Att ta ställning till när man säljer billig häst

Sv: Att ta ställning till när man säljer billig häst

*kl*

Man ska inte dömma alla som köper billiga hästar, vet många som köpt sällskaps hästar/ponnys billigt och jag själv gav inte mer än 5000kr för min tant...men jag kommer ta mitt ansvar, den dagen hon inte går att rida mer får hon lulla runt här hemma tlls den dagen hon inte vill leva mer, då åker hon till himmlen innan hon lämnar vår tomtgräns...

Så det finns seriösa människor som tar sitt ansvar även om de har billiga hästar...

Ursäkta mig, men du får väl förfan varna när du länkar till en sån film.

De där va bland de vidrigaste jag sett. klarade inte ens av att kolla på hela filmen. Mår dåligt av bara tanken på att sånt där faktiskt sker. Hur kan skicka sin häst till ett sånt ställe??? Ännu heldre; hur i helvete kan man sova på nätterna om man är en av dem där idioterna som jobbar med de hela??!!

En annan blev spyfärdig bara av att kolla på bilderna. Har inget ljud på datorn. Om de va ljud till de där hade jag fan stängt butiken och gått hem (sitter på jobbet och tar en fika, men tappade aptiten).

Tycker människor som kan behandla ett djur/en människa på detta sättet borde få ett nackskott. Eller få möta samma öde, för ett nackskott hade varit lindrigare.

FY FAAN säger jag bara

Och att möjligheten finns att lämna hästen till en djurpark,där får den även ett värdigt slut(med eller utan ägare),ja den avlivas först innan man ger rovdjuren köttet,och ägaren betalar inget för slakten!

Så,då behöver man inte skicka hästen på en av dessa bedrövliga transporter!

Så det finns gratis avlivning också! Så det finns ingen som helst anledning att utsätta hästen för en grym transport tll utlandet!

Tyvärr finns inte den möjligheten överallt. Ringde i höstas då ett sto skulle tas bort. Ingen ville ha henne... Då blev det på hemmaplan med kadaverbil i stället.

KL

Tårarna sprutar här också, och ändå anser jag mig vara härdad efter några års arbete inom en svensk djurskyddsorganisation.

Finns en tråd här på Buke som heter något i stil med "Gör jg rätt? Avliva frisk häst" som jag la upp förut. Jag har ett gammalt travarsto på 23 som förvisso är frisk och kry, men nu ska jag byta jobb och stad och kommer då inte ha råd att ha båda hästarna kvar. Förut hade jag dåligt samvete som ville avliva henne och inte sälja, men efter sådana här tankeställningar får jag istället dåligt samvete som ens tänkt tanken att sälja.
Det är nu helt bestämt att gamla tanten ska få trava på de evigt gröna ängarna innan sommaren är slut, och då ska hon få sluta sina dagar hemma i hagen. Punkt och slut. Finns inget annat alternativ.

Men i den tråden möttes jag av ungefär 50% "neeeej du FÅR inte avliva den!!! Kan du inte hitta någon som vill köpa den billigt istället?". Andra halvan tyckte att jag gjorde helt rätt.

Nej, fy fan för vad människor kan hitta på. Och hur folk över huvud taget kan sova på nätterna när de medvetet säljer till slakttransporter.

Uttrycken i ögonen på hästarna i filmen säger väl allt?

I stort sett ingen av mina bekanta inom hästvärlden gör det. DVS äter hästkött.

Jag skulle, om det gick att få tag i. Det är oerhört fint kött. Men inte så att jag "vet" vilken det är.

Att jag ställde frågan om "varför du skulle ha dåligt samvete" (eftersom du skrev "äter med gott samvete") var jag nyfiken på hur du tog motståndet mot att äta häst. När jag säger att jag gärna gör det, får man sina "fiender", man blir genast en okänslig och morbid person utan känslor.

Man tar hand om djuren i livet, ser till att de slipper lida ända in i döden och tar hand om dem efteråt.

Jag äter med glädje hästkött. Men jag kollar noga var hästen är slaktad.

Och dessvärre är nästan allt hästkött som säljs i sverige från ITALIEN!

:eek:

Tänk om fler lämnade in sina hästar medvetet här i Sverige...

Ja. Men det verkar som vi har "fastnat i vinkelvolten" där.
Man får inte betalt för köttet....för ingen köper det.....så det går inte att få tag i....så man får inte betalt för köttet....osv.

I Italien verkar dom slakta allt som dom kan leda eller dra in i slakthuset och får sålt köttet till bra priser. Och en del av det köttet hamnar i svenska butiker.

Synd!

Men man behöver inte avilav asin häste genom slaktbild:SMina hästar ska få ett värdigt slyut hur mkt det komemr att kosta mig men det fiins ju olika alternativ ..Avilvining med veterinär=svindyrt,bultpistol med veterinär=inte så farligt dyrt..MIna hästar kommer ALDRIG få avlivas i slakteriet utan dem ska avlivas på plats och begravas.Så dem får ett värdigt slut men nu är jag fast i ett dillemma!

*Zernike, 4 år ,grudnriden,kan skänkelvikning,öppna,sluta,framdelsvänding,hoppa,alla gångarter i form.Underbar ponny jag helst ej vill sälja!

Hur mkt kan en sån under bar shettis sättas ut för??så den inte hamnar på ngt sånt hemsk ställe??

Du försöker frälsa den redan frälsta ;)
Den dagen min häst ska dö ska jag gärna krama ihjäl henne om jag bara trodde att det vore det humanste.
Men jag har träffat en förträfflig "avlivare" som avlivade en häst här i höstas. Mycke bra och proffsig kille som tog sej tid att vänta på oss mesiga hästmänniskor utan att dra ut på det så att det gick för långt (man vill ju gärna tveka och ångra sej in i det sista)
Han ska avliva min häst den dagen hon måste avlivas.

Annars hade hon nog varit uppskattad på en lastbil till Italien. Stor och tung häst med mycke kött på benen.
Jag antar att din shettis knappt är värd att dra dit så småhästar och tunna hästar står inte högst på listan över vilka dom vill dra genom Europa på dessa lastbilar. Stora och rejäla (men inte feta) är nog dom som köps upp i första hand om man vill Italienslakta.

:eek:

Alltså fan vilket jävla mongo som medvetet lämnar sin häst och vet att den får åka till Italien då.
Jag blir så jävla arg, äcklad och fyfan alltså.

de där är helt sjukt. jösses vad sjukt. har ju vart jätte mycke diskusioner om de där, inte bara med hästar. de tjänar ju mer pengar på att åka utomlands me dem o kötta dem där. helt sjukt!

KL

Tårarna sprutar här också, och ändå anser jag mig vara härdad efter några års arbete inom en svensk djurskyddsorganisation.

Finns en tråd här på Buke som heter något i stil med "Gör jg rätt? Avliva frisk häst" som jag la upp förut. Jag har ett gammalt travarsto på 23 som förvisso är frisk och kry, men nu ska jag byta jobb och stad och kommer då inte ha råd att ha båda hästarna kvar. Förut hade jag dåligt samvete som ville avliva henne och inte sälja, men efter sådana här tankeställningar får jag istället dåligt samvete som ens tänkt tanken att sälja.
Det är nu helt bestämt att gamla tanten ska få trava på de evigt gröna ängarna innan sommaren är slut, och då ska hon få sluta sina dagar hemma i hagen. Punkt och slut. Finns inget annat alternativ.

Men i den tråden möttes jag av ungefär 50% "neeeej du FÅR inte avliva den!!! Kan du inte hitta någon som vill köpa den billigt istället?". Andra halvan tyckte att jag gjorde helt rätt.

Nej, fy fan för vad människor kan hitta på. Och hur folk över huvud taget kan sova på nätterna när de medvetet säljer till slakttransporter.

Uttrycken i ögonen på hästarna i filmen säger väl allt?

ska kikkson få gå nu :( men du är stark som tar det beslutet!:bow:

Jag har också fått 2 "bortskänkes hästar" och dom är kvar hos mej än i dag. en efter 8 år å en efter 3 år. =9 det är mina älsklingar bägge 2.

fyyy f******n säger jag bara!:mad:Helt otroligt vad människan kan göra!!!:eek::cry:

(inter till dig Sophia_, menade filmen)

Usch vilken hemsk film, det hjälper ju inte att jag kan polska och förstod varje ord som sades.

Jag kan bara säga att jag inte är förvånad, jag sållar mig till misantroperna och är helt på det klara med vad människosläktet är kapabelt att åstadkomma. Men vad ska man göra? Jag ska i alla fall skänka en avsevärd slant till organisationen Viva som gjorde filmen, man kan ju hoppas på att de kan få nått gjort.

spyr... strax tillbaka....

hemskt att tänka att de underbara, vackra djuren i början av filmen som fick mig att smälta som isglass en vacker sommardag går ett sådant öde till mötes.. hästar ska njuta i solen och beta gräs i hagen...

Och ett litet pluss var ju ändå att exporterna hade minskat..
Men jag förstår inte hur det kan bli billigare att köra dem levande till Italien istället för att slakta dem på plats och köra köttet i kylbilar ner till Italien..

Jag tycker folk med vbl tar ALLDELES för LITE betalt för så bra, trevliga allroundhästar.

Jag tycker man borde höja priset på dem.

Visst att en del inte kanske har mer än 10 000kr att köpa häst för men det är den LILLA delen av att köpa häst.

Det kostar betydligt mer än så att äga häst.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka