Sv: Att ta leksakerna när det inte städas....
Mycket effektivt. Speciellt när sopbilen var och tömde sopor hos grannarna, då blev det fart på oss
Isak är ju tre snart och behöver inte städa rummet själv.
Däremot ska han vara med och göra det, vi städar inte åt honom utan han får hjälpa till att plocka i allting i lådorna och ställa upp de större grejerna.
Har tagit leksaker när han slagit katten med dem eller något annat som han verkligen inte får. Sedan har han fått tillbaka dem när han sagt förlåt och lyssnat.
Så gjorde mina föräldrar också när jag och brorsan var småNär min dotter var liten 3-4år stämplade hon på träpanelen i sitt rum. En stämpel på varje bräda runt sängen. Hon fick ett sandpapper och en träkloss och fick sandpappra en liten stund varje dag tills allt var borta (jag hjälpte henne lite på slutet). Hon ritade aldrig någonsin på en vägg igen
I 8-årsåldern såg hennes rum ut som ett bombnedslag. Jämt! Efter att ha bett henne i 2 veckors tid att plocka upp så det gick att dammsuga, med dagliga löften från hennes sida att göra det, så tröttnade jag. ALLT åkte ned i 2 sopsäckar och ställdes ute vid soptunnan. När hon kom hem sa jag åt henne att ville hon ha sina saker så hade hon till morgonen därpå att plocka ur och ställa allting på sin plats, för annars fick sopbilen ta det. Under diverse muttranden, i stil med "Mamma har blivit galen", så städade hon undan tills det var läggdags.
Efter den gången behövde jag bara be henne att städa en gång istället för att tjata. När hon blev äldre skötte hon sitt rum helt själv och då hade jag inga synpunkter på om det var stökigt eller ej.
Så "elak" var jag
Mycket effektivt. Speciellt när sopbilen var och tömde sopor hos grannarna, då blev det fart på oss
Isak är ju tre snart och behöver inte städa rummet själv.
Däremot ska han vara med och göra det, vi städar inte åt honom utan han får hjälpa till att plocka i allting i lådorna och ställa upp de större grejerna.
Har tagit leksaker när han slagit katten med dem eller något annat som han verkligen inte får. Sedan har han fått tillbaka dem när han sagt förlåt och lyssnat.