Att ta ifrån sto från fölet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TwiggyM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 582

TwiggyM

Trådstartare
...ja gör ni alla det? Vet att många tar ut stoet lite då och då ensam efter fölningen för att ilvmodern skall dra ihop sig och hon skall bli av med allt "gojs". Använder ni er av den metoden?

Sv: Att ta ifrån sto från fölet

Nej, har aldrig gjort det. Har haft sto och föl ute från dag 1 och mina ston har då rört sig självmant så att inga problem uppstått.

Jag har tagit ut sto från föl för att efterbörden ska släppa. Bebis struntade fullständigt i att mamma gick ut. Stoet blev ju lite orolig men det är ju det som är vitsen.

Jag tar ut stoet samma dag eller dagen efter för att hon ska få skrika ur sig lite. Är inte säkert hon rör sig jättemycket i hagen, visst första dagen springer hon ju efter bebisen så det behövs kanske inte. Men jag är hellre 'övernoga' än får problem.

Jag tar alltid ut stona minst 3-4 gånger under 10-15 min första dygnet efter fölning. Om hon inte springer, skriker, är orolig och man ser att hon tömmer sig brukar jag alltid longera 5-8 minuter. Tänk på att tvätta av stoets juver om hon blivit svettig, annars får fölet lätt "brännsår" på mulen av saltet.

Om vädret tillåter och fölet mår bra går de alltid ute i hage ett par timmar på fm resp. em första dagarna men det är ju inte säkert att stoet rör så mycket på sig, därför fortsätter jag att skilja dem och ev. longera 1-2 ggr under 3-2 dagar till. Sen ska de förhoppningsvis vara ute hela dagarna med stoflocken och då rör sig stoet mer naturligt.

Har du ett äldre sto eller om hon ska betäckas om gör det stor skillnad i läkningsprocessen att ta ut och motionera henne jämfört med att inte skilja dem åt.

Står de på box och fölar så särar jag på dem några korta stunder om dagen de 2 första dagarna. Sen särar jag en kort stund varje dag för att redan från start ha ett föl som kan stå ensam i boxen och ett sto som kan lämna sitt föl. Mkt praktiskt vid betäckning, verkning och veterinärbesök. Fölar de ute så tar jag bara in dem för särning 1 ggr/dag. ca 3 v efter fölning så börjar vi motionera stoet utan fölet, först i 10 min och lägger upp ett schema som om stoet skulle vara konvalecent. Funkar bra för oss och för sto + föl.

Vi har betäckt en hel del på fölbrunst och då har våra ston varit rena enl veterinären.

När jag hittade fölet var allt gojs redan fixat. Tänkte att jag skulle ha med stoet ut första dagen för att låta henne röra lite på sig men hon blev jätteorolig. Efter 50 meter vände vi igen. Från dag tre gick fölet heldagar med mamma i stoor hage och de var båda svettiga när de sprang rundor. På kvällarna tar jag ut fölet ur boxen och låter mamma stå kvar, för att träna det där med grimma i någon minut..

De flesta föl jag har haft har fötts utomhus, och stoet har med lite hjälp (jag knyter upp efterbörden) klarat det utan att sära på stoet och fölet.
Har stoet fölat inne i stallet har jag tagit ut dem i max 5 minuter och longerat de på ridbanan.

vi brukar göra så att när stoet fölat och släppt efter börden så tar vi ut mamma häst och longerar en liten stund sen in igen sen gör vi så 1 gång til efter nån timme. hon hon ej släppt eftrebörden efter att fölet diat första gången knyts det upp och hon får komma ut och gå. sen när den släppts så longeras honsen. Sen kommer hon självklart ut dagen efter fölning med bebbe.. hur längre dom är ute beror på vädret men ut ska dom.

Senast ändrad:

På stuteriet jag jobbade på med ridponnyer och halvblod brukade man släppa sto med föl i ridhuset , en del som inte rörde på sig något vidare kom ut en stund i ridhuset utan fölis.

Börjn när jag började med avel följde jag alla gamla regler och tog då ut stoet utan föl. Det har jag helt slutat med nu och sto och föl får gå ut tillsammans. Vilket jag har upptäckt får stoet att röra sig mer än om hon är ute själv i hagen. Den enda gången som jag behövt ta ut sto utan föl har varit när efterbörden inte släpper som den ska men inte annars. DÅ har det mest berott på att stoet fått vara ute så mycket att fölet inte orkat hänga med utan fått vara kvar och vila i boxen. Har inte haft några som helst problem med infektioner eller dräktighet vid betäckning efter att jag slutade med detta.

*kl*
Tacvk för alla svar. För mig känns det fel rent känslomässigt att tvinga iväg stoet från fölet. Vi tog förra året ut sto med föl redan dag ett och släppte en stund hagen. Mamman busade en hel del.

Hbl som fölade förra året släppte dock inte efterbörden och vi provade då metoden "gå iväg från fölet". Stoet blev fullständigt tokig och höll på att mosa oss för att komma tillbaka. (annars en väldigt klok, sansad och trevlig häst). Då tog vi ut veterinär som ordnade det hela.

I år hade jag inte tänkt sära på ston och fölungar utan prova släppa i hage tidigt och se om det ger sig självt. Alltid skönt att höra fler åsikter.

Jag särade inte på mitt sto och föl utan de fick istället gå ut tillsammans dag 1. Fölet motionerade seg mamma bra ändå =)

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 023
Senast: Freazer
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund