Sv: Att skaffa unghäst
Med sunt fönuft och tålamod så kommer man ganska långt med en unghäst!
Jag är inne på min tredje häst nu,min allra första häst var en tokig gammal travare på 7 år,ett kallblod,hon var HEMSK att hantera! Stack när man ledde henne,stack när man red,försökte rulla av mig flera ggr,högg och sparkades,mamma grinade nästan när jag skulle ut till stallet,för hon trodde att det var sista gången hon såg mig levandes,jag fick även min första mob i detta sammanhang!
Tillslut så funkade det bra,och vi hade 11 underbara år tillsammans! Jag red enbart i grimma+grimskafft långa perioder.
Sen köpte jag en ett-åring,och han var rena ängeln mot vad kallblodet var,han hade varit en MYCKET bättre första häst än både kallblodet,och araben nedanför,allt gick jättebra med honom,men han såldes senare pga att jag hade ingen möjlighet att ha häst just då,vart utan både jobb och stall (när jag flyttade) och hade inte körkort ens då,så jag kunde inte ställa han "vart som helst",och jag visste inte ens vart jag skulle hamna själv,då jag nyligen hade tagit mig ur en jobbig relation.
Sen hade jag en gammal tävlingshäst (western) på foder,jättefin och snäll,men väldigt nervig (arab),hon var 17 år,hon var väldigt stoig också,och när hon brunstade så var det som att hantera en stor hingst,fast hon var ett litet sto på 147 cm!
Hon fick tyvär somna in i December pga sänkningar i hovarna efter fång. Hon var rolig,men ack så svår hon var vissa dagar! Hon kunde studsa hela ridturen,kasta sig in i det ena och andra,när vi kom tillbaka så kunde hon stå och trampa i gången,flänga runt,skrika,småstegra m.m. Men när hon inte brunstade så var hon en ängel (dock med mycket nerv,men inte så att hon skyggade och kastade sig för allt i skogen) Hon var triangelmärkt,och skulle endast promenadridas,så hon tyckte väll att det var tråkigt att bara lunka,och hade lite väl mycket energi ibland.
Nyligen så köpte jag en ettåring,han beter sig som....hmm,en ettåring ska göra!
Frågvis,och testar lite gränser,men absolut inte dum eller omöjlig alls,väldigt snäll och cool,och jag tror han kommer bli en riktig pärla när han blir äldre och klokare!
Tålamod,tålamod,tålamod.....
Det som är kul med unghästar är att man är med från början,man ser dom växa och lära sig saker,man har koll på vad som hänt,och man får verkligen ett speciellt band! Man är med vid första tränsningen,första sadlingen,första promenaden i skogen m.m.
Längtar tills den dagen jag sitter på min korv för första gången!
Sen att man ibland vill slita sitt hår får man vara beredd på!
Men det är verkligen kul!