Att tävla triangelmärkt och halt häst

H

H_lessen

Jag är väldigt ledsen och upprörd nu. Får ta allt från början. Det är så här att för ungefär 4 år sen sålde jag en D-ponny till en mamma med dotter. Från början hade jag en annan köpare. Jag hade begärt 20 000 kr från början för honom, men han gick inte igenom veterinärbesiktningen och det visade sig att han hade pålagringar i frambenen och dessutom kotledsinflammation, så köparen backade på köpet, men några dagar senare ringde hon mig för att höra vad jag tänkte göra med hästen. Då jag verkligen gillade hästen väldigt mycket så talade jag om att jag helst skulle vilja sälja honom till nån som kanske vill ha honom endast som sällskaps eller promenadshäst om han skulle hålla för det. Hon talade om att hon hade en kompis som letade efter en promenadshäst åt sig och sin dotter, och dom hade absolut inga ambitioner att tävla eller liknande utan ville bara ut och lufsa i skogen. Och för att vara säker på att han inte skulle användas till tävling eller träning så T-märkte jag honom då han såldes.
Fick precis nu på morgonen veta av en kompis att hon träffat en före detta medryttare till denna häst. Medryttaren hade berättat för henne att hon delvis slutat för att hon tyckte inte att det var riktigt sjysst mot hästen med den ridning dom höll på med. När hon började som medryttare hade ägaren berättat att hästen inte fick hoppa för han hade pålagringar, men upptäckte ganska snart att dottern både hopptränade och tävlade på en hel del klubbtävlingar med hästen. Och jag tror faktiskt att det stämmer. Jag var inne och kollade på Hemsidan för det stall där dom står. Och tittar jag på resutlat listan så hittar jag från förra månaden att hon har varit med i 3 klasser den dagen. En clear round och två vanliga klasser, och har då vunnit båda klasserna. Och eftersom jag själv ägt denna häst så vet jag att han var mer dressyrhäst än hopphäst, väldig slö och klumpig i hoppning. Så därför antar jag att dom har hopptränat mer än vad han borde med honom. Skulle han kanske ha blivit bra så skulle jag inte misstycka så mycket, men för det första så även om kotledsinformatioen blivit bra så blir inte pålagringar bättre, eller kan de bli det? Men medryttaren berättade också att hästen ofta är halt och då rids den ialla fall. Både av en massa medryttare och dottern. Hon har tydligen minst 3 medryttare som rider ponnyn förutom hon själv. Det finns väl inget jag kan göra eftersom det inte är min häst längre. Jag tycker bara så synd om hästen och lider med den. Och önskar jag kunde göra nåt.:cry: Det bara känns så totalt hopplöst.

Sv: Att tävla triangelmärkt och halt häst

skulle det inte gå att åka till det stallet hästen står i och hälsa på. så du kan se med egna ögen hur hästen mår och ser ut mm.
även kanske prata med dom som har hållit i tävlingarna dom vart med i och andra människor som står i samma stall.
snoka runt lite och berätta för folk runt omkring hästen hur det ligger till..
Det är ju hemskt om hästen måste ridas om den har ont.
Som jag har hört om pålagringar så finns det inget att göra, nu vet ju inte jag om detta stämmer. En tjej i stallet, hennes häst fick pålagringar på benet men sen sa dom att hon skulle nog kunna rida hästen inom 6 månader. Promenadridning endast. Fast den hästen hade en massa fel så hon kom nog aldrig igång med ridningen.

Lycka till!

Man får inte tävla en triangelmärkt häst på klubbtävlingar.

Triangelmärkt häst får väl inte tävla ens på klubbtävling?
Kontakta Sv Ridsportsförb. för hjälp och råd.

/P Döben

Man får inte tävla en triangelmärkt häst på klubbtävlingar.

Klubben kan tillåta det. En klubbtävling behöver inte följa gängse regler.
Försäkringsblagen tycker att det är ok.
Det är tom bolag som tillåter deras t-märkta hästar tävla lokalt, dock är det inte ok enligt TR.

Detta kan jag se som positivt för många gånger är det inte hästens fel att den blivit skadad. :devil:

Hur länge har de haft din häst?
Finns det nån chans att kunna häva köpet?

Har en häst som har pålagringar på fram knäna, han är inte halt men kan vara lite stel eller ojämn vissa dagar men den hältan/stelheten brukar försvinna när han mjukat upp sig tar det visserligen ganska lugnt dessa gånger. Men enligt vet. så är det lite upp ohc ner vissa dagar jättefin andra dagar sämre, men han ska pensioneras som tävlingshäst eftersom han troligtvis får ont om han ska hoppa tävlings höjder men enl, vet så mår han inte dåligt av att hoppa några skutt emellanåt på lägre höjder såvida han inte visar hälta eller dylikt förstås.
Men självklart ska man ju inte hoppa eller rida en häst som visar hälta.

att åka och hälsa på är väl en bra ide du kan fråga vad hon tycker om att göra med hästen och fråga en massa saker om hur hästen beter sig och sånt satt du får reda på om nåt har ändrats :)

Hur länge har de haft din häst?
Finns det nån chans att kunna häva köpet?

Det är ungefär 4 år sedan jag sålde den till dom så det är nog svårt att komma nu och hävda köpet. Har heller ingen stans att ställa den.

Även om jag åker och hälsar på hästen, så hur mycket kan jag göra då. Kommer dom att erkänna att hästen rids fast den är halt? Om inte vad kan jag göra då?

Det är tom bolag som tillåter deras t-märkta hästar tävla lokalt, dock är det inte ok enligt TR.

Detta kan jag se som positivt för många gånger är det inte hästens fel att den blivit skadad. :devil:

Detta var tillåtet förr, men det kanske har blivit regeländring? Jag håller med om det faktiskt kan vara positivt att triangelmärkthäst får tävlas då många häst blir utdömda trots att det kanske bara är lååång vila som krävs för att den ska bli bra.

Till TS; Det är verkligen jättetråkigt vad som hänt din ponny. Vet inte riktigt vad du ska göra, då man ibland bara mår ännu sämre av att man inte kan göra något åt det. Men om du tror att det går att prata med ägarna så åk dit. Annars kan du kanske kolla på klubbens hemsida om du hittar ett nummer till den tävlingsansvariga och ringa och berätta om ponnyns sjukdomshistoria, Då kanske de kan stänga av henne från tävling eller nåt. Om hon inte får tävla är det kanske inte lika roligt att trän och förhoppningsvos hade ponnyn då fått en lugnare tillvaro.
Skrev ni något i kontraktet om hur ponnyn fick användas? Då borde fortfarande ha något att komma med även om det är fyra år sedan du sålde ponnyn.

Kontakta ditt försäkringsbolag och hör med dem. Eftersom det är försäkringsbolaget som beslutat om triangelmärkningen är det också de som bestämmer om fortsättningen.

Dessutom har de säkert varit med om detta många gånger tidigare och vet hur man kan agera!

Försäkringsbolagen (med ett undantag) tillåter INTE tävling ens på klubbnivå.

Är hästen utslagen ur Sveland eller Agria t ex, så är det tji klubbtävlingar med, hur mkt klubben än tillåter det.

Jag håller med om det faktiskt kan vara positivt att triangelmärkthäst får tävlas då många häst blir utdömda trots att det kanske bara är lååång vila som krävs för att den ska bli bra.
Jag vet att vissa människor har behov av att tävla, men har hästar sådana behov? Behov av motion, omväxling och liknade har de förstås, men finns det behov som inte kan tillfredställas på annat sätt än TÄVLING? :confused:

Jag ser risken att en häst lider av att den tävlas trots att den inte borde som otroligt mycket större än att en häst lider av att den inte tävlas!

Jag tkr att du borde ringa till ågaren och seja vad du känner för hästen...

Det e ju inte så schysst att låta hästen lida:cry:

Hur har det gått?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar