Att "tvingas" sälja en del av sig själv...

Sv: Att "tvingas" sälja en del av sig själv...

Måste det alltid vara smärta?
Det kan väl vara som nån annan sagt att han känner sig osäker när TS sitter på hästen istället för är på marken? Och har dom sällskap av andra hästar kan han väl bli tryggare av det?

lägger du inte på skänklarna heller då?
Jag skrev aldrig att jag slog honom med spöt, utan petar bara till honom liksom. Jag använder spöt till att svänga ibland också, så han är inte rädd för det.

att rida en liten bit och vända själv har jag sysslat med ett bra tag nu;) Och det verkar inte hjälpa så mycket tyvärr... Men jag ska försöka med det igen, kan återkomma imorgon och uppdatera hur det har gått. Man kanske kan ta 2 rundor på samma dag? en på morgonen och en på kvällen? eller tror du det blir för mycket?
Det bästa är ju om jag kan "få ordning" på honom och då sälja honom (om det blir så). För att han ska slippa flytta runt en massa.

I paddock fungerar han bra, men han är ju inte direkt mycket utbildad, men han går framåt i alla gångarter och hoppar små hnder i alla fall. Han har aldrig stannat och "trasslat" inne på en ridbana. Har tom varit iväg med honom på bortaplan, på en dressyrträning (första gången han galopperade på bana under ryttare) och en hoppträning, dessa har vart med tränare alltså.

Det är alltså bara vid uteritt, själv det blir problem... Och då jag inte har tillgång till ridsällskap så måste det ju fungera.

Har du tömkört honom samma väg du rider?

Måste det alltid vara smärta?
Det kan väl vara som nån annan sagt att han känner sig osäker när TS sitter på hästen istället för är på marken? Och har dom sällskap av andra hästar kan han väl bli tryggare av det?

Se mitt svar ovan. Jag hade inte gissat på smärta om jag haft hela bilden, här var jag mest fundersam varför TS var så säker på att det inte var något fysiskt bekymmer. För mig är det viktigt att utesluta smärt så gott det går innan man funderar på andra alternativ. Det har TS gjort, det framgick bara inte varför h*n var så säker. Nu vet vi.

Jag lägger bara på skänkel om han backar..
Annars väntar jag bara ut! Skrev inte att du slår din häst!! Det var svar till en annan om vad som skulle hända om jag gjorde det på mitt lilla busfrö...
(Jag är däremot välsignad med en häst som man inte ens kan peta med spöet på om man sitter på... Om man inte vill köra rodeo...) :grin:

Det är ju rätt uppenbart att det bara är osäkerhet om han bara gör så ute utan sällskap!
Knepigt ändå att det inte fungerar med att vända hem..
Min kunde vara sån i början när jag hade honom, fast han stack aldrig hem, utan gick mest på bakbenen.. Då hjälpte det att bara vänta ut honom tills han tröttnade på att stå på samma plats när han visste att det fanns mat hemma.. ;) Fast tråkigt om man måste stå i flera timmar och har andra saker att göra...
Man kan ju testa att slå med tygeln på sig själv eller sadeln... Då blir det ju ett litet ljud fast man inte rör hästen.
Alltså det är ju jättejobbigt om man inte kan rida själv när det inte finns sällskap... :crazy:
Fungerar det om någon människa går med dig som sällskap när du sitter på?

Min tanke är att antingen ta bort den äldsta. Ser att fler tänkt det. Men annars så finns det många som kan ta sej an en busig 7 åring. Det finns många duktiga som kan tänka sej en utmaning.

Men sen sälj inte. Det gjorde inte jag. Jag är rädd att min pengamässigt värdelösa men väldigt trevliga ridtravare ska bli en vandringspokal så jag fodrade ut henne på obestämd framtid. Jag hoppas att familjen behåller henne för evigt. Men kan dom inte det så tar jag hem henne och antingen väljer en ny fodervärd, eller så kanske mitt liv är annorlunda då så att jag kan ha henne igen;)

Tack för dina svar Coolfrees, nu känns det knappt som om jag kommer behöva sälja honom längre :bow: Men får se hur detta urartar sig.

Nä, jag menade inte att du hade skrivt att jag slår honom, ville bara understryka det lite, då jag fick känslan av att andra verkade ha uppfattat det så:)

Ska prova att sitta och filosofera på honom i skogen imorn :D

Jag kan se om jag kanske kan få med någon gående i helgen kanske:)

Som jag skrev tidgare till en annan, så är det inte ett alternativ att ta bort 27-åringen.

En tanke bara, men sadeln ligger bra? Jag skulle på din beskrivning tolka det som att din fjordning har ont någonstans. Många säger att hästar är problemhästar för att dem försöker säga att något faktiskt inte står rätt till!

Som jag skrev tidgare till en annan, så är det inte ett alternativ att ta bort 27-åringen.

Skrev oxå att det va min första tanke. Som många andras. Inte att det va det bästa att göra. Sen gav jag dej fler råd på hur jag skulle och faktiskt just gjort. :)

Misstänkte att min text kunde feltolkas lite... ;)

Du måste uppdatera om hur det går sen!
Hade ju varit superkul om du kunde behålla alla tre!! Håller tummarna! :D

Har varit medryttare i mååånga år på en synnerligen hårdnackad fjording. :love: Måste säga att jag känner igen en del av det där. Om det är liiite läskigt ute kan det plötsligt bli dags att springa hem, och lär sig snabbt att om man bara vänder runt tillräckligt snabbt och sen bara biter ihop och springer så kommer man rätt långt innan matte får stopp!:p Ett väldigt svårt och jobbigt problem.

Mina tips är att om hästen är tittig: sitt inte och skritta på helspänn utan prova trava istället. Framåt ska den och inte stirra på grejer utan nu är vi ute och travar! :laugh:

Håll inte på och vända på vägen och rida tillbaka samma väg. För en hemkär stark häst blir det snart en sport att snurra runt och springa hem, utan rid alltid en runda av nåt slag, iaf tills problemet bleknat.

Det som fungerade för mig på min förra häst som höll på på liknande sätt var att sitta av och leda fram henne till det "farliga" för att undersöka. Det blev nån avsittning varje ridtur men det tog inte lång tid förrän hon var hur trygg som helst på våra skogsrundor och jag behövde aldrig sitta av sen när hon väl fått förtroende för en. Kan påpeka att hon såldes just för att hon skenade hem utan ryttare på ryggen (men det fick jag veta först ett bra tag efteråt).

i morse var vi ute en liiiiten sväng, red bara en liten bit och han var jättelugn :love:, så jag vände och red hem igen :)
Och så red v en liten bit åt andra hållet (så vi höll oss borta från frafikerade vägar)
Då vände han hemåt 1 gång, men han slängde sig inte eller stannade. Så jag kunde bara vända honom rätt igen, så han gick åt rätt håll men var lite spänd. Vi gick en liiten bit till, sen vände jag honom och vi gick hemåt igen. Då var han lugn, sänkte huvudet och knallade på hela vägen hem :laugh:
Tänkte ta en liten sväng igen ikväll?

Heja!!!

Ja, men det låter väl bra att ta två väldigt lugna rundor om dagen och hinna vända hem innan han gör det.. ;)

Kom på en sak till! När min häst blev rädd för saker förut så kunde man backa förbi det läskiga, sen gick han normalt igen.. :p

Då gör vi så :)

Backa har jag inte lärt honom :o Kanske ska träna på det då! :p

Idag red vi en hel runda utan något "större" stopp! :laugh:
Han stannade några gånger och tittade lite, men sen gick han igen efter en liiiten stund.

(heidi maria) - På ett ställe jag vet att han brukar tycka är läskigt (mycket fåglar, löv som faller etc.) Travade vi förbi istället för att skritta. Då var han lite misstänksam, men travade på bra! :)

Så att rida småturer och vända verkar redan ha gett resultat! :bow::banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 246
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka