Sv: Att starta turridning
Jag starta förra sommaren men mer som en hobby verksamhet. Det blir enorma kostnader när man startar upp. D u ska ha utrustning, hästar, godkänt stall, försäkringar, foder, hagar, hovslagare, veterinär, hästpass, godkännande från länsstyrelsen att bedriva verksamhet, tillstånd för fler än fyra hästar, hästskötare(och dom är inte lätta att hitta bra på landet) Såvida du inte själv tänker rida alla dina 10 hästar. För att klara sig överhuvud taget måste du ha ett jobb vid sidan om eller vara väldigt rik. Under vintern inbringar det nästintill 0kr inkomst. Att starta för att tjäna pengar är bara att glömma. Jag har gjort stora förluster och detta trots att vi har lantbruk och tar allt foder själva och har gått om bete. Så tänk dig för. Sommartid måste du sko alla dina hästar för dom sliter skor något enormt på turerna. Jag fick sko vart 5 vecka och en helskoning kostar mig 1000 kr med moms. Tänk också på att bra veksamhetshästar är svåra att hitta och dyra, det ska ju vara lugna trygga hästar som går fram överallt, annars kommer glädjen över att rida ut snabbt bytas mot oro och nervusitet.
Naturligtvis är det väldigt roligt också att kunna jobba med hästar. Man träffar mycket folk på turerna både trevliga och mindre trevliga.
Var ska du starta? Vad har du för ridterräng? Mycket turister och semesterfirare i din närhet?