Att ställa

Sv: Att ställa

Jag förstår din tanke :) Jag har funderat på det här. När jag rider så tänker jag aldrig "hur mycket ska jag ta i" utan det är "hur lite behöver jag ta i?" På det viset rider jag med små och mjuka hjälper om jag inte vill göra något "extremt" som t.ex rida i mkt kort galopp, galoppiruett, överböja hästen i volt m.m, då syns mina hjälper.
Men som sagt, ska försöka fixa film :) Min lilla häst tycker inte om när man gör för mkt med händerna så därför försöker jag alltid tänka på att ha händerna stilla, känner mig inte spänd någonstans när jag rider heller. När jag rider så drar jag aldrig händerna TILL MIG, utan jag antingen justerar höjden på händerna, vill jag korta upp henne tar jag upp händerna. På det viset blir det aldrig dragkamp. Med bett tar jag ledande tygeltag och på hackamore använder jag höjden på händerna (generellt svårare att ställa med hackamore men det brukar gå ibland) förutom de vanliga sits- och skänkelhjälperna.

Ska rida igenom henne i helgen och försöka hitta felet, hennes förra ägare/ryttare (Maggan Bäckström, tävlat internationell hoppning) sa att det var nog nåt i nacken, eftersom även hon hade problem med det. Och som jag sa - kolla med ET oxå :)

TACK än en gång, till er alla som svarat :)

Kan ju bero på tänderna oxå? När blev dom kollade sist? Är det nån vass tand som trycker blir det nog inte skönare när bettet klämmer till lite extra. Eftersom käken går upp till nacken kan det kanske bero på det??

Det är strax dags för tandkoll men jag tror inte att det ligger i det, för hon har ju haft tänderna kollade varje år och ändå varit svår att ställa till höger. Dessutom är det samma problem, bett som bettlöst. Jag växlar ju med tre olika bett + hackamore. Ingen skillnad vad hon har i munnen.

Hur använder hästen sin övriga kropp?
bogarna? Höfterna? Ryggen? Halsen i förhållande till resten?
Tänk på att en häst inte kan ställa "på riktigt" utan att ha samma ställning i höfterna. Har den svårare att vrida fram en höft kan du ha förklaringen där.
Min kuse har samma tendens - att vika huvudet istället för att ställa i högervarvet (tendens som sagt, inget "problem" som jag ser det eftersom den kan ställa bra också, men något som kan bli en ovana om man inte är uppmärksam känns det som) och tro´t eller ej så har den även svårare att föra fram högerhöften än vänsterhöften. Har haft sneda höfter kanske ska tilläggas.

De gånger jag stött på fenomenet så har det antingen berott på tänder (vilket väl inte är så troligt i ditt fall om det även uppenbarar sig vid bettlöst) eller att hästen inte drivit på tillräckligt med det bakbenet som den inte vill ställa åt/vrider på sidan åt pga begynnande hälta.

MEN då har problemet uppstått plötsligt från ena dagen till den andra.

I ditt fall så skulle jag tro att det beror på en låsning el dyl.

Hade det varit min häst hade jag nog tagit den till klinik, kollat tänder och gjort en kroppsbesiktning. Om vet inte hittar ngt hade jag tagit ut en duktig ET.

Äntligen en ny teori som jag ska tänka på, höfterna. Hon rör sig väldigt fri vad jag tänker på just nu, dock är hon ingen dressyrhäst så gångarterna är inte så fina :D Hon krånglade mest innan jul i volt o så.
Idag har hon lite tendens att skjuta ut bakdelen i volten, om hon får tillfälle att fuska. Kanske kan ligga i det? Ska tänka på det :) Tack!

Till Saigon:
Hästen står på Strömsholm och har kollats av vet regelbundet. Senaste vet besiktning var i december, då gick hon igenom UA, inga problem. Enda kommentar var att hon behövde mer ryggmuskler + bukmuskler så de samspelar varandra och därmed skulle jag rida på galoppbanan mer regelbundet vilket jag gör idag och märkt en skillnad samt att hon hade lite träningsvärk i ryggen. Alltså ingenting som är misstänkt el dyl. Men som jag skrev tidigare, ska ha tid med ET o se, jag tror också att det är nån låsning :)

Som jag skrev, strax dags för tandkoll, och då tänkte jag tar då en besiktning samtidigt.

Tack till er både!

Okej :) Då är det nog en låsning eller liknande som du säger.

Ta ut en ET och berätta hur det gick :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 551
Senast: Badger
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 497
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?