Att "tvingas" sälja en del av sig själv...

Quickeman

Trådstartare
Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut av den här tråden men hoppas någon orkar läsa...
Jag går just nu i tankar att sälja en av mina 3 hästar :(
Jag har väl egentligen bestämt mig att det måste bli så, och vilken häst det får bli.
Jag har en 27-årig fjording, en 16-årig kallblodstravare och en 7-årig fjording.
27-åringen är väl den jag inte ha någon "användning" av men jag har inte hjärta att sälja henne, pga. åldern och att hon är lite speciell och inte särskilt välhanterad även fast hon varit en fin körhäst en gång i tiden.
Kallblodstravaren var riktigt j*vlig att hantera när jag köpte honom, och kan få "återfall" på nya platser och om nya människor hanterar honom = han kommer antagligen bli en vandringspokal, han är den hästen jag har mest användning av.

Och så har vi då den 7-åriga fjordingen.
Jag köpte honom som åring, vilket är den största anledningen till att det tar emot att sälja honom.
Anledningen till att det får bli just honom är för att jag känner att jag inte kommer någonstans med honom, vi trampar vatten nu känns det som. Och har egentligen inte tid eller ork att fortsätta jobba med honom.
Jag började rida in honom så smått som 3-4 åring, och redan från början var han någon problematisk. Men jag kämpade vidare med honom...
Nu har jag kommit så långt att det GÅR att "skogsmullerida" honom i alla gångarter. Men varje ridtur är det något trassel med honom, oftast stannar han och vägrar gå & lägger i backen/slänger sig - Detta är ändå hanterbart då jag kommit på hur jag ska göra när detta händer.
MEN han är rädd för ALLT så fort man kommer bort från gården och är dessutom bakskygg (endast vid ridning) och gillar inte vär saker dyker upp där han inte ser dom.
Och är det något nytt runt vägen, som inte brukar vara där blir han stressad och stänger av, så han nästan blir farlig - även om jag hoppar av och leder honom.

Att lasta går bra, han går in direkt. Men under resan blir han rastlös och "härjar runt" i transporten, detta är nog inget problem att träna bort då han endast åkt några få gånger.
I hanteringen är han lugn, men han är lite naffsig, "oralfixerad" :grin:, och vill plocka med allt, dock biter han inte. Kan bara tugga på utrustning om han kommer åt, men detta har blivit bättre.
Varje dag tänker jag på att jag borde ut och jobba med honom, vilket jag också gör, åtminstonde 4 dagar i veckan. Men det är ändå för lite för honom.

För mig känns det också som att jag "slösar bort" honom, då han är en väldigt fin häst som hoppar riktigt bra och hade kunnat bli riktigt fin i ridningen, men det krävs ju en hel del arbete för att komma dit.

Men. Så tänker jag också: Är det ens någon som vill köpa en sådan här häst? Och isf: Kommer han få stanna i det nya hemmet eller blir han en vandringspokal?
Jag vill ju heller inte sälja honom för "skitpengar" till vem som helst bara för att bli av med honom :crazy: Men jag har egentligen inte tid för honom.
Samtidigt vet jag inte hur mycket man kan ta för en sån häst?

Någon som orkade läsa mitt svammel och har något klokt att säga? :bow:

Sv: Att "tvingas" sälja en del av sig själv...

Spontant så hade jag tagit bort 27-åringen om jag var tvugen att göra mig av med en häst, men det är lätt att säga om man inte känner individen.

Fjordingen riskerar att bli vandringspokal vid en försäljning, när det gäller den rasen så är det inte kapacitet de flesta tittar efter utan man vill ha en snäll trevlig trygg kompis. Med de problem du har med hästen måste du antingen lura någon eller sälja för skitpengar. Få seriösa spekulanter betalar mer än marknadspris och den häst du beskriver är i pengar typ värd slaktvärdet. Behåll själv eller ta bort, dock låter det som att det behövs en ordentlig utredning för att försäkra sig om att den är frisk, men du kansek redan gjort det?

16-åringen har du själv sagt att den blir omöjlig hos nya och du måste behålla honom. Så då är alternativt just detta, behålla eller ta bort.

Ingen lätt sits med 3 i stort sett värdelösa (i pengar inte hästvärde) hästar.

27-åringen och 16-åringen har jag bestämt mig för att ha kvar.
Man kanske kan sätta ut en annons på 7-åringen och se om det öht är någon som är intresserad? Man måste ju inte sälja till "första bästa" för det?

Jo, jag har själv sett att de som söker fjordingar vill ha en supersnäll, trygg skogsmulle :( Svårt det här...

Åh, glömde skriva innan att 7-åringen är tömkörd en del, och där beter han sig som om han inte gjort något annat :confused: någon körintresserad kanske "nappar"? (och ja, jag vet att det är skillnad på att köra och tömköra)

vet hur det känns... jag har också egentligen en för mycket...Men, jag kom att tänks på en sak: du har inte kollat att 7-åringen inte har ont nånstans? En av mina hästar uppförde sig lite så som din och det visade sig att han hade knäproblem. Han stannade, vägrade gå fram, tvärvände när man kommit iväg en bit och han fick syn på något "farligt". Ändå var detta inte en speciellt harig häst i andra sammanhang. Kanske är det inte något fel på din häst, men det kunde kanske vara idé att kolla upp?

Nej, han har inte ont någonstans. Har redan uteslutit det för en tid sedan, då jag också tänkte på detta.
Det är inte varje ridtur han stannar och så. Det händer oftast när han stått några dagar i sträck. Det största problemet som jag ser det är att han är så osäker på saker omkring honom (vid ridning då)

Ett annat alternativ kan ju vara att skicka honom på tillridning/inkörning hos någon som är duktig på problemhästar/unghästar. Och sedan sälja honom när han fungerar. :)

Spontant så hade jag tagit bort 27-åringen om jag var tvugen att göra mig av med en häst

exakt det tänkte jag åxå när jag började läsa...

men TS tänker kanske rätt ändå, efterspom du beskriver att du sitter fast med 7åringen!
gå inte i "jag-är-den-enda"-fällan!
hästen kan mycket väl funka på ett helt annat sätt med annan människa!
kanske kan sätta ut honom på foder först, innan köp, så att du har lite mer koll på att han (förhoppningsvis) inte blir en vandringspokal.
då kan du dessutom sålla bort lite at de billiga skithemmen han annars kan riskera att hamna i.

Ursäkta att jag är påstridig, men hur har du uteslutit smärta?

Egentligen är det omöjligt att utesluta smärta i mina ögon då vi som bäst kan göra mycket kvalificerade gissningar, vi kan ju liksom inte fråga. Nu menar jag inte att du inte försökt men visar en häst reaktioner som ofta är förknippade med smärta krävs det en hel del undersökningar för att vara rimligt säker.

Hade jag varit i din situation så hade jag övervägt att ta bort den gamla hästen, jag hade precis som du aldrig övervägt tanken att sälja, men oavsett vilket så hade jag gjort "något" med den andra fjordingen. Antingen lämnat iväg honom på tillridning och sålt honom sen när det fungerar, eller lånat ut honom på foder till någon som vill ha en "projekthäst" och som har tid och kunskap att utbilda honom, som sen kanske vill köpa honom, eftersom du vill undvika att han säljs vidare. Givetvis under förutsättning att hästen är okej fysiskt.

Jag hade kunnat tänka mig att köpa en sådan häst om jag fick den billigt, men då just som projekthäst med tanke att sälja honom när jag hittade ett gott och varaktigt hem åt hästen. Om det inte vore så att jag såg en stor potential i hästen i tävlingssammanhang (om jag nu inte redan hade haft tävlingshästar), men då ska hästen ju som sagt vara billig annars kan man hellre lägga pengarna på att köpa en häst som redan fungerar. Jag förstår din tanke att du inte vill sälja honom billigt och risken att han blir vandringspokal, men samtidigt köper ingen en problemhäst om den inte är just billig, därför känns fodervärd eller tillridning som det bästa alternativet i det fallet.

Lycka till med ditt beslut!

Jag hade nog som flera andra här föreslår försökt att satsa på den 7-åriga fjordingen. Antingen genom att lämna den på tillridning hos nån tränare med erfarenhet av dessa problem alternativt gått på kurser och tränat för liknande tränare själv med hästen. Förhoppningsvis blir den en aningen mer lättsåld efter detta.
Lycka till!

Tack för svar allhopa! :)
(Svarar alla)
Att avliva 27-åringen är inget alternatv då hon är pigg och helt frisk. (jag avlivar inte en häst som inte mår dåligt)

Det där med att utesluta smärta; Jo jag vet att man inte kan vara 100% säker, men då det inte hittats något fel och det inte alltid är så att han "krånglar" så har jag "uteslutit" detta!

Att lämna ut honom på foder har jag också funderat på, och kommer det någon som vill låna så överväger jag det då.

Jag har också tänkt så som Cilla skrev, att han kanske är helt annorlunda med någon annan? Och därför känns det dumt att bara hålla i honom, när han kanske skulle fungera hättre hos någon annan.

Kom precis hem från jobbet så ska ut och rida honom nu, han har gått några dagar i sträck nu så får se hur han beter sig!

(fattas det något i någonstans, så är det för att den tangenten inte fungerar som den ska :o)

Idag gick det inte alls :( Först gick han jättelugnt, yes! tänkte jag :laugh:
Men sen när vi kom till ett ställe där han hittade något farligt (fråga mig inte vad) stannade han - jag la på lite skänkel = han backade - Jag la på spöt lite lätt en gång på baken = han gick framåt en bit för att sedan slänga sig och sätta av i galopp hemåt - Jag fck stopp på honom och vände honom rätt = han gick en bit sen slängde han sig igen och tänkte skicka hemåt. Men då hoppade jag av, ledde honom en bit åt rätt håll, för att sedan leda hem honom.
Det är alldeles för trafikerat här omkring för att riskera att han sticker hem bland bilarna (med mig på)

När vi kom hem satte jag på selen och tömkörde stället = han går helt klockrent:confused: söker sig fint framåt-nedåt och är kollugn.

Jag tror det här har något att göra med att han blr osäker när jag sitter på honom, mot att jag är på marken med honom.

Senast ändrad:

Det låter som han har ont och nästan får panik. Smärta behöver inte vara konstant utan man kan ha bra och dåliga dagar. När du tömkör är belastningen mycket lägre.

Som jag frågade, vad har du gjort för att utesluta smärta? Röntgat ryggen till exempel, han verkar ju definitivt ogilla att bli riden. Problem med rygg och/eller leder kan säkert ge liknade problem. Hästen kanske stannade för att det högg till och gjorde ont, inte för han var rädd.

Hästar är sällan bara dumma, de har oftast en anledning även om den kan tyckas obegriplig för oss.

Nej, ryggen är inte röntgad, bara undersökt, Och han visar ingen smärta någonstans.
Glömde skriva innan, att det är inga problem att rida honom när man har sällskap med sig. Då kan han tom gå först utan att bry sig om något.

Senast ändrad:

I mina öron låter det mer som en häst som inte har förtroende för när man sitter på ryggen men coolugn när man jobbar från backen....och du använder ett spö?
Man bygger inte förtroende genom våld, om hästen blir rädd, tvinga den inte, vänta ut den alt sitt av, gå fram och undersök det farliga men tvinga aldrig en rädd häst för att ta ett beslut genom att försöka tvinga den fram genom skänkel eller spö, den kommer då naturligtvis välja den naturligaste vägen...flykten....du kan be hästen gå framåt efter en stund, vill den inte då så vänta...och vänta och vänta.....har du inte det tålamodet så lämna bort den till någon som kan hantera unghästar. Att den är lugn och fin ihop med annan häst styrker bara mina misstankar om rädsla. Vill du lösa saken själv, kontakta någon som jobbar med unghästar, för det är vad den fortfarnde är i dessa situationer. Annars förstår jag dig och dina val och håller med dig, ni kanske inte passar ihop så chansen finns ju att han fungerar bättre med någon annan så som du fungerar bäst med dina andra hästar. Lycka till i alla fall;)

Det har jag skrivit lte längre upp, att han antagligen blir osäker.

Men tror du inte jag har provat att vänta, sitta av och diverse andra metoder för att få fram honom?

Det som händer om jag inte gör något och bara väntar ut honom är att han till slut slänger sig och sticker hemåt.

Funkar det med andra hästar då förstår jag att du tror han är frisk.

ja precis :) Han har heller aldrig gjort något sådant här inne på ridbanan, det är bara när man är själv, ute.

Ber om ursäkt för att (faktiskt väldigt viktig) information inte kommer fram förrens nu. Men hade lite mycket att göra när jag skrev tidigare:o

men du...
han är ju inte riktigt inriden, alltså inte lärt sig förtroende för ryttare, samt en skänkels innebörd. :laugh:

lite tilridning på honom, så blir han nog en kanonfin häst till någon som vill börja om med honom!

Trycker på *Gilla knappen* :bow:

Exakt som du beskriver så har jag problem med min häst!!!
Han är supercool från marken osv, men är man ute och rider så är han super tittig för allt. (Inte om man har sällskap)
Kommer det en vattenpöl som jag måste korsa så kan jag ställa in mig på att få vänta lääänge.
Han har stått och stegrat, bockat, vänt hem, låtsas att han har panik osv..
Skulle jag lägga på ett spö i det läget så skulle han aldrig någonsin lita på mig igen! Framförallt inte i liknande situationer.
Ibland kunde jag sitta och vänta ut honom i mer än en timma. Jag fick vara snabb att berömma honom så fort han satte fram en hov lite grann och bara driva lätt om han backade för att visa att det inte är okej att gå där ifrån...
Idag behöver jag stå max tre minuter. Om han stannar sitter jag bara still och är lugn själv, och nu litar han så mycket på mig att nästan aldrig tvekar ens! :)

Till TS.
Du misstänker själv att han är osäker..
Du kanske kan testa att rida honom en bit och sen vända hem så att det är du som vänder. Sen utöka rundan för varje gång.
Hur är han att rida i paddock? Då går det bra eller?
Han är antagligen otrygg för att du inte går bredvid och skyddar honom så att "monstren kan ta dig först" ;)
Träna, träna och träna, så tror jag att du kan få sålt honom till rätt person om det är det du vill! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 246
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka