Att ställa

muppia

Trådstartare
Jag har ett big problem.
Än sitter jag fortfarande o pillar navel, men ska strax ta tag i saken o börja träna för dressyrtränare (hoppryttare)

Min häst vill bara ha sitt huvud snett om jag ska ställa henne, speciellt åt höger. Samma sak oavsett bett eller hackamore, hon sneddar på ändå. Har försökt med olika slags handställningar (de mest konstiga) och olika höjd, men det klämmer aldrig riktigt, tror nåt sitter i nacken, men det borde ju kunna jobbas bort.
Antingen sneddar hon med huvudet eller så vill hon böja på halsen, vilket hon inte ska göra när hon ska vara ställd.. :crazy:

Någon som har teori eller tips? Eller kanske svårt för jag redan prövat lite konstiga handställningar o så? Hon är för övrigt underbar att rida, inga problem att böja igenom hela kroppen o så.

Tack!

Sv: Att ställa

hon är troligtvis sne i kroppen - låt ET gå igenom henne

skulle hon vara rak/när hon blivit rak - Rid fram till handen! Just nu går hon inte jämt fram till handen, driv(utan att det går fortare) och stämmav med halvhalter för att få fram henne.

Svårt att svara på då man inte vet vad du HAR testat.

Generellt svar blir att antingen ta igenm ordentligt och förböj hästen,samt/och kolla så du parerar rätt på yttertygeln.

hon är troligtvis sne i kroppen - låt ET gå igenom henne

Hon spårar och böjer precis som vanligt, det är ENDAST när man ska ställa som hon motarbetar tygeltaget. Ibland är det åt vänster också, alltså inte jämt åt höger.
Har haft mina funderingar om att ta ut ET, men tänkte höra med er bukare om ni hade nåt tips.

Svårt att svara på då man inte vet vad du HAR testat.

Generellt svar blir att antingen ta igenm ordentligt och förböj hästen,samt/och kolla så du parerar rätt på yttertygeln.

Har förböjt hästen i alla gångarter m.m, haft händerna olika högt, både högt, en av dem högt, den andra av dem högt, låga händer m.m. Nada resultat. Det som händer IBLAND är att hon blir rak i huvudet och ställer sig korrekt men efter en kort stund blir hon sned eller böjer på halsen.
Har försökt med olika vinklar på mina händer, "barnvagnshänder", tummen rakt upp, tummen utåt. Ja, det mesta kan man säga. Har också lyckats få rynkor i folks ögon för jag ser så konstig ut. Hon gör jättefina och korrekta rörelser och så. Som sagt, ALLT klaffar men hon har huvudet snett.

Kom på att när jag förböjer henne åt vänster vill hon inte "ta upp" mulen, det är åt höger hon gärna tar upp mulen men vägrar göra nåt med nacken utan "lägger sig". Svårt att förklara, men hoppas ni fattar.

Vad händer om du gör ett rejält udnderstödjande tygeltag på innertygeln och ett ledande på yttertygeln?

Skänklarna har sin vanliga funktion såklart

säger som de andra, låt en ET kolla henne.

tycker det låter misstänkt likt en låsning, som gjort att hon utvecklat fel typ av muskler. hon kan helt enkelt inte ställa sig mer än korta stunder, det gör helt enkelt för ont för henne.

let us know how it's gåing!!!!!! :rofl:

Vad händer om du gör ett rejält udnderstödjande tygeltag på innertygeln och ett ledande på yttertygeln?

Skänklarna har sin vanliga funktion såklart

Känns som det inte händer nåt, har gjort likadant men hon kämpar emot eller lyckas kompensera det på nåt vis.. Hon blir sur om jag gör på det viset. Hon gör halsen kort (krullar ihop sig eller tappar formen och har huvudet högt upp) och då tappar vi bara allt.

ET får ta sig en titt på henne verkar det som. *hostar upp pengar* :( Misstänker att det är nåt i hennes nacke.

Nåja, nu har jag iallafall försökt här på buke, imorrn får jag ta o hitta ET:s telnr o boka en tid.

Minns att foderhästen var lite svår men det blev ju betydligt lättare att få honom att röra på halsen och nacken bättre efter att ET hade knäckt och klämt lite på honom.

TACK till er som svarade :)

måste bara få fråga vad en ET är egentligen? har mina funderingar och troligtvid har jag redan gissat rätt men jag skulle vilja veta definitivt vad det är för något?

haha, vilken bra fråga!!!
jag tog bara för givet att dom menar en EquiTerapeut. å i min värld är det en kiropraktor. men oj, så fel jag kan ha! :o

ja menar iallafall att TS borde ta en kiropraktor på kusen. men ET är lättare att skriva... ;)

och med kiropraktor menar jag en person som känner genom hästen och knäcker ut eventuella låsning, lossar spänningar etc... men vi har senast idag haft en tjej hos oss som båda kände, klämde, drog, knäckte, satte nålar och körde med laser. är det en ET då?

jisses, så dum jag känner mig.....:(

Ja, ibland är det svårt, jag fick tänka till men hajade snabbt :) Den ET som jag använde på foderhästen är även utbildad massör, och kan utföra lite mer saker som jag inte kommer ihåg.

Blir nog bra med en ET i varje fall, det här ska lösas! :D

Det finns ju både massörer, kiropraktorer och Equi terapeuter (ET). Den ET vi anlitar i vårt stall gör "allt" - är högskoleutbildad till ET, hon masserar, manipulerar som en kiropraktor, sätter nålar, använder ultraljud. En ET går igenom hela hästen, vill gärna se den longerad osv före eventuell behandling.

Men en massör är en massör och en kiropraktor är en kiropraktor :)

Ja, hon (ETn jag använde) får utföra akupunktur, använda magnetgrejer o sånt. Hon gör alltså det som verkar behövas, inte nån specifik kiropraktor eller massör. :)

Jag upplever det rätt vanligt att det blir en sån ovana i högervarvet, kanske pga hästarnas och ryttarnas naturliga snedhet?
Iaf så beror det på att hästen är "felböjd". Om man tänker sig att hästens rygg i princip alltid är lite böjd, även om man rider rakt fram, oftast s-kurva tills man lärt sig räta ut den till en jämn båge alt. rakt (själva syftet med rakriktningsträning). Beroende på hur den svaga s-kurvan ser ut så kan det uttryckas på olika sätt i höger resp. vänster varv, och det du beskriver är alltså något jag upplever relativt vanligt i högervarvet.
Om du får hästen att vara ärlig genom hela överlinjen och börja bära med höger bak utan den där s-kurvan kommer det förmodligen bli lättare att lära bort ovanan med vikande huvud.
Hästarna gör det som fusk när det börjar bli jobbigt eller man har placerat dom fel.

Jag har ett big problem.
Än sitter jag fortfarande o pillar navel, men ska strax ta tag i saken o börja träna för dressyrtränare (hoppryttare)

Min häst vill bara ha sitt huvud snett om jag ska ställa henne, speciellt åt höger. Samma sak oavsett bett eller hackamore, hon sneddar på ändå. Har försökt med olika slags handställningar (de mest konstiga) och olika höjd, men det klämmer aldrig riktigt, tror nåt sitter i nacken, men det borde ju kunna jobbas bort.
Antingen sneddar hon med huvudet eller så vill hon böja på halsen, vilket hon inte ska göra när hon ska vara ställd.. :crazy:

Någon som har teori eller tips? Eller kanske svårt för jag redan prövat lite konstiga handställningar o så? Hon är för övrigt underbar att rida, inga problem att böja igenom hela kroppen o så.

Tack!

Du har fått många svar och provat mycket - när det gäller händerna, som jag fattar det...

Jag tror att hon kanske inte går så ärligt öht, som du tror:confused:
Men det är detta symtom du märker mest.

Hur sitter du själv och hur inverkar du med vikt, mm? Jag undrar om du sitter mer snett än du tror och att du kanske hindrar den sidan mest? (hindrar vänstersidans böjning, och/eller höger bak, tex)

Har du någon som kan koncentrera sej noga på hur du sitter, eller gärna filma dej, från olika håll. Kanske får du en aha-upplevelse då.:idea:

Det är ju kanske inte alls i hästen det sitter......

Du har fått många svar och provat mycket - när det gäller händerna, som jag fattar det...

Jag tror att hon kanske inte går så ärligt öht, som du tror:confused:
Men det är detta symtom du märker mest.

Hur sitter du själv och hur inverkar du med vikt, mm? Jag undrar om du sitter mer snett än du tror och att du kanske hindrar den sidan mest? (hindrar vänstersidans böjning, och/eller höger bak, tex)

Har du någon som kan koncentrera sej noga på hur du sitter, eller gärna filma dej, från olika håll. Kanske får du en aha-upplevelse då.:idea:

Det är ju kanske inte alls i hästen det sitter......

ah, smart!!
TS; be ET kolla på dig åxå..... :angel:

Det är en teori, men tyvärr är det inte så, har inga problem med att ställa andra hästar + jag rider regelbundet för tränare (hopptränare), de har inte sagt något om att jag sitter snett eller så, vilket de skulle göra om jag gjorde det. Det kanske är nåt i nacken, om ET inte funkar så får det väl vara annat.
Jag rider alla möjliga gångarter i alla olika lösgörande rörelser. Som sagt, hon går ju rätt ställd men sneddar på eller förböjer halsen efter en stund, och då har jag inte ändrat på något, eftersom när det funkar så fortsätter jag samma stil. Men det är inte hållbart i längre stunder. Öppnor och slutor funkar fintfint, benen där de ska, men fortfarande är det inte bra. Får massa beröm för fina öppnor i v. varv men i höger varv får jag tjat om att hon inte ställer sig tillräckligt eller så sneddar hon på huvudet. :mad:
Kan det ha något med att göra med hennes svaga v. bak? Men i o för sig är hon väldigt liksidig nu, hennes svaga sida märktes betydligt mer när jag precis tog hem henne, nu idag upplever jag att hon är väldigt enkel och liksidig, men ibland när hon har dåliga dagar så är det ofta vänster bak som blir jobbigt.

Men visst, jag kan ju be någon filma när jag trimmar henne på marken så kollar jag hur hon går och hur jag sitter/rider. Kanske ska jag slänga upp den här på buke? Vågar man det? :o

Senast ändrad:

Klart du vågar.
Dessutom många gånger lättare att hjälpa om man ser istället för att få beskrivet.

KAN hända att någon ser något som någon annan missat....svammel

Det är en teori, men tyvärr är det inte så, har inga problem med att ställa andra hästar + jag rider regelbundet för tränare (hopptränare), de har inte sagt något om att jag sitter snett eller så, vilket de skulle göra om jag gjorde det. Det kanske är nåt i nacken, om ET inte funkar så får det väl vara annat.
Jag rider alla möjliga gångarter i alla olika lösgörande rörelser. Som sagt, hon går ju rätt ställd men sneddar på eller förböjer halsen efter en stund, och då har jag inte ändrat på något, eftersom när det funkar så fortsätter jag samma stil. Men det är inte hållbart i längre stunder. Öppnor och slutor funkar fintfint, benen där de ska, men fortfarande är det inte bra. Får massa beröm för fina öppnor i v. varv men i höger varv får jag tjat om att hon inte ställer sig tillräckligt eller så sneddar hon på huvudet. :mad:
Kan det ha något med att göra med hennes svaga v. bak? Men i o för sig är hon väldigt liksidig nu, hennes svaga sida märktes betydligt mer när jag precis tog hem henne, nu idag upplever jag att hon är väldigt enkel och liksidig, men ibland när hon har dåliga dagar så är det ofta vänster bak som blir jobbigt.

Men visst, jag kan ju be någon filma när jag trimmar henne på marken så kollar jag hur hon går och hur jag sitter/rider. Kanske ska jag slänga upp den här på buke? Vågar man det? :o

Du har säkert rätt i att det inte är du, men å andra sidan tror jag inte tränare påpekar alltid om det inte är väldigt uppenbart:cool: Behöver inte vara en uppenbar snedhet utan olika grader av spänning tex.

Det behövs inte mycket för att du ska påverka hästens förmåga att ställa, om du hindrar den. Att det inte är samma på andra hästar säger inte så mycket, det är ju ett samspel häst-ryttare och just denna kanske får dej själv att tex spänna ena sidan mer. Andra hästar kanske du samspelar annorlunda med.

Som exempel, om hästen inte vill ställa höger (var väl höger du hade problem med, eller minns jag fel:confused:) och är oärlig på ytter (dvs vänster), och du själv spänner dej mer i just vänster sida, så kan det skapas en spänning mellan er som inverkar negativt och gör att hästen mer går emot dina försök än den skulle göra om du mjuknade i den sidan. Hästen försvarar sej genom att sätta emot och inte släppa i nacken.
Behöver inte vara mycket det handlar om. Svårt att förklara, men det är ju både du och hästen och att kolla bådadera är nog inte helt fel.

Bara tips, det är ju du som avgör om det ligger nåt i dem eller inte.:idea: Det kan självklart vara något helt annat problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 551
Senast: Badger
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 497
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård