Att tävla med hingst

Sv: Att tävla med hingst

Våran granne har en hingst som de tävlar med - de gör inget annat med honom än med de andra hästarna. Enligt TR måste man ju leda i träns oavsett om det är sto, val eller hingst.

Angely skrev:
En hingst är alltid en hingst, och kan man inte lite på rill 100%... Det kan så slint, hur snäll den än brukar vara.

Det där är en total fördom!!! Visst får man vara lite försiktig men att "det slår slint" i skallen är inget som händer bara för att det är en hingst.

toughcookie skrev:
Vad bra! Även om jag numera är en BRA bit över 16 så är det jättebra att veta då planen är att sonen såsmåningom ska ta över och tävla min hingst.
Jag har ju dessutom visat hingstar på premieringar och uppvisningar när jag var 14 år.........
(både ponny och stor häst)

Däremot så står det ofta på propositioner till tävlingar/utställningar att på tävlingsplatsen ska hingstar ledas i träns av person över 16 år.

Angel skrev:
Däremot så står det ofta på propositioner till tävlingar/utställningar att på tävlingsplatsen ska hingstar ledas i träns av person över 16 år.

Det har jag då aldrig sett? Utställningar vet jag inget om, men inte på någon tävlingspropp iaf.

Tränsregeln står i TR mom 136. Gäller ALLA hästar oavsett kön. ( tränset ska vara på redan när man lastar ut, många tränsar efteråt)
16 års-gränsen likaså mom 111 sista punkten ( står BÖR vara 16år)

Senast ändrad:

Men hon har ju inte varit ute med en hingst tidigare(?) och det finns regler om hur hingstar ska hanteras på en tävlingsplats och kanske vill bli påmind eller lära sig dem.

Problemet är väl inte om hon klarar av sin hingst utan om andra har respekt. Även om man själv har full koll så har inte andra det. Jag har en sjövild unghäst som kan sparkas om nån kommer galopperande bakifrån. Men att jag har röd rosett bry dom sig inte om ett dugg! En hingst kan ju oxå känna sig rang hotad av en häst som kommer för nära.... Därför vill man ju på bästa möjliga sätt få folk att förstå att det är en hingst och håller avstånd, för säkerhets skull!

Får jag fråga er som tävlar hingst mkt, brukar ni ha problem med sexuall driften m.m? Har inte själv tävlat hingst utan bara visat unghästar o dom brukar ju inte ha "kommit igång" med sånt. Ska iväg o titta på en hingst nu som uppfödaren tycker är ett hingstämne och jag har ju tänkt visa han o rekomenderar dom han vidare vill man ju spara han, men jag tävlar mycket och funderar på om det är mycket jobb med hingst?

Ursäkta jag bryter diskussionen lite men tyckte det passade in lite....

Minnaa skrev:
Även om man själv har full koll så har inte andra det. Jag har en sjövild unghäst som kan sparkas om nån kommer galopperande bakifrån.

En sådan häst ansar jag inte vara klar att vara på en tävlingsbana. På framridning och framhoppning rider man om varandra och du kommer att bli omgalopperad, även om folk tar hänsyn och håller avstånd, så måste de få rida om dig. Sparkas den om någon kommer galopperande bakifrån så är det direkt farligt.

Tips på hur man inte bär sig åt när man tävlar hingst:

Det finns en ponnyhingst här i NV-skåne som är ute och tävlar lokalt. Ponnyn är lugn men mamman som håller den är desto värre. Hon hänger i grimskaftet hela tiden och skriker om att "här kommer en hingst, här kommer en hingst". I Åsbo ställde de sig där alla måste passera mellan bana och parkering också skällde hon ut alla ryttare som passerade henne. Hon ställde alltså hingsten längs med ett staket, ryttaren satt på, hon hängde i grimskaftet och en annan kvinna stod på utsidan av hingsten. "Ser ni inte att det är en HINGST!!!" vrålade hon. Eeh, nä, inte då man möter den, den har ju inte rosett i pannluggen. Hon skällde och skrek och gormade på alla stackars tjejer som red förbi så de blev alldeldes ledsna. Under tiden stod den livsfarlige hingsten och halvsov bredvid henne.

Jag och mina vänner stod ca 10 m från henne och när min dotter red bort till oss blev kärringen helt galen och gormade att Mini var helt pantad som red så nära en HINGST. Då blev jag förbannad och hämtade överdomaren.:mad:

En annan gång parkerade hon sig och hingsten utanför ridhusdörren där framhoppningen var. När Mini skulle rida in och alltså var tvungen att rida förbi dem kastade sig tanten fram och puttade handgripligen undan Minis ponny så Mini höll på att hamna i dörrkarmen.

*suck* Jag såg precis i startlistorna att hon ska starta nästan precis innan Minis ungponny på lördag.....:crazy:

bra att du sa till domaren..
alla hingstar är ju inte "galna" det är ju bara så att det är presic som med männ det är testosteronet som styr (mohaha nu var jag mkt elak, anna du är en dum flicka idag :rofl:)
asså igentligen är ebn hings och en vallack som kastrerades sent ungefär lika dana..
jag tkr väll att kommer det en tant med en hingst som är lungn kan man bara gha uppsikt, efter som att hon kommer borde ju hon ta mer uppsikt, ja varför inte ha rosett fram oxå??

kankse ha ett svett täcke elr nått tunnare täcke på som det står "varning hingst håll avstånd", på :D
elr som jag och min käraste sosso såg idag i försäljnings tältet, pannband med barlocker man kunde sätta på då kan man ju skriva "hingstig ;) " på :D
hhee själv vet ju jag hur jag blir när jag för nått halvår sedan såg min bästis stora systers vita Lippizaner hings :love: asså såååååå underbar! :D

Snuffsan skrev:
En sådan häst ansar jag inte vara klar att vara på en tävlingsbana. På framridning och framhoppning rider man om varandra och du kommer att bli omgalopperad, även om folk tar hänsyn och håller avstånd, så måste de få rida om dig. Sparkas den om någon kommer galopperande bakifrån så är det direkt farligt.

Händer bara ibland då han känner sig hotad, har aldrig hänt nåt och jag menar vanlig respekt. Vissa rider rakt upp i röven på en!!!! Har tävlat i många år o tar inte ut mina hästar om dom skulle vara en fara för andra, fast vanar dom ifall det skulle finnas en vis risk o då tycker jag dom kan visa respekt... Sen ser jag ju upp o är medveten att min häst är lite stökig och håller mig undan.

*kl* och spin-off...
Hur är det, jag har för mig att man måste vara 16 år för att få tävla hingst (stor häst alltså, inte ponny)? Går det i så fall att få någon slags dispens för det?

Som sagt tidigare i tråden, man BÖR vara 16 om man ska leda en hingst på en tävlingsplats. Jag började tävla hingst när jag var nio och det både var och är fullt tillåtet.

Jag frågade inte om att leda hingst på tävlingsplats, jag undrade om det är så att man måste var 16 för att tävla hingst, alltså stor häst. Har för mig att det funnits en sådan regel tidiager. Jag antar att det var ponny du tävlade som nioåring.

Hannely skrev:
Jag frågade inte om att leda hingst på tävlingsplats, jag undrade om det är så att man måste var 16 för att tävla hingst, alltså stor häst. Har för mig att det funnits en sådan regel tidiager. Jag antar att det var ponny du tävlade som nioåring.
NEJ! du måste INTE vara 16 för att tävla "stor" hingst. Jag fick min första hingst när jag var 13 och tävlade massor med den!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 659
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: Freazer
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar