Att tävla med hingst

Sv: Att tävla med hingst

Cronis skrev:
Ja jag tänkte ju mest på att den som groomar ska ha en väst/jacka plus att man kan ha en över sin kavaj.
Rider du med väst på en tävling? Jag trodde du hade kavaj :smirk:
Det var ett skämt! :crazy: Men nej, jag har inte väst när jag tävlar även om jag borde. Skyddsväst borde väl egentligen vara obligatorisk även i hoppning...

Lady_S skrev:
Det var ett skämt! :crazy: Men nej, jag har inte väst när jag tävlar även om jag borde. Skyddsväst borde väl egentligen vara obligatorisk även i hoppning...

Det va inte en skyddsväst jag skulle brodera, utan en vanlig väst. Dvs ett klädesplagg. :smirk:

Det är svårt att brodera en skyddsväst.

Jag fattade helt och fullt vad du menade, men du verkar inte fatta mitt skämt över huvud taget. Eller ens att det var ett skämt...

För den sakens skull så skulle jag inte ha en sådan broderad väst vare sig jag vore skötare eller ryttare. Jag trodde det var på skämt ifrån början? :confused:

Det fins inga särskilda regler för att tävla hingst. Det där med åldern på den som hanterar är ingen regel, utan en rekommendation (jag kan minnas fel!). Hur skulle det annars gå om man som junior eller ponnyryttare vill tävla hingst? :confused: Ska man inte få leda sin egen häst då, men rida den går bra?

Det här med blå/vit rosett i svansen finns det inget skrivet om, men en del har det ändå. Det är dock många som inte vet vad det skulle kunna tänkas betyda. När jag tävlade hingst hade jag och min groom en keps som det stog "HINGST" på, men det var mest på skämt, eller vad man ska säga, han trodde att han var en lite skär kanin, så han utgjorde inget särskilt hot.

Till Vickis-pajala: En hingst är kanske inte farligare än en annan häst, eller elakare, men kommer den i närheten av tex. ett brunstigt sto så kan ibland delar av uppfostran glömmas bort. Det är djur vi hanterar, och deras instinkter kan ibland gå före inlärda saker. Självklart ska man inte ut på tävling med en hingst man inte kan hantera, men det kan vara svårt att veta hur ens häst ska bete sig på olika tävlingar, och i just det här fallet är det ju dessutom en unghingst vi pratar om, man aldrig veta vad dom ska hitta på härnäst... :cool:

Till Vickis-pajala: En hingst är kanske inte farligare än en annan häst, eller elakare, men kommer den i närheten av tex. ett brunstigt sto så kan ibland delar av uppfostran glömmas bort. Det är djur vi hanterar, och deras instinkter kan ibland gå före inlärda saker. Självklart ska man inte ut på tävling med en hingst man inte kan hantera, men det kan vara svårt att veta hur ens häst ska bete sig på olika tävlingar, och i just det här fallet är det ju dessutom en unghingst vi pratar om, man aldrig veta vad dom ska hitta på härnäst... :cool:[/QUOTE]

jo det hänger jag med på att vid brunst är det väll mycket som glöms bort gällnade hingst
är väll lite som karlar i största allmänhet :devil:
om vi säger såå
nää men med en good hingsthantering så ska det nog gå bra

man ska hantera en hingst som man hanterar en man, man ska ta komandot med en gång!!!

nicodemus skrev:
man ska hantera en hingst som man hanterar en man, man ska ta komandot med en gång!!!
HAHA grymmt svar nicodemus! Mne det är helt rätt inga dumheter för dem inte!

vickis-pajala skrev:
hmm jag vet inte om detta hör hit och jag ursäktar
trådskapren
jag har ABSOLUT INGE SOM HELST ERFARENHET AV HINGST
men jag undrar på vilket sätt kan hingsten vara FARLIG :confused:
är det i allamänt på sättnings syfte.

alltså jag menar när du kommer på träning eller nu tävling så finns det ju minst lika många sto/valacker som är jäkligt elaka :devil: eller rentutav farliga
alla hästar kan väll sprkas:(

och dom som har hingst borde väll ha en god hingsthållning

:bump: :bump:

En hingst är alltid en hingst, och kan man inte lite på rill 100%... Det kan så slint, hur snäll den än brukar vara.

Angely skrev:
En hingst är alltid en hingst, och kan man inte lite på rill 100%... Det kan så slint, hur snäll den än brukar vara.
haha ja för dem kan juh bli kåta...:o

Ja den regeln är påhittad
Häst skall ledas med träns! sen är kedja på tränset en extra försiktighetsåtgärd, särskilt när man har hingst
Lycka till med tävlandet:)

När vi är ute på tävlingar med min hingst så har vi alltid träns + kedja. Och vi kör med röd rosett. Jag vet att man ska ha blå rosett men då fler vet vad röd rosett betyder än blå, och budksapet vi vill förmedla är: Håll avstånd, och då känns röd som ett säkrare kort. Tyvärr är många väldigt dåliga att hålla avstånd. Trots att vi försöker att hålla oss undan så gott det går så kommer folk ändå och rider upp precis i baken på honom. Det har t o m hänt att vi fått avstå att hoppa fram för det har varit helt omöjligt.
Lycka till med tävlandet.

Lady_S skrev:
Jag har tävlat hingst mycket och det enda jag kan komma på såhär på rak arm är väl att man får vara lite extra uppmärksam. Säga till folk som kommer för nära, hålla sig ur vägen och så vidare. Men det beror ju också på hur hingsten man rider är. På uppstallningen brukar vi ha ett extra lås på boxen, en rem eller så som vi sätter ganska högt upp, för att inget barn lyckas släppa ut hästen.

Det här med att vara 16 år... Kan någon citera TR? Jag har bestämt för mig att det är "bör" men kan inte hitta det alls i TR.

Jag är 99% säker på att du har rätt och att det står BÖR.
Jag har ju själv alltid tävlat hingst och alltid lett dom själv.

KL; Hittar naturligtvis inte TR just nu men jag är 100 % säker på att den som leder hingst på tävling ska ha fyllt 16 år. Ponnyryttare kan tom bli avstängd om överdomaren ser dem leda sin hingst! Visst kan man tycka att varför får de rida om de inte får leda, men det är lite skillnad att sitta på jämfört med att stå bredvid om hingsten börjar dumma sig.
Det konstiga är att flera överdomare jag frågat angående blå rosett för hingst har sett helt frågande ut och aldrig hört talas om det! Det tråkiga är att så många på tävling är så nonchalanta gentemot både hingstryttare och de med röd rosett. Kan bli apgalen över dem ibland!!!

Jag har tävlat hingst sen jag var nio år och självklart har jag hanterat dem även från backen (i alla fall när jag blev lite äldre, säg från 12-13 års ålder?) och ALDRIG har jag blivit avstängd för det.

Så jag skulle väldigt gärna ha ett TR-citat som stödjer det du säger innan jag tror på det.

Det STÅR att man BÖR VARA MINST 16 ÅR för att leda en hingst på en tävlingsplats. Har fått kolla upp det ett flertal gånger!

Jag vet inte, för jag har inte ett TR just nu. Kan kolla upp det i morgon om ingen gjort det tills dess.

Ska kolla upp det imorgon och återkommer med citat.
Du skriver att du inte råkat ut för det, hur gammal är du då? Jag själv tävlade hingst som ponnyryttare men det är ju X antal år sedan och då fanns denna regel inte.

Jag är 23. Det kan hända att regeln ändrats, men när jag tävlade ponny är jag ganska säker på att det stod någonstans att man borde vara 16 år för att leda en hingst.

Sorbe skrev:
Det STÅR att man BÖR VARA MINST 16 ÅR för att leda en hingst på en tävlingsplats. Har fått kolla upp det ett flertal gånger!
Vad bra! Även om jag numera är en BRA bit över 16 så är det jättebra att veta då planen är att sonen såsmåningom ska ta över och tävla min hingst.
Jag har ju dessutom visat hingstar på premieringar och uppvisningar när jag var 14 år.........
(både ponny och stor häst)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 659
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: Freazer
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar