Att ta ställning till när man säljer billig häst

Sv: Att ta ställning till när man säljer billig häst

Jag har en skräckhistoria som jag aldrig glömmer:

Jag var på besök hos en hästhandlare. Denna hästhandlaren köpte in billiga djur och skickade till Italien.
När jag var där kom en tjej och lämnade sitt varmblodssto. FULLT medveten om att hon skulle till Italien på en av dessa skräck bussar :crazy:
Hästen var ung (7-8 år tror jag) och hade varit på träning hos en känd westerntränare.

Jag försökte prata med ägaren och föreslå att hon skulle sälja till någon som ville ha en billig westernhäst eller lämna ut på foder. Eller avliva hemma.
För krångligt tyckte hon, kramade om hästen, stoppade ner tusenlappen hon fått i betalning för hästen i plånboken och åkte hem.

:eek:

Hade jag haft möjlighet hade jag köpt hästen och tagit med den hem. Men det fanns 5-6 andra fina hästar där som väntade på sin Busstur till Italien.

ja kan inte tro det är sant... grinar o ryser..

Usch vilka vidriga människor det finns. :eek:
Ångrar att jag tittade på länken:cry:

Jag förstår verkligen inte detta!
Är folk så blåögda när de säljer till oseriösa människor,
eller orkar de inte bry sig?
Jag hade inte sålt till någon oavsett pris, om jag inte visste att hästen var garanterad ett gott hem.
Svårt att veta innan förstås, men man får väl ha lite tålamod med att sälja och kanske låna ut hästen till en början, så man får så stor chans som möjligt att avgöra hur det kommer bli för hästen?
Usch! Jag tänker aldrig sälja min älskling:crazy:

Usch, verkligen en otäck film.
Den stackars vita hästen i slutet, vars hov hade fastnat i gallret.
Herregud, dom slog av den med en yxa medan hästen låg där:cry:.
Det värsta jag har sett någon gång... hur klarar man av att göra det?
1000ggr hellre avlivning/ slakt här hemma än att riskera ett så fruktansvärt slut.
Sälj inte för billigt om ni inte garanterat vet var hästen hamnar.
/J.

KL

Hemsk video. Kan inte säga annat. MEN som jag ser det ligger ej felet hos de som misshandlar hästarna utan hos de som skänker bort sin häst. Att äga häst kostar minst 1000 kr i månaden, oftast det dubbla. Den skyldige är, i mina ögon, den som är så girig att denna skänker bort sin häst i stället för att betala för avlivning hemma. Tog bort ett sto i oktober kostade knappt 4000 kr. Har du ej dessa pengar ska du kanske ej ha häst?

Konstigt att ingen på Buke säger att de lämnat sin till Italien för pengarnas skull? Någon av oss alla har ju gjort det... Annars hade det ju ej funnits en marknad.

Ät hästkött!!! Hade alla vi som har häst ätit köttet hade dessa resor ej lönat sig! Krasst men sant.

Finns en handlare runt Skövde som skickar hästar. PM:a med info!

Senast ändrad:

KL

Ät hästkött!!! Hade alla vi som har häst ätit köttet hade dessa resor ej lönat sig! Krasst men sant.

Men kolla att det är SVENSKT först. Hamburgerkött, förpackat som man köper i vanlig livsmedelaffär är det inte. Mexikanska och brasilianska hästar bl.a. är det som använts där. Kolla upp så det är svenskt om du tänkt dig en god gärning och äta hästkött.

Stackars stackars hästar ... Så stolta och så ska de sluta så. Fruktansvärt att se dem bara ligga.
Varför ser jag egentligen på sådant här för. :cry::cry::cry:

Så här borde en häst aldrig få sluta leva sitt liv...:cry::cry::cry:

Jag brukar kunna se såna här filmer. Givetvis blir jag väldigt illa berörd och får en skum känsla i magen, men den här filmen, när de drar ner hästen från lastbilen och hästen landar på halsen... Jag blundade helt ofrivilligt och mådde riktigt, riktigt illa.

Orzons historia längst upp på den här sidan är ju bara för hemsk den med. Hur kan man medvetet sälja sin häst till en "buss"... Hoppas hon aldrig skaffar häst i framtiden.

såg filmen, förstod inte vad dom sa men tårarna sprutade,, åh herregud så hemskt.. hur kan människor vara såå grymma.. man borde sätta DOM i bussen i stället och behandla dom på samma sätt... *gråter* :cry: :cry:

Jag blir så fruktansvärt uppriven av sådant här! Men visst förekommer det än.. och kommer alltid göra. Bättre ta bort en gammal och trogen tjänare än att tjäna ett par tusenlappar! Tänk på det!

Har aldrig ens tänkt på att det ej skulle vara svenskt... Italien är nära jämfört med Brasilien. Fast de kanske åker kyltransport. Gillar ej smaken av hamburgerköttpålägg... Så litet problem för mig.

Det hästkött jag/vi äter är garanterat svenskt. Äter våra egna eller andras hästar sedan över 10 år tillbaka. Med gott samvete.

Senast ändrad:

Läste nu skräckhistorien om tjejen som sålde sin häst medvetet till slaktbil till Italien... Det är så otroligt många som har häst som egentligen inte har råd! Det är nog dagens sanning att de inte ens har råd att betala slaktbilen! Detta har jag förstått då jag i vintras hjälpte min kompis ta bort sin häst. Företaget som skulle hämta hästen framförde detta MYCKET tydligt flera gånger att det skulle betalas kontant på plats samt hela affären skulle göras upp INNAN de avlivade hästen.
Man hör så många skräckexempel på folk som snålar in på foder och skoningar och som knappt har råd att betala stallhyra! SKAMLIGT!!
Det ÄR dyrt att ha häst, hur man än försöker vrida och vända på varenda krona. Tänk till alla ni som drömmer om en egen häst! Det är inte själva köpet av hästen som är det dyra, det är att sen ombesörja allt hästen behöver.

Klart man kan äta hamburgerkött. Klokt sagt att kolla VAR det kommer ifrån. Gillar inte heller smaken, men skulle annars köpa det.

Det hästkött jag/vi äter är garanterat svenskt. Äter våra egna eller andras hästar sedan över 10 år tillbaka. Med gott samvete.

Varför skulle du inte ha gott samvete?

I stort sett ingen av mina bekanta inom hästvärlden gör det. DVS äter hästkött. Faktiskt är det så att jag känner ingen som äter sin egen häst. Jag ser ej mig som makaber, bara realist. Hellre att jag äter, än att ex Italienresa väntar. Hos mig dör de ju bums. För mig är död död. Jag önskar inte någon av mina den resa vi kan se på filmen. Hellre att jag betalar slakt och äter själv.

Så girig att jag säljer till slaktresa önskar jag aldrig att jag blir.

Men alla jag bjuder på middag äter!!!

Senast ändrad:

Läste nu skräckhistorien om tjejen som sålde sin häst medvetet till slaktbil till Italien... Det är så otroligt många som har häst som egentligen inte har råd! Det är nog dagens sanning att de inte ens har råd att betala slaktbilen! Detta har jag förstått då jag i vintras hjälpte min kompis ta bort sin häst. Företaget som skulle hämta hästen framförde detta MYCKET tydligt flera gånger att det skulle betalas kontant på plats samt hela affären skulle göras upp INNAN de avlivade hästen.
Man hör så många skräckexempel på folk som snålar in på foder och skoningar och som knappt har råd att betala stallhyra! SKAMLIGT!!
Det ÄR dyrt att ha häst, hur man än försöker vrida och vända på varenda krona. Tänk till alla ni som drömmer om en egen häst! Det är inte själva köpet av hästen som är det dyra, det är att sen ombesörja allt hästen behöver.

Håller med dig. Ge fan i att köpa häst om de ej har råd att ge den ett värdigt slut! Med värdigt menar jag en avlivning där hästen finns. Har själv kört häst till slakteri men gör ej om det. Vet ej om det berodde på mig eller hästen, men jag tyckte ej om det.

Håller med dig. Ge fan i att köpa häst om de ej har råd att ge den ett värdigt slut! Med värdigt menar jag en avlivning där hästen finns. Har själv kört häst till slakteri men gör ej om det. Vet ej om det berodde på mig eller hästen, men jag tyckte ej om det.

Och att möjligheten finns att lämna hästen till en djurpark,där får den även ett värdigt slut(med eller utan ägare),ja den avlivas först innan man ger rovdjuren köttet,och ägaren betalar inget för slakten!

Så,då behöver man inte skicka hästen på en av dessa bedrövliga transporter!

Så det finns gratis avlivning också! Så det finns ingen som helst anledning att utsätta hästen för en grym transport tll utlandet!

Nämen fy sjutton vilken hemsk film! Jag mår så jvla dåligt av sånt där så jag vet inte vad jag ska ta mig till allstå!
Och vad kan man göra????

Skulle jag se sånt där ske live, utan tvekan skulle jag ge mig på den personen som plågar och misshandlar.

Barn och djur, så oskyldiga varelser!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka