Att skaffa unghäst

T

Tollare

Hur rutinerad behöver man vara för att skaffa unghäst?
Vi tänker en häst på ett år ungefär och att man har läst ordentligt om allt som hör till men inte gjort allting i praktiken.

Hur mycket erfarenhet bör man ha?
Något speciellt man kan tänka på?

Berätta gärna vad ni tycker och om ni vet några lyckade eller mindre lyckade unghästköp. :D

Sv: Att skaffa unghäst

Hur rutinerad behöver man vara för att skaffa unghäst?
Vi tänker en häst på ett år ungefär och att man har läst ordentligt om allt som hör till men inte gjort allting i praktiken.

Hur mycket erfarenhet bör man ha?
Något speciellt man kan tänka på?

Berätta gärna vad ni tycker och om ni vet några lyckade eller mindre lyckade unghästköp. :D

Köper man en unghäst så får man ju räkna med att de tar mycket tid och energi.
Måste även räkna med att man kan stöta på lite saker på vägen som man inte kanske räknat med ..

Vet ju inte hur mycket erfaranhet du har av hästar..

Men nått man kan räkna med om man köper en i stort sätt ohanterad unghäst är saker som..

Att deninte lärt sig gå i grimma och grimskaft bara de att ta av och på grimman kan upplevas som obehag.
Kan va rädd om öronen.
Hoppar och skuttar på bakbenen för att den e liten omogen och busig.
Kan göra illa dig omedvetet för att den inte förstår bättre och är ung, omogen och impulsiv.
Första gången man försöker ställa upp i stall gången,spolar benen kan va ett riktigt äventyr.
Åka transport kan va ett meck.
Smita ur hagar är oxå en grej som de kan testa bara för att de går.
Lyfta hovar kan gå ibland och vissa dagar kan de förlora blansen och försöka lägga sig över dig..

Så har man tålamod, är inte rädd för en busunge som kan ha lite egna i´der, tid och går in för de helhjärtat så visst kör..

Har hållit på med unghästar stor del av mitt liv och även fött upp.
Tycker att unghästar är underbara och man blir nästan alltid förvånad över deras personligheter har en 1 åring och en 2 åring just nu och dom e som natt och dag..
Så man vet aldrig vad man får..;)

Att läsa om allt som har med unghästar att göra tar tid, det bästa tycker jag har varit att ta en sak i sänder och vara ödmjuk för att unghästar behöver lära sig allt sådant som man tar för givet att en vuxen häst kan. Till exempel: kratsa hovar, leda, inte gå över människor, duscha, lasta, förstå tygeltag, ha saker på ryggen/bakom sig (om man ska köra), höra olika ljud utan att få panik, se nya miljöer och behärska sig etc.

Jag är inne på min tredje unghäst, och de har alla varit otroligt olika. En var som om hon var 14 redan som tvååring, en annan halv hysterisk även som femåring och min tredje busig men cool som tvååring.

Mitt bästa råd är att vara i närheten av någon som har erfarenhet av unghästar, som kan ge råd och visa rent praktiskt hur man löser en problematisk situation. Att tänka på är också att allting tar tid med en unghäst: de behöver arbeta under korta stunder, och jag har räknat med 1-2 år från att jag suttit på dem första gången tills de är fullt ridbara (kan gå ensamma i skogen, förstår de viktigaste hjälperna och är relativt coola). Vill man ut och rida "ordentligt" skulle jag köpa en äldre häst som ställer upp varje dag och som är trygg i sig själv.

Jag var 17 när jag köpte min första unghäst. Jag har hållt på med hästar hela mitt liv, men aldrig över huvudtaget varit i kontakt med ett föl/unghäst. Så för mig var det helt nytt, fast ändå inte ;)
Jag har världens bästa unghäst, han lär mig hur jag ska göra. Jag har lärt mig så oerhört mycket om hästar sedan jag köpte en unghäst. En sak, som många redan sagt, är att man måste vara beredd på att unghästar prövar väldigt mycket. Min kille provade att sparkade back ut mot en sprängsten och som följd till det blev 14 dagar vistelse på klinik och sjukhage. Synd att det var jag som fick punga ut med pengarna, men dom är ju barn, så vad gör man inte :grin::devil:

Åhh, tack för alla svar! Jag har så mycket inspiration till att köpa en! Har dock aldrig hanterat en unghäst tex..

Fast en sak ska jag ju inte glömma bort. ;) Jag har min lilla bästis på en ridskola en bit bort som är 6 år (?), en ponny som nästan bara jag gillar så jag får ha henne för mig själv! Hon känns tyvärr liiite liten för mig men jag rider henne ibland och jag åker inte från det stallet förrän jag har fått vara med henne. ;)
Hon är en sån ponny som bits och "håller på" om hon inte känner sig trygg. Första gången jag gick in till hennes spilta (när hon var ny där), bet hon mig och jag blev lite smårädd för henne. Efter ungefär 3 månader blev jag "tvingad" att rida henne och den gången kände jag verkligen hur vi passade ihop!

Jag tror jag kommer vänta ett par år till men man vet ju aldrig. Hoppas att jag får ännu fler svar och återigen tack för svaren jag har fått! :)

Hade du tänkt att köpa en unghäst som första häst?
Eller har du ägt häst tidigare?

Är man vuxen och mogen och har hästerfarenhet så är det inga problem. Det gäller att vara ödmjuk och ha folk att fråga. Jag har en 1åring, som första häst, jag har förvisso erfarenhet från unghästar, dock inte så unga som 1åring. Men det går bra, jag läser mycket och bildar mig egen uppfattning, viktigt är att man inte gör som andra säger om det känns fel, det är ju faktiskt din häst.

Ha tålamod, tålamod, tålamod och tålamod. Kom ihåg att hästen inte gör något av illvilja (det gör ingen förvisso), den förstår inte.

Ha duktiga hästmänniskor runt dig, även hovslagare som är duktiga på unghästar.

Jag har haft hästar på foder här hemma ett par år men jag har inte ägt en häst på riktigt. Fast kan ju det mesta kring "vanliga" (medleålders) hästar. Och som sagt kommer jag säkert vänta några år.
Men jag har hört att unghästar måste få vara unghästar och leka av sig med varandra. Menas det då att det ska finnas minst 2 unghästar eller kan man ha en lite äldre häst? Eftersom man har plats här hemma för dom så vill man ju använda den plats som finns men det kanske blir lite jobbigt att skaffa två unghästar samtidigt första gången!?

du kan ju alltid höra om de finns någon annan som vill ha sällskap till sin unghäst så kan de gå ihop..
Min åsikt är en blandad flock i olika åldrar är de en häst behöver..
De lär sig av de äldre samtidigt som de ha någon liksinnad att leka med.

Jag fick min första häst när jag var ungefär 14, en 4-årig kallblodstravare som inte var körbar så fick bli ridhäst i stället ett halvår senare när vi skulle flytta hem min häst köptes en 6 månaders new forest ponny in:)
Jag behöver kanske inte skriva att mina föräldrar inte kan så mkt om hästar ;) Men allt gick bra iaf kallblodet har jag kvar än idag hon är 18 nu och ponnyn blev riktigt fin och såldes för ett par år sedan.

Har efter det haft fler unghästar i år kom min 3 dje egen uppföda (två swb och en korsning kallblodstravare/fullblod) Har även en 3 årig welsh PB som köptes in som åring.

Så länge man tänker efter ordentligt innan, väljer rätt häst och ser till att ha stöd från erfarna i omgivningen så ser jag inga problem.
Har personligen köpt 4 unghästar:
1. 3-åring hingst, bra grundhanterad och trevlig. Trodde tyvärr inte på min egna kunskap utan skickade honom på träning/inkörning direkt till en gubbe som skulle vara "en bra hästkarl". Han förstörde hästens förtroende för människor totalt, och när jag fick hem hästen var den alltför trasig för mina magra kunskaper. Sålde till en jätteduktig tjej som fick honom fint tränad(mkt blod, svett och tårar) men han är fortfarande inte helt ok med folk. Jävligt tragiskt, skickar aldrig bort en häst igen.
2. 3-årig valack, knappt hanterad. Testade honom lite och tyckte han hade bra grundtänk. Tyvärr missade jag (pga okunskap) att han var rätt osäker med människor, skygg alltså. Har fått mycket hjälp och jobbat hårt med den hästen. Utbildat och ridit in nästan helt själv. Är en kanonhäst idag som vi fortfarande har kvar.
3. 2-årig hingst, knappt hanterad men väldigt trevlig och stabil. Tyvärr testade jag honom inte innan köp, så hans personlighet passade mig inte. Grundutbildat och gjort en del av inridningen själv, sålde sen då vi som sagt inte hade rätt kemi.
4. 1-årig hingst, mkt välhanterad från början. Eftersom han var så välhanterad kunde man testa allt med honom innan köp, hur han beter sig i olika situationer och hur han reagerar på signaler. Passade mig som handsken, håller nu på med hans grundutbildning.

Så, se till att välja en uppfödare som lämnar ifrån sig välhanterade unghästar. Se till att få hantera hästen i en mängd situationer och känns efter om den reagerar på ett sätt som passar dig och dina önskemål.
Som första unghäst ska man nog försöka ta en rätt okomplicerad individ, fräsiga tävlingshästar kanske man bäst låter proffsen hålla på med.
Se till att du har folk i stallet som kan hjälpa dig ofta(det kan komma jobbiga perioder) när det behövs, tveka inte att fråga och låt det ta den tid det tar, så ska du se att det går fint.

Min (snart tvååring) går bara ihop med vuxna hästar. Ett par av dem är riktigt lekfulla och de leker dagarna i ända :)
Tror det är bättre för en unghäst med lekfulla vuxna istället för att kanske gå själv med en annan unghäst.

Man ska absolut inte köpa en unghäst som första häst. Om du aldrig har hanterat en unghäst innan så tycker jag att du ska göra det först :)

Det absolut ulimata är att en unghäst går med hästar i sin egen ålder då de kan leka och utvecklas tillsammans och att det finns några äldre i flocken (gärna iaf 10 år och över) som kan berätta vad som är okej och inte. Flocken bör gå på stora arealer och helst kuperat.

Med sunt fönuft och tålamod så kommer man ganska långt med en unghäst! :D

Jag är inne på min tredje häst nu,min allra första häst var en tokig gammal travare på 7 år,ett kallblod,hon var HEMSK att hantera! Stack när man ledde henne,stack när man red,försökte rulla av mig flera ggr,högg och sparkades,mamma grinade nästan när jag skulle ut till stallet,för hon trodde att det var sista gången hon såg mig levandes,jag fick även min första mob i detta sammanhang! :p Tillslut så funkade det bra,och vi hade 11 underbara år tillsammans! Jag red enbart i grimma+grimskafft långa perioder.

Sen köpte jag en ett-åring,och han var rena ängeln mot vad kallblodet var,han hade varit en MYCKET bättre första häst än både kallblodet,och araben nedanför,allt gick jättebra med honom,men han såldes senare pga att jag hade ingen möjlighet att ha häst just då,vart utan både jobb och stall (när jag flyttade) och hade inte körkort ens då,så jag kunde inte ställa han "vart som helst",och jag visste inte ens vart jag skulle hamna själv,då jag nyligen hade tagit mig ur en jobbig relation.

Sen hade jag en gammal tävlingshäst (western) på foder,jättefin och snäll,men väldigt nervig (arab),hon var 17 år,hon var väldigt stoig också,och när hon brunstade så var det som att hantera en stor hingst,fast hon var ett litet sto på 147 cm! :D Hon fick tyvär somna in i December pga sänkningar i hovarna efter fång. Hon var rolig,men ack så svår hon var vissa dagar! Hon kunde studsa hela ridturen,kasta sig in i det ena och andra,när vi kom tillbaka så kunde hon stå och trampa i gången,flänga runt,skrika,småstegra m.m. Men när hon inte brunstade så var hon en ängel (dock med mycket nerv,men inte så att hon skyggade och kastade sig för allt i skogen) Hon var triangelmärkt,och skulle endast promenadridas,så hon tyckte väll att det var tråkigt att bara lunka,och hade lite väl mycket energi ibland.

Nyligen så köpte jag en ettåring,han beter sig som....hmm,en ettåring ska göra! :p Frågvis,och testar lite gränser,men absolut inte dum eller omöjlig alls,väldigt snäll och cool,och jag tror han kommer bli en riktig pärla när han blir äldre och klokare! :D Tålamod,tålamod,tålamod..... :p

Det som är kul med unghästar är att man är med från början,man ser dom växa och lära sig saker,man har koll på vad som hänt,och man får verkligen ett speciellt band! Man är med vid första tränsningen,första sadlingen,första promenaden i skogen m.m.

Längtar tills den dagen jag sitter på min korv för första gången! :love:

Sen att man ibland vill slita sitt hår får man vara beredd på! :angel: :D

Men det är verkligen kul!

Jag håller helt med dig: lek och uppfostran ä viktigt, och då är det bra med både jämnåriga och äldre hästar. Jag har själv två unghästar samtidigt, samt en äldre.

Jag är ganska glad att den yngsta nu är tre- om några år har jag inga unghästar längre... jag har nu haft unghäst/ar sedan 2006, och är rätt färdig med den biten. Det är nog att rekommendera att ta en i taget, innan man vet hur det är.

En unghäst är lättare att hantera anser jag än om man " råkar" köpa en vuxen häst som har blivit helt fel hanterad..
En vuxen häst som under årens lopp har samlat på sig olater som att den inte litar på folk,skygg och vissa kan av rent utav farliga mot människor då de byggt upp ett agg av att de blivit fel hanterade..
I de fallet är de lättare med en unghäst som inte blivit hanterad alls då den har inga förutfattade meningar om saker utan bara inte lärt sig allt än..

En unghäst är lättare att hantera anser jag än om man " råkar" köpa en vuxen häst som har blivit helt fel hanterad..
En vuxen häst som under årens lopp har samlat på sig olater som att den inte litar på folk,skygg och vissa kan av rent utav farliga mot människor då de byggt upp ett agg av att de blivit fel hanterade..
I de fallet är de lättare med en unghäst som inte blivit hanterad alls då den har inga förutfattade meningar om saker utan bara inte lärt sig allt än..

Precis min åsikt. Däremot bör man ju ha en viss hästvana. Men nån gång ska ju vara den första man arbetar med unghäst.

Fördelen med en unghäst är ju att man vet precis vad den varit med om innan så det är lättare att veta om den är "dum" eller bara osäker inför något nytt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 736
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 216
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 483
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka