Att våga köpa hus

Jeps

Trådstartare
Varit och tittat på hus. Bor i dag i en rätt så trist lägenhet utan uteplats.
Har egentligen inte så höga krav på mitt boende, men hade tyckt det vore skönt med en liten plats ute så jag i alla fall kan ha en dörr öppen och att hunden då kan gå in och ut. Har tittat på några hus under åren, men inte riktigt vågat ta steget. Förstår ju fördelen med att betala till sig själv, men tycker ändå att det är läskigt att ta steget.
Jag är ensam med allt det innebär. Har en del kontantinsatsen, men måste låna till en del av den med. Tjänar tillräckligt för att få låna utan problem. Har dock häst med de kostnader det innebär. Huset jag tittat på nu kommer inte kosta speciellt mycket mer än min lägenhet så det borde egentligen inte kännas om en så stor grej.
Hur har ni resonerat när ni köpt hus?
 
Spännande! :)
Jag har köpt hus två gånger. Första gången tillsammans med dåvarande partner, det kändes stort och scary. Framför allt det ekonomiska åtagandet i form av själva köpet men också riskerna kring underhållsbehov, reparationer mm. Besiktning, försäkringar kring köpet mm kändes väldigt viktigt. I praktiken var det stort eftersom huset i sig var mycket stort (och allt underhåll också blev relativt storskaligt) men osäkerhetskänslan lugnade sig efter hand.
Andra gången jag köpte hus gjorde jag det ensam och utan formell besiktning. Jag bedömde att jag hade samlat på mig tillräckligt med kunskap under det tidigare husägandet, besiktigade själv och gjorde en genomtänkt riskbedömning. Affären var klar på ett par dagar och ett handslag, och kändes väldigt mycket mindre osäkert och överväldigande än första gången. Ekonomin är gott och väl hanterbar även för mig ensam (trots häst mm här också) och nu bor vi två där, så marginalerna är goda.
 
Varit och tittat på hus. Bor i dag i en rätt så trist lägenhet utan uteplats.
Har egentligen inte så höga krav på mitt boende, men hade tyckt det vore skönt med en liten plats ute så jag i alla fall kan ha en dörr öppen och att hunden då kan gå in och ut. Har tittat på några hus under åren, men inte riktigt vågat ta steget. Förstår ju fördelen med att betala till sig själv, men tycker ändå att det är läskigt att ta steget.
Jag är ensam med allt det innebär. Har en del kontantinsatsen, men måste låna till en del av den med. Tjänar tillräckligt för att få låna utan problem. Har dock häst med de kostnader det innebär. Huset jag tittat på nu kommer inte kosta speciellt mycket mer än min lägenhet så det borde egentligen inte kännas om en så stor grej.
Hur har ni resonerat när ni köpt hus?

Månadskostnaden löpande är det lilla. Renoverings- och underhållsbudgeten det stora. Jag försöker se det proffesionellt, d v s ha en god överblick över vad som behöver bytas när (ett år, fem år, tio år) och ha budget för det.
 
Varit och tittat på hus. Bor i dag i en rätt så trist lägenhet utan uteplats.
Har egentligen inte så höga krav på mitt boende, men hade tyckt det vore skönt med en liten plats ute så jag i alla fall kan ha en dörr öppen och att hunden då kan gå in och ut. Har tittat på några hus under åren, men inte riktigt vågat ta steget. Förstår ju fördelen med att betala till sig själv, men tycker ändå att det är läskigt att ta steget.
Jag är ensam med allt det innebär. Har en del kontantinsatsen, men måste låna till en del av den med. Tjänar tillräckligt för att få låna utan problem. Har dock häst med de kostnader det innebär. Huset jag tittat på nu kommer inte kosta speciellt mycket mer än min lägenhet så det borde egentligen inte kännas om en så stor grej.
Hur har ni resonerat när ni köpt hus?
När jag flyttade hemifrån (jag bodde hemma under tiden jag pluggade på universitetet) så bodde jag inhyrd i ett rum i någon månad innan jag köpte mitt lilla hus på landet och flyttade in, som 24-årig ensamstående tjej med hundar och hästar. Jag har haft turen i livet att komma från en medelklassfamilj med ganska få barn/barnbarn, och kontantinsatsen var en gåva från farfar som ett förskott på arvet. Jag har också säkerheten i att jag vet att planen är att vi (jag och mina systrar) ska få mer längre fram och att vi, om vi hade velat, kunnat få allt nu - dvs. om det blir akutläge ekonomiskt så går det att lösa.

När jag flyttade hemifrån visste jag i alla fall att jag inte riktigt är en lägenhetsmänniska, att jag trivs med att vara ute och göra saker och att bo mer enskilt. Jag lånade och köpte ett billigt hus på landet i en mindre ort (halva priset som en liten etta kostade i staden jag arbetar i) och med en hel del renoverings/uppdateringsbehov (under första månaden var det t.ex. totalrenovering av badrum som gällde). I och med läget i en mindre ort så kommer dock aldrig priset på huset gå upp, så det är inte så att jag kan göra några investeringar i mitt hus som lönar sig ekonomiskt.

Jag hoppas kunna bo kvar här en lång tid framöver. Jag älskar att ha mitt eget hem där jag kan styra och ställa själv, och där ute känns lika hemma som inne. Något av det första som kom på plats var staket runt tomten så att hundarna kan vara ute lösa (på sommaren står ytterdörren öppen i princip hela dagen). Några månader senare kom även hästarna hem efter att staketen rustats upp (jag arrenderar hagarna) och stallet gjorts om till lösdrift, och ett år senare köpte jag höns.

Jag kunde i princip ingenting om att sköta ett hus innan, men man lär sig allt eftersom, och det går alltid att betala hantverkare för om det är något man inte själv kan göra. I mitt fall tycker jag det är kul att hålla på att pyssla med saker och kunna ändra om så det passar mig, så för mig passar det bra med ett äldre hus där jag kan göra om saker utan att ha dåligt samvete. Jag har bott här i 4 år nu, och har liiite mer redskap och verktyg än när jag flyttade in. Jag har alltid minst fem olika saker igång samtidigt som jag håller på med vbnm (just nu bl.a. kanter till gödselplattan som gjöts i somras, måla ovanvåningen, nytt ytskikt i köket efter att jag renoverat resten av köket under de senaste åren, måla i farstun, rensa upp uppfarten från ogräs, grävsäkra staketen i en ny del av hundgården etc.). Jag har också alltid en lista på saker som behöver göras. I mitt fall är det alltid så att jag måste prioritera både tidsmässigt och ekonomiskt - jag kan inte göra allt på en gång, men jag vet inte om jag skulle trivas om jag inte har min lista på saker att göra.

Mitt hus och det här sättet att ha hus är dock något som passar mig, det finns säkert lösningar där man inte behöver lära sig så mycket utan istället ha ett hus med mindre renoveringsbehov eller där man betalar för hantverkare.
 
Mitt hus och det här sättet att ha hus är dock något som passar mig, det finns säkert lösningar där man inte behöver lära sig så mycket utan istället ha ett hus med mindre renoveringsbehov eller där man betalar för hantverkare.

Problemet jag tycker många missar är att det kommer förr eller senare att bli renoveringsdax, även om en köper ett helt nytt hus. Det kommer som en överraskning för många i bekantskapskretsen ("men det är ju bar 20 år sedan vi renoverade taket, ska det göras redan?").

Tycker en om att hela tiden ha något på G eller mycket pengar att köpa nyare, då kommer en att stortrivas med eget hus. Jag har varje år haft ett hyggligt tungt projekt (tak, gavelspetsar, 200 kvm terass, fönsterbyte etc) och för första gången på 14 år var det i år bara ommålning av huset och montering av elbilsladdare som stod på tunga agendan. Ommålning var det 5 år sedan sist, så är det med en otacksam nyans. Varje år kostar mig ungefär 100 000 - 250 000 kr beroende på vad som ska göras (i år räckte det med färgen för 15 000 kr och betydligt mer för elbilsladdare med ombyggnad av inkommande el). Det gräver rätt djupt i plånboken. Nu är detta hyggligt modernt (totalrenoverat sent 90-tal), men sedan 2005 har det varit ett stort projekt per år.

Det finns ju också medelvarianten som funkar bra för många som inte gillar att hantverka själv - bostadsrättshus.
 
Jag köpte hus på egen hand.

Min månadskostnad sjönk drastiskt jämfört med min tvåa i stan.
Huset är gammalt men blev helrenoverat runt 1990. Ny el, nya vattenledningar, nytt tak och nytt värmesystem.

Jag har klarat att byta tak på uthuset samt att borra brunn. Just nu är jag arbetslös och kommer antagligen få sjukersättning på deltid de få år jag har kvar till pension. Enligt mina beräkningar klarar jag underhållet och löpande kostnader på huseet utan problem resten av mitt liv. :) Såvida inget drastisk reparationsbehov inträffar....

Har man en vettig lön så är det väl inget att fundera på? Lägg kontinuerligt undan till en renoveringsbuffert bara. Hittar du ett vettigt hus så köp!
 
Problemet jag tycker många missar är att det kommer förr eller senare att bli renoveringsdax, även om en köper ett helt nytt hus. Det kommer som en överraskning för många i bekantskapskretsen ("men det är ju bar 20 år sedan vi renoverade taket, ska det göras redan?").

Tycker en om att hela tiden ha något på G eller mycket pengar att köpa nyare, då kommer en att stortrivas med eget hus. Jag har varje år haft ett hyggligt tungt projekt (tak, gavelspetsar, 200 kvm terass, fönsterbyte etc) och för första gången på 14 år var det i år bara ommålning av huset och montering av elbilsladdare som stod på tunga agendan. Ommålning var det 5 år sedan sist, så är det med en otacksam nyans. Varje år kostar mig ungefär 100 000 - 250 000 kr beroende på vad som ska göras (i år räckte det med färgen för 15 000 kr och betydligt mer för elbilsladdare med ombyggnad av inkommande el). Det gräver rätt djupt i plånboken. Nu är detta hyggligt modernt (totalrenoverat sent 90-tal), men sedan 2005 har det varit ett stort projekt per år.

Det finns ju också medelvarianten som funkar bra för många som inte gillar att hantverka själv - bostadsrättshus.
Skulle du säga att man bör räkna med 100 000-250 000 kr per år i underhåll för ett hus som totalrenoverades för 22-23 år sen, eller är det du som har gjort förbättringar? En terrass på 200 kvm t ex känns för mig som mer som ett "kul att ha" än ett måste.
 
Skulle du säga att man bör räkna med 100 000-250 000 kr per år i underhåll för ett hus som totalrenoverades för 22-23 år sen, eller är det du som har gjort förbättringar? En terrass på 200 kvm t ex känns för mig som mer som ett "kul att ha" än ett måste.
Min tanke också, 1-2,5 mkr på tio år i rena renoveringar (läs: inte uppgraderingar eller utökad funktionalitet) tycker jag låter väldigt mycket för en normalvilla. Fast det här kanske är en större fastighet.
 
Senast ändrad:
Jag kan också tillägga att hur ofta det behöver renoveras beror också på vad det är för hus. Min mamma har till exempel ett tegelhus, vilket gör att hon inte behöver måla det. Olika taktyper har olika lång livslängd, fönster som inte är av trä behöver kanske inte målas, kommunalt vatten och avlopp gör att man inte själv behöver fixa något med ny infiltration, källare kräver mer dränering etc.
 
Jag säger köp. Ett vanligt hus behöver inte renoveras för en eller två miljoner på tio år. Visst går vitvaror och saker sönder, men kolla första reklamblad från någon av kedjorna som säljer, så ser du att kylskåp och tvättmaskiner inte är särskilt dyra, om du inte absolut vill ha top-of-the-line-varorna.

Det är heller inget krav på att renovera, rusta och fixa. Man behöver bara åtgärda det som gör livet obekvämt, och problem som har att göra med vatten. Resten gör man en tio- eller tjugoårsplan för.

Det går dessutom att flytta om man inte trivs med huslivet, så köp och se hur du gillar det!
 
Skulle du säga att man bör räkna med 100 000-250 000 kr per år i underhåll för ett hus som totalrenoverades för 22-23 år sen, eller är det du som har gjort förbättringar? En terrass på 200 kvm t ex känns för mig som mer som ett "kul att ha" än ett måste.

Terrassen var "bara" ny trall, inte nyetablering (inga plintar etc), alltså rent underhåll.

I övrigt är det ett hus från 1800-talet utan några större lyxinslag (ingen pool eller så). Gavelspetsarna var ett jobb med panel och isolering, taket var borttag av äldre takspån och ny men traditionell råspont och återvinning av tidigare liggande tegelpannor. Fönster i PVC med spröjs enligt äldre modell, men inte totalt fönsterbyte utan bara en sida av huset. Värmepump bytt ett år, med acc.tankar för vettig uppvärmning (vilken tyvärr ändå är dyr därav en omplacering av kompressorn för att minimera transportväg).

Fler kvm ger ju större kostnader (mer tak, mer panel etc) men det är ändå så att för den som inte snickrar själv blir det dyra offerter på större jobb.
 
Jag säger köp. Ett vanligt hus behöver inte renoveras för en eller två miljoner på tio år. Visst går vitvaror och saker sönder, men kolla första reklamblad från någon av kedjorna som säljer, så ser du att kylskåp och tvättmaskiner inte är särskilt dyra, om du inte absolut vill ha top-of-the-line-varorna.

Det är heller inget krav på att renovera, rusta och fixa. Man behöver bara åtgärda det som gör livet obekvämt, och problem som har att göra med vatten. Resten gör man en tio- eller tjugoårsplan för.

Det går dessutom att flytta om man inte trivs med huslivet, så köp och se hur du gillar det!

Jag tycker det är ett farligt råd att ge. Börjar taket läcka får du problem, det blir dyrare än att underhålla med en plan. Det finns nog ändå vissa behov av att rusta, renovera och fixa - jag har inte gjort mer än vad jag ansett vara för att behålla värdet i huset.

Två av tre badrum MÅSTE göras nästa år för jag har skjutit upp det. Det kommer att bli dyrt med skador som ofelbart uppstår om det går längre tid med det som finns nu. Jag kommer att göra en utseendeförändring i år, det är microcement för att jag kräks över de fula golvplattorna i hallen. Men det är en väldigt billig åtgärd förhållandevis.
 
Det jag tittar på nu är ett radhus med puts. Papptak som de inte visste när det byttes så det kommer ju antagligen behöva fixas nångång. De är några små fönster som också behövs bytas inom nåt år alla andra fönster är nyss bytta. I övrigt är alla ytskick och köket nyss gjorda så behöver inte börja renovera på en gång.
 
Jag tycker det är ett farligt råd att ge. Börjar taket läcka får du problem, det blir dyrare än att underhålla med en plan. Det finns nog ändå vissa behov av att rusta, renovera och fixa - jag har inte gjort mer än vad jag ansett vara för att behålla värdet i huset.

Två av tre badrum MÅSTE göras nästa år för jag har skjutit upp det. Det kommer att bli dyrt med skador som ofelbart uppstår om det går längre tid med det som finns nu. Jag kommer att göra en utseendeförändring i år, det är microcement för att jag kräks över de fula golvplattorna i hallen. Men det är en väldigt billig åtgärd förhållandevis.
Visst måste man vara noga med att taket inte läcker. Jag har tagit för givet att förstagångsköparen lägger pengar på en besiktning som kommer att avslöja om en takrenovering bör göras inom närmaste framtiden. Läckande tak tillhör tillhör ju kategorin "problem med vatten" som jag nämnde.

Ett hus för en person behöver inte vara så stort som ditt, tre badrum hör inte till vanligheterna i enpersonershushåll. I ditt fall skulle jag stänga av ett eller två av badrummen tills lusten att ta itu med dem återkommer.

Människor funkar också olika vad gäller det estetiska. Jag avskydde mina vardagsrumsväggar tills jag vande mig vid dem, och nu tio år efteråt känns det inte nödvändigt att fixa dem. Det som jag kan bli galen på har bara att göra med saker som inte fungerar rent praktiskt (och dit hör definitivt läckande tak). Ytskikt och slitna golv stör mig inte alls.

Om ditt hus är ett trappsteg i en boendekarriär är det klart att du måste jobba hårt för att få det att vara attraktivt på marknaden. Annars är det faktiskt lagligt och helt i sin ordning att bo i ett slitet hem, och trivas där.
 
Visst måste man vara noga med att taket inte läcker. Jag har tagit för givet att förstagångsköparen lägger pengar på en besiktning som kommer att avslöja om en takrenovering bör göras inom närmaste framtiden. Läckande tak tillhör tillhör ju kategorin "problem med vatten" som jag nämnde.

Ett hus för en person behöver inte vara så stort som ditt, tre badrum hör inte till vanligheterna i enpersonershushåll. I ditt fall skulle jag stänga av ett eller två av badrummen tills lusten att ta itu med dem återkommer.

Människor funkar också olika vad gäller det estetiska. Jag avskydde mina vardagsrumsväggar tills jag vande mig vid dem, och nu tio år efteråt känns det inte nödvändigt att fixa dem. Det som jag kan bli galen på har bara att göra med saker som inte fungerar rent praktiskt (och dit hör definitivt läckande tak). Ytskikt och slitna golv stör mig inte alls.

Om ditt hus är ett trappsteg i en boendekarriär är det klart att du måste jobba hårt för att få det att vara attraktivt på marknaden. Annars är det faktiskt lagligt och helt i sin ordning att bo i ett slitet hem, och trivas där.

Det är skillnad att bo slitet, och att inte underhålla huset. Att eftersätta värmen är ju t ex på sikt farligt för byggnaden, inte bara en bekvämlighet. Till syvende och sist måste en ju ta reda på vad en mäktar att leva med. Det går att slänga in en duschkabin i det gamla badrummet så länge ventilation och golvbrunn funkar, men jag hade inte orkat ha det så.

Jag har för länge sedan tagit beslutet både i jobbet och privat att det jag har, ska fungera. Annars säljs, slängs eller lagas det. Och dit hör också badrummen.

Mycket handlar om tycke och smak. Grunden däremot, stommen på huset, måste skyddas och bevaras för att det inte ska bli dyrt på riktigt. Helt ska en också kunna tillräckligt mycket för att förstå vad som är OK att skjuta upp och vad som måste göras rätt omgående - även efter att besiktningsmannen avtågat.
 
Det jag tittar på nu är ett radhus med puts. Papptak som de inte visste när det byttes så det kommer ju antagligen behöva fixas nångång. De är några små fönster som också behövs bytas inom nåt år alla andra fönster är nyss bytta. I övrigt är alla ytskick och köket nyss gjorda så behöver inte börja renovera på en gång.

Dränerat? Avloppsstammar och vatten OK? El brukar också kunna bli en omständig historia. Vad är det för grund? Platta på mark? Uppvärmningssystem?
 
Det är skillnad att bo slitet, och att inte underhålla huset. Att eftersätta värmen är ju t ex på sikt farligt för byggnaden, inte bara en bekvämlighet. Till syvende och sist måste en ju ta reda på vad en mäktar att leva med. Det går att slänga in en duschkabin i det gamla badrummet så länge ventilation och golvbrunn funkar, men jag hade inte orkat ha det så.

Jag har för länge sedan tagit beslutet både i jobbet och privat att det jag har, ska fungera. Annars säljs, slängs eller lagas det. Och dit hör också badrummen.

Mycket handlar om tycke och smak. Grunden däremot, stommen på huset, måste skyddas och bevaras för att det inte ska bli dyrt på riktigt. Helt ska en också kunna tillräckligt mycket för att förstå vad som är OK att skjuta upp och vad som måste göras rätt omgående - även efter att besiktningsmannen avtågat.
Vad menar du med att eftersätta värmen? Byggnadsantikvarier kan tala om för dig att äldre trähus klarar kallställning galant. Det är mycket möjligt att hus i modernare material och design mår illa av minusgrader inomhus (efter att vattenledningar tömts), men det gäller inte traditionella byggnader.

Annars har vi olika sätt att se på våra ägodelar, och jag respekterar ditt även om jag gör annorlunda, och inte har tiden och orken för en enda lång pågående renovering under mitt husboende.
 
Vad menar du med att eftersätta värmen? Byggnadsantikvarier kan tala om för dig att äldre trähus klarar kallställning galant. Det är mycket möjligt att hus i modernare material och design mår illa av minusgrader inomhus (efter att vattenledningar tömts), men det gäller inte traditionella byggnader.

Annars har vi olika sätt att se på våra ägodelar, och jag respekterar ditt även om jag gör annorlunda, och inte har tiden och orken för en enda lång pågående renovering under mitt husboende.

Jag får uppfattningen att ett radhus inte faller under byggnadsantikvariens intresseområden.

Jag orkar absolut inte bo i pågående renovering, det blir korta, riktade insatser. Stora badrummet tog viss tid, annars är det taket som tagit tid (två veckor).
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 967
Senast: lundsbo
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 859
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 175
Senast: LaMagia
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 287
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp