Att stå stilla

Sv: Att stå stilla

Ja, jag skulle absolut se till att hon blev undersökt ordentligt. Att hästen är helt frisk är ju själva grunden för att veta hur man ska gå vidare med henne. Har hästen ont eller känner obehag och stresshormonnivån blir tillräckligt hög kan den automatiskt få sådana panikreaktioner. Det går att mäta rent fysiskt att hjärtat börjar slå fortare precis innan. Det är i så fall inget hästen gör medvetet utan en helt kemiskt styrd reaktion och precis som du skriver mycket farligt om någon skulle stå ivägen. Låter bökigt när du precis blivit medryttare, hoppas att ägaren är mån om hästen och vill reda ut problemen från grunden.

Vad kan det kosta att be en ET gå igenom hästen? Tänkte ge ägaren som förslag att jag kan betala det eller iaf en del av det. Vår överenskommelse är att jag inte har någon "månadsagift" eftersom hon är så beroende av min hjälp, men att jag däremot gärna får hjälpa till om det behövs nya grejjer etc. Jag har tex köpt en grimma, ett tvådelat bett och en täckesgjord åt henne. Sådant bjuder jag gärna på.

Ang det i hagen så tänkte jag precis som du säger, att det nog är olämpligt att ta fast henne. Men jag tror att jag skulle få traggla med henne minst en timme till annars. Med tanke på det vi tidigare pratade om ang om det är min sak eller ej att ta tag i dessa problem, så kände jag att jag har gett henne flera tillfällen då jag klappat henne, gett morötter, tagit i grimman etc utan att ta fast henne. Därför tog jag fast henne denna sista gång. Det kanske var fel av mig men det var tanken just då.
Ägaren hade gjort så sist hon bråkade i hagen, att hon bara gått därifrån och gjort göromål inne i stallet ett tag. Sedan när hon kommit tillbaka hade hon fått fast hästen då den kommit frivilligt. Kanske får man göra så, jag vet inte. Men jag tycker det är att vara ute på hal is om hästen lär sig att om den lägger öronen bakåt går matte därifrån... vad tycker ni?

Senare då jag pratade med ägaren i tfn sa jag också att detta med hagen är ganska besvärligt. Jag får helt enkelt se hur lång tid det tar innan det ger med sig, för jag tycker inte att det är trevligt att det ska ta minst en timme varje gång att ens få in henne. Sedan ska det ta en timme att borsta henne om hon är skitig och sedan ska det ta 45 min att sitta upp. Hur mkt tid blir då kvar till trevliga saker som mys och ridning? Jag vet att jag inte är en "naiv" person som tror att hästar bara innebär ridning och roligheter utan motgångar, men jag tycker detta är lite väl påfrestande faktiskt. Jag får se, jag har bara varit där ett par veckor och ger det sig inte om några veckor till så vet jag ärligt talat inte om motivationen finns kvar...
Jag saknar min gamla hbl-valack som följde en som en hund och i princip kunde ridas i grimma... :angel:

Det jobb du lägger ner kommer du ju få tillbaka - mao kommer man inte behöva hålla på en timme per dag med intag (måste man det så känns det som ett kvitto på att något annat är fel..) bara man gör det "fullt ut" något tillfälle.
Jag tycker inte man ska lära hästen att man backar ifrån när hästen surar. Däremot kan man visa respekt och stanna vid den punkten hästen verkar osäker (dom visar sina känslor på lite olika sätt dom små krakarna så den kan lika gärna vara rädd för allt vad jag vet! :p ) och följa efter (jag brukar med flit vänta en liten stund innan jag går efter för att hästen ska få känna sig "fri att gå") eller stå kvar beroende på om hästen går iväg eller fortsätter sura. Slutar den sura så kan man gå lite närmare.
Gå in till stallet igen tycker jag egentligen inte är bra, men visst - funkar det så! Om inte annat så kanske det säger till hästen att nej - vi ska inte hämta dig VARJE gång!

Kanske har du blivit tilldelad hästen för att lära dig tålamod? ;) Flum flum...

ET´s kostar ganska olika. Häromkring tar en 450:- och en annan 600:- men det är nog ganska lågt sett till resten av landet. Så man kanske snarare får räkna mellan 5-800:- beroende på hur eftertraktad personen ifråga är. Sen kan man få räkna med att ta ut med en eller max två månaders mellanrum igen ett par gånger eller ännu längre beroende på hur stora/små problem hästen har. Fast vid det laget kanske ägaren har förstått om något är fel med hästen (utifrån vad ET´n hittar) och själv vill ta ut igen om det behövs.

Jag har grubblat på detta fram och tillbaka ett tag, och jag känner att gårdagen blev droppen. Jag har varit hästmänniska så pass länge att jag litar till mitt omdömme, dock ej sagt att jag inte kan ha fel (det skulle dessutom i detta fall bara vara skönt om jag hade) Jag har en magkänsla och den går jag på.

När jag försöker tänka tillbaka på hästens beteende i detaljer, så många jag nu kan minnas även av småsaker, så får jag bara denna känsla mer och mer. När jag lägger ihop A och B och tillslut kommer till K så känns det som en kedja av småsaker, som kanske inte har med varandra att göra, men väl är värda att tänkas på.

1. Hästen är rädd om bakdelen, det märks av genom att då jag flyttar hennes bakdel från marken surar hon, rör jag henne med pisken sparkar hon, i stallet har hon sparkat mot andra (ägaren säger att hon är kittlig och det kan så vara iofs i det fallet men knappast något jag godtar i markarbetet på banan), hon går ej att tempa i baken utan blir helt galen (har ej provat men går på ägarens ord - veterinärer har försökt med livet som insats). Borsta går dock bra om man inte kittlas.

2. Hästen "stelnar till" och vill helst inte vända sig i stallgången. Visserligen är det smalt där men de andra hästarna som är runt 1.65 vänder sig utan problem och denna dam är en ponny. Detta är något jag funderat på och det kanske kan sammankopplas med reaktionen igår?

3. Hästen står inte stilla vid uppsittning. Ett ganska klassiskt hanteringsfel dock men jag kan ändå inte utesluta obehag.

Det konstiga är dock att det fungerar bra när man rider, men det kan ändå inte ses som en garanti med tanke på att hästar ställer upp på mkt trots smärta/obehag. Hon är visserligen stel på så sätt att hon trycker in bogen i vänster varv men de flesta hästar har ju en svag sida. I kombination me att hon ej ridits ordentligt på jag vet inte hur länge, så kan detta också vara pga det. Denna stelhet utesluter jag dock inte som sammankoppling med låsningar i bogen som någon nämnde, och i sin tur tänker jag då också på ovilligheten att vända sig åt detta håll i stallgången. Tyvärr är gången utformad så att man inte kan vända åt höger, så jag kan inte märka en skillnad vad gäller det.

Hon har blivit illa behandlad förr, och det kan mkt väl vara "hjärnspöken" som förklarar en del av hennes beteenden. Dock har jag svårt att tro att hjänspöken utlöste det som hände igår tex. Därför känner jag nu att jag inte vill fortsätta rida hästen förrän hon utretts. Jag ska föreslå ägaren att en ET tittar igenom henne. Vad har ni mer för förslag som kan göras på hemmaplan?

Jag kommer att säga att jag iakttagit henne varje gng jag varit i stallet och efter det som hände igår funderat på orsaker till hennes beteende. Därför vill jag inte utsätta hästen för arbete innan jag vet att den är frisk, är den frisk kan jag jobba vidare men att ställa krav på en häst som ev har ont gör jag inte. Tycker ägaren att det är för dyrt, krångligt etc så fortsätter jag inte. Kommer iofs bli svårt om ägaren inte tar in det jag säger, för i nuläget vill jag inte sluta utan jag vill veta om hon har ont innan jag fortsätter. Risken finns dock att ägaren inte inser vikten av att utreda henne. Det vore väldigt synd med tanke på att jag och ägaren kommer bra överens och jag gärna hjälper henne med hästen.

Jag har ett bra tips på detta problem som är väldigt lätt att fixa bort=)

Vill hästen gå so visst låt den gå.. men du bestämmer när den ska få stanna;)
Hästar är lata av naturen=)

När du ska sitta upp och hästen går så mana på den i en liten volt en 5 minuter när den vill stanna så mana påför nu ska den få gå.. för de var ju vad den ville från början..Tanken för hästen var att bara gå någon meter så ryttaren inte ska komam upp på ryggen..och inte bli longerad i 5 minuter..Vilket är mkt jobbigt..

Efter 5 minuters snurrandes så säger du stanna eller vad du har för kommando för stopp. Ger beröm för nu gjorde hästen som du sa .. den stannade.

Prova igen med att sitta upp och upprepa samma prosidur om hästen går frammåt igen tills att den står still.
Brukar ta allt ifrån 1-10 gånger men på de häsatr jag kört detta på har de oftast räckt med några gånger bara.

Hästen inser att det är betydligt behagligare och mindre arbetssamt att stå still när rytaren skall upp=)

Man ska givetvis innan detta veta att sadel träns bett osv sitter bra så detta inte är något hästen gör för han/hon vet att det gör ont när ryttaren kommer upp på ryggen.

Lycka till=)

Jag funderade idag vad jag ska föreslå ägaren. Eftersom hästen kan vara svårlastad känns det mest logiskt att som första steg ta ut någon som tittar på henne på plats. Är då ET det smartaste förstasteget? Eller ska man ta ut en veterinär? Hon är ju inte synligt sjuk, och min erfarenhet är att vet. oftast då föreslår en klinikundersökning.
Vad tycker ni? Åka in på klinik och göra utredningar eller ta ut en ET som får titta och bilda sig en uppfattning innan man går vidare.

Hur går det med hästen? Har någon varit och tittat på henne? ET låter väl som en bra början. Eller har du slutat som medryttare?

ET var ute 2 veckor efter att jag påtalat nödvändigheten av det för ägaren. Dessa två veckor i väntan på ET reds hon inte utan promenerades minst 30 min 4-7 dagar i veckan beroende på väder och vind (fanns ingenstans att gå om man kom till stallet efter mörkrets inbrott, om man inte ville knalla runt i en becksvart paddock då).

ET hittade ingen låsning men en relativt nyss uppkommen svullnad i bröstmuskeln samt på insidan av låret på samma sida. ET antog att det kunde bero på att hon gjort ett 180-graders kast i hagen, kanske till följd av att hon blivit hunsad då hon är låg i rang. Hon är ju ingen ungdom och alla kan ju sträcka sig, speciellt om det är lera och halt osv. ET bedömde att detta kan ha hänt någon dag innan dess att hon flög i taket då jag spände sadelgjorden och det skulle isf kunna förklara en plötslig smärtupplevlse då musklen som utsätts för tryck av sadelgjorden varit öm.
ET hittade även ganska många gamla grejjer som tecken på smällar etc. Hon behandlade hennes stelheter i kors och bog med streching och punkttryck (ja, fackspråk är inte min starka sida numera :o) och tyckte allt som allt att hästen var smidig med tanke på ålder och träningsnivå.
Sadeln ansågs ligga ca 80% bra, dvs ingen direkt fara för hästen om den stoppas om lite samt att man varvar med barbackaridning ibland. Men hon motsatte sig ju inte direkt sadelbyte. Sadelgjorden förkastades dock helt (skönt att höra att man resonerat rätt om den) och skulle bytas ut till en längre vilket ägaren gjorde tills hästen reds nästa gång.

Vi fick ett igångsättningsprogram med mål att ha en fullt igångsatt häst efter 4 veckor. Vecka 1 70% skritt, vecka 2 60% skritt, vecka 3 50% skritt osv. Hästen har nu ridits ett par veckor och är inne i skarven veckan 2-3 (har varit bortrest och då glömt bort exakt dagantal :angel:). Hästen har nu dessutom flyttat till ett stall med ridhus så att man kan rida även när det är mörkt/halt/skitväder.

Så ja, det känns skönt jag och ET var överens om det mesta samt att hon bekräftade att mitt tänk runt hästen varit rätt. Det kändes skönt speciellt då man är ganska ringrostig i hästtänk efter 6 års marknötande (dvs obefintlig ridning). Mest skönt var dock att veta att hästen inte lider av några allvarliga saker:banana:

Låter ju lovande! Berätta gärna hur det går efterhand och när hon är helt igångsatt. Har hon fortsatt att stå still numera när du sitter upp? Lycka till! =)

Jag måste bara få ge dig en :bow: för ditt engagemang för en häst som inte är i din ägo. Skönt att få lite klarhet i allting, och lycka till!

Ett bra tips är att ALLTID backa hästen när den går framåt när du inte vill. Min häst rusade hela tiden framåt i början när jag köpte henne, men min tränare sa att jag skulle backa henne så fort hon tog ett steg framåt när jag inte ville det. Spelar ingen roll om man leder henne, går ner till banan eller bara står i stallgången med henne, så fort hon tar ett steg bakåt så backar jag henne. De tänker om då och får något annat att tänka på än bara FRAMÅT.. Om du inte kan backa henne med handen så använd knät, det gör susen :) Hoppas att det hjälper ! ;)

Låter ju lovande! Berätta gärna hur det går efterhand och när hon är helt igångsatt. Har hon fortsatt att stå still numera när du sitter upp? Lycka till! =)

Jag ska erkänna att jag inte tränat lika intensivt med stillaståendet på senaste tiden :o
Dels beror det ju såklart på att hon inte ridits och att jag varit bortrest. Jag hann bara rida henne två ggr innan jag reste bort och efter det har jag ridit henne enadst två ggr.
Två av de gångerna har jag haft medhjälpare som hållit i hästen vid uppsittningen. Två gånger har jag efter bästa förmåga suttit upp själv. Det tråkiga är att jag inte känt att jag haft tid att lägga 45 min på uppsittningen då den lediga tiden i ridhuset varit begränsad. Ute har det varit becksvart eller svinhalt (hästen saknar broddar) så det enda alternativet till att kunna rida är att passa på då det är ledigt i ridhuset. Därför har jag varit dålig på att traggla det med henne. Hon har gått iväg men inte mer än att man tagit sig upp.
Jag har denna period prioriterat att ha den tiden för ridningen istället eftersom det är viktigt att hon får träning efter riktlinjerna speciellt under igångsättningsperioden. Jag vill inte stå där med en drös ponnybarn i ridhuset så att jag måste avsluta efter 10 minuters skritt på lång tygel, vilket riskerar att hända om jag lägger ner all tid på uppsittningen. Det finns helt enkelt inte nog med tid på eftermiddagarna innan lektionerna börjar. På så sätt skulle hästen aldrig kunna ridas mer ordentligt än skritt 10 min på lång tygel och det ger knappast den igångsättning hon behöver :S

Jag måste bara få ge dig en :bow: för ditt engagemang för en häst som inte är i din ägo.

Mja, jag ska erkänna att jag stundvis känt att jag börjat tröttna på motgångar, men kanske framförallt bristen på framgångar, så jag har inte enbart gjort mig förtjänt av bugningar:o
Men jag har av någon anledning fortsätt att vara medryttare ändå. Jag tycker lite synd om ägaren eftersom hon är inne i en intressesvacka, dessutom är hon alltid så glad och tacksam då jag hjälper henne med nånting... hon har tidigare haft otur och aldrig hittat någon pålitlig skötare så det känns inte som att man är bättre då om man inte håller det man lovat i form av att hjälpa till (jag är lite blödig, ja :angel:)

Visst känner jag ibland (ganska ofta) att jag själv kanske skulle ha mer ut av att rida en häst vars ägare är mer kunnig än mig. Jag kanske inte direkt är ute efter en gratis utbildning, utan vad jag menar är att det skulle vara skönt att slippa känna att man bär upp hela ansvaret för skötsel och utvecklingen av hästen just pga att det är jag som är mest kunnig av mig och ägaren... Dvs att jag skulle utvecklas mer i en situation där jag kan lära mig något av både ägare och häst och känna att ägaren håller i trådarna och jag sköter överenskommelsen om hur dessa trådar ska styras. Jag hade behövt det efter mitt långa riduppehåll på 6 år. Men nu är det som det är. Jag får fortsätta ett tag till och se vart det bär. Hästen har ju trots allt inte kunnat ridas ordentligt på hela tiden jag funnits med i bilden, så jag vill bilda mig en slutgiltig uppfattning om hästens och min kombination då den är fullt ridbar.

Senast ändrad:

stå brevid hästen se till att den står still varje steg hästen tar framåt ska du ta tag i tyglarna så att hästen backar tillbaka ett steg = ett steg framåt = ett steg bakåt
Till slut kommer hästen fatta att den kommer att få gå tillbaka det där steget den tog och att det är mycket mer jobb än att stå stilla.

Sätt foten i stigbygeln tar hästen ett steg fram ta tag i tyglarna och backa ett steg (helst ska du ta tag i tyglarna när hästen tänker på att gå framåt direkt i ögonblicket ) ha foten kvar i stigbygen (Kan bli lit ejobbigt om det tar lite tid men stå ut )

Det gäller att vara konsekvent. När du sedan kommit upp i sadeln ska hästen stå tills du ber de gå framåt. I början tog det säkert 20 min innan min häst hade fattat att det var lika bra att stå stilla.

Mja, jag tror inte att just denna häst skulle fungera att backa för tygeln. Hon går inte bara ett steg, utan rätt så målmedvetet framåt. Det skulle bli ett jäkla dragande i munnen på henne. Snurrningsmetoden har hittills funkat bäst på henne, men tack för tipset :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 152
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama