Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Det går att räkna i tid, antal dagar som behövs för tillfrisknande.
Typ en vårdkrävande behöver 3 veckor och några andra behöver en vecka var.
Hur skall du välja där?
Låta 3 dö för att rädda en?
Du försöker komma undan den svåra fråga som uppstår när vården inte räcker till genom att peka på något annat i stället.
Jag upprepar min fråga, är det din nämnda prioritering som gäller helt utan att du visar på källan eller den officiella från socialstyrelsen som jag länkade till?

Antal vårddygn/vårdtimmar på IVA vet man inte från efteråt, de som läggs in är fruktansvärt sjuka och kräver alla extremt mycket vård. Man ser till antalet lediga platser och lägger knappast flera i samma säng även om de skulle variera en del i vårdbehovet.
 
Källa på din version av prioritering?

Så här ska det prioriterats enligt socialstyrelsen:

Så har är riktlinjerna, de stämmer illa med din beskrivning källa Nationella principer för prioritering inom intensivvård under extraordinära förhållanden (socialstyrelsen.se)

Prioritet 1
Svår sjukdom eller skada hos en patient med förväntad överlevnad > 12 månader som har indikation för intensivvård och som inte har försämrade möjligheter till överlevnad utifrån ovanstående aspekter. I den mån det måste göras en prioritering mellan patienter på prioriteringsnivå 1 prioriteras patienter utifrån biologisk ålder i termer av förväntad återstående livslängd.

Prioritet 2
Patienter som uppvisar något av följande kriterier (eller kombination av flera kriterier): a. En eller flera allvarliga systemsjukdomar med påtaglig funktionell begränsning. b. Förväntad överlevnad 6–12 månader, utifrån underliggande sjukdom.

Prioritet 3
Patient med sammantaget förväntad låg sannolikhet för överlevnad initialt och där intensivvård normalt endast sätts in för att möjliggöra en förnyad bedömning och samråd med närstående. 3
Jag har nu noga läst hela dokumentet.
Dels så står ju där att förväntad livslängd skall prioriteras.

Man kan ju anta att någon som är vaccinerad får en längre förväntad livslängd än en ovaccinerad i ett kririskt pandemiläge.

Det står också att kostnadseffektivitet skall tas med i beräkningen. Vilket ju innebär att 3 räddade i stället för en är en bättre utdelning.

Det innebär också att någon som är sjuk i covid och vaccinerad är en bättre satsning än en ovaccinerad som är sjuk i covid. Den har en bättre prognos att tillfriskna på kortare tid till ett lägre pris och med mindre risk för kvarstående skador.
 
Jag upprepar min fråga, är det din nämnda prioritering som gäller helt utan att du visar på källan eller den officiella från socialstyrelsen som jag länkade till?
Jag tycker nog att min prioritering går att mappa in i det som du länkade till.
Nå, kan du svara på min fråga nu i stället för att slingra dig?
 
Det blir ju väldigt svårt att bestämma med konfidens från historiska data nedtecknad i något slags övervakningssystem.
Nej det är ju omöjligt.
Och dessutom ointressant.
Det intressanta är dagsform och förväntad livslängd med faktorn livskvalitet inräknad.

Att vara vaccinerad mot svåra sjukdomar är ju en del i dagsformen. Jag är t.ex. vaccinerad mot pneumococker. Det innebär att jag inte skulle få den lunginflammation som ofta är det stora problemet vid behandling i respirator. Det ger mig en bättre dagsform än någon som får pneumococker. Prognosen blir helt enkelt bättre så.

Man kan alltså påverka sin egen dagsform genom att vaccinera sig. Det är en alldeles frivillig handling som ger olika förväntad överlevnad.
 
Politiker kan inte trolla fram sjukvårdspersonal.
Så hur menar du att det skall gå till?
Tvångsrekrytering?

Bristen på vård handlar om brist på personal.
Det finns inte personal att köpa på marknaden.
Slut helt enkelt.
Det handlar antagligen inte om en reell brist på personal så mycket som en brist på personal som har velat arbeta under de villkor som erbjuds. Flera undersökningar visar att ungefär 50% som arbetar inom vården funderade på att byta yrke redan innan pandemin. Då lär det även finnas hyfsat många som tagit det steget. Sen har det så klart tappat kompetens om de arbetat med annat under X antal år men det går absolut fortare att få sådan personal in i en verksamhet än att nyutbilda.
 
Jag har nu noga läst hela dokumentet.
Dels så står ju där att förväntad livslängd skall prioriteras.

Man kan ju anta att någon som är vaccinerad får en längre förväntad livslängd än en ovaccinerad i ett kririskt pandemiläge.

Det står också att kostnadseffektivitet skall tas med i beräkningen. Vilket ju innebär att 3 räddade i stället för en är en bättre utdelning.

Det innebär också att någon som är sjuk i covid och vaccinerad är en bättre satsning än en ovaccinerad som är sjuk i covid. Den har en bättre prognos att tillfriskna på kortare tid till ett lägre pris och med mindre risk för kvarstående skador.
Exakt så står det ju inte uttryckligen, det är en tolkning gjord av dig som kanske inte är representativ för hur vården tolkar texten. Just gällande vaccinerade vs. ovaccinerade.
 
Exakt så står det ju inte uttryckligen, det är en tolkning gjord av dig som kanske inte är representativ för hur vården tolkar texten. Just gällande vaccinerade vs. ovaccinerade.
Men medge att den tolkningen går att passa in.
Vilken tolkning gör vården då?
Vi kan ju förutsätta att den är redigt pro vaccin.
 
Det handlar antagligen inte om en reell brist på personal så mycket som en brist på personal som har velat arbeta under de villkor som erbjuds. Flera undersökningar visar att ungefär 50% som arbetar inom vården funderade på att byta yrke redan innan pandemin. Då lär det även finnas hyfsat många som tagit det steget. Sen har det så klart tappat kompetens om de arbetat med annat under X antal år men det går absolut fortare att få sådan personal in i en verksamhet än att nyutbilda.
Var finns den just nu då?
Och hur skall politikerna göra för att avhjälpa bristen?

Just i ett krisläge när det behövs massor av mer vårdpersonal än vanligt så är det ju inte bara att handla upp flera.
Men i det långa loppet, om läget blir permanent, så måste ju bristen lösas på något vis om inte människor skall dö eller få permanenta skador av brist på vård.
 
Var finns den just nu då?
Och hur skall politikerna göra för att avhjälpa bristen?

Just i ett krisläge när det behövs massor av mer vårdpersonal än vanligt så är det ju inte bara att handla upp flera.
Men i det långa loppet, om läget blir permanent, så måste ju bristen lösas på något vis om inte människor skall dö eller få permanenta skador av brist på vård.
Oavsett hur det ser ut framöver så behöver arbetsvillkoren ses över och kommunal sätta ner foten mot arbetsgivare och stå upp för sina medlemmar inom vården.
 
Jag har nu noga läst hela dokumentet.
Dels så står ju där att förväntad livslängd skall prioriteras.

Man kan ju anta att någon som är vaccinerad får en längre förväntad livslängd än en ovaccinerad i ett kririskt pandemiläge.

Det står också att kostnadseffektivitet skall tas med i beräkningen. Vilket ju innebär att 3 räddade i stället för en är en bättre utdelning.

Det innebär också att någon som är sjuk i covid och vaccinerad är en bättre satsning än en ovaccinerad som är sjuk i covid. Den har en bättre prognos att tillfriskna på kortare tid till ett lägre pris och med mindre risk för kvarstående skador.
Nej där finns ingen parameter för vem som ska prioriteras som säger att man ska ta hänsyn till vaccinationsstatus och ingen forskning som stödjer att patienter med samma sjukdomsstatus har större chans att klara sig om de är vaccinerade. Möjligen kan det komma fram till det i framtiden, men vad den forskningen kan tänkas visa kan vi bara gissa. Mitt tips är att den som blir smittad trots att den blivit vaccinerarad och är så sjuk att hen är aktuell för IVA-vård har ett så pass dåligt immunförsvar att denne har sämre chans än andra. Gissar jag bättre än du så borde då de vaccinerade prioriteras ned. Så länge man inte vet finns det inget som helst stöd för att hantera folk olika utifrån om de är vaccinerade eller inte utan man kommer att behandla dem lika.

Frågan är om det inte det behövs en grundlagsändring för att officiellt diskriminera de som vägrar vaccinerar sig, jag hoppas det, jag vill inte leva i ett land som klassar ickevaccinerade som andra klassens medborgare.
 
Var finns den just nu då?
Och hur skall politikerna göra för att avhjälpa bristen?

Just i ett krisläge när det behövs massor av mer vårdpersonal än vanligt så är det ju inte bara att handla upp flera.
Men i det långa loppet, om läget blir permanent, så måste ju bristen lösas på något vis om inte människor skall dö eller få permanenta skador av brist på vård.
Det är löses nog precis som @nullo-modo är inne på genom att se över arbetsvillkoren och se till att det blir lättare att göra ett bra jobb för en vettig lön och arbetsbörda. Jag pausade själv mina läkarstudier delvis eftersom jag blev sjuk och insåg att jag inte vill jobba inom en verksamhet som fungerar så enormt dåligt som vården både från patiententsidan och personalsidan.
 
Jag tycker nog att min prioritering går att mappa in i det som du länkade till.
Nå, kan du svara på min fråga nu i stället för att slingra dig?
Där har vi olika åsikter då dokumentet förespråkar en strikt medicinskt bedömning och inga undantag angående vaccinering oavsett sjukdom.

Kan du visa på någon forskning som visar att Covidsjuka som är lika allvarligt sjuka har större chans att klara sig vid intensivvård om de är vaccinerade är jag villig att ändra mig i viss mån. Då kan det tänkas att om alla andra variabler är lika att man har medicinskt stöd för att välja den vaccinerade. Det är i så fall en bedömning utifrån chansen att överleva och inte för att man anser att vaccinerade är mer värda. Nu tror jag inte det är möjligt att ens hitta någon forskning i ämnet i dagsläget, man lär inte ha hunnit med någon större studie.
 
Där har vi olika åsikter då dokumentet förespråkar en strikt medicinskt bedömning och inga undantag angående vaccinering oavsett sjukdom.

Kan du visa på någon forskning som visar att Covidsjuka som är lika allvarligt sjuka har större chans att klara sig vid intensivvård om de är vaccinerade är jag villig att ändra mig i viss mån. Då kan det tänkas att om alla andra variabler är lika att man har medicinskt stöd för att välja den vaccinerade. Det är i så fall en bedömning utifrån chansen att överleva och inte för att man anser att vaccinerade är mer värda. Nu tror jag inte det är möjligt att ens hitta någon forskning i ämnet i dagsläget, man lär inte ha hunnit med någon större studie.
Det jag tänker på är att vaccinering skyddar mot svår covid.

https://www.dagensmedicin.se/alla-n...ndigheten-vaccinet-skyddar-mot-svar-covid-19/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp