Att stå stilla

stjarnfrugt

Trådstartare
Min medryttarhäst har nog aldrig lärt sig att stå stilla. När man sitter upp går hon iväg, när man ska göra halt tar hon ett steg, två steg, sjuttifem steg OM man ens lyckas få stopp på henne på ett snyggt och avslappnat sätt så har man tur. Det kan ta ett halvt varv på ridbanan.
Jag har iofs bara ridit henne tre ggr och hon testar mig säkert. Dock säger ägaren att hon alltid är sån här.
Jag sitter inte och segdrar henne i munnen, hon skulle säkert stanna av det men det är inte mitt sätt att lösa problemet på. Jag rider mest med sitsen och försöker rida in henne i halten, men de här småstegen gör en galen. Hon tar det mest som halvhalter och "smyger" iväg. Jag har heller inte för långa tyglar men jag vill inte ha så korta att hon biter sig i bringan... Om alla försök misslyckats länger jag tygeln och höjer handen, svårt att förklara men vi lärde oss det på ridgymnasiet och det går ut på att hästen stannar då man höjer huvudet, dvs man ska Inte låta ett tygeltag gå bakåt. Detta funkar ibland men det kan ta ett tag och det är störande då man rider hästen i en fin form och helt plötsligt måste avbryta det man gör för att höja huvudet och allt det där bara för att jag bestämde en halt och hon inte tog den.

Tips någon?

Ni får ursäkta mitt nybörjaraktiga sätt att skriva, men jag ska iväg strax och ville slänga in en tråd för att se om jag fått nåt svar tills jag kommer tillbaka :o

Sv: Att stå stilla

Felet du gör, lägger du grunden till redan när du sitter upp om du inte konsekvent ser till att hästen står still tills DU ber den att röra på sig. Första veckorna jag red igång min häst när jag köpt henne, tog det en halvtimme bara att komma upp.

Jag hoppade inte upp förrän hon stod stilla. Gick hon i väg, flyttade jag tillbaka henne till ursprungsplatsen där jag ställt henne för uppsittning. Jag fortsatte detta tragglande till hon stod stilla, tills dess att jag kom upp.

Började hon då gå iväg när jag kommit upp, men kanske joxade med sadelgjord, stigbyglar och liknande. Ja då red jag tillbaka till ursprungsplatsen och såg till att hon stod stilla, tills dess att jag gav hjälper för att gå iväg.

I början fick jag ha en kompis som höll i, ibland, trots att jag var skämmiga 35 år gammal och hade ridit i över 20 år, bland annat ridit in unghingst och ridutbildat flera travare, samt att hästen var 17 år gammal. Men då fick det vara så skämmigt.

Får du inte dessa grunder att sitta, då kan du inte kräva att hästen ska göra halt, eller stå stilla under träningspass heller.

små hjälper i all ära.... men din häst förstår tydligen inte vad det är du vill!! därför måste du vara tydligare! du måste visa henne att såhär ska vi göra. om det innebär att du behöver ta tag i henne ordentligt ett par ggr så är det bättre än att fortsätta som du gör nu. ju fler gånger du låter henne gå iväg i halten, ju säkrare blir hästen på att det är så du vill ha det... hon kommer inte förstå varför du är missnöjd när hon gör det hon tror du ber om...

att du låter henne gå när du sitter upp är också helt fel, hon SKA stå stilla innan du sitter upp.

det viktigaste när man tränar djur är att vara konsekvent.

Felet du gör, lägger du grunden till redan när du sitter upp om du inte konsekvent ser till att hästen står still tills DU ber den att röra på sig. Första veckorna jag red igång min häst när jag köpt henne, tog det en halvtimme bara att komma upp.

Jag hoppade inte upp förrän hon stod stilla. Gick hon i väg, flyttade jag tillbaka henne till ursprungsplatsen där jag ställt henne för uppsittning. Jag fortsatte detta tragglande till hon stod stilla, tills dess att jag kom upp.

Började hon då gå iväg när jag kommit upp, men kanske joxade med sadelgjord, stigbyglar och liknande. Ja då red jag tillbaka till ursprungsplatsen och såg till att hon stod stilla, tills dess att jag gav hjälper för att gå iväg.

Backade du henne eller ledde/voltade du tillbaka henne? Har det någon betydelse Hur man flyttar tillbaka hästen? Kan man börja i ett hörn, eller är det bara en falsk framgång/genväg?

I början fick jag ha en kompis som höll i, ibland, trots att jag var skämmiga 35 år gammal och hade ridit i över 20 år, bland annat ridit in unghingst och ridutbildat flera travare, samt att hästen var 17 år gammal. Men då fick det vara så skämmigt.

Hittills har ägaren hållit i hästen alla ggr jag ridit, men det är för att jag nyss börjat och hon varit med. Tids nog kommer jag ju att åka dit själv och då kommer jag heller inte att ha någon där till hjälp även om det är smidigast i början... Jag har också lång erfarenhet och ridit alla möjliga hästar, däremot har jag haft ett längre uppehåll innan jag började rida igen för bara en vecka sedan. Man märker att man glömt endel saker såsom småknep att ta till. Tack för dina tips, jag ska åka i god tid till stallet så att jag har tid med detta tragglade innan det blir mörkt :angel:

Jag har alltid varit ute efter att rida med små och fina hjälper. För det mesta går det bra, även på denna häst men då bortsett från halterna. Jag tycker det ser hemskt ut att börja dra hästen i munnen när den inte stannar, en halt ska ju inte komma från bettet utan från sitsen och en hand som håller emot - men inte drar. Jag har även fått lära mig att ett tygeltag Aldrig får gå bakåt och att det då är bättre att höja hästens huvud till den nivå att den stannar - än att börja dra bakåt. På skolan fick vi lära oss att vi Aldrig fick göra på något annat sätt.
Men du tycker alltså att jag ska göra undantag de gånger hon inte lyssnar på de fina hjälperna och ta tag i henne ordentligt, dvs dra tygeln bakåt? Jag kan i ärlighetens namn inte komma ihåg att jag gjort på det sättet annat än i de fall det varit nödstoppar då nån häst stuckit på uteritter. Men å andra sidan har jag kanske heller inte suttit på en häst som lärt sig att det är Ok att inte lyssna. Du kanske menar att det bara är i dessa fall man gör undantag? :confused: *trög

De gånger hon gör halt berömmer jag henne mkt, och ser till att berömmet kommer efter att hon verkligen står stilla och inte bara i ett ögonblick innan hon tagit ett kliv igen. Så hon kan göra halt, men det är ju som sagt irriterande att det ska ta ett halvt ridpass innan hästen lyssnar på de hjälperna. :crazy:

Hej!
Jo, det stämmer att du behöver vara konsekvent med att hon ska stå still vid uppsittning. Mycket noga! Flyttar sig en hov en millimeter sätter du tillbaka den! Flyttar hon sig ett steg ser du genast, timingen är viktig!, till att hon får snurra 10! varv åt det håll hon valde att gå, eller vilket som helst om hon går framåt eller bakåt.

Hästar lär sig snabbt, en lugn konsekvens som denna kan förändra beteendet redan efter tre snurrningar. Se till att ha lite slack i tygeln när du sitter upp, hästen ska själv välja att stå still.

Ifall du väljer hårda tag, som någon föreslog, gör det hästen mer osäker på dig, skapar motstånd och riskerar att förstärka problemen och/eller skapa fler.

Att någon håller i hästen kan fungera tillfälligt, vid uppsittningen, men grunden för hela ridningen måste ändå vara att hästen vill lyssna till dig.

Att vara lugn och ta över hästens rörelser, (i detta fall genom att snurra på en mycket liten cirkel, exakt det antal varv du bestämt, hur spelar mindre roll så länge hon går undan för dig), befäster ledarskapet och skapar lugn och tillit.

Lycka till! Helene :)

Ja du. Jag tampas med samma sak. Har fått massor med bra råd och ärligt talat skulle de nog funka om jag var mer konsekvent och villig att ta "bieffekterna" tills hästen kommit över det.. Kusen har nästan tvångstankar gällande stillastående och tar det som en bestraffning så snart ryttare försöker sitta upp eller ber om stillastående (från marken är det inte samma sak, först när man är på väg upp så att säga).
"Min" NH-tränare förespråkar one-rein-stop. Först inlärt från marken, att man "förvarnar" hästen med lätt tryck och därefter fixerar handen till ett tryck såpass stadigt och obekvämt att hästen vill komma undan det. Med ena tygeln för att få hästen böja halsen. Först när den BÅDE slappnar av mentalt- genom att slappna av, och fysiskt - genom att stå still, får hästen eftergift och då ska det vara total eftergift och vila ett tag så hästen får smälta det hela. Går hästen iväg igen börjar man om. Det tar så grymt lång tid och är så inrotat på min kuse att jag utan problem skulle kunna hålla på 30-60 minuter per ridpass. Har varit riktigt konsekvent med det ett par gånger men sen insåg väl hästen att jag lessnat! :p
Ett tips iaf för det kanske fungerar bättre för dig (det gjorde det f ö med min förra häst).
Det där med att aldrig låta hästen komma undan med att gå innan du bett om det är en viktig detalj. Det har iaf gjort saken betydligt bättre för min del. Att alltid stanna och kräva att hästen står en liten stund om den drar iväg.

Backade du henne eller ledde/voltade du tillbaka henne? Har det någon betydelse Hur man flyttar tillbaka hästen? Kan man börja i ett hörn, eller är det bara en falsk framgång/genväg?

Ska det vara enligt NH-regelboken, som jag aldrig har läst... :angel: ska man nog backa tillbaka.

Jag gjorde det som var lämpligast just då. Jag använde och använder stol, pall, bord eller annat att stå på och då passar inte alltid backning eller volt in, utan man får göra det som passar.

Att börja i ett hörn är väl VÄLDIGT smart, om man har en häst som går på det "enkla tricket"... Men min dam är väldig intelligent. Så för henne funkade det bara två dagar, så kom hon på att hon ändå kunde snurra runt.

Vi hade en fålla utanför stallet och där brukade jag lura upp henne i ett hörn, för uppsittning när jag övergick till att hoppa upp utan medhjälpare. Ibland gick det, ibland inte.

Du får helt enkelt pröva dig fram.

Jag hoppas att det ordnar sig! :bow:

Hua, min häststackare hade varit helt förtvivlad! :crazy: för det skulle bli MYCKET backande... Så till slut skulle vi med största sannolikhet fått uppåt istället, någonstans måste ju energin ta vägen...

Det som under tiden av experimenterande funkat bäst för mig, kom att tänka på det när jag försökt granska igenom minnet litegrann (just på min häst alltså, det kan ju finnas olika anledningar och olika psyke) var att ha hästen helt otränsad, låta den springa av sig om den ville, gå iväg om den ville, men belöna med klappar och godis när den stod stilla. Kanske ska tillägga att jag var kvick med att få ur foten ur stigbygeln och istället hänga över hästen och övade det upprepade gånger innan jag ens tänkte tanken att sitta upp. Och gjorde hästen en ansats att gå så hoppade jag av (känns inte så säkert att sitta på utan broms om den får upp farten). Efter det var den superduktig ett tag och kunde stå stilla ca 20 minuter med bara något enstaka steg under tiden tränaren "föreläste" i början av ett ridpass t ex.

alltså du får ju inte röska tag i munnen. :crazy: men du måste markera att stanna betyder just stanna. och det gör du inte vid att låta hästen gå... det borde väl säga sig själv? säg nej, stanna henne igen och beröm när hon står still.

upprepa och upprepa, gör 50 halter varje pass och se till så hästen verkligen står still. varje gång du är "snäll" och låter henne gå så befäster du det beteendet. hur ska hon kunde veta vad du vill när det ibland är okej att gå och ibland inte?

Måste bara fråga en sak som inte har med det här att göra... när du tar dina tygeltag; vart går de om de inte går bakåt? Inte alls menat som kritik utan mer ett antagligen korkat undrande:)

Jag med min nack- och ryggmärgsskada skulle då bli hängande i stigbygel efter panikskrämd häst eller under panikskrämd häst :eek:, för jag är INTE vare sig snabb eller smidig :crazy:. Utan jag har fått experimentera och variera de olika uppsittningsförsöken, till dess att Tima o jag kunde få en förståelse för varandra, så att Tima stod still till jag kom upp. Jag brukade också longera eller rasta henne på annat sätt först. Men det brukade/brukar än idag inte ha någon betydelse. Tima är en alldeles för arbetsglad, positiv och aktiv häst :love:

det undrar jag med. såvida man inte sitter med händerna under hakan (...) så går ju alltid trycket i tygeln bakåt så fort man har kontakt med hästens mun. det säger sig ju själv.

Jag med min nack- och ryggmärgsskada skulle då bli hängande i stigbygel efter panikskrämd häst eller under panikskrämd häst :eek:, för jag är INTE vare sig snabb eller smidig :crazy:. Utan jag har fått experimentera och variera de olika uppsittningsförsöken, till dess att Tima o jag kunde få en förståelse för varandra, så att Tima stod still till jag kom upp. Jag brukade också longera eller rasta henne på annat sätt först. Men det brukade/brukar än idag inte ha någon betydelse. Tima är en alldeles för arbetsglad, positiv och aktiv häst :love:

Allt beror ju dels på hur pedagogiskt och konsekvent man utför något och som sagt hur väl det funkar för ekipaget, även om det finns "universallösningar" som iaf fungerar för många, t ex one-rein-stop.
Jag hade redan övat några pass vid uppsittningen att stå stilla och få godis för stillaståendet så hästen hade redan börjat fatta vad den skulle göra när jag övade med lös häst. Och första gångerna även det passet belönade jag för att hästen stod stilla bredvid mig när jag drog lite i stiglädren, jag använde pall vid uppsittningen för att snabbt kunna "hänga" över istället för att stå i stigbygeln. Inte förrän det kändes som att jag kunde lita på att hästen verkligen stod still slängde jag över benet och då satt jag några sekunder och hoppade sen av igen av säkerhetsskäl. Egentligen var det nog godiset = motivation som gav resultatet i kombination med att det inte blev någon "fight" med hästen. Fast godiset kändes inte hållbart eftersom kusen blir ointresserad av godis om det finns störningsmoment/om den är stressad, därav att jag inte fortsatte med det trots att det gav bäst resultat "hittills"! :p

Med "bakåt" menar jag ett tygeltag som går mer bakåt än vad vad det gör vid en förhållning/kramning av tygeln. Om jag tex tar handen och drar bakåt så att armbågarna kommer i ett annat läge än ursprungsläget längs kroppen, då har jag dragit bakåt. Hoppas du förstod vad jag menade.

Vidare förklaring av mina tygeltag:

Om jag länger tygeln och höjer upp handen så stannar hästen utan att jag måste ta tygeln bakåt. Det är ett sätt jag föredrar före det andra (dvs att dra bakåt). Hästen stannar hur som helst, men jag vill inte att hästen ska förknippa min hand med bestraffning och jag vill inte bestraffa hästen för att det inte förstått uppgiften om det nu är så fallet är. Om det är stanna jag vill få henne att göra så visst går det, det är inte vackert men det är skonsamt och funktionellt. Jag ska börja jobba henne mer från marken och har kommit överens med ägaren att vi båda ska hålla stenhårt på denna regel att hon Måste stå stilla innan uppsittning och inte bara de dagar jag rider. Jag hoppas att det funkar vilket jag tror. Jag har som sagt bara ridit henne 3 ggr och jag tror att mkt kommer att falla på plats med tiden. Själva anledningen till att jag startade tråden var att jag ville ha tips på hur andra löst det, eftersom jag varit borta från ridningen i flera år glömmer man lätt små knep som man använt sig av tidigare. Dessutom är det alltid intressant att höra hur andra gör/gjort för att alltid vara öppen för att förbättra sin egen metod.

Ett tygeltag blir inte heller bakåtverkande om det är tillräckligt snabbt har jag fått lära mig. Varar ett tygeltag mer än ca ½ sekund så hinner hästen reflexmässigt "trycka emot" och då får man den negativa effekten av bakåtverkande tygeltag. Så jag tror inte "bara" det är riktningen på tygeltaget som spelar in. Däremot får man också ta med i beräkningen att man kommer rubba hästens huvud med det snabba tygeltaget.

Intressant. Jag har aldrig tänkt på det på det sättet. Men en halv sekund är ju väldigt kort, och jag undrar om många tänker på det innan de hamnat i det läget att de bara blir ett "segdragande" alt. hård hand..? Men helt klart en intressant grej som jag nog inte hört förr. :confused:

Ja ganska snabba tygeltag! :p
nu var det en rätt så "extrem" instruktör som lärde ut detta, och själva poängen var egentligen att för att inte rubba
hästens (ekipagets) balans ska man aldrig ta mer långvariga tygeltag än så, sen ska timingen vara så bra som möjligt för att ändå få rätt effekt, t ex en övergång.
Det här är ju också högst sannolikt orsaken till att man aldrig ska "segdra" när en häst bränner iväg utan ta-lätta för att inte hästen ska hinna sätta emot alltför mycket.
Det här hör nog till den kategorin av "a-ha!"-saker som skulle bli för stor omställning för många att ta till sig, eller som man inte tänker på helt enkelt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 152
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama