Att vänta, hoppas, önska och försöka tänka på annat

Sv: Att vänta, hoppas, önska och försöka tänka på annat

Lite trådkapning för att svara: Hästen sövdes på Skara och det gick bra. Mitt försäkringsbolag Sveland gick med på att betala, till min förvåning, men jag har 20% rörligt. Kostnaden ska bli runt 17.000:-, då det tyvärr är två nätter på Skara för hästen. Min häst uppskattade det inte alls, han är uppdragen, har gått ner i vikt, och var deppig. Men när han kom hem till sin box så åkte äntligen öronen framåt igen och han började äta av sitt hösilage.

Ja lite trådkapning blir det ju... förlåt...:crazy:

Tack för infon! :)

Håller på att sätta igång min häst väääldigt långsamt men blir han inte bättre så kommer en magnetröntgen att komma upp på tapeten och jag vet inte om det är värt det, då det verkar väldigt riskabelt...
Tycker du det var värt det? Klart, svårt att svara på då du inte fått diagnos ännu, men verkar din häst ha farit väldigt illa? (stress?)

Å vad jag känner med dig! Min ungäst blev sparkad på betet i somras så illa att en benbit lossnade och skar hål på en led. Han opererades och lederna spolades. Vi hoppades och trodde innerligt att han skulle få åka iväg på den planerade inridningen nu i mars inför stundande 3-årstest. I går 7 månader efter opertionen gjorde vi ett återbesök (har gjort en handfull innan) eftersom jag inte tyckt att det sett vidare bra ut. Jodå han är halt på rakt spår, knäleden bedövas bort och han blir ohalt, röntgas. Lindriga pyttesmå pålagringar(två naggar), men de borde inte ställa till en sån hälta enligt veterinär. Därför ska han nu opereras igen i början på mars. De ska se efter om ledbrosket är trasigt = usel prognos. Om det går att städa upp i området runt/ i leden har han 50/50 att bli återställd.

Så nu väntar en ny op med oviss utgång, en ny lång konvalecens. Jag vill ingenting hellre än att han ska bli återställd våran fina pojke..
Det bara snurrar i huvudet just nu :( :(

Lova att skriva hur besöket gick. Hoppas hoppas hoppas att allt är bra :bump:

Lova att skriva hur besöket gick. Hoppas hoppas hoppas att allt är bra :bump:

Kommer jag absolut göra.... Ugh nu stack det till i magen igen, bara helgen kvar nu. Fy fan :crazy: För många om och men snurrandes i skallen för tillfället :confused:

Frogeyes: Nä va trist att det blev så lång draget. Här har det också varit en del baksalg. Satte faktiskt igång honom i november en period bara för att få ställa av han igen 2 veckor senare. Suck.

Lindisen & Bialitt: Helt ok att ni kapar tråden - intressant läsning!

MorvanMorr: håller med - vore intressant att höra med från Djurjouren!

Shetlandsponny & LillaGeisha: På nåt sätt är det skönt att läsa om andra som har varit i samma sits även om det inte alltid slutar lyckligt. Hoppas det går bra för er!!

Vad har du gjort för att läka den?
Det allra sämsta man kan göra för en skadad häst är boxvila med minihage och promenader i koppel. stannar alla blodcirkulationi hästen och gör hästen känslig.

Beror ju helt på vad det är för skada. En del skador kräver boxvila för att ha en chans att läka. :crazy:

Och veterinärer rekommenderar ju saker för att hästen ska bli bättre. Deras rekommendationer bygger på forskning och erfarenhet.

Den absolut vanligaste anledning till att djur inte blir bättre är att ägaren inte följer veterinärens rekommendationer tyvärr.

/Maria

Till dig o alla andra!
Hästen är i stort sett bra! :bump: Får rida vidare och fortsätta sätta igång honom. Tillbaka igen i april. Är jättelättad men skulle givetvis önskat att allt vore 100% istället.

Tackar återigen för allt stöd och lyckönskningar!! :bow:

Har läst din tråd, och vad skönt att din häst blev frisk!

Vi har också en konvalecent, Hon har haft kotledsinflammation som inte vill ge med sig.. Hoppas att hon är frisk nu, vi håller på att sätta igång henne.

Åh vad skönt!! Hoppas att det bara blir bättre nu. Lycka till :bump:

Fundering, brukar man inte kunna behandla gamla skador (ffa i muskler?) med hjälp av laser eller ultraljud?
Vet inte om faktan stämmer, men har fått höra att ultraljudsbehandling t ex kan påskynda läkningen ca 6ggr mot normalt och trigga igång läkning av sånt som kroppen "glömt bort".

Vet inte hur ansvarsfullt det var, men vi testade det på en hund ett par dagar efter att den stukat tassen (handleden, kan man säga så när det gäller en hund?) och som var i princip blockhalt från början men hade börjat läka. Nån dag senare såg man inte röken av någon hälta. Har provat på mig själv också när jag stukat tummen och vristen och eftersom jag stukat ffa tummen ett par gånger till och kan jämföra läketiden så upplevde jag att det läkte betydligt snabbare med ultraljudsbehandlingen.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 074
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka