Att starta kennel???

W

Warmia

Jag har länge velat starta en kennel. Hur börja ni som har kennel idag? Hur har ni det hemma, är valparna inne eller har ni ett eget hus/rum till valparna? Vad ska man tänka på mm skulle bli glad om ni kan dela med er om er erfarenhet!!!

Sv: Att starta kennel???

Har du som cillamuff...... sa en bra tik?! och har du bra ras kännedom om din ras, vet hur en bra hund av din ras skall vara ( extriör o temerament) det finns många som vill stara kennel!!!oftast så fattar jag ej utrycket. :eek: :eek: ..............dom flesta som börjar föda upp startar för att dom SJÄLVA vill ha en avkomma efter sin tik, men ett "lite" bättre exemlpar!!! och för att bli en bra uppfödare så måste du vara ordenligt kunnig inom din ras annars brukar man ej lyckas, och alla vill väll få ett ryckte att föda upp bra hundar :)

Så till hur du skall starta............

Gå kurser om mentalitet, uppfödning, valpkurser, vardagslydnad föreläsningar om hundar inom många områden, ju mera du lär dig desto mera förberedd blir du på dina och valpköparnas funderingar i framtiden!!! :smirk:
Man blir alldrig fullärd inom hunderiet, och även så kallade sällskapshundar mår bra av aktivering, så som uppfödare så skall man kunna vägleda sina köpare till vettig sysselsättning för deras hundar. ;)

Förhoppningsvis så har du bra kontakt med din hunds uppfödare, den vet också förhoppningsvis för och nackdelar med sina linjer.....ingen hund är helt felfri!!!
Försök att få hjälpa din uppfödare med hennes/hans hundar och verksamhet eller försök att få hjälpa till på någon annan kennel du tycker verkar vara bra!

När du har gjort många av dessa saker så tror jag att du vet om du skulle vilja vara uppfödare, eller bara tycker det är skönt att äga hund!! :D

Lycka till!!

Warmia skrev:
Jag har länge velat starta en kennel. Hur börja ni som har kennel idag? Hur har ni det hemma, är valparna inne eller har ni ett eget hus/rum till valparna? Vad ska man tänka på mm skulle bli glad om ni kan dela med er om er erfarenhet!!!
Att "starta en kennel" är oftast inte något som man "bara gör". Det är oftast något som växer fram under en längre tid. Man har ett stort hundintresse, förhoppningsvis en bra tik - både härstamningsmässigt, exteriört och mentalt - gärna att hon har meriter av något slag, och så börjar tankarna kring att ta valpar på henne. Så tror jag att de allra flesta börjar. Det är oftast inget man "startar".

Fast visst finns det de som köper in några hundar med syftet att "börja föda upp" också, men då tycker jag nog att man har börjat lite i fel ände.

Oavsett hur man börjar, så tycker jag att det är oerhört viktigt med STOR raskännedom. Man ska kunna rasstandarden, känna till olika blodslinjer i rasen, känna till vilka sjukdomar och defekter som ev. kan förekomma och så vidare. Att ta kontakt med rasklubbens avelsråd är en bra start för en "nybörjare".

Jag har alltid haft ett MYCKET stort hundintresse. Min allra första hund var en hane. Även min andra. Men sedan började "uppfödartankarna" smyga sig på mig, varpå jag började se mig om efter en tik. Jag hade då viss "insikt i rasen", kände till olika uppfödare och linjer osv. Köpte en mkt lovande 8 veckors valp, som dock som vuxen inte höll måttet (=ingen valpkull). Efter ett par år köpte jag sedan ytterligare en tik, som höll måttet "med råge", som jag tog 3 kullar på, och sedan dess har det rullat på... Har nu hennes barn och barnbarn. Men från inköpet av min första hund till min första valpkull gick det alltså 13 år!

En fråga som jag tycker man ska ställa sig är VARFÖR man vill föda upp? Är det för att man har ett stort genuint hundintresse? OK. Det intresset fördjupas ofta ännu mer, i genetik m.m. i samband med valpkullen. Om det är för att man vill "producera" valpar för att sälja (och tjäna pengar) ja då är man fel ute. Ett motto som alla uppfödare borde ha är "kvalité inte kvantité". Tyvärr så är det inte alltid så.

Hur man har hundarna beror väl till viss del på vilken ras man har. Mina hundar lever alla som familjemedlemmar i min bostad, och det är så jag vill ha det. De är ju mina kompisar! Och att alla valpar ska växa upp med så mycket mänsklig kontakt som möjligt är väl inget nytt. Sedan beror det väl till viss del på vilken ras det är frågan om också. Jag har en småväxt ras, och jag inser att en kull på tex. 10 st, 7 veckors Grand Danois valpar inte kanske är något som man låter springa lös i bostaden...

Idag har jag 5 vuxna hundar hemma (+en tik på foder), och jag tar ca 1 valpkull per år. Ändå tycker jag inte att jag har "kennel"...

Jag har ingen tik än, då jag bara har en hane som jag inte tänker ha i avel då han inte är reggad rätt. Innan jag tänker skaffa mig en tik måste jag veta att jag verkligen vill hålla på med detta som hunduppfödare. Sedan blir det vell en valp och sedan blir det ju månader med väntan till tiken har blivit tillräckligt gammal.

Måste man ha en egen hane? Kan man leta upp 1 klassiga hanar att para tiken med? kostnad?

Man kanske inte behöver ha en "kennel" utan kan föda upp för nöjets skull lite då och då? :confused:

Warmia skrev:
Jag har ingen tik än, då jag bara har en hane som jag inte tänker ha i avel då han inte är reggad rätt. Innan jag tänker skaffa mig en tik måste jag veta att jag verkligen vill hålla på med detta som hunduppfödare. Sedan blir det vell en valp och sedan blir det ju månader med väntan till tiken har blivit tillräckligt gammal.

Måste man ha en egen hane? Kan man leta upp 1 klassiga hanar att para tiken med? kostnad?

Man kanske inte behöver ha en "kennel" utan kan föda upp för nöjets skull lite då och då? :confused:
Man behöver absolut inte ha en egen hane. Det kan man oftast "låna". En seriös hanhundsägare ställer dock oftast vissa krav på tiken som ska paras. Kostnaden varierar mellan olika raser, men från ca 3000:- och uppåt skulle jag tro (ibland betalar man per valp som tiken får, och ibland en fast summa).

Om du ska föda upp renrasiga valpar som du ska ha stamtavla på, så måste du registrera dem i SKK. Där får du registrera 2 st valpkullar utan att ha ansökt om kennelnamn (förutsatt att föräldradjuren uppfyller de rasvisa kraven). Senast i samband med att man registrerar sin 3:e kull så måste man ha ansökt om det. Du måste också vara väl förtrogen med och följa SKK's grundregler. Allt om detta finns att läsa på deras hemsida.
Ta kontakt med din länsklubb. De brukar ha "uppfödarkurser" m.m.

Det som är viktigt att tänka på är att det inte går att leva på sin kennel. Man bör om man inte är gift rik ha ett vanligt jobb som ger inkomst, då man som uppfödare inte tjänar många kronor.

Sedan så får man även tänka på att man även om man "föder upp för nöjes skull" har ansvar för valparna tills den dagen de fyllt 2 år. Du ska under denna tid serva dina valpköpare med frågor, problem och ev. sjukdomar.

det handlar väl inte bara om att tiken ska bli tillräckligt gammal, den bör ju ha bra meriter också. och blir tiken inte tillräckligt bra så ska man inte avla på den och vad gör du då? man får ha med det i bakhuvudet när man köper en tik för avelsändamål, att den kanske inte alls blir så bra som man hoppats på...

Är det Golden du funderar att föra upp?!
Då kan jag upplysa dig om att det är en ganska svår ras att föda upp! jag vet för jag gör det!!!
Förälrdarna måste vara friska på Höfter,armbågar och ögon och just nu liggger det på ca 20% defekta på höfter 14% på armbågar, så det är många av oss uppfödare som sparar en lovande valöp som sedan inte går att avla på...........utan det är bara att börja om........
Det är svårt att få låna BRA hanar om man inte har rätt tik!! frisk med bra egna meriter och framförallt bra stamtavla :bump:

Och tyvärr så är det lätt att hitta köpare till golden valpar, men inte lika lätt att hitta BRA köpare, som verkligen vet vad det är för ras dom köper!!!inte en snäll stor nallabjörn som uppfostrar sig själv och som barnen kan göra som dom vill med. :mad: :mad:

Men gå med i Golden klubben, där kan du lära dig mycket och gå på alla utbildningar du kommer över i några år, fundera sedan om du vill ha flera hundar och kastrera din pojke, så inga olyckor händer och försök hitta en bra uppfödare nära dig, så du kan få den hjälp du behöver!
Vänta sedan på röntgen mm. och en golden parar man ej före 2 års ålder så om det kommer att bli din ras så kiommer det att ta minst 3 år innan du kan börja...........så börja lär dig, du har gott om tid :banana: :banana:

Tycker det ser ut som du behöver lära dig mer om uppfödningens fantastiska värld inna du startar en kennel.
Jag vill gärna, efter 20 år med hund och uppvuxen med kennel inpå hasorna, starta kennel men anser mig inte kunna tillräckligt!

Jag vill lära mig..... Jag tänker inte starta kennel imorgon bara för jag kom på det igår typ..... Jag har drömt om att få ha en kennel i massor av år och jag har inget imot att drömma några år till kanske får jag drömma hela livet tillochmed, jag kanske aldrig blir tillräckligt duktig så att jag kan starta med det jag vill.

Warmia skrev:
Jag vill lära mig..... Jag tänker inte starta kennel imorgon bara för jag kom på det igår typ..... Jag har drömt om att få ha en kennel i massor av år och jag har inget imot att drömma några år till kanske får jag drömma hela livet tillochmed, jag kanske aldrig blir tillräckligt duktig så att jag kan starta med det jag vill.
Det är bra att du vill lära dig. Fullärd blir man aldrig, men om man är villig att ta till sig information från de som kan mer än man själv, och kanske gå kurser i genetik m.m då är man på rätt väg.
Jag tror nog att många har börjat "utan att kunna allt" och sen lärt sig mer efter hand. Man måste ju börja någonstans...

Naturligtvis är det inte fel att VILJA saker, att drömma eller att lära.
Ta kontakt med en kennel som söker hjälp. Där får du ett ypperligt tillfälle att lära dig massor!!

Warmia skrev:

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 886
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 082
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 231
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka