Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är uppväxt på ett häststuteri och har alltid älskat att studera hästarna, kan tillbringa hur många timmar som helst i hästhagen med en god fika....Visst finns det hästar som inte tycker om när man tittar dem i ögonen eller vad man ska kalla det....men mkt hänger ihop med hela kroppspråket...En del människor är ju hästarna totalt livrädda för, för dem har ett kroppspråk som inte hästarna känner igen eller förstår och då blir de osäkra och rädda.....så är det med alla djur och även människor...helst barn.....EmmaJo skrev:Jag har läst etologi på gymnasiet och har studerat hur hästen kommunicerar med varandra och de ser inte varandra direkt i ögonen. Läs Djurens beteende av Per Jensen
Jag stirrar aldrig hästarna i ögonen, tråden handlade om att se en häst i ögonen....ögonkontakten....det är en stor skillnad, skulle oxå reagera om någon stirrade på mig.......Genesis skrev:Har också hört en teori om att människors ögon är placerade som rovdjurs ögon, alltså rakt fram och att hästar som har ögonen placerade på sidan kan känna sig hotade om vi stirrar dem i ögonen. Vet inte om det stämmer men.
rocki skrev:Man hör ofta att man inte ska se en häst i ögonen för att man utmanar den, att de tar det som att de blir anfallna/utmanade av ett rovdjur. Själv anser jag att man måste se en häst i ögonen.
Vad tro ni och i så fall varför?
rocki skrev:Där sa du något intressant, jag har nog aldrig sett någon som lasta sin häst utan att ha ögonkontakt med den samtidigt som de prata med hästen...