Att starta turridning

danilo

Trådstartare
Jag har funderat på det här med att start turridning. Hur svårt är det? Vad behöver man tänka på? Vad kan man få in i pengar/ månad och ungefär vad kostar det att driva ett stall med ca tio hästar? Alla med erfarenheter är mycket välkomna att skriva!

Sv: Att starta turridning

Det första målet man skall ha är att intäkterna täcker utgifterna för hästarna, dvs driften inklusive avsättning för veterinära kostnader, nyanskaffning samt utrustning.

Därefter kan man börja se om det blir pengar över, men det beror också på vilken kostnad man har för stall tex samt hur många turer man kan ta per dag/vecka etc. och inte minst vilket kundunderlag finns det.

De jag känner i just denna bransch, går just inte runt enbart på turer. De måste även ha lektioner samt en del kursverksamhet för att få en viss inkomst, så fet lär man inte bli på enbart turer.

Sv: Att starta turridning

Jag starta förra sommaren men mer som en hobby verksamhet. Det blir enorma kostnader när man startar upp. D u ska ha utrustning, hästar, godkänt stall, försäkringar, foder, hagar, hovslagare, veterinär, hästpass, godkännande från länsstyrelsen att bedriva verksamhet, tillstånd för fler än fyra hästar, hästskötare(och dom är inte lätta att hitta bra på landet) Såvida du inte själv tänker rida alla dina 10 hästar. För att klara sig överhuvud taget måste du ha ett jobb vid sidan om eller vara väldigt rik. Under vintern inbringar det nästintill 0kr inkomst. Att starta för att tjäna pengar är bara att glömma. Jag har gjort stora förluster och detta trots att vi har lantbruk och tar allt foder själva och har gått om bete. Så tänk dig för. Sommartid måste du sko alla dina hästar för dom sliter skor något enormt på turerna. Jag fick sko vart 5 vecka och en helskoning kostar mig 1000 kr med moms. Tänk också på att bra veksamhetshästar är svåra att hitta och dyra, det ska ju vara lugna trygga hästar som går fram överallt, annars kommer glädjen över att rida ut snabbt bytas mot oro och nervusitet.
Naturligtvis är det väldigt roligt också att kunna jobba med hästar. Man träffar mycket folk på turerna både trevliga och mindre trevliga.
Var ska du starta? Vad har du för ridterräng? Mycket turister och semesterfirare i din närhet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 568
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 454
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24