Att ta ställning till när man säljer billig häst

Sv: Att ta ställning till när man säljer billig häst

Om man nu absolut inte vill avliva sin häst så kan man väl för f*n lämna ut den på livslångt foder istället om man nu inte kan ta betalt för hästen...

Jag har aldrig sålt nån häst! Mina har fått sluta sina dagar lungt och stilla hemma på gården...

MEN som jag ser det ligger ej felet hos de som misshandlar hästarna utan hos de som skänker bort sin häst.
Nej, felet ligger inte hos de som säljer eller skänker bort sin häst. De har med största sannorlikhet inte förväntat sig eller gått med på att hästen skulle behandlas illa under transporten. Felet ligger alltid hos de som utför gärningen, alltså de som misshandlar. Alla andra är oskyldiga, även om man tycker att de bidrar till problemet.

Det är personen som misshandlar som gör fel, ingen annan!

Det är ju som att säga att det är tjejens fel om hon blev våldtagen pga att hon klädde sig så slampigt. Det är aldrig tjejens fel att hon blir våldtagen, precis som det inte är säljarens fel att hästen blir misshandlad av personer som är ansvariga.

Håller med dig.

Har själv en 5000kr häst, vi hade inte råd med mer för tillfället men båda hästarna vi har är försäkrade, får regelbunden hovvård, stora boxar, stora hagar, bra foder och mycket kärlek. Täcken vid behov, passande utrustning etc.
Man borde kunna sälja sin häst för ett rimligt pris utan att oroa sig. Men det kan man inte, så min kommer inte säljas till någon som jag inte känner om jag mot all förmodan inte kan ha kvar honom.

För övrigt undrar jag fortfarande var man får tag i svenskt hästkött?

Så rätt du beskriver det!

Nej, det är inte den som med vilja säljer sin häst för en spottstyver eller en flaska gin som begår felet. Han/hon som gör det gör det för att mottagaren kan ge hästen ett bättre liv.

Man kan inte likställa "billig häst" = "inte älskad"

Håller med dig på många sätt!

Men finns ej tillgången på slakthästar uppstår ej situationen. Finns det ej hästar nog att fylla transporterna är de ej ekonomiskt lönsamma = de läggs ner. Det är lite som att tillfället gör tjuven.

Det enda hästkött jag ätit har varit från "egen" slakt. Har endast sett pålägget och salami i affären.

Provade för några år sedan att annonsera på Buke efter häst till slakt. Erbjöd symbolisk, 1000 kr, summa. Garanterade slakt i hemmiljö av proffs.

Det var inga snälla svar jag fick. Kanske det var för att jag var för ärlig. Kanske skulle skrivit häst emottages som sällskap, och hållt tyst om slakt.

Det enda hästkött jag ätit har varit från "egen" slakt. Har endast sett pålägget och salami i affären.

Provade för några år sedan att annonsera på Buke efter häst till slakt. Erbjöd symbolisk, 1000 kr, summa. Garanterade slakt i hemmiljö av proffs.

Det var inga snälla svar jag fick. Kanske det var för att jag var för ärlig. Kanske skulle skrivit häst emottages som sällskap, och hållt tyst om slakt.

Inte en enda kommentar???

Folk är alltför knepiga.. När det väl kom till slutändan var det väl bättre betalt för dom att sälja dom till en handlare där dom fick 5000.. Jag vet dessutom ridskolor som byter in sina gamla hästar hos handlarna. Och dom är mkt väl medvetna om vad som händer med deras trotjänare!

Jag har flera gånger tittat på hästkött av typ rostas modell i en ICA Maxi butik i min närhet. Är väldigt mörkt kött. INTE billigt.

Jaså? Ska kolla upp det^^

Jag vet dessutom ridskolor som byter in sina gamla hästar hos handlarna. Och dom är mkt väl medvetna om vad som händer med deras trotjänare!
Jag har ingenting emot att hästar slaktas. Jag är emot slakttransporterna, eftersom det inte är schysst mot djuret eller bra för miljön. Jag hade hellre sett att man slaktade hästarna i Sverige och sen exporterade köttet dit det behövdes. Men tyvärr är det mycket hårdare regler för transport av kött än vad det är för transport av djur.

Dock ska man ALDRIG anklaga människor för någonting de inte begår. Ridskolorna byter in sina gamla trotjänare, men jag tror inte att någon förutsätter att de blir misshandlade och illa behandlade till slakteriet. Det är aldrig säljarens fel att hästen blir misshandlad.

Ät mer hästkött i Sverige, propagera för att lagstiftningen kring slaktdjur blir tuffare och när ni säljer häst se då till att den kommer till rätt hem.

Tack så mycket för uppmuntran! Jag har försökt sälja mitt varmblod en längre tid nu och trots att det inte finns några större "fel" så har det varit riktigt dött på den fronten över vintern.
Om man har svårt att sälja en häst för 6-7000:- känns förhoppningarna om att kunna sälja en icke-tävlingshäst för 10-15000:- plus inte stor.
Samtidigt vill jag inte avliva en häst "i onödan" bara sådär. Så kommer det ju bli tillslut om/när man verkligen inte KAN ha kvar den längre, men jag har verkligen inte samvete nog att titta min häst i ögonen om jag ens funderar på att skicka honom till slakt utan att ha gett honom en ordentlig chans.

Det kan gå åt pipsvängen, samtidigt skulle jag såklart inte dumpa iväg en häst till vem som helst som inte verkar seriös. Det kan också bli bra så någon annan får glädje av honom. Men jag tror inte det skulle finnas en chans i världen att få t ex 15000:-, att avliva då för att hans förra ägare fick för sig att börja plugga (och jag inte har råd med 2) - hur schysst är det?

Det var nog ett av de hemskaste videosarna jag sett :cry::cry:

Jag tycker det är lättare att sälja ett vbl för 15-20'. Upplever att det är fler seriösa som hör av sig...

Lycka till!

Jag tycker det är lättare att sälja ett vbl för 15-20'. Upplever att det är fler seriösa som hör av sig...

Lycka till!

Jag försökte sälja mitt förra varmblod för 14000:- om jag inte minns fel. Annonserade några månader och fick ett (!) svar som sen insåg att hon inte ville ha en travare och inte ens kom och provred.
Det var en kuse som tävlat en del hoppning upp till 1.10, mycket fin galopp, väldigt väl grundriden inom AR och en dröm att rida som det var då iaf, stencool vid uteritter, megakänslig för förhållningar trots att den var pigg osv.
Om folk inte tyckte att den hästen var värd 14000:- (nog för att man inte kan utläsa allt från en annons - och det var ju INGEN som ens kom och provred, gäller ju att få svar också...) så skulle jag inte ha samvete att sälja den nuvarande för den summan. Att jag satte den så högt på första kusen var ju också för att jag nyligen investerat en del på tillridning.

Man måste ju sätta ett belopp hästen är värd och folk skulle vara villiga att betala. Får man knappt svar (inte ens de oseriösa) vid ett lägre belopp så tror jag knappast folk plötsligt skulle bli tok-intresserade om man satte ett högre belopp, snarare tvärtom.

Jo då det var dom, för handlaren berättade för dom att han skickade dom till Italien. Så dom visste mkt väl vad som hände med deras hästar.

KL
eller ät inget kött alls, från något djur...
SKulle aldrig få för mig att äta något kött, och skulle jag det så kan den lika gärna vara från en människa. Urk, får kväljningar av att tänka på att den ENDA anledningen till att de hästarna behövde genomlida det fruktansvärda är att människor vill glufsa i sig likdelar för absolut ingen anledning alls, men än att det smakar trevligt(???). Visst, jättehemskt av mig och allt, men fakta kvarstår, utan köttkrävande männsikor-inga hemska transporter. Och nej, det handlar inte om att jag tycker att alla djur ska leva tills de självdör.

Senast ändrad av en moderator:

det är väl ungefär så det går till när grisarna,korna,hönsen åker till slakteriet, eller vänta är det inte Värre? jag fattar inte hur det kan vara skillnad i hästars värde o kors värde i människors syn...

det är väl ungefär så det går till när grisarna,korna,hönsen åker till slakteriet, eller vänta är det inte Värre? jag fattar inte hur det kan vara skillnad i hästars värde o kors värde i människors syn...

För att inte tala om myggors och spindlars bland andra! ;)

kollade bara tills dom öppnade lastbilen och ena hästen fastnat med hoven i gallret.
blir så j*vla illa berörd att jag mår illa. förstår inte hur människan kan bli så känslokall. Fy f*n! på ren svenska

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka