Att se en häst i ögonen!

Sv: Att se en häst i ögonen!

jag får ögonkontakt med min häst, det är han som söker den, och inte verkar han tycka det är obehagligt :p

Dem orden fick mig att rysa................

Kan du se din häst i ögonen utan att rodna?...

Det säger ju hur mycket som helst.....;)

Måste bara berätta om en häst i stallet, kom o tänka på henne när jag såg den här tråden ;)
Hon verkligen stirrar! Haha, hon ser ut som en galen hund som ska attackera. Därav hennes smeknanm "pittbull".
Hon blänger på hästar och människor som hon inte tycker om, tex. skäckar och små ponnys.
Det är en tjej i stallet som hon inte tycker om! Antagligen beror det på hennes röstläge (hon har väldigt pipig röst), henne blänger hon på så fort hon kommer i närheten. Verkligen stirrar och söker ögonkontakt. Så jag antar att den hästen gillar att kommunicera med ögonen iaf :D

Har också hört en teori om att människors ögon är placerade som rovdjurs ögon, alltså rakt fram och att hästar som har ögonen placerade på sidan kan känna sig hotade om vi stirrar dem i ögonen. Vet inte om det stämmer men.

Ja människan har sina ögon placerade som rovdjur, för att kunnat jaga bättre medans hästar har sina ögon placerade som ett bytesdjur för att kunna uppfatta faror bättre.

Men...

Om våra hästar uppfattade oss som rovdjur och farliga, skulle vi aldrig kunna rida dom eller hantera dom.
De skulle fly i panik så fort vi kom i närheten.

Hästen är uppfödd i de flesta fall med människan och lär sig att urskilja på människa och rvdjur.

Jag arbetade med två undston för nått år sen som gått helt på lösdrift och aldrig varit hanterade.
Vet faktist inte hur de gjort med verkningen av hovarna, de var ett år och när man tittade in i boxen kastade de sig in i mptsatta väggen och stog och darrade.

Jag tränade och hanterade dom. Efter första gången var de något avslappnade, tredje gången jag kom dit "jagade" de mig i hagen och knuffade undan varandra för att kunna vara närmast mig. De sökte ögonkontakt och var väldigt positiva.

Får mig alltid att tänka på hur mycket vi människor kan förstöra våra hästar med daglig hantering (nej jag menar givetvis inte att man ska låta bli att hantera hästarna).
Det tog mig 2 dagar á 1 timma/häst att få dom från livrädda och skygga till stabila och harmoniska.
Inte för att jag är superduktig utan för att deras kontakt med människor varit på avstånd och de pinnat iväg så fort de fått syn på nån, till att få en positiv upplevelse med mig.

Och så kan man möta äldre vuxna hästar, som varit hanterade hela sitt liv, och totalt saknar tillit till människan. Som äntligen kommit till ett vettigt hem, och måste lära om sig. De tar betydligt längre tid än de tvu ungstorna och De kan tycka att ögonkontakt är obehagligt.

Det är helt en fråga om vad djuret är van vid.
Vad betyder ögonkontakt för dom? Vad betyder VI för dom?

EmmaJo skrev:
Jag har läst etologi på gymnasiet och har studerat hur hästen kommunicerar med varandra och de ser inte varandra direkt i ögonen. Läs Djurens beteende av Per Jensen
:) Jag är uppväxt på ett häststuteri och har alltid älskat att studera hästarna, kan tillbringa hur många timmar som helst i hästhagen med en god fika....Visst finns det hästar som inte tycker om när man tittar dem i ögonen eller vad man ska kalla det....men mkt hänger ihop med hela kroppspråket...En del människor är ju hästarna totalt livrädda för, för dem har ett kroppspråk som inte hästarna känner igen eller förstår och då blir de osäkra och rädda.....så är det med alla djur och även människor...helst barn.....;)
Du får läsa precis vad du vill, men detta är fakta och egna erfarenheter.....eller kanske jag är speciell kanske en hästviskare....ha ha...;)
:angel: Kanske skulle skriva en bok jag med.......;)

Senast ändrad av en moderator:

Genesis skrev:
Har också hört en teori om att människors ögon är placerade som rovdjurs ögon, alltså rakt fram och att hästar som har ögonen placerade på sidan kan känna sig hotade om vi stirrar dem i ögonen. Vet inte om det stämmer men.
:angel: Jag stirrar aldrig hästarna i ögonen, tråden handlade om att se en häst i ögonen....ögonkontakten....det är en stor skillnad, skulle oxå reagera om någon stirrade på mig.......;)

jag tittar också min häst i ögonen :smirk: vad jag vet har han inte tagit skada? Ibland söker han kontakt, men ibland när han till exempel står i boxen, kan det hända att jag tittar honom i ögonen. Han har aldrig blivit något annat än glad och tittat tillbaka..

Jätte fint skrivet..tycker jag....och du talar hästens språk annars hade du inte lyckats....å på så kort tid...Du slår mig din rackare...ha ha
Har oxå tämjt hästar som är vilda som andra misslyckats med...tog mig tre dagar med den sista jag hade.....visst är det underbart...........:love: ;)

rocki skrev:
Man hör ofta att man inte ska se en häst i ögonen för att man utmanar den, att de tar det som att de blir anfallna/utmanade av ett rovdjur. Själv anser jag att man måste se en häst i ögonen.
Vad tro ni och i så fall varför?

Alltså, detta har jag ingen grund för alls. Det är helt och hållet vad jag själv tror. Rovdjuren kollar hästen i ögonen för att se hur hästen reagerar, för att se om hästen tänker fly ovs. Och jag ser det som ett sätt att se hur hästen reagerar mår och känner sig. Allt syns i ögonen, och jag tror att man kan gå miste om något om man inte ser det. Jag håller själv kontakt med min medryttarhäst med ögonkontakt och han gör det samma med mig. När jag ska hämta honom i hagen så kollar han mig i ögonen, och det vore ju konstigt att han söker ögonkontakt men samtidigt tror att jag är ett rovdjur med en morot i handen.
Jag har däremot aldrig sett en ägare som aldrig kollar hästen i ögonen så..

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger varken bu eller bä ang. att titta hästen i ögonen.
Däremot så har min häst tittat en stint i ögonen och liksom väntat till han var säker på att man tittade på honom. Sedan hade han ut maten i torven och stampade tills maten gömdes. Sedan tittade han en i ögonen igen, som att kolla att man verkligen tittat. Vet inte vad jag ska tro om det, förutom att maten inte dög kanske? ;)

rocki skrev:
:o Där sa du något intressant, jag har nog aldrig sett någon som lasta sin häst utan att ha ögonkontakt med den samtidigt som de prata med hästen...

Jag har inte under mina år med hästar gått in baklänges i buret, när jag lastat en häst.

Man gör ju det som funkar bäst för hästen...två av mina är självlastade , den andre måste jag gå in baklänges, samtidigt som jag prata med henne.....är lite olika vid lastning....Bara det funkar så är många sätt bra...

Man gör ju det som funkar bäst för hästen...två av mina är självlastade, men jag tittar på han när han är på väg in... den andre måste jag gå in baklänges, samtidigt som jag prata med henne.....är lite olika vid lastning....Bara det funkar så är många sätt bra...

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
268
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 273
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur