Att sticka ut hakan

Jillybean

Trådstartare
Om det vore enkelt att göra vad som är rätt så skulle inte så många göra fel. Men ibland måste man verkligen sticka ut hakan för det man tycker är rätt och det har jag gjort idag. Det känns bra, fast lite jobbigt samtidigt.

Jag har alltså allmänt ett par bekanta till Djurskyddsföreningen. Jag känner dem väldigt ytligt och var hem till dem för första gången i lördags. De har tre hästar, det visste jag på förhand. Men att de var undernärda och vanvårdade visste jag inte. Revbenen syntes tydligt, höftbenen var också markanta. Gammal tufsig vinterpäls kladdig med lera, långa fötter, hängande huvuden och tomma ögon.

Betet i hagen kunde inte ens mitt marsvin klara sig på, den lilla mängd hö jag såg var gult och mögligt. De hade en gemensam box och lagret gammal dynga var minst en halvmeter djupt. Och så gör man inte mot hästar. Även om det är av okunskap snarare än elakhet.

Så jag anmälde. Hur skulle du ha gjort? Jag kände inte att det var läge att försöka prata med dem, känner dem alltså inte speciellt väl och vibbarna jag fick när jag nämnde bl.a. bristen på hö och frågade om kraftfoder gjorde att jag kände direktatt det skulle vara meningslöst för mig att försöka få dem att förstå att hästarna bhöver mer än vad de får.

Sv: Att sticka ut hakan

Jag tycker du gjorde helt rätt! Har det gått så långt är det inte okunskap.. Är man okunnig ser man ändå om revbenen syns och försöker ta reda på vad man ska göra. Att hålla rent åt djuren kan inte ha med kunskap att göra..

Jag har anmält gravt undernärd häst, trots att jag är flyktigt bekant med ägaren.

Jag kände också att det inte var lönt att ta diskussion med ägaren, utan jag hivade iväg ett anonymt mejl till djurskyddsinspektören i aktuell kommun.

Djur ska inte fara illa, oavsett vem som äger dem.
Men det känns bra att man kan anmäla anonymt för att slippa repressalier... Även anonyma anmälningar beaktas.

Här får man också vara anonym. Jag kan också höra av mig i framtiden och få veta hur det gått med hästarna.

Det riktigt trista var korten i sadelkammaren. Det här paret har alltså två döttrar som var aktiva med hästarna och tävlade med dem så det hängde en massa kort och rosetter på väggarna. Men flickorna växte upp, flyttade hemifrån och hästarna blev kvar. Nu växer det mögel på sadlarna och ryktborstarna är täckta av spindelväv...

Bra gjort!! Hoppas det finns mer folk där ute som vågar anmäla när djur inte sköts som de ska!! :bow:

Det riktigt trista var korten i sadelkammaren. Det här paret har alltså två döttrar som var aktiva med hästarna och tävlade med dem så det hängde en massa kort och rosetter på väggarna. Men flickorna växte upp, flyttade hemifrån och hästarna blev kvar. Nu växer det mögel på sadlarna och ryktborstarna är täckta av spindelväv...

Fy vad sorgligt och tyvärr inte alltför ovanligt heller.

Bra gjort av dig att anmäla :bow:

Men fy....någonting som blomstrade och var fint har blivit till ren misär. Fy när sådant händer.

Jätte kul att läsa om sånt här faktiskt:laugh:. Inte om missförhållandena då förstås men vad du gjorde. Är lite nyfiken på vad som komma ska. Posta gärna en fortsättning. Tråkigt att allt förföll när döttrarna växte upp... :(

Riktigt bra gjort !!
Det är skönt att kunna anmäla anonymt, för som du skriver är det ofta meningslöst att ta en diskussion med ägarna.

Vart anmäler man ?

Jag har gjort en anmälning mot en familj som jag älskar. Som jag alltid haft en mkt bra relation till och som jag kommer att sakna när de flyttar från sin gård. Men det är ovesenentligt hur mkt jag tycker om människorna, om jag inte kan få dem att göra rätt i en situation som innefattar djur, så måste jag vänta mig till någon som kan.

Jag har ingenting emot dessa människor, har aldrig haft och de har inte heller ngt emot mig. Tvärt om står vi varandra ganska nära. Men det finns ingenting som hindrar mig från att rädda djur från lidande, om det så är min egen familj jag måste anmäla.

Bra gjort! :bow:

Jag fick tag på rätt person genom att ringa och fråga kommunen tror jag. :) De är väldigt hjälpsamma och vet oftast vem man ska prata med.

Alldeles riktigt gjort av dej:bow:
Jag skulle ha gjort samma sak, men jag är fräckare än så...jag skulle ha talat om för dom att jag kommer att anmäla!

Sen undrar jag om döttrarna...
Är dom aldrig o hälsar på sina föräldrar? Har dom inte sett att hästarna inte mår bra? Har dom sett det, så är dom lika ynkliga i mina ögon!:mad:

Bra gjort. Har själv gjort detta fast inte anonymt. Den personen har nu blivit av med hästarna. Känns mycket bra.

*uppdatering*

Pratade med min kontaktperson idag. Besöket gick förhållandevis bra, de mötte inget större motstånd från ägarna, mest förvirring och oförståelse.

Ingen av hästarna hade vaccinerats eller avmaskats på flera år. Utöver undermålig kroppsvikt på alla tre fann de att en av dem hade en luftvägsinfektion och två hade mjugg.

Det blir återbesök om två veckor och då ska ägarna ha fått hovarna omskötta, vetintyg på vaccinering och övrig behandling och boxen samt vattentråget rengjorda.

Hej!

Jag hade ett par släktingar med häst när jag var liten. Alla somrar jag var där sköttes hästarna jättebra, men sen tappade döttrarna intresset och till slut fanns där bara en häst kvar, som gick själv med ett stort gäng kor. Han hade förvisso mat, men blev inte verkad eller skött på något sätt.

Jag talade om för dom att antingen fixar dom hovarna (dom såg alltså verkligen hemska ut!) och skötsel för häst eller så anmäler jag. Då såldes hästen- tur för den!

/ Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har börjat bli gammal, hon är en fjording på 28 år nu. Hon har tidigare inte visat några större ålderstecken, men i år märks...
Svar
6
· Visningar
2 225
Senast: MaRomer
·
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 102
Senast: Limaha
·
M
Hästvård Ja precis så är det!!! Jag står här helt rådvill och hjälplös känns det som. I min närhet finns det ett stall med några hästar där...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 522
Senast: milleman
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama