Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Även om man vägrar för att man är livrädd för sprutor eller innehållet? Kaxighet är nog det sista som är orsaken till mångas vägran även om den del av de rädda försöker dölja det genom kaxighet.

Du är då inte ödmjuk direkt när du talar om att andra inte förtjänar vård. Jag hoppas du gör allt rätt så att du förtjänar vård i dina egna ögon i mina ögon är vård inget man kan förtjäna utan den ska i mina ögon vara villkorslös och det ska inte vara det upplevda människovärldet som styr.
Du får gärna återkomma på tema ödmjukhet inför vårdsituationen när någon av dina anhöriga eller du själv har direkta erfarenheter av vad som händer när sjukvården stänger ner på grund av corona. Framförallt när detta i många fall hade kunnat undvikas rakt av via social distansering och (fungerande) vaccinationsprogram. Personligen, för din skull, hoppas jag att det aldrig blir aktuellt!!
 
Mig veterligen har jag aldrig sagt att någon ska nekas vård (oavsett hur idiotiska beslut hen tagit) och jag kommer aldrig att tycka det är ok. Men faktum kvarstår, pressar vi vården för länge finns det inte resurser att ge optimal vård till alla. Något de som vägrar vaccinera sig är i högsta grad medskyldiga till.
De som rider svåra hästar (och har andra farliga aktiviteter), äter felaktigt, har stressrelaterade sjukdomar, super mm är också medskyldiga. Antingen så bidrar de direkt med högt vårdbehov eller indirekt genom att tillhöra riskgrupper och vara bland de som är överrepresenterade bland de inlagda.
 
Du är då inte ödmjuk direkt när du talar om att andra inte förtjänar vård. Jag hoppas du gör allt rätt så att du förtjänar vård i dina egna ögon i mina ögon är vård inget man kan förtjäna utan den ska i mina ögon vara villkorslös och det ska inte vara det upplevda människovärldet som styr.
Det kommer inte att finnas all vård åt alla.
Det är en situation som vi måste vänja oss vid.
I det läget kommer ett urval att ske på något sätt.
Hur tycker du att det urvalet skall göras?
 
Du får gärna återkomma på tema ödmjukhet inför vårdsituationen när någon av dina anhöriga eller du själv har direkta erfarenheter av vad som händer när sjukvården stänger ner på grund av corona. Framförallt när detta i många fall hade kunnat undvikas rakt av via social distansering och (fungerande) vaccinationsprogram. Personligen, för din skull, hoppas jag att det aldrig blir aktuellt!!
Det finns många sätt att vara ödmjuk, att peka ut vissa om mindre värd vård är inte något jag förknippar med ödmjukhet. Det är heller inte något bra vis att motivera folk att vaccinera sig utan snarare tvärt om. Man kommer knappast över sin rädsla eller okunskap genom att bli utpekad som den som inte förtjänar vård, och de som avstår av ideologiska skäl får bara mer vatten på sin kvarn. Jag gissar att det mer får folk att än mer ta avstånd från att vaccinera sig.
 
Mig veterligen har jag aldrig sagt att någon ska nekas vård (oavsett hur idiotiska beslut hen tagit) och jag kommer aldrig att tycka det är ok. Men faktum kvarstår, pressar vi vården för länge finns det inte resurser att ge optimal vård till alla. Något de som vägrar vaccinera sig är i högsta grad medskyldiga till.
Jag undrar hur mycket av skulden som kan läggas på de som inte vill vaccinera sig är så länge vi är kvar i den bristsituationen som är med vaccinet.
Än så länge så blir ju lika många personer vaccinerade, det blir bara andra individer. Och det borde inte vara den helt avgörande faktorn för belastningen på vården.
Medan annat beteende som avstånd, sociala kontakter etc. påverkar den absoluta mängden smittade > sjuka > vårdkrävande.
 
Det finns många sätt att vara ödmjuk, att peka ut vissa om mindre värd vård är inte något jag förknippar med ödmjukhet. Det är heller inte något bra vis att motivera folk att vaccinera sig utan snarare tvärt om. Man kommer knappast över sin rädsla eller okunskap genom att bli utpekad som den som inte förtjänar vård, och de som avstår av ideologiska skäl får bara mer vatten på sin kvarn. Jag gissar att det mer får folk att än mer ta avstånd från att vaccinera sig.
Inte minst så bidrar det till en polarisering som kommer försvåra när det gäller att finna konstruktiva lösningar som fungerar på sikt för samhället som helhet.
 
Inte minst så bidrar det till en polarisering som kommer försvåra när det gäller att finna konstruktiva lösningar som fungerar på sikt för samhället som helhet.
Precis.

Det skapar en känsla av vi och dem och skapar klyftor som är svåra att överbryga.
 
Men det blir i en sådan situation fortfarande en eller annan variant av behovsprioritering.
Det kanske inte blir samma vård som i ett normalläge. Men att trafikolycksoffer skulle bara portas från akuten och nekas all vård är inte huvudalternativet i ett sådant scenario.
Och vad är huvudalternativet då?
När vården inte räcker till alla.
De IVA-platser som finns är ju de som finns.
Vilka skall nekas när platserna är slut?
 
De som rider svåra hästar (och har andra farliga aktiviteter), äter felaktigt, har stressrelaterade sjukdomar, super mm är också medskyldiga. Antingen så bidrar de direkt med högt vårdbehov eller indirekt genom att tillhöra riskgrupper och vara bland de som är överrepresenterade bland de inlagda.
Jag låter bli allt det där just nu.
Och motorcykeln.
Jag är extra försiktig i allt då jag vet att vården är pressad.
Det vill jag att andra också gör.
Samt vaccinerar sig och håller den sociala distanseringen.
Solidariskt med varandra utifrån de resurser som finns.
De resurser som faktiskt är ändliga och kan ta slut.
 
Mig veterligen har jag aldrig sagt att någon ska nekas vård (oavsett hur idiotiska beslut hen tagit) och jag kommer aldrig att tycka det är ok. Men faktum kvarstår, pressar vi vården för länge finns det inte resurser att ge optimal vård till alla. Något de som vägrar vaccinera sig är i högsta grad medskyldiga till.
Ja. Absolut. Jag håller med.

Liksom alla de (ofta unga sk influencers...) som festar och håller igång som om där inte fanns nån morgondag - eller nån covid.
 
Vad blir lättare av att man ska studera personers journaler, gärna på lite kinesiskt vis, för att se hur väl de skött sitt medborgarskap innan beslutet tas?
Det handlar väl om hur de har skött sina kroppar?
Du slingrar dig från frågan.
Vi kan spetsa till den ytterligare.
När vården inte räcker till skall då de som behöver litet vård och är mindre behövande få stå tillbaka för de mer behövande om de dör av det?
Även om de med enklare åtgärder kunde räddas till ett fullgott liv där de blivit fullt återställda?
Vi kommer att komma dit att sådana val blir nödvändiga förr eller senare.
 
Och vad är huvudalternativet då?
När vården inte räcker till alla.
De IVA-platser som finns är ju de som finns.
Vilka skall nekas när platserna är slut?
Prioritering ska som det görs nu baserat på vårdrelaterade parametrar och inte på vem som för närvarande anses ha högst människovärde, här villiga att vaccinera sig, åtminstone enligt mig. Dessutom har inte alla fått chansen och lär inte få det förrän sensommaren/tidig höst. Ska vi föra ett register på vaccinvägrare så vi vet vem som ska nekas vård?
 
Det handlar väl om hur de har skött sina kroppar?
Du slingrar dig från frågan.
Vi kan spetsa till den ytterligare.
När vården inte räcker till skall då de som behöver litet vård och är mindre behövande få stå tillbaka för de mer behövande om de dör av det?
Även om de med enklare åtgärder kunde räddas till ett fullgott liv där de blivit fullt återställda?
Vi kommer att komma dit att sådana val blir nödvändiga förr eller senare.
Var kommer då vaccinvägrarna in? Är de per automatik mindre behövande eller?
 
Jag undrar hur mycket av skulden som kan läggas på de som inte vill vaccinera sig är så länge vi är kvar i den bristsituationen som är med vaccinet.
Än så länge så blir ju lika många personer vaccinerade, det blir bara andra individer. Och det borde inte vara den helt avgörande faktorn för belastningen på vården.
Medan annat beteende som avstånd, sociala kontakter etc. påverkar den absoluta mängden smittade > sjuka > vårdkrävande.

Men det blir ju inte lika många personer vaccinerade om folk bokar tider som de sen inte utnyttjar. Då tar det längre tid än det hade gjort om alla tider utnyttjats.
 
Det handlar väl om hur de har skött sina kroppar?
Du slingrar dig från frågan.
Vi kan spetsa till den ytterligare.
När vården inte räcker till skall då de som behöver litet vård och är mindre behövande få stå tillbaka för de mer behövande om de dör av det?
Även om de med enklare åtgärder kunde räddas till ett fullgott liv där de blivit fullt återställda?
Vi kommer att komma dit att sådana val blir nödvändiga förr eller senare.

Om det sista är vi inte överens, även om vi är alldeles för nära just nu.

Ja, intensivvård används till de mest behövande och ofta för att undvika dödsfall som bedöms kunna undvikas genom att ge vård (och ge någon form av förlängt värdigt liv efter avslutad intensivvård). Har man mindre problem än akut döende är det annan vård som behöver ges.

Jag vill inte att mitt vaccinationspass ger mig förtur till vården.
 
Senast ändrad:
Men det blir ju inte lika många personer vaccinerade om folk bokar tider som de sen inte utnyttjar. Då tar det längre tid än det hade gjort om alla tider utnyttjats.
De jobbar väl hela tiden så att allt vaccin nyttjas? Tar in personer på kort varsel till restdoser, lägger ut nya tider om det finns outnyttjat vaccin osv.
För den frågeställningen som är aktuell här lär det vara en påverkan som är på yttersta marginalen ifall ett litet antal personer får sin spruta två dagar senare, eller så. I princip så vaccineras doserna upp i den takt som de kommer in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp