i höger fram som upptäckts försent (då hästen inte haltar förutom efter böjprov) och vägrar läka.

Håller tummar och hovar stenhårt för att hästen din ska vara frisk nu. Men tänk på, att efter en sådan lång konvalecens, så starta försiktigt. Jag gjorde misstaget att vara för snabb i igångsättningen med min unghäst en gång.. Hua.. Varmt lycka till :banana:

Jag vet hur du känner, så himla matt just nu. Lycka till och hoppas det går bra på återbesöket:)

Håller alla tummar och tår för lycklig utgång!

Förstår PRECIS hur du känner dig. Jag har just fått sätta igång min efter två månaders skadekonvalencens (den senaste alltså...). Hon är underbar att rida :love: och njuter av att få arbeta och bli riden. Så det kan vara otroligt bra för hästens motivation att vara borta ett tag från arbete...

Trösta dig också med att det här har nog varit den värsta ridvintern på bra länge (iaf på mina breddgrader). Nu har solen kommit tillbaka och det känns som livet återvänder det med. Jag hoppas innerligt att du ska få njuta av våren från hästryggen!

Lycka till!

Vad har du gjort för att läka den?
Det allra sämsta man kan göra för en skadad häst är boxvila med minihage och promenader i koppel. stannar alla blodcirkulationi hästen och gör hästen känslig.

Förstår dig verkligen jag var inne med en utav mina hästar igår och efter ett par månaders kamp är det nu över för gått:cry:

Jag vet ochså hur det känns,vi har promenad/tömkörningstillstånd några veckor till.har ridit hästen ca 10 ggr sen i mars 2007 :crazy:
Men idag tar vi sista dosen metacam och om 1 1/2 vecka får jag sätte igång henne om jag anser att hon är ok :banana: allt enl.vet
men tankarna snurrar ju ändå på nätterna och det finns ju alltid det där lilla OM.
Lycka till ,vi håller tummarna från vårat håll

För första gången i livet har jag också varit där... jisses, trodde inte att jag skulle bli så nojjig, att man skulle sova så dåligt, att man skulle bli så less och att allt skulle kännas så jäääkla motigt :(

Och då är min häst ändå inte "allvarligt" skadad... men ändå, vändor till klinik, spruta PC alldeles själv för första gången, varje gång ångest för om det ska bli PC-chock eller annat galet...

*suck*

Skönt att höra att fler reagerar sådär :crazy:

Och det de flesta veterinärer ordinerar är tyvärr det jag skrev...Så även din?

Jag har också fått order om boxvila, bandage, spola inuti sår med jodopax, och alla saker som kliniken rått mig göra har bara gjort allt sämre :(
Enda bra var att få en plåt så man vet att det inte är någon skelettskada...
(kan väl tillägga att han inte stått på boxvila, jag tror inte på sånt om inte skadan verkligen är sån att den kräver att hästen står still)

Nu har jag behandlat med homeopatmedel två dagar samt BoT och kanske kanske ser jag en förbättring :idea::bow:

Men det brukar ju veterinärerna bara ordinera första veckan/orna och oftast behövs det ju då när skadan är akut.
-men de ordinerar ju inte i flera månader.. om det inte är fraktur eller liknande..

Det vi gjort och fått order om att göra är:
- Inga böjda spår what so ever
- Promenader/Tömkörning/Lätt ridning rakt fram
- Sjukhage
- Massage, Back on Track och laser för att få upp blodcirkulationen

Till Alla:
STORT TACK för allt stöd och peppning!! Ni är fantastiska!

Jag fårstår ditt läge! Min shettis var nyss i samma läge, fast han hade en knäinflammation. Det började i oktober och nu nyligen har han blivit bra, nu kan jag köra honom som vanlig igen. Men all väntan på att han skulle bli bra, alla turer till veterinären för cortison...jag blev jätte deppig! Jag trodde aldrig att han skulle bli bra igen! Men jag lärde mig att aldrig ge upp och att det var bättre att vänta längre än nödvändigt för att han skulle bli riktigt bra! Hoppas att din kuse blir bra! Lycka till! <3 /ShetlandsponnY

Förstår dig fullkomligt. Har åkt ut och in på klinik sedan augusti 2007 för en ligamentskada hon ådragit sig i hagen. Hästen blev friskförklarad i nov. Långsam igångsättning. När jag äntligen började tro på att det skulle hålla, så pang, var hon halt igen.

Åter in på klinik för ett ultraljud. Där fick jag ett glädjebesked. Ligamenten var bara skadade i kanterna. Sex veckor skritt ordinerades och sedan ÅB för nytt UL.

Tillbaka för nytt UL, denna gång med annan UL vet. Nu upptäcktes att ligamentet på insidan av kotleden var mycket värre skadat än vad som upptäcktes vid förra gången. Vet kan inte säga hur hållbar hon kommer att vara i framtiden då ligamentet är försvagat. Ordinerad fyra veckors skritt till med ca 200 - 300 m trav på rakt spår. Åttbandage för att stödja upp. Därefter igångsättning igen (hon är nu helt hältfri).

Håller hon inte denna gång kommer hon, enl vet, aldrig att hålla. Då får jag ta besllutet hur jag vill göra.

Det känns bara skit just nu.

Tyvärr ingen solskenshistoria. Håller tummarna att det går bättre för dig!

Känner igen mig, idag var klinikbesök nr 12 på 10 månader... Hämtade hästen från magnetröntgen idag, och hoppas de äntligen hittar någon vettig orsak till hältan. Men preliminärt hittar de "bara" en liten skada på sidoligamenten i kotan, som borde vara läkt vid det här laget. Jag får vänta upp till ett par veckor på att de har gått igenom alla bilderna.

Men lycka till på ditt återbesök, och hoppas din pålle är ok!

Känner igen mig, idag var klinikbesök nr 12 på 10 månader... Hämtade hästen från magnetröntgen idag, och hoppas de äntligen hittar någon vettig orsak till hältan. Men preliminärt hittar de "bara" en liten skada på sidoligamenten i kotan, som borde vara läkt vid det här laget. Jag får vänta upp till ett par veckor på att de har gått igenom alla bilderna.

Men lycka till på ditt återbesök, och hoppas din pålle är ok!

Hej,

Får jag fråga hur det gick med magnetröntgen? Allså, sövdes hästen och gick det bra?
Betalar försäkringsbolaget eller betalar du själv? Berätta gärna!!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 074
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka