Att ta ställning till när man säljer billig häst

D

Dwight

http://www.youtube.com/watch?v=WIYVF4YXJrU&feature=related

Har efter tips tittat på köpesannonserna här på Buke. Det fanns några köpare som har oregistrerat mobilnummer med hotmail adress och ibland bara en mailadress:angel:.

Det gäller hästar i den lägre prisklassen där det utlovas bra familjehem och liknande.

Jag tror att jag ska följa med till slakteriet eller ta bort hemma den dagen jag har en häst jag inte kan ha kvar i den här prisklassen.

Nu är den här länkens bilder från 1999. Men är mycket tveksam till att det här typen av verksamhet är borta.

Finns det någon här som har sålt till någon nån här annons? Vet man vad som hänt hästen/ponnyn sedan dess?

Sv: Att ta ställning till när man säljer billig häst

har själv inte sålt nån genom annons, men red en handlares ponnyer som liten. Dom satte ut annonser i lokaltidningarna om att dom letade efter en billig mor och dotter häst för max 1000 kr. Dom fick en hel del svar. Hans fru och hennes dotter åkte sedan dit och klappade lite på dom gamla hästarna gav 1000 kr till ägaren, tiggde med sig en hel del utrustning till hästen. Sedan lånade dom ett släp (handlaren hade bara lastbil) hämtade hem hästen och bytte dom sedan mot ridhästar i danmark.... Hästarna var allt som oftast gamla travare eller kallblod. Inte så svårt att lista ut vart dom tog vägen..

man slutar aldrig att förvåna sig!!

Hemskt är det... :(

Men ska man nu sälja en häst billigt så ska man väl ändå försöka hålla sig en bit över slaktpriset för att undvika att hästen hamnar på en av dessa transporter.

Hellre ta bort hästen själv, som du sa, än att vara dumsnål och försöka tjäna sig en liten hacka på hästen som det sissta man gör.

usch..nää..jag hade aldrig sålt till såna ställen..med just detta i åtanke..

Jag har inte sålt men fått en "bortskänkes" häst o han är kvar här ännu :)
Han lämmnar aldrig oss ;) världens goaste häst men inte finns det nåt ekonomiskt värde i han (20årig travare)

Dessvärre ser jag ofta annonser på hästar som kostar en spottstyver, måste bort annars slakts den. Ja de säljer sen häst för en spottstyver, och sen slaktas den.:crazy:
Vid ett tillfälle skänktes ett varmblodssto bort, jag mailade ägaren och talade om vad som skulle kunna hända och att man inte skänker bort en häst eftersom det drar till sig oseriösa människor. Hon svarade att det var det enda sättet att bli av med hästen, vilket då fick mig att skriva tillbaka. Det är bättre att ha kontroll över en avlivning, än att det ska ske via den långa vägen till Italien. Sen hörde jag inget mer, så jag hoppas att hästen fick ett hem men allvarligt talat så tror jag inte det.

USCH! Tittade bara på 1/3 av filmen sen mådde jag fysiskt illa och stängde ner. Det är så att man skäms över att vara människa! :mad: Har också "fått" en bortskänkes häst alldeles nyligen som annars skulle gå till slakt och han stannar här alltid!

Jag har alltid varit med när hästarna i mitt stall avlivas på ett eller annat sätt vare sig det är min eller inte. Enda gången jag inte var med var med min första ponny då mina föräldrar tyckte att jag var för ung för att vara med. Ponnyn åkte till ett närliggande slakteri och jag hade mardrömmar i flera år efteråt om att ponnyn på någotvis hamnat i en sån där lastbil fast mina föräldrar försäkrade mig om att dom var med när slaktaren avlivade ponnyn.
Sen så hade jag läst någon hästtidning om folk som köpte hästar från slakt för att kanske "rädda" dom och så fort jag fick se en gulbrun ponny så fick jag hjärtat i halsgropen innan jag insåg att det inte var min gamling...

Jag fattar inte hur folk som ser detta lidande som djuren utsätts för i dessa transporter kan leva med sig själva?? Det är ju fruktansvärt och även om man tycker att Sverige har för få regler ang. vanvård så kan man vara glad åt att detta aldrig någonsin skulle accepteras här!

USCH! Tittade bara på 1/3 av filmen sen mådde jag fysiskt illa och stängde ner. Det är så att man skäms över att vara människa! :mad: Har också "fått" en bortskänkes häst alldeles nyligen som annars skulle gå till slakt och han stannar här alltid!

Usch! Jag kände mig också illamående :( Tycker sådant är jättejobbigt att se.

Tur ni inte såg slutet för det var vidrigt, en häst som fastnat med hoven och dragit loss den..:(:(

Har mailat en sådan person med en suspekt annons och ifrågasatt hur seriös men verkligen är med ett sånt upplägg. Den personen blev allt annat än glad kan jag säga och vi utväxlade ett stort antal mail innan motparten tröttnade eller rättare sagt bangade ur! :devil:

Det är fruktansvärt att sånt här kan fortgå! All heder till de som hellre slaktar sina hästar än säljer iväg dem billigt mot en tvivelaktig framtid. :bow:

Kicki :)

Men det här att man säljer sin häst så billigt. Beror det på att man inte har försäkring o tycker det är för dyrt att avliva? Eller tror man att man är snäll o gör allt för att hästen ska få leva? Kan ju inte vara för dom futtiga tusenlapparna vissa vill ha, men det finns ju köpare som har max 5000-10000 oxså. PS. Tittade inte ens på filmerna. DS

Men det här att man säljer sin häst så billigt. Beror det på att man inte har försäkring o tycker det är för dyrt att avliva? Eller tror man att man är snäll o gör allt för att hästen ska få leva? Kan ju inte vara för dom futtiga tusenlapparna vissa vill ha, men det finns ju köpare som har max 5000-10000 oxså. PS. Tittade inte ens på filmerna. DS

Titta på trådar här på Buke, ämnen som "ska jag avliva eller ej". Hälften ser realistiskt på det och anser avlivning och den andra halvan anser den första helt urblåsta att ens tänka en sådan tanke.
Man måste titta på vad man har och vad man kan erbjuda. Bättre livstid fodervärd än sälja/ge bort, även om det så är till bästa kompisen, om man nu måste hålla hästen vid liv. När du väl lämnat bort ägandeskapet så finns det inget (eller mkt lite) du kan göra sedan.

Jag hoppas inte det är för att man inte har råd med avlivning, har man inte det borde man INTE ha någon häst. Samma sak gäller de som inte kan köpa häst för mer än 10 000, hur ska man kunna ha råd med att hålla den då?!? Att ha häst kostar pengar så är det bara...det är synd och tråkigt, men det viktigaste är att hästarna får det liv de förtjänar (bra mat, hovvård, veterinärvård m.m.)... Jag säger inte att det är fel att köpa en billig häst, men att inte köpa en häst som kostar mer än en soffa för att man inte har råd är ingen bra ide då hästar mer eller mindra "äter" pengar...

Jag tror det finns många som mer eller mindre ger bort sina hästar för att de tror att de är bättre än att låta ta bort dem... Själv skulle jag ALDRIG ge bort min häst bara för att den ska få leva. Därimot kan jag (vilket jag också gör) låna ut min gamla trotjänare istället för att ta bort den för att den inte kan ridas längre eller något annat... Men jag tänker iaf se till att ta mitt ansvar och vara med den dagen han måste tas bort för det inte längre finns någon annan lösning. ALDRIG att jag skulle släppa iväg min häst vind för våg för att någon lovar att dom ska få ett sååååååå bra liv men dom kan tyvärr inte betala något....Det måste ju abslout inte betyda att hästen hamnar på någon slakttranspot, men bara en risk på en miljon är för mycket!!!

Fy va hemskt. Det är djurplågeri av hög klass. Kan inte fatta att det ens kan vara lönsamt att transportera hästarna till Italien, helt sjukt.

Jag ska ev sälja en av mina hästar. Jag anser inte att jag kan ta så mycket betalt för henne då hon innan jag fick henne inte gjort så mycket, samt det är en mycket svår häst som skrämmer skiten ur ryttare som inte klarar av henne. Hur mycket kan man sälja en häst för, så man är säker på att den inte går vidare till slakt? Någon som vet?:confused:

10.000:- är väl minimigränsen som jag hört iaf.

Som travhästägare sitter man skitigt till där eftersom det är snudd på omöjligt att sälja en Ridtravare till ett ordentligt pris.

Jag hoppas inte det är för att man inte har råd med avlivning,

Jo därför skänker man bort hästen, man har egentligen inte råd att avliva men använder gärna den formuleringen eftersom det ofta finns folk som ser rött när de ser en sådan text. Sen har vi de som tjänar pengar på detta, nämligen de som gärna tar över denna typ av häst helst gratis eller i sämsta fall för en sk symbolisk summa pengar.
:crazy: I slutändan får de mellan 7-10000 kr för en sådan häst på en slakttransport ner till Italien, den enda investeringen var som sagt en femhundring.:mad:

Ja det låter ju rimligt. Bör ju inte sälja under 10 000 om de nu kan tjäna 10 000 på att skicka hästarna utomlands till slakt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka