Hundträning verkar väldigt populärt hos före detta hästmänniskor/ryttareFörresten: någon som har tips på nya fritidsaktiviteter? Vad ska man fylla sin tid med?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hundträning verkar väldigt populärt hos före detta hästmänniskor/ryttareFörresten: någon som har tips på nya fritidsaktiviteter? Vad ska man fylla sin tid med?
Hundträning verkar väldigt populärt hos före detta hästmänniskor/ryttare
Haft egna hästar i 13 år också och alltid sagt ”jag tänker aldrig sluta med hästar bara för att jag får barn”, intala mig det och kämpade med dålig ekonomi och tidsbrist. En dag när jag åkte upp så ville jag inte rida så jag tömkörde istället en sväng i skogen men började gråta och kände bara att jag inte orkade längre. Samma kväll satte jag ut min bästa vän på annons, som en ofrivillig skilsmässa kändes det som då jag haft honom sen han var 1 år.Efter 13 år som hästägare känner jag att det får räcka. Har fyra stycken hästar som ska säljas/lånas ut. Har en "mental och känslomässig rangordning", sexåringen först, sedan unghingsten och de äldre valackerna tillsammans, som ska betas av. Vill sälja i "rätt" ordning, kanske känns det lättare med bara två hästar och intresset kommer tillbaka? I helgen kommer en lovande spekulant på sexåringen. Köper de så åker unghingsten ut på annons direkt efter. Känns märkligt att inte ha ett stall att åka till efter/innan jobb, samtidigt så skulle det vara så jäkla skönt att slippa. Den största anledningen är även att jag vill och behöver lägga mer tid och energi på mina hundar - som jag faktiskt tycker är kul att syssla med.
Någon mer som slutat med hästar? Varför? Vad fick ni för nya hobbies?
Jag har gjort ett par kortare uppehåll, men det funkar inte. Jag saknar hästarna för mycket. Däremot finns inte tid till egen häst, så det har varit lite fixande och trixande att ordna så att jag kan hålla mig i ”tävlingskondition” utan att ha tid att rida mer än 3-4 ggr vecka. Det går nätt och jämnt ihop sig, men det går. En av anledningarna till att jag inte har en egen är att det inte skulle gå att hålla en häst i tävlingskondition med den tid jag har till mitt förfogande.Efter 13 år som hästägare känner jag att det får räcka. Har fyra stycken hästar som ska säljas/lånas ut. Har en "mental och känslomässig rangordning", sexåringen först, sedan unghingsten och de äldre valackerna tillsammans, som ska betas av. Vill sälja i "rätt" ordning, kanske känns det lättare med bara två hästar och intresset kommer tillbaka? I helgen kommer en lovande spekulant på sexåringen. Köper de så åker unghingsten ut på annons direkt efter. Känns märkligt att inte ha ett stall att åka till efter/innan jobb, samtidigt så skulle det vara så jäkla skönt att slippa. Den största anledningen är även att jag vill och behöver lägga mer tid och energi på mina hundar - som jag faktiskt tycker är kul att syssla med.
Vad hette podden?Jag lyssnade på en podd där de pratade om hur avbrott kan stärka en som person, att våga acceptera att olika epoker i livet tar slut utan att det ska kännas som ett misslyckande. Jag håller verkligen med i det de sa. Det har vart så roligt och lärorikt att hålla på med hästar men det finns så mycket mer i livet att upptäcka!
Efter 13 år som hästägare känner jag att det får räcka. Har fyra stycken hästar som ska säljas/lånas ut. Har en "mental och känslomässig rangordning", sexåringen först, sedan unghingsten och de äldre valackerna tillsammans, som ska betas av. Vill sälja i "rätt" ordning, kanske känns det lättare med bara två hästar och intresset kommer tillbaka? I helgen kommer en lovande spekulant på sexåringen. Köper de så åker unghingsten ut på annons direkt efter. Känns märkligt att inte ha ett stall att åka till efter/innan jobb, samtidigt så skulle det vara så jäkla skönt att slippa. Den största anledningen är även att jag vill och behöver lägga mer tid och energi på mina hundar - som jag faktiskt tycker är kul att syssla med.
Kanske skulle jag skaffa en hund?
Jag lyssnar på så många poddar och brukar ha en vana att minnas innehållet men inte vem som sa det, tyvärr!Vad hette podden?
Jag skulle verkligen behöva lyssna på den låter det som.
Jag har precis tagit bort min sista häst, min bästa vän som jag haft i 21 år och nu avslutar jag mitt 50-åriga hästliv .
Jag vet att jag tagit rätt beslut, men det är så tomt så tomt...
Om du kommer på så hojta gärna tillJag lyssnar på så många poddar och brukar ha en vana att minnas innehållet men inte vem som sa det, tyvärr!
Fy sjutton vad tufft att ta bort en vän efter så många år.
Efter 13 år som hästägare känner jag att det får räcka. Har fyra stycken hästar som ska säljas/lånas ut. Har en "mental och känslomässig rangordning", sexåringen först, sedan unghingsten och de äldre valackerna tillsammans, som ska betas av. Vill sälja i "rätt" ordning, kanske känns det lättare med bara två hästar och intresset kommer tillbaka? I helgen kommer en lovande spekulant på sexåringen. Köper de så åker unghingsten ut på annons direkt efter. Känns märkligt att inte ha ett stall att åka till efter/innan jobb, samtidigt så skulle det vara så jäkla skönt att slippa. Den största anledningen är även att jag vill och behöver lägga mer tid och energi på mina hundar - som jag faktiskt tycker är kul att syssla med.
I ditt läge skulle jag avlivat bägge hästarna. Eventuellt sälja/låna ut den gamle. Hästar ska vara kul, och det är sååå himla mycket tid och pengar man lägger, som man skulle kunna göra annat för, om intresset för hästar svalnat.Är i samma tankenana som du. Haft häst i mitt liv stort sett dagligen sen jag var liten.
Nu känner jag inte så stor glädje-ja jag tycker omdom men inte den där glädjen. Det känns medt tungt och jobbigt och den ena har haft fång är väldigt fångkänslig o har chursing. Den andra är äldre och friskast men jag längtar efter att kunna resa och göra snnat än att lägga pengar på hö strö o tömningav gödsel container. Allt kretsar kring forings tider in o utsläpp torka täcken köra till hovis osv.
Hjälper det atthyrs in oss så man delar på passenmen in o ut släpp och fodringar?
Funderar alvarligt på att ta bort häsarna. Detkommer att bli mer fång o gamla blir inte yngre heller. Är inte sugen på att skaffa en till om den ena behöver tas bort ex om fång curding inte fungerar.
Hur ska jag tänka.
Håller med France, alt. avliva den sjuka (lättare sagt än gjort) och stalla in den äldre och se om du återfår glädjen när du får lite hjälp? Kanske den äldre trivs på lösdrift?Är i samma tankenana som du. Haft häst i mitt liv stort sett dagligen sen jag var liten.
Nu känner jag inte så stor glädje-ja jag tycker omdom men inte den där glädjen. Det känns medt tungt och jobbigt och den ena har haft fång är väldigt fångkänslig o har chursing. Den andra är äldre och friskast men jag längtar efter att kunna resa och göra snnat än att lägga pengar på hö strö o tömningav gödsel container. Allt kretsar kring forings tider in o utsläpp torka täcken köra till hovis osv.
Hjälper det atthyrs in oss så man delar på passenmen in o ut släpp och fodringar?
Funderar alvarligt på att ta bort häsarna. Detkommer att bli mer fång o gamla blir inte yngre heller. Är inte sugen på att skaffa en till om den ena behöver tas bort ex om fång curding inte fungerar.
Hur ska jag tänka.
Håller med France, alt. avliva den sjuka (lättare sagt än gjort) och stalla in den äldre och se om du återfår glädjen när du får lite hjälp? Kanske den äldre trivs på lösdrift?
Svar till er båda. De sista 5 åren har varit slitsamma på många vis och många plan. Ska prata med vår veterinär i morgon som känt mig/oss länge. Det lutar åt att jag kommer att ta bort båda. Mannen är en för att ha kvar dom men han kanske kvällsfodrar en gång månaden och mina föräldrar för att ta bort hästarna. De har väntat på att min ork ska ta slut.
Tack för stöd och suport i en svår fråga
Svarar mig själv och Det blir så att de får komma till de evigt gröna ängarna.