Att trampa ned i stigbyglarna

Sv: Att trampa ned i stigbyglarna

Jag tackar ännu en gång för alla svar! :bow:

Jag kan också berätta att jag nu har hittat tillbaka till balansen och tänker på att trycka ifrån med tårna och vristerna i stället för att använda hela benen. Nuförtiden är det inga problem. Jag nog snart sänka stiglädrena ett hål också! :)

Hoppas att det går bra för alla er som har/ har haft samma problem, lycka till allihop!

tänker på att trycka ifrån med tårna och vristerna i stället för att använda hela benen.
Hur menar du nu??Om jag fattar dig rätt så känns det som om det där ger otroliga spänningar i underskänkeln :confused:

Jag menar inte så mycket att trycka ifrån, men att det är fötterna som är min nedersta tyngdpunkt. Sen använder jag förstås hela benen, annars blir det svårt att resa sig. :cool:

I stället för att spänna låren, vilket gör att jag skumpar, så försöker jag "komma ner" mer, och för mig innebär det att få tyngdpunkten i tårna, så att fötterna slipper skumpa omkring. förstår du? ;)

Hej!
Såg att du frågade om stigläderlängden, men ser inte att någon har svarat på den! Så jag tänkte göra det! :rofl:
Om du drar ned stiglädret och sätter fingrarna/handen uppe på spänner (precis där stiglädret börjar vid spännet) och sen sätter du stigbygln under armhållan. När du har längt/kortat så stigbygeln ligger intill armhållan så brukar det vara lagam längd. sen får man korta eller länga beroende på om man ska hoppa eller rida dressyr.
Eller så när du sitter på häsen så om du släpper stigbyglarna så ska den nedersta delen på stigbygeln ligga intill knölen som man har på fotens sida.. Lycka till

Du kanske inte är tillräckligt avslappnad? Då menar inte jag att du är rädd för det är du säkert inte men att du kanske spänner dig på nåt annat sätt, gör du det blir de svårt att trampa ner i stigbyglarna, för att förhindra detta kan du en gång när du kommit upp på hästen "ställa dig i stigbyglarna och sen sätta dig ner då kommer du djupare ner i sadeln.

Hoppas det löser sig!

Åh tack! vad bra! :) har alltid undrat...

det där med armen förstod jag inte riktigt. ska stiglädret vara lika långt som armen?

det där med fotknölen var lite lättare :D , ska kolla det idag!

precis!

som jag skrev ovan (jag förstod att du nog inte läst det ;) ), så är det som du beskriver som jag har gjort nu, och det har funkat jättebra. nu är det inga problem längre, inte ens i galoppen. :) det tog bara några dagar innan det släppte, så det hade uppenbarligen med spänningar att göra.

Du kanske inte slappnar av riktigt i benen... Tänk på att slappna av från knäet och neråt så sjunke rhälen och din fot ligger troligen stabilt i stigbygeln.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 654
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar