Att ta valpar...

T

Tippan

Ibland när jag har tråkigt så brukar jag leka med tanken på att ta valpar efter min ena tik. Satt och letade ett bra förslag på hanhund till min uppfödare nu och började så klart att fundera på det igen.

Men min tik är ju som en valp :crazy: På nått sätt så skulle det kännas som att jag pensionerade henne redan trots att hon fortfarande är "valp".

Jag har aldrig förstått vitsen med att ta valpar om man inte behåller nån själv, så en kull skulle ju innebära att jag fick valp då. Men alltså... En ny valp skaffar man ju när den gamla hunden är "slut". Men ska man kunna ta valpar på en tik så får hon ju inte vara SÅ gammal så att hon är slut.

Hur katten gör folk egentligen?

Jag har iofs två tävlingsaktiva hundar idag, så visst... Tog jag valpar så skulle ju tiken och valpen också bli två, precis som jag har det idag *hmm*

Äh jag vet inte egentligen vad jag vill med detta. Det var nått jag kom på när jag stod och diskade och charmtrollet låg och vältrade sig uppåned på golvet. :crazy:

Sv: Att ta valpar...

Tikens personlighet kommer ju inte att förändras sådär för att du tar valpar på henne. Folk tar valpar av olika anledningar, för att få en avkomma efter sin egna fina tik, för att tjäna lite extra pengar, för att det är en kul grej, för att någon annan vill ha en valp efter ens tik, osv, osv.

Själv tar jag valpar för att det är kul, jag lär känna nya människor samt det ger lite extra klirr i kassan.
Dessutom får jag mycket fler julkort än någon annan!!! :love: :banana: :love:

*ha ha* Det skulle ju vara för julkorten då :p

Men gör du nått med din/dina hundar då? Kommer en valpkull i vägen för tävlingsplanera och sådana saker?

Tikens personlighet kommer ju inte att förändras sådär för att du tar valpar på henne

Min tik ändrade mycket på sin personlighet när hon fick en kull. Men men....

Jag tog en kull för att min uppfödare ville ha. Plus att jag själv ville behålla en. Det blev ett stopp i tävlandet, men då jag hade två hundar så kunde jag tävla den andra istället. För tiken var det bara nyttigt tror jag att bryta av träning/tävling och syssla med lite annat en stund. Hon kom tillbaka med en nytändning. Men förändrar blev hon. Delvis till det bättre.

Antingen så köper du en vuxen tik, eller så lurar du nån ovetandes (om hur jobbigt det är med valpar) att ta valpar på sin tik efter din hane :p

Men jag känner som så att får jag en valp så har jag ju en ny hund att börja om med och då går tiken i pension. Känns ju lite som att jag sviker henne eller pensionerar henne för tidigt. Men det kanske inte blir så? Det är ju iaf en lång period när valpen bara är en... valp och då är det ju faktiskt vansinnigt skönt att kunna träna och tävla en "färdig" vuxen hund. Det jag drar mig mest för är att börja om med platsliggning och sånt elände :crazy: (Vill ha en vuxen färdigtränad hund kanske ;))

Men det är iaf en ekvation som inte kommer att gå ihop. Jag skaffar inte valpar i en liten lägenhet och innan jag flyttar härifrån så är hon för gammal :D Så EGENTLIGEN så behöver jag inte ens tänka tanken. Men ibland är det svårt att stänga av ;) Hon har lite för mycket fördelar för att jag inte ska tänka tanken. Jag skulle kunna tänka mig tre stycken som är likadana som henne. Samtidigt...

Menar Du att Du inte skulle hinna med att träna den "gamla" hunden eller varför skulle man behöva "pensionera" den?

Själv höll jag igång min tik från det att hon blev dräktig till ca 1 v innan valpningen. Sedan satte jag igång henne igen när valparna var 2 v. Hon älskade våra träningspass under valptiden. Hon tyckte det var jätteskönt att komma bort en 30-60 min varje dag för att tänka på annat än valparna.

Ingen aning om varför jag känner så :) Alltså då är den äldre "förbrukad" bara för att hon fått valpar. Ja ja... Hur som så är det ju inte aktuellt ändå. Men det var bara nått jag kom att tänka på... Flumm flumm...

Tippan skrev:
Men gör du nått med din/dina hundar då? Kommer en valpkull i vägen för tävlingsplanera och sådana saker?
Det är klart att man måste planera runt valparna, men det är det värt. Det är ju så roligt och kul att ha valpar hemma. Man behöver ingen TV när man har valpar brukar jag säga.

Dessutom hämder det inte allt för ofta, så när valparna kommer avstår man gärna från någon tävling eller annan aktivitet ett tag.
Så fort valparna fått nya fina hem, man man böja sätta igång igen.
Grejen är att det handlar om kanske 8-10 veckor på ett år där man är lite bunden och inte kan åka iväg hur som helst. Men jag vet någon gång jag haft valpar och det har varit större hästtävling som jag var tvungen att åka på, så har någon bekant bott hemma hos oss och skött tik med valpar. Det blir ju lite kiss och bajs torkade under ett par veckor.
Men det är värt det i slutändan!!

Seabaz skrev:
Hur ska jag göra då som vill ha en avkomma efter min hanhund :confused: :cool:
Ställ ut och försök få så bra resultat som möjligt. Ju mer du visar honom ju fler personer ser honom!!
elelr så kan du sätta ut en annons på Buke om att han finns till om någon skulle vilja para sin tik med honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 060
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 027
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 374
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama