Att ta ställning till när man säljer billig häst

Sv: Att ta ställning till när man säljer billig häst

*kl*

Efter denna tråden är jag väldigt glad att jag valde att betala 5000 kr och ta bort min underbara häst på klinik, istället för att T märka henne och sälja billigt som prommenadhäst (som en del i min omkrets tyckte)!

det är väl ungefär så det går till när grisarna,korna,hönsen åker till slakteriet, eller vänta är det inte Värre? jag fattar inte hur det kan vara skillnad i hästars värde o kors värde i människors syn...

Å- visst finns det exempel där med. Trillade f ö vid samma tidpunkt över ett vedervärdigt inslag om koslakt där de inte avlivar innan de skär för att avbloda. En ko/tjur reser sig och går iväg medan blodet pumpar ur kroppen..... Har fått för mig att det är pga en religiös tro... Inte säker...

OBS!! TITTA **INTE** OM DU ÄR KÄNSLIG!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=vTO7UXsdC9w&feature=related

Har slutat titta på animalabuse och liknande man stöter på genom youtube. Blir sittande och gråter över grymhet, orätter och helt oförståeliga handlingar.

I de flesta fall gissar jag att det här gäller gränsfallshästarna som inte har något större värde, varken försäkringsmässigt eller genom saluvärde.

Förstår om inte alla kan skaka fram 4000 eller vad det nu kostar med trotjänaravlivning hemma på gården. Men en resa till slakteriet behöver inte vara det värsta scenariot.

Om era hästar är vana att åka transport, inte har fått medicin med livstidskarens eller karensen för medicinen gått ut kanske man till och med får några kronor för att slakta på ett vanligt slakteri. Är inte det bättre än att inte veta om de kanske åker samma öde till mötes men efter en plågsam resa? Det måste väl finnas slakterier i Sverige som tar emot oss "nojiga" hästägare också?(för hästens del alltså...).

*K-L*

har inte vågat titta på filmen. Men tycker man nu bara sitter och är orolig för alla billiga hästar under tiotusen man ser ute på annons. Precis sett ett kallblod för 8. Är det verkligen så vanligt att dessa blir uppköpta av såna grymma människor som skickar dom vidare:confused::(:mad:

Då jag hade koll på hästhandlare som skickade hästar till Italien (det var 1995-2001) fick dom 5.000 för en häst som kunde gå upp på lastbilen utan att trilla ihop. (om dom trillade ihop efter att ha satt sista hoven på lastbilen gjorde inte så mycke) :eek: Vad som händer numera vet jag ingenting om men jag tror inte att en häst för 8.000 hamnar på en Italienresa.

Och nämnas i sammanhanges ska ju att det finns bra köpare till billiga hästar. Personer som brinner för hästarna och sköter dom väl även om dom köpt dom väldigt billigt.

Tror inte att det är så vanligt. Vi köpte ju våran för 5000, och fler här inne har köpt billiga hästar, ingen av de har hamnat i Italien *går ut och kollar för säkerhets skull* Nope, han e kvar ;)

Men det förekommer, och det räcker ju.
Man borde kunna känna sig trygg om personen har ett fast telefon nummer, inte har något emot att man hälsar på, och bor i närheten. Och verkar seriös.
Är väl inte helt säkert ändå, men har fått för mig att de flesta inte gärna vill visa var de bor och var man får tag på dem.

Å- visst finns det exempel där med. Trillade f ö vid samma tidpunkt över ett vedervärdigt inslag om koslakt där de inte avlivar innan de skär för att avbloda. En ko/tjur reser sig och går iväg medan blodet pumpar ur kroppen..... Har fått för mig att det är pga en religiös tro... Inte säker...

http://www.youtube.com/watch?v=vTO7UXsdC9w&feature=related

Har slutat titta på animalabuse och liknande man stöter på genom youtube. Blir sittande och gråter över grymhet, orätter och helt oförståeliga handlingar.

I de flesta fall gissar jag att det här gäller gränsfallshästarna som inte har något större värde, varken försäkringsmässigt eller genom saluvärde.

Förstår om inte alla kan skaka fram 4000 eller vad det nu kostar med trotjänaravlivning hemma på gården. Men en resa till slakteriet behöver inte vara det värsta scenariot.

Om era hästar är vana att åka transport, inte har fått medicin med livstidskarens eller karensen för medicinen gått ut kanske man till och med får några kronor för att slakta på ett vanligt slakteri. Är inte det bättre än att inte veta om de kanske åker samma öde till mötes men efter en plågsam resa? Det måste väl finnas slakterier i Sverige som tar emot oss "nojiga" hästägare också?(för hästens del alltså...).

Ville inte titta på filmen, klarar inte sånt.

Men håller med dig. Bättre att lämna till slakteri själv eller avliva hemma på gården.

Min vänninna fick sin avlivad hemma av lantbrukstjäbst, de var helt underbara. Skall anlita dem om jag måste ta bort en häst någongång...

Ja det är ju det man hoppas, att även billiga hästar får komma till vettiga ägare, tyvärr finns det ju alltid fler hästar än bra hem. Kan tänka mig att tyngre raser är mer eftertraktade. Tyckte jag läste i tråden att man bör undvika att sälja under 10.

Tror inte att det är så vanligt. Vi köpte ju våran för 5000, och fler här inne har köpt billiga hästar, ingen av de har hamnat i Italien *går ut och kollar för säkerhets skull* Nope, han e kvar ;)

Men det förekommer, och det räcker ju.
Man borde kunna känna sig trygg om personen har ett fast telefon nummer, inte har något emot att man hälsar på, och bor i närheten. Och verkar seriös.
Är väl inte helt säkert ändå, men har fått för mig att de flesta inte gärna vill visa var de bor och var man får tag på dem.

Ja det är nog viktigt som säljare att se vart hästen hamnar så gott det går. Jag har med köpt en häst för under åttatusen. Hästen jag hade innan den jag har nu fick jag:banana:

Jag har köpt en häst för 3.000:- och en för 700:-
Den ena hade jag i 7 år och sålde sedan vidare till ett väldigt bra hem. Den andra var jag dessvärre tvungen att avliva 1½ år senare pga. gamla skador. Men vi fick 1½ fantastiskt år innan dess.
:)

Man får vara tacksam över den tid man får ha dem:) Min förra ,korsningen jag fick överta, fick jag 6 roliga år med.

Hästen jag har nu (dock köpt för över slaktpriset) Har jag haft 16½ år ihop med.
:love:
Men det har ju inte med trådens ämne att göra ;)

Ibalnd blir man bara så arg... men sen samtidigt ska man som sagt inte slutas att förvånnas... Jag har själv sålt en häst för en pisspeng en gång och nog var det hemskt... Visste ju inte vart hästen skulle ta vägen osv... Som tur var fann jag rätt köpare som än idag har lilleman kvar och de njuter i fulla drag... Hon köpte honom för nästan 8 år sedan och redan då var han gammal... så bättre än så som han fick/har det, det kunde inte ens jag drömma om att han skulle få om ens om han hade kostat 5 millar... Nåväl ´det jag egentligen vill ha sagt är nog att har man inte mage att följa sin häst in i det sista så ska man nog inte ha djur...Någon gång står man inför valet egen egoism eller djurets bästa och egentligen är det väl inget val utan en självklarhet. Det är ju DJURETS BÄSTA oavsett vad man själv känner eller för den delen kanske inte känner

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka