Att välja stall vid bygge... - Hur valde ni?

QuickStar

Trådstartare
Jag har ett stycke mark som jag såsmåning om ska bygga mig en stuga på att bosätta mig i. Givetvis ska då även ett stall byggas där så jag har hästarna runt knuten :d

Men nu när man ska börja planera på riktigt blir man ju helt sån här :confused: jag vet liksom inte vad för stall jag vill ha..
Det ska byggas helt från grunden så jag kan ju välja i princip vad jag vill vilket ju bara förvirrar mig ännu mer.
Husen/gårdarna runt om kring är i trä (röda eller gula med vita knutar) och så blir även mitt "hus" så stallet ska ju matcha och passa in i omgivningen så stenstall går bort även om det är super snyggt.

Jag har länge vart inne på ett kallstall i engelskmodell. Dock hade jag tänkt att inte ha några mellanväggar utan att damerna får gå på lösdrift men att jag kan stänga in dom om jag vill.
Men nu börjar jag fundera på om man inte ska ha ett "vanligt" stall iaf, det är ju väldigt trevligt att kunna stå i stallet och greja med hästarna utan att ha massa massa kläder på sig på vintern tex :cool:

Stallet och hästhanteringen måste vara lättskött det är bland det viktigaste. Jag kommer enbart ha mina hästar i stallet (ev nån kompis häst men det är ett väldigt stort eventuellt) och det innebär att jag kommer göra allt jobb själv, jag jobbar så att jag inte kan passa hästarna 3-4ggr/dag med fodringar och allt etc.

Har jag lösdrifts stall behöver jag ju i princip bara vara i stallet 1 gång/dag, vattenkoppar och fri tillgång på ensilage, kraftfoder kan jag ju ge förhand 1-2ggr/dag alt köpa kraftfoder automater då blir det ju väldigt lättjobbat.
Har man däremot ett riktigt stall måste hästarna fodras och tas in och ut, då har man helt plötsligt dubbelt jobb och det blir jobbigt när jag jobbar mina oregelbunda tider. (jobbar ibland tex 15-08 = svårt att ta in dom) Hästarna ska ju fortfarande ha sina regelbundna tider oavsett att jag inte har det.

För tillfället är jag inne på att göra en "stall länga" med 4 stora boxar med mellanväggar som är lätta att plocka in/ur så att det blir en ligghall (oisolerad till att börja med med förbered så den går att isolera) och sen göra en isolerad del med skötseldel, foderrum och sadelkammare.

Hur tänkte ni när ni skulle börja bygga?
Vad valde ni emellan -Vad avgjorde det slutgiltiga valet?
Vad anpassade ni stallets form och funktion efter?
Ni som är själva i era stall (inga hyresgäster alltså) hur har ni löst det med in/ut släpp och lunch fodring etc?
Ångrar ni något med ert bygge idag?

Sv: Att välja stall vid bygge... - Hur valde ni?

Jag kommer att bygga ett stall av engelsk modell, fast med en stallgång bakom samt uppvärmd sadelkammare och skötseldel. Bor på Gotland så det känns som om att jag kan behöva stänga till halvdörrarna ibland.
Lunchfodringarna behöver jag inte bekymra mig om, pållarna har fri tillgång i foderhäck ute. Har inte heller så jätte fasta tider utan det kan skilja ett par timmar hit eller dit på in-och-utsläpp. Har inte märkt något negativt med det eftersom de alltid har tillgång till hö.

Jag håller också på att planera mitt stall. Jag hade tänkt mycket på lösdrift, men bestämde mig för stall med boxar tillslut. Det är lättare att ta in en häst och rykta och se så att den dricker och äter utan att andra hästar stjäl. Men lösdrft är säkert suveränt för hästar. Hur många hästar har du? Att mocka till ett par hästar går ju rättså fort. Om du låter din kompis ha sin häst i stallet så kan hon ju ta hästarna när du inte kan. Jag jobbar också väldigt oregelbundna tider, men har lyckats dressera min sambo hihi :angel: .
Mitt tips är att göra många ritningar och ta god tid på dig att tänka efter och bestämma hur du vill ha det.

Hur tänkte ni när ni skulle börja bygga?
Vad valde ni emellan -Vad avgjorde det slutgiltiga valet?
Vi ritade allt själva, och ritade om ... hade grymt stor nytta av stallboken av Ventorp/ Michanek. Den är ett *MÅSTE*.

Stallet är isolerat, både i platta och väggar. Detta för att man ska kunna använda byggnaden för annat. Även om vi inte tänker göra det är det bra vid en eventuell försäljning.

Vad anpassade ni stallets form och funktion efter?
Formen i dag är en byggnad i vinkel, för att inte se så stor ut jämfört med huset. Samma takvinkel, liknande mått på fönstren (högrektangulära), och givetvis materialval efter huset. Det är vi jättenöjda med, det ser enhetligt och trevligt ut.

Ni som är själva i era stall (inga hyresgäster alltså) hur har ni löst det med in/ut släpp och lunch fodring etc?
Utsläpp vid 05.15 så mockar vi på morgonen, insläpp på kvällen. Fördelar givorna/ storleken på givorna så gott det går. Är det uruselt väder sticker sambon hem och lunchar. Har också halm i hagen, så hästarna är inte utan mat många timmar (men det är SVÅRT att sprida 5,5 kg hö över ett dygn och få vettiga mattider åt en islänning ... :crazy: )

Ångrar ni något med ert bygge idag?
Skulle gärna gjort en del för lösdrift, men så långt tänkte vi inte då. Och kanske annorlunda inredning (våran är hemmagjord) med plank i botten för att skydda boxväggarna mot permanentbädden. Men i det stora funkar allt bra som det är.

jag har eget, nybyggt stall (inflyttning för tre år sen) med två boxar, har ett vanligt isolerat stall och det visste jag att jag ville ha från början så det var inte så mycket att fundera på...

angående fodringar så gör jag så att jag ger kraftfoder inne på morgonen och så går de ut o äter hö (ger ganska mycket så de står o plockar med det ganska långt framåt dagen), sedan får de eftermiddagshö när jag kommer från jobb vid 17.00, kvällsfodringen med hö o kraffoder sker mellan 20.00 och 21.00, sedan är det släckning...

något som jag börjat med sendan jag flyttade så att jag bor brevid stallet är att jag mockar på morgonen, går snabbt när man har två boxar och så har man mycket mer tid på kvällen att ägna åt hästarna eller annat...

Senast ändrad:

Inte byggt ngt stall men har mycket tankar, idéer o framförallt drömmar =) Dessutom kan jag ju inte bestämma mig för vad jag vill ha i "framtiden". Det jag VET att jag kommer prioritera är bra ventilation o smidiga lösningar, gärna ngn form av "engelskt" stall med separat skötselutrymme för ryktning o likn.

tänk bara på att om du gör stall av "engelsk modell" o "planerar" att behöva stänga hela dörren ibland måste du ordna ytterliggare ventilation...

Håller med "ang" om att Ventorps/Michaneks bok e toppen!!! Helt klart värd sina pengar

hmmmmmmm vart hittar jag denna bok stallboken av Ventorp/ Michanek:confused: :confused:

Med dina arbetstider hade jag lätt valt att ha lösdrift! Alternativt utebox med tillslutande hage till varje, och lägga in mat i boxen så det inte blir förstört av väder å vind och att hästarna kan få en inviduell foderstat. Men ha en box inomhus som sjukbox och en stallgång. Såna ser mina stallbyggar planer ut iaf.

Man vill ju liksom inte bygga sig ett stall och sen efter ett tag inse att shit det har funkar ju inte! :(

Jag har ingen sambo och vill helst inte ha någon hyresgäst så jag måste utgå ifrån att jag står för allt arbete.
Mockning och i ordningställande av foder gör man ju oavsett hur man än har hästarna, det är mer in/utsläpp och fodringar som är problemet, sen känner jag att jag vill inte anpassa hela mitt liv efter hästarna och vara i stallet massa timmar om dagen. :D
Lägger hellre några timmar på att ta hand om och rida mina hästar istället för att bara leda dom till o från hagen och slänga till dom maten.

Har jag några engelska boxar så går dom ju in och ut när dom vill, sen tänkte jag att de får fri tillgång till ensilage. Kraft foder 1-2ggr/dag (beror ju på hur bra ensilaget är hur mycke kraft de ska ha)
Då behöver jag ju mocka/ströa, ev fylla på ensilage och ge kraft 1 gång/dag + rida såklart = lättskött.

Så kan jag i framtiden ha hästarna uppstallade om jag vill.

Men o andra sidan är det ju skönt att ha ett varmt stall att stå och mocka/sköta hästarna i. Dessutom finns det ju nu både automatiska kraftfoder och hö krubbor. Skaffar man sig dessutom en lunchgrind har man ju bara in o utsläpp att tänka på.
Nackdelen är ju då när jag börjar jobb på eftermiddagen och är hemma först nästa förmiddag så måste jag ju förlita mig på att någon annan tar in och sen ev ut.

Sen har jag upptäckt ett annat problem :crazy: när jag väl bestämt mig för vilket slags stall jag vill ha måste jag ju bestämma om stallet ska byggas av lösvirke eller om man ska köpa nåt "färdigt" typ bruksbalken eller nåt liknande. Eller om man bara ska köpa uteboxar?
:confused: :confused: :confused:

Fast det är ju ett rätt angenämt problem måste jag ju säga ;)

hur har du tänkt då med de engelska boxarna?? som en lösdrift då bara att du redan förberett för installning eller??

det smidigaste för dig verkar enligt mig va o bygga ett engelskt stall o låta alla dörrarna leda ut i samma hage, dvs du får en typ av lösdrift. sen bygger du en isolerad del som sitter ihop med "boxdelen", exempelvis på baksidan där du har foder, uppbindningsplats och sadelkammare.

Om du ser till så att du har tillräckligt med ventilation även om du stänger dörrarna tycker jag att du ska ha en likadan dörr in mot den isolerade delen, då kan du, om du vill ha hästarna trad. installade, stänga båda dörrarna som leder ut i hagen o istället ha överdörren öppen in mot "stallgången", blir som ett trad. stall fast med betydligt mindre kontakt mellan hästarna tyvärr...

känner att de blev lite virrigt här... förstår du??

Enklaste är ju att köpa stall från någon tillverkare. Finns en hel massa olika företag!

Jag valde Bruksbalken, och mitt stall står snart klart nu!

Hajar inte riktigt hur du menade nu...

Jag har tänkt att göra 2-4 boxar bredvid varandra av engelsk modell
De ska vara oisolerade men det ska vara hyfsat smidigt att isolera om man så småningom skulle vilja. Mellanväggar ska jag göra nån smidig lösning på så man enkelt kan dela av om man vill stänga in damerna men så länge dörrarna är öppna kan man ha en stor "box" (eller mer "ligghall")
Sen har jag tänkt att antingen bakom "längan" eller bredvid någon av boxarna ha stallgång och sadelkammare/foderutrymme som är isolerat.

Är du med mig? ;)

Det blir ju alltså 2-4 uteboxar med varsin dörr fast med lösa mellanväggar...

Är du nöjd med dom som leverantör?

Vad för stall har du byggt? Vad kostade det?

*nyfiken*

Vi har nyligen byggt ett stall från Bruksbalken. Vi använde ett av deras standardstall och gjorde om lite så att det passar oss. Jag vill ha ett oisolerat stall eftersom jag vill undvika stora temperaturskillnader för hästarna. Jag tycker också att det blir bättre luft i ett oisolerat stall.

Vi är inte riktigt klara med stallet invändigt, men jag kommer att lösa det så att jag kommer att stänga till vid stallgången mellan spolspiltan och själva stallet (skjutdörr) och där ha möjlighet till värme då tex. hovslagaren kommer eller jag bara vill pyssla lite extra med hästarna. Jag har också uppvärmd sadelkammare med toalett och vask.

Jag har just nu två hästar, men har plats för fem så eventuellt kommer vi att han någon inhyrning till hösten. Det är skönt att ha någon som man kan hjälpas åt med.

Jag ger mina hästar kraftfoder inne på morgonen, sen ut och hö i hagen vid 06.30. De får i princip fri tillgång, men är det slut när jag kommer hem vid 17-tiden så får de mer. Ofta vill de inget ha då, förutom om det är mycket dåligt väder. De kommer sen in vid 21-22 tiden och får då mat innan jag släcker. Då jag rider tar jag in på em, ger lite mat, och sen ut igen efter ridturen tills det är dags att komma in för kvällen.

Jag funderade också mycket fram och tillbaka innan vi byggde, på uteboxar, lösdrift osv. innan vi bestämde oss för att bygga ett "vanligt" stall. Fördelen tycker jag är att jag har bättre koll på hästarna om de kommer in för natten. De blir också hanterade varje dag, även om jag inte hinner rida. Jag tycker också att det är mer praktiskt och lättskött med ett stall än med en lösdrift. Alltså helt och hållet sett ur min egen vinkel. Hästarna skulle säkert tycka att det var toppen med lösdrift!

Lycka till med stallbygget!

de va väl ungefär så jag tänkte... om du bygger skötselutrymme, foderplats osv bakom längan med boxar, o sen sätter dörrar även på "baksidan" av boxarna, dvs du har två dörrar i varje box, varav den ena leder in i själva stallet o den andra ut i hagen...

köp ventorps bok!!! har för mig att de e nån bild på likn stall där...

Precis så har jag också tänkt! Som ett vanligt stall men löstagbara väggar eller väggar man kan svänga åt sidan och fästa på väggen!!! Har lösdrift bara nu och vetrinär, hovslagare, kiropraktor vägrar att stå ute på vintern.

Vad är "ENGELSK MODELL" ???

Ska börja med ombyggnad i sommar!

Engelska boxar ser ut så här:

http://www.equus-driving.se/uteboxar.php

Jag har som du funderat på nån slags lösning med svängbara mellanväggar (såg det i nån tråd här på buke) men iom att mina boxar ska bli 4*4m så kommer det nog bli svårt att få en stabil mellanvägg som är svängbar. man jag spånar vidare på det och återkommer när jag kommit på nåt :D

Precis så hade vi ju tänkt!!! :idea: Men taket utanför blir längre och med vägg så det kan användas som vindskyd!! Vi måste nämligen bygga öppningarna mot norr.......Mina boxar blir tre stycken 3 gånger 3 meter. En vanlig stallgång inne ca 2 meter. Uppbindningsplats i kortänden, där även sadelkammaren blir! :love:
Betongplatta underst o sedan tänker jag ha vanlig mockning varje dag! Enbart därför att min nordiskorsning älskar ligghallen och gräver sig ner i bädden liksom. Därför blir det ingen riktig bädd...Buspojke :love:

Ville bara förklara varför jag har valt lösdrift! Hade först vanlig lösdrift, stallade sedan upp honom eftersom han annars skulle stå helt ensam. Då vantrivdes han hemskt, rymde ur hagen hela tiden även om han hade både mat o kompis i samma hage! Började hosta plus att jag fick reda på att han hade kissing spines. Han var fruktansvärt sur o odräglig! Till slut stod jag inte ut längre, ringde till min NH tränare som förbarmade sig över min tokhäst. :bow: :bow: Hon har lösdrift!

Tog ett par dagar så var han pigg o glad igen, slutade hosta, o nästa gång jag var till kiron så sa han att killen var helt frisk, inget fel någonstans. De andra i det stallet stod som frågetecken," -Jo, nåt fel måste det ju va! Han hade ju ont här o här!" (Vill bara säga att jag då hade varit ute o gått med honom också backe upp o backe ner!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 560
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka