I det läget så har man ju medvetet valt att belasta vården på ett sätt som kan tränga ut någon annan som inte får plats.
Den andra kanske inte kan få livsviktig cancervård och senare dör helt i onödan bara för att någon vägrade ta vaccin.
Det är så oerhört egoistiskt att vägra vaccin i ett läge där vården inte räcker till alla. Och det bara för att vården inte belastar den privata ekonomin.
Jag är övertygad om att det hade varit ett helt annat läge om man hade fått betala själv för sin vård. Egna pengar är man så mycket mer rädd om än andras pengar.
På samma vis har man själv valt att belasta vården i väldigt många situationer. Jag kan inte se att det är någon större skillnad oavsett om man får betala för vården själv eller inte. Ska man undvika allt som inte är nödvändigt men kan få en att utnyttja dyr vård så är listan mycket lång på vad man inte kan göra och livet blir inte så värst muntert.
Röka
Dricka alkohol
Droger
Köra bil till annat än jobb och inhandling av nödvändiga varor
Köra motorcykel
Många sporter som ridning, fotboll, ishockey, skateboard, kampsport, bilsport, cykel, klättring mfl kan leda till otäcka skador.
Gå ut på stan efter mörkrets inbrott.
Krama om barnbarnen (gäller främst de mest sårbara - små barn drar ofta på sig infektioner och sårbara i samhället riskerar att dö av de flesta infektioner)
Mycket av det jag räknar upp ger en större risk att dra på sig dyra vårdkostnader än för en som är under 55/60 eller så att råka ut för dyra kostnader i samband med covidinfektion.
Är det oerhört egoistiskt att röka, rida, åka skateboard och liknade också? I så fall är de flesta fullblodsegositer. För de yngre så är det definitivt större risk att göra i stort sett vad som helst än att hamna på på sjukhus med covid.