Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Jag har åkt ambulans en gång efter svår bröstsmärta och fått akut vård på sjukhus på intensiven. Dagen efter blev jag utfrågad av överläkare tillsammans med läkarstudent om allt möjligt, inklusive alkoholvanor. Med svaret "ett par glas vin i veckan och ett par små whiskyglas" fick jag onda ögat av läkarstudenten som började oja sig över den stora mängden och att det förmodligen var bidragande orsak till förloppet. Som tur var ingrep överläkaren och lugnade ned läkarstudenten och bad hen ta det lite lugnt, det var inga stora mängder alkohol inblandat i uttalandet.

Skulle jag då om jag hade haft oturen att det skrevs in i journalen att jag missköter kroppen genom stort alkoholintag, bedömas som mindre viktig att vårda vid ett eventuellt senare sjukdomsfall?

Hur många minuspoäng för IVA-kvalifikation hade det inneburit? Kanske lite färre än vaccinvägrare men lite måste jag nog ändå straffas för mitt osunda leverna?
 
Jag har åkt ambulans en gång efter svår bröstsmärta och fått akut vård på sjukhus på intensiven. Dagen efter blev jag utfrågad av överläkare tillsammans med läkarstudent om allt möjligt, inklusive alkoholvanor. Med svaret "ett par glas vin i veckan och ett par små whiskyglas" fick jag onda ögat av läkarstudenten som började oja sig över den stora mängden och att det förmodligen var bidragande orsak till förloppet. Som tur var ingrep överläkaren och lugnade ned läkarstudenten och bad hen ta det lite lugnt, det var inga stora mängder alkohol inblandat i uttalandet.

Skulle jag då om jag hade haft oturen att det skrevs in i journalen att jag missköter kroppen genom stort alkoholintag, bedömas som mindre viktig att vårda vid ett eventuellt senare sjukdomsfall?

Ok... en läkarSTUDENT ojade sig över den mängden?! Det var definitivt inte någon av de läkarstudenter jag kände under universitetstiden :rofl:
 
Jag är fortfarande fascinerad över att så många tror att det bara kommer vara att gå tillbaka och leva som vanligt när X antal procent är vaccinerade. Det här kommer med stor sannolikhet bli något av en säsongsinfluensa och då innebär det att majoriteten måste vaccinera sig år efter år tills det är så att sjukdomen blivit mindre dödlig. Vilket iof kan ske hyfsat fort men eftersom det är ett virus som muterar lätt lär det återkomma i cykler i olika varianter och det är stor risk att nuvarande vaccin inte skyddar mot vissa av dem.
Att börja ropa om tvångsvaccinering och vaccinpass inom landet ser jag som ett jätteproblem. Det skapar motstånd mot vaccin som är helt onödigt. Självklart måste man få göra en personlig uppskattning över risker vs fördelar även för en själv som individ. Knappast att staten kommer kompensera större biverkningar och efterföljande inkomstbortfall helt.

Vaccinpass vid resor över landsgränser är något helt annat än obligatoriska kontroller inom ett land men då förstår jag inte varför det skulle stanna vid bara covid-vaccin utan ett gäng sjukdomar bör då stå med i ett sådant pass.
 
Jag är fortfarande fascinerad över att så många tror att det bara kommer vara att gå tillbaka och leva som vanligt när X antal procent är vaccinerade. Det här kommer med stor sannolikhet bli något av en säsongsinfluensa och då innebär det att majoriteten måste vaccinera sig år efter år tills det är så att sjukdomen blivit mindre dödlig. Vilket iof kan ske hyfsat fort men eftersom det är ett virus som muterar lätt lär det återkomma i cykler i olika varianter och det är stor risk att nuvarande vaccin inte skyddar mot vissa av dem.
Att börja ropa om tvångsvaccinering och vaccinpass inom landet ser jag som ett jätteproblem. Det skapar motstånd mot vaccin som är helt onödigt. Självklart måste man få göra en personlig uppskattning över risker vs fördelar även för en själv som individ. Knappast att staten kommer kompensera större biverkningar och efterföljande inkomstbortfall helt.

Vaccinpass vid resor över landsgränser är något helt annat än obligatoriska kontroller inom ett land men då förstår jag inte varför det skulle stanna vid bara covid-vaccin utan ett gäng sjukdomar bör då stå med i ett sådant pass.

Ja, den personliga friheten ska vi inte tulla på. Men man får nog ändå acceptera att det ger ett otal konsekvenser om man vill hävda sin rätt att med stor risk utgöra smitthärd för virus som går att vaccinera mot. Dessutom är vi människor sjukt dåliga på att förstå och sortera små risker i allmänhet. Så information, information, information, information och en mer balanserad rapportering vore väldans bra.
 
Jag är fortfarande fascinerad över att så många tror att det bara kommer vara att gå tillbaka och leva som vanligt när X antal procent är vaccinerade. Det här kommer med stor sannolikhet bli något av en säsongsinfluensa och då innebär det att majoriteten måste vaccinera sig år efter år tills det är så att sjukdomen blivit mindre dödlig. Vilket iof kan ske hyfsat fort men eftersom det är ett virus som muterar lätt lär det återkomma i cykler i olika varianter och det är stor risk att nuvarande vaccin inte skyddar mot vissa av dem.
Att börja ropa om tvångsvaccinering och vaccinpass inom landet ser jag som ett jätteproblem. Det skapar motstånd mot vaccin som är helt onödigt. Självklart måste man få göra en personlig uppskattning över risker vs fördelar även för en själv som individ. Knappast att staten kommer kompensera större biverkningar och efterföljande inkomstbortfall helt.

Vaccinpass vid resor över landsgränser är något helt annat än obligatoriska kontroller inom ett land men då förstår jag inte varför det skulle stanna vid bara covid-vaccin utan ett gäng sjukdomar bör då stå med i ett sådant pass.
Jag vill tillägga att jag kan tänka mig att man öppnar upp för folk med vaccinpass om det är privata arrangemang som annars fått ställas in. Jag har dock svårt att se fotbollsmatcher/teaterföreställningar/nöjesfält/restauranger och liknade utan tänker mer på kursverksamhet, workshops, körverksamhet, mindre kundevent och liknade.
 
Jag är fortfarande fascinerad över att så många tror att det bara kommer vara att gå tillbaka och leva som vanligt när X antal procent är vaccinerade. Det här kommer med stor sannolikhet bli något av en säsongsinfluensa och då innebär det att majoriteten måste vaccinera sig år efter år tills det är så att sjukdomen blivit mindre dödlig. Vilket iof kan ske hyfsat fort men eftersom det är ett virus som muterar lätt lär det återkomma i cykler i olika varianter och det är stor risk att nuvarande vaccin inte skyddar mot vissa av dem.
Att börja ropa om tvångsvaccinering och vaccinpass inom landet ser jag som ett jätteproblem. Det skapar motstånd mot vaccin som är helt onödigt. Självklart måste man få göra en personlig uppskattning över risker vs fördelar även för en själv som individ. Knappast att staten kommer kompensera större biverkningar och efterföljande inkomstbortfall helt.

Vaccinpass vid resor över landsgränser är något helt annat än obligatoriska kontroller inom ett land men då förstår jag inte varför det skulle stanna vid bara covid-vaccin utan ett gäng sjukdomar bör då stå med i ett sådant pass.
Vaccinationskrav och bevis om att man inte bär på vissa sjukdomar när man reser runt i världen har funnits hur länge som helst. Saxat från IATA:

Governments decide the requirements to travel; airlines and passengers need to comply

Traditionally there have been visa and vaccination requirements in many countries. Due to the COVID-19 pandemic governments have imposed additional restrictions: quarantine measures, testing requirements and eventually vaccination requirements.
 
Till @Sel och andra som är spruträdda vill jag bara säga att jag förstår och jag känner med er.

Detta är inte menat som en pekpinne alls utan jag vill bara försöka ge lite hopp, det går att komma över, jag lovar. Jag var också fruktansvärt spruträdd när jag var yngre efter en väldigt traumatisk upplevelse hos tandläkaren. Det som hjälpte mig komma över det var att jag fick problem med sköldkörteln och alltså var tvingad till blodprov med relativt jämna mellanrum.

Det är inte en rädsla som botas på en gång utan det tar lite tid. Jag minns att jag i början fick avbryta ganska ofta, allra först för att jag helt enkelt fick panik, och senare om jag hade en "dålig" sköterska som behövde sticka mer än en gång, då fick jag helt enkelt säga att jag måste få komma tillbaka en annan gång för jag klarar inte detta.

För varje gång känns det lite, lite lättare. Idag svarar jag tom nej på frågan om jag är spruträdd. Det är ju inte roligt direkt, men det finns faktiskt inget obehag kvar längre vilket är otroligt skönt.

Det är ju lite svårt att öva om man inte känner någon inom vården, kanske kan man försöka att inte undvika rutinkontroller? Det är såklart olika för alla men det här funkade bäst för mig:

För det första komma till insikt med att detta är något jag måste göra, oavsett hur jag känner inför det, så är det bara och det går inte att diskutera, det ska göras så jag får hantera det. Om jag haft en drop-in tid istället för bokat har jag försökt att vara där en tid där väntetiden blir så kort som möjligt för att jag inte ska behöva sitta och gruva mig.

Jag har börjat med att ta kontroll över situationen när jag möter sköterskan. Jag säger att jag är rädd men att jag ska försöka hålla mig lugn, att jag säkert kommer gråta lite men det är okej, om jag vet att min ena arm är "bättre" så säger jag det. Pratar gärna lite med sköterskan om vädret eller så medan hon gör iordning. Det här är nog väldigt individuellt men jag tittar aldrig, aldrig på vad hon pillar med, jag behöver inte veta hur sprutan ser ut. Jag brukar också säga att hon inte ska säga till att "nu sticker jag" då det bara får mig att spänna mig utan att hon bara ska göra sin grej.

Från och med att hon spänner åt det snöret brukar jag försöka se till att andas. In genom näsan, håll en sekund, ut genom munnen. Samtidigt tittar jag på klockan på väggen. Jag brukar tänka på hur sekunderna går och försöka räkna med, se om jag kan klara en hel minut eller så, zonar helt ut allt annat. Kan säga att det är sällan det tar så lång tid.

Ibland kan det göra lite ont, oftast känns det inget alls. Ärligt talat har det spelat rätt lite roll för mig i längden. Jag skulle nästan våga lova att ingen som är spruträdd är rädd för just smärtan utan det är obehaget i själva situationen, det gäller att befinna sig i den tillräckligt många gånger för att man ska programmera om hjärnan till att förstå att det inte är farligt.

Det blev en lång och kanske lite onödig rant. Jag hoppas bara att jag kanske kan så ett litet frö hos någon där de känner att det här går att komma över, kanske inte just idag, men det går! :heart
 
Ja, den personliga friheten ska vi inte tulla på. Men man får nog ändå acceptera att det ger ett otal konsekvenser om man vill hävda sin rätt att med stor risk utgöra smitthärd för virus som går att vaccinera mot. Dessutom är vi människor sjukt dåliga på att förstå och sortera små risker i allmänhet. Så information, information, information, information och en mer balanserad rapportering vore väldans bra.
Ja, människor är inte jättebra på att hantera risker men däremot så är vi jättemycket bättre på att mentalt hantera bieffekter av våra val om valen inte känns påtvingade utan där vi känner att vi gjort ett välinformerat val och sen då kanske själva valt fel.
Att inte kunna få resa utomlands ( till länder som kräver vaccination för att släppa in folk) om man är ovaccinerad tycker jag personligen är en rimlig konsekvens, att inte bli insläppt i mataffären eller på en restaurang mindre rimligt. Och sen finns ju den del av befolkningen som inte kan vaccinera sig pga allergier eller immunsystemssjukdomar som riskerar att hamna i kläm.
 
Ja, den personliga friheten ska vi inte tulla på. Men man får nog ändå acceptera att det ger ett otal konsekvenser om man vill hävda sin rätt att med stor risk utgöra smitthärd för virus som går att vaccinera mot. Dessutom är vi människor sjukt dåliga på att förstå och sortera små risker i allmänhet. Så information, information, information, information och en mer balanserad rapportering vore väldans bra.
Rimligen borde det stabilisera sig efter en tid på en vaccinationsgrad som ligger i nivå med de andra "standardvaccineringarna" som erbjuds till hela befolkningen.
Finns ingen anledning att det ska vara ett högre motstånd mot detta vaccinet när det inte längre är "nytt och omskrivet."
 
Vaccinationskrav och bevis om att man inte bär på vissa sjukdomar när man reser runt i världen har funnits hur länge som helst. Saxat från IATA:

Governments decide the requirements to travel; airlines and passengers need to comply

Traditionally there have been visa and vaccination requirements in many countries. Due to the COVID-19 pandemic governments have imposed additional restrictions: quarantine measures, testing requirements and eventually vaccination requirements.
Ja? På vilket sätt är det relaterat att jag tycker det är ok och skiljer sig från kontroller inom landet?
 
Ja, människor är inte jättebra på att hantera risker men däremot så är vi jättemycket bättre på att mentalt hantera bieffekter av våra val om valen inte känns påtvingade utan där vi känner att vi gjort ett välinformerat val och sen då kanske själva valt fel.
Att inte kunna få resa utomlands ( till länder som kräver vaccination för att släppa in folk) om man är ovaccinerad tycker jag personligen är en rimlig konsekvens, att inte bli insläppt i mataffären eller på en restaurang mindre rimligt. Och sen finns ju den del av befolkningen som inte kan vaccinera sig pga allergier eller immunsystemssjukdomar som riskerar att hamna i kläm.
Framför allt är det en väldig principiell skillnad i att en stat sätter upp inreserestriktioner,
jämfört med om den egna staten börjar sätta upp rörelsebegränsningar för befolkningen inom landet.
 
Ja, intensivvård används till de mest behövande och ofta för att undvika dödsfall som bedöms kunna undvikas genom att ge vård (och ge någon form av förlängt värdigt liv efter avslutad intensivvård). Har man mindre problem än akut döende är det annan vård som behöver ges.
Och om fler än vad som vården klarar av är akut döende ?
Hur skall patienterna prioriteras då?
Först till kvarn?
Mest effekt för vårdinsatsen?
Sämst skick?
Bäst skick?
Något annat?
 
Ja, människor är inte jättebra på att hantera risker men däremot så är vi jättemycket bättre på att mentalt hantera bieffekter av våra val om valen inte känns påtvingade utan där vi känner att vi gjort ett välinformerat val och sen då kanske själva valt fel.
Att inte kunna få resa utomlands ( till länder som kräver vaccination för att släppa in folk) om man är ovaccinerad tycker jag personligen är en rimlig konsekvens, att inte bli insläppt i mataffären eller på en restaurang mindre rimligt. Och sen finns ju den del av befolkningen som inte kan vaccinera sig pga allergier eller immunsystemssjukdomar som riskerar att hamna i kläm.

Fast de hamnar ju i kläm/fara på grund av att folk som inte har de problemen INTE vaccinerar sig!

Ett vaccinpass kan ju innehålla information också om att man har medicinska skäl till att inte kunna vaccinera sig.

Jag tycker att det finns situationer där ovaccinerade rimligen kan förvänta sig annan behandling än vaccinerade, men håller med om dina exempel om vi pratar om post-pandemic-crisis-läget om nåt år.
 
Generellt om vaccin-pass diskussionen, som jag tycker rörs ihop lite.
En faktor är staters restriktioner mot inresande utlänningar.
En faktor är vilka regler som kan skapas inom landet som de tillämpas på.
En faktor är själva passen, som adminiastrativ-teknisk artefakt.

Man kan vara för eller emot/ha synpunkter på var och en av dessa faktorer fristående av de andra, så det behöver framgå vad man talar om.
 
De blir mer vårdkrävande för att uppnå samna resultat.
Vid katastrofläge så prioriterar man efter var vården gör den största nyttan och inte vem som behöver den mest.
Fast det i sig bryter mot ”Likaprincipen” som är en av grundstenarna i Sveriges nuvarande krishantering. ”Krisen” ska bli det nya normalläget och de som hanterar en samhällsfunktion i normala fall ska göra det även under en kris. Att man i ett akut skede måste syssla med triage och prioritera är inget konstigt men i en kris som pågår i över ett år så bör de funktioner som behöver det fått mer resurser för att klara av att fungera så normalt som det är möjligt. Vid det här laget är det politiker man ska klaga på som inte gett nog med resurser till vården, inte individer som blir sjuka.
 
Och om fler än vad som vården klarar av är akut döende ?
Hur skall patienterna prioriteras då?
Först till kvarn?
Mest effekt för vårdinsatsen?
Sämst skick?
Bäst skick?
Något annat?

Som idag; den som bedöms ha störst behov och mest nytta av vården.

Alltså, jag påstår inte att det skulle vara en lätt fråga; men anser att det du anför skulle göra det ännu svårare än det är idag.
 
Skulle jag då om jag hade haft oturen att det skrevs in i journalen att jag missköter kroppen genom stort alkoholintag, bedömas som mindre viktig att vårda vid ett eventuellt senare sjukdomsfall?
Mindre meningsfull kanske.
Vid triage så bedöms värdet av vårdinsatsen.
D.v.s. hur många friska år som räddas med minsta möjliga insats.
En trasig lever som är på väg att ge upp minskar ju antal år avsevärt.
Triage är inte någon rolig situation att hamna i.
Men risken är stor att vi kommer dit om inte pandemin kan kontrolleras.
Och du slingrar dig fortfarande undan frågan.
Hur skall urvalet göras när vården inte räcker till?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp