Att stå still

Novelette

Trådstartare
är ju något som är väldigt...nej förresten VÄLDIGT viktigt hos körhästen.

Det vore roligt och lärorikt om ni på körforumet kunde dela med er av era erfarenheter och tips.
Alltså, hur lär ni in stillaståendet?

Min häst har svårt för att stå stilla numera, men för 1 år sedan då jag hade möjlighet att köra så stod hon blickstilla vid selning och ihopp i vagnen. Men nu vet jag inte hur det skulle gå:crazy:

Jag tränar i rundcorall och får till det riktigt bra men sen är det inte lika lätt vid ridning, tömkörning eller bara vid handen.

Sv: Att stå still

Hmm. Jag håller på med det med min tvååring..
Jag säger ptroo, och till en början stannade jag själv, och stog helt still. Sen fattade hon var ptroo innebar, även om jag tog ett steg till. Nu kan jag säga det, och lämna henne en stund o hon står kvar, ska bygga på det allt eftersom nu.. Tar det stegvis sådär, och jag vet att det inte funkar alltid i alla situationer än, men det kommer med tiden!

Träna, träna trana. Vi tränar jätte mycket på det.Vi börjar redan då vi går med dom. När jag säger "stå" så skall dom fasen i mig st¨å still med. Det är inte så svårt att öva in tycker jag.

Minns när vi hade våran älskade Ludde kvar.. Han var lite hjärntvättad på det där. Så när jag kom springande med han från hagen så stog min dotter i häcken och ropade "STÅ". Gissa om jag flög bakåt och landade på rumpan....Han visste vad det betydde.

Fabbe är ju lite av en "damphäst" och har alltid haft myror i hela kroppen, så jag har alltid haft honom fastbunden, typ som med travare i gången, men kom vi till ett stall där möjligheten till det inte fanns så det var bara o börja träna.

Jag har annvänt mej av godis(morötter o sockerbitar), sagt ptroo, han har stått stilla o väntat några sekunder o sen godis, så höll jag på hela tiden. Kan ju säga att fickorna var överfulla i början. Så för varje rem jag spände så fick han godis kanske 3-4 ggr och mycket beröm, till slut kunde jag ge en godis efter en rem var klar och nu står han stilla hela förspänningen och väntar på sin sketna skockerbit.

Han är mycket duktig nu så jag är stolt över honom då han har väldigt svårt att stå stilla.
PB0200399.jpg
[/IMG]

som sagts tidigare, bara att öva. Först måste de ju förstå kommandot ptro eller vad ni säger, sen är det bara att öva. Man måste våga ge dem förtroendet att stå still. Typ när man lastar lite ved el. dylikt. Be dem stå still men ha tömmarna nära dig, fast på marken så de känner att man inte håller i. De växer oerhört av fötroende, men samtidigt får man ju va med så inget händer. Ett tips är att tex. passa på när man kör små vedlass, alltså stå still när man lastar gå en liten bit - lossa och repetera många ggr. De måste lära sig att det är trevligt att stå still, stå still ska betyda VILA. Till slut står de hellre och halvsover än att dra ved. Men mycket träning är det, men sjukt skönt när det sitter så de kan stå i skaklarna så man kan sitta en bit bort å fika. Eller när de står för vagn på gårdsplanen och man glömt nåt i huset. Det är viktigt ur säkerhetssynpunkt oxå, ingen vill köra massa dagisbarn å ha en häst som inte kan stå still vid av & påstigning. Inget är omöjligt, ge inte upp, en lydig häst år en trygg häst. :cool:

Jag tränar i gången vid borstning. Då låter jag grimskaftet hänga rakt ner i backen och så säjer jag stå och borstar. Sen bygger jag på att spola benen med hästen lös, går bort från hästen små korta stunder först och utökar med tiden. Daglig träning alltså.

Jag har byggt en fall-lucka som hästarna får stå framför.
Över den har jag lagt så att det ser ut som jord.

Jag tränar kommandot ptroo och ja, lyssnar dom inte då utan tar ett steg fram så...

En gång hamnade fd svärmor i luckan.
Tog en vecka innan vi hittade henne.
Hon såg då mer ut som en sork.

Senast ändrad:

Jag kan tänka mig att du hade samma flin då som du har på din avatar nu...... Men var du tvungen att ta upp sorken då??? Det ser vi som odjur på landet...Men men.

Vem har sagt att sorken togs upp?

Nänä, Varbergarná måste ju ha en efterträdare till Bockstensmannen...

Eftersom jag är rörelsehindrad så är jag inbillar jag mig i allafall extra mycket beroende av att hästarna kan stå stilla. Oavsett om det gäller körning eller ridning eller hantering.

Så i stort sett dagligen vid intag och utsläpp från hagen t ex tränar vi proo= stå stilla. Å så massor med beröm med rösten inte en massa godis..

Det tog Pelle 1 vecka att lära sig med hjälp av den metoden när han kom till oss. Å då hade jag en månad innan vurpat med Undis och höll således så sakta på att läka ihop brutna revben och blåslagen kropp.

Rolf Hedqvist var dock den person som i maj 2006 fick upp ögonen på mig HUR extremt viktigt det var att kunna göra HALT enbart med hjälp av rösten när man kör häst. Ett pass körning för Rolf om 30 minuter med Undis, som då är en livlig dam (sen den 8 juni i fjol har hon livstids förbud mot att köras men de va en annan femma)

Efter det passet med Rolf var det jag som fick hemläxa i massor.. Nästa pass var 5 dagar senare.. Då fick jag MASSOR med beröm för att jag lyckats lära damen så fort !
Jag är mycket bestämd och konsekvent men ger samtidigt MYCKET beröm med rösten.

Pelle tog lite längre tid att lära men :o Rolf är imponerad över att jag lyckats få 2 hästar så himla lyhörda för rösten så fort..

:angel: Nackdelen med detta:angel: Undis som numera endast rids ja det gäller att man tänker sig för och använder rätt kommandon.. Hon tvärnitar även från full galopp om jag prooar nämligen..

Anna-Carin

Jag har byggt en fall-lucka som hästarna får stå framför.
Över den har jag lagt så att det ser ut som jord.

Jag tränar kommandot ptroo och ja, lyssnar dom inte då utan tar ett steg fram så...

Men det kan du väl ändå int mene Trygg?? Jag tror att du lures lit nu.
Sedan kan jag int begrip varför alle tyck så ille om sine svärmödrer? Är dom verkligen like hemske som i sagan? Jag har ju inge barn så jag kan ju int bli en elaker svärmor.

Rut.

den här tråden va rätt kul att läsa.... jag rider mest, men kör även en del, och har märkt hur bra det är när hästen står blickstilla när man spänner för... och hur bra det är när även ridhästarna kan lära sig det :p blir så mkt smidigare då.

Det är inte bara viktigt, det är A & O att dom kan stå still. Jag börjar träna redan när dom är små, när man släpper in och ut från hagen etc.

När det senare trappas upp och börjar tränas på "allvar" se då bara till att vara konsekvent. Ska hästen stå still så ska den stå still med alla fyra fötter tills du säger något annat. Flyttar den en fot, ta tillbaks den dit den stod från början och börja om. I början är det en kamp om vem som tröttnar först, se till att det inte är du :) Börjar hästen backa så backa den ännu mer tills den tröttnar och ta sedan tillbaka den dit den skulle stå still. H*n måste känna att det blir "obekvämt" att inte göra som du säger.

Men det absolut viktigaste är som sagt att konsekvent, har du väl sagt kommandot för "stå still", ja då är det det som gäller, och det ska ske med en gång, inte 10 steg efter du sagt det.

Jag har märkt att det är en väldigt bra nödbroms när man är ute och rider och hästen blir rädd för något, istället för att hålla igen i tyglarna säger jag bara "prrr" så står han blixtstilla :)

Minns när vi hade våran älskade Ludde kvar.. Han var lite hjärntvättad på det där. Så när jag kom springande med han från hagen så stog min dotter i häcken och ropade "STÅ". Gissa om jag flög bakåt och landade på rumpan....Han visste vad det betydde.

Precis så ska det vara :)

Jag skulle ut o köra min ena för ett tag sedan och skulle bara in och hämta vantar så jag lämnade honom på gårdsplanen (som jag alltid gör) men den gången glömde jag säga "prrr" när jag klev av, i ögonvrån ser jag sen hur hästen lunkar iväg bakom knuten på huset och jag ropar då "prrr!" över axeln, när jag kommer ut igen står han så snällt precis bakom knuten :)

Min kille är rätt hetlevrad när det gäller körning och just att komma iväg när man ska upp i vagnen har varit det största problemet. När man selar på och spänner för står han blixtstilla men just i ögonblicket man tar tömmarna och börjar närma sig vagnen så är det som han fått en raket i rumpan.

Jag har löst det på mitt egna, högst ovetenskapliga sätt... :o Smicker. Smicker, smicker och åter smicker. Plus tystnad. Och eftergift förstås. När han står stilla så får han höra "Guuuuu vicken duktig puttinuttpojke, du kaaaan ju stå stilla, åååååh vad duktigt du eeeee" Börjar han trixa så kortar jag tömmarna och blir tyst. Så fort han stannar får han smickret och eftergiften i tömmarna.

Vet inte om denna "metod" kan fungera för andra men för mig har det varit himla enkelt. Att vara hård och bestäm och i värsta fall höja rösten funkar nada, då kryper han ur skinnet.

Hoppas jag varit till någon hjälp! :idea:

Jag har varit otroligt konsekvent, vartenda gång min häst tagit ett steg framåt till exempel på stallgången har jag backat tillbaka honom sagt ptroo, och berömt när han står stilla. Han är nu väldigt duktig på det här och jag övar ofta på att under en körtur bara stanna och stå i någon minut. Fortfarande lika konsekvent!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 001
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka