Att trampa ner hälarna...

Kirre

Trådstartare
...för mycket, det är vad jag gör! Det är INTE bra och ger mig smärtor i fötterna och benhinnorna samt ger mig en sämre sits. Får kommentarer om det men vad ska jag göra åt det? Försöker att tänka på det men ofta blir det ju inte förrän smärtan kommer. Någon annan som känner igen sig och vad gör ni? Någon annan som har tips? Någon annan form av stigbygel som kan hjälpa?

Kanske det kan hjälpa dig om du istället tänker att du ska "lyfta" tån? Försöker tänka så vilket gör att jag slappnar av mer än om jag tänker trampa ner hälen vilket gör att jag lätt spänner mig då :)

RID jätte mycket barbacka det hjälper dig att få bättre sitts och tänkt på att rätta upp dig. Min ridlärare brukar säga försök nå marken med hälarna ;)
Sedan försök slappna av så mycket du kan och det ska kännas som du är ett med hästen då har man en bra sitts ;)
Lycka till!

Prøv å sitt på rompen - sitt skikkelig ned på sitteknokene. Og tenk på føttene som våte sokker som henger ned fra sidene på hesten. Dette gir deg en veldig stødig og naturlig sits, og når bena er i stigbøylen så faller hælen ned dit den skal av seg selv.

^ Karing Bligenaults teorier enkelt forklart (nærmer seg sentrert ridning, funker -veldig- bra!)

Jajemen, här har du en som gör prcis likadant...*räcker upp handen*

Min tränare ger mig ofta tipset att helt enkelt tänka på att "dra upp hälen" och tänka att fötterna ska vara parallela med marken. Jag ska alltså tänka mig att jag står på marken när jag rider! Plus att vi FILMAR :angel: väldigt ofta när jag rider så jag kan koppla ihop känslan jag får när jag rider med hur det ser ut....

Så se till att du har någon som kan stå på marken när du rider (även när du inte tränar för någon...) som kan påpeka när du ska ta upp hälen och när du har den i ett bra läge! Lycka till!!

Undra om du är extremare än mig?? :crazy:
När man red på ridskola fick alla alltid bannor för att de inte hade tillräckligt nedtrampade hälar.. själv fick jag i bland frågan: får du inte ont av den där vinkeln? :p)

Men tillskillnad från dig så får jag aldrig ont, utan hälen sänker sig av sig själv, blir naturligt för mig. Dock funderar jag ibland på om min sits påverkas av det??

Hittade inga bra bilder på min fot, men här är några.. ser kanske inte så extremt ut här iof?

Min fot
Min fot igen

Men har tyvärr inga tips till dig, eftersom jag har samma problem ;).

Jag har alltid tyckt att jag haft bra "benställning" när jag suttit till häst, med ordentligt nedtrampade hälar.
Dock, i och med att jag rider distans så skaffade jag ett par flex-ride stigbyglar.
Helt plötsligt går det inte att trampa ner hälen utan att underbenet åker iväg i stolsits. Helt plötsligt förstår jag varför distansryttare ofta står på tå när dom rider.
Har inte kunnat räkna ut VARFÖR det blir så, om det kan vara att stigbygeln endera är för lätt, (plast), eller om det äratt den har en bred platta.
Knepigt...

Läng stigläderna nåt hål eller två så går det inte att trampa ner hälen så mycket, det är ju ändå baken man bör sutta på! Det kommer att kännas konstigt de första gångerna men sen kommer du inte vilja korta igen!

Jag tänker aldrig på att trampa ner hälen, den är där ändå. Om man lyfter tårna blir effekten då att man höjer hälen vilket är vad jag behöver. Känns som om det borde bli tvärtom. :confused:

Jag försöker att tänka på att "stå på tå" och då brukar jag ha normal hälhöjd. Men det är svårt att tänka på det hela tiden.

Även jag har samma problem, men när jag köpte mina ridstövlar blev det lite bättre. Så nu kombinerar jag stövlar och barbacka/sadel utan stigbyglar och det fungerar bra.

Lägg upp stigbyglarna i kors framför dej på sadeln och rid en stund så att du kommer djupt ner i sadeln. Därefter kan du stoppa i fötterna. Stiglädren brukar kännas alldeles för korta då. Läng ett par hål om det behövs.

Du behöver träna upp musklerna på ovansidan av låret. Att trycka ner hälen är att göra sitt knä hårt och stumt alternativt att hälen bar aramlar ner för att man saknar mukler som orkar lyfat upp den.
Tänk när du rider att du inet får spänan ditt knä, inet får göra det rakt.

Precis, det är det jag blivit tillsagd av den som hjälper mig, att böja knät mer. Det är ju det jag känner också att jag har liksom ingen svikt kvar för alla "fjädrar" är spända till max. Det är så himla svårt bara när man är inne i allt annat att dessutom få till det.
När jag sitter ner eller i galoppen blir det ju bättre då sitter man ju på rompen och kan styra mer över benen position och vinklar.

Tack alla för alla tips, blir nog mer utan-stigbyglarträning tror jag. :)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 396
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka