Att se en häst i ögonen!

Sv: Att se en häst i ögonen!

Daniela skrev:
Jag tror inte att hästen känner sig utmanad för att man ser den i ögonen som kanske rovdjur gör...
Jag vet inte om jag har belägg för det här, bara mina egna teorier, hästar har ju ett annat synfält än oss t ex.
Jag tror inte att du kan utmana en häst genom att se den i ögonen. De har andra betingelser för det, typ rörelsemönster osv..

Min häst (en hingstig valack) tar det definitivt som en utmaning när man ser honom i ögonen!!! iaf, om man inte står hopsjunken och passiv...
däremot så har jag visat honom att han inte ska utmana mig, men det syns verkligen på hans hållning och blick vad han tycker om det....

rocki skrev:
:idea:
Det är hur du använder din blick som är det viktiga. När jag tränar min häst ser den mig hemskt gärna i ögonen, den ger mig "fokus", dvs. den koncentrerar sig på mig, och detta gör den villigt och med intresse. Att aldrig se sin häst i ögonen visar på att du är underlägsen.
Men det är viktigt att se på hästen på rätt sätt, ser du arg ut i blicken, eller visar upp hotande signaler kommer givetvis hästen att ta det som att du kommer att anfalla, men om du istället ser på hästen med en mild blick, kärleksfull och beundrande, kommer den att se just det och inget annat. Se dig själv i en spegel, om du skulle se med ilska skulle du givetvis se just det i spegelbilden, men se med beundran och kärlek och du kommer att se det.:smirk: Ögonen är själens spegel,:smirk: ;) se din häst i ögonen och se om den ser lycklig ut;)

Jag har inte läst alla svar... men detta inlägg (citatet) är bra skrivet.

Varför skulle man inte se en häst i ögonen??? Det är en del av deras sätt att kommunicera och jag vet inte varifrån ni som påstår att hästen Inte använder sin blick fått ifrån att de inte använder blicken när de kommunicerar...?

När man Inte ser en häst i ögonen viker man sig för den, precis som en ranglåg individ i flocken viker undan blicken för en ranghögre eller ledaren.
Dessutom visar du ointresse och osäkerhet genom att vika undan blicken eller inte söka ögonkontakt med hästen.

Hur uppfattar du själv en människa som aldrig möter din blick? Opålitlig eller osäker.
Hästar använder sin blick precis lika mycket som vi människor.

Den som missar att använda blicken när man kommunicerar med hästen (eller är en person som är intresserad av och läser om och hanterar sin häst efter NH) har förlorat en stor del av den möjlighet som man har att kommunicera.

Det är som att tala utan röst, en häst/människa som inte använder ögonen mot andra individer är som en stum människa. Han/hon kan använda kroppsspråket, men det fattas fortafarande en röst.
Man kan säga att blicken är kroppsspråkets röst.

EmmaJo skrev:
Men hästen använder inte sin blick för att kommunicera så hur kan då jag bli underlägsen???

Varifrån har du fått detta? Att hästen inte använder sin blick när den kommunicerar?
Eftersom det är blicken som är en hästs viskning...

En häst använder blicken i sin kommunikation mer än den använder kroppsspråket.
Kroppsspråket som hovar, öron och mun är att skrika, då tar den i, medans en blick från en häst är en viskning, en liten nästan osynlig signal.

pitbull_lisen skrev:
Min häst (en hingstig valack) tar det definitivt som en utmaning när man ser honom i ögonen!!! iaf, om man inte står hopsjunken och passiv...
däremot så har jag visat honom att han inte ska utmana mig, men det syns verkligen på hans hållning och blick vad han tycker om det....

Att en häst blir aggresiv när man ser den i ögonen kan betyda att den är osäker i sin personlighet, eller att den inte vet vad du vill.

Att den inte är rädd betyder inte att den inte är osäker, precis som en kaxiga tonårsgrabb som hojtar och skriker är osäkra.

pitbull_lisen skrev:
Håller med dig!! Beror ju såklart på situationen, men kan aldrig generalisera, men en sak vet jag och det är att blicken är viktig... Vill du att hästen t.ex ska komma till dig ska du inte stirra på den, men vill du den ska gå undan för dig ska du göra det osv....

Blicken är inte till för att jaga iväg hästen, den är till för att visa vägen. och vägen kan vara framåt till dig... så bara för att man ser på hästen betyder det itne att den skall gå iväg.

Intressant tråd.

Det där resonemanget att man inte ska se en häst i ögonen tar jag på samma våglängd som att man egentligen inte ska se ett enda vilt djur i ögonen, för det uppfattas som hot. Det gäller alltså vilda djur.

när vi pratar tamdjur som hundar och katter, så vet vi ju alla att även om även dessa i vilt tillstånd kan uppfatta stirrande i ögonen som hot, så är detta inte fallet med "deras" människor, i det tama.

det är samma sak med hästar. Håller med de flesta som svarat, en bra diskussion och en bra tråd. Givetvis uppfattas det som hot om man under skäll och hårda tag stirrar sin häst i ögonen. Under avslappnade och kontakt förhållanden så går det så bra så med ögon kontakt. Finns det uttrycksfullare ögon än hästars? varför skulle de inte kunna se samma skala av uttryck i våra ögon - de läser ju övriga kropps språket samtidigt och är oerhört känsliga för detta. självklart ser jag mina hästar rakt i ögonen, om vi inte pratar en situation där som nån annan sa, hästen är oerhört rädd eller inte känner mig.

mackan skrev:
Intressant tråd.

Det där resonemanget att man inte ska se en häst i ögonen tar jag på samma våglängd som att man egentligen inte ska se ett enda vilt djur i ögonen, för det uppfattas som hot. Det gäller alltså vilda djur.

när vi pratar tamdjur som hundar och katter, så vet vi ju alla att även om även dessa i vilt tillstånd kan uppfatta stirrande i ögonen som hot, så är detta inte fallet med "deras" människor, i det tama.

det är samma sak med hästar. Håller med de flesta som svarat, en bra diskussion och en bra tråd. Givetvis uppfattas det som hot om man under skäll och hårda tag stirrar sin häst i ögonen. Under avslappnade och kontakt förhållanden så går det så bra så med ögon kontakt. Finns det uttrycksfullare ögon än hästars? varför skulle de inte kunna se samma skala av uttryck i våra ögon - de läser ju övriga kropps språket samtidigt och är oerhört känsliga för detta. självklart ser jag mina hästar rakt i ögonen, om vi inte pratar en situation där som nån annan sa, hästen är oerhört rädd eller inte känner mig.

lånar knapp

Och jag kräver ögonkontakt när en häst busar eller inte lyssnar (på marken) Tex:
Jag leder ofta två hästar samtidigt till hagen eller in från den. Ibland är de spralliga och uppjagade och har kutat runt för att de vill in till MATEN.
Då bärjar jag med att titta på var och en och säga " nu sköter vi oss"
Då coolar de ner. Om någon ändå skulle få frispel så stannar jag och tittar den individen i ögonen och den sansar sig. (Hotfull, mja det kan man nog säga i o f s)
En häst vi hade passade ofta på att busa till om han lyckades komma lös på stallplanen (smita ur bocxen eller ut från hagen)
Han kunde showa runt mej och retas en bra stund, men om jag fick ögonkontakt stannade han och "gav sej"
Dvs om jag lyckades fånga hans blick och stirra och samtidigt vara mycket bestämd i tonen, så stannade han och lät sej fångas

Men en ny hingst i stallet är så ranglåg att han verkligen undviker ögonkontakt på ett mycket påtagligt sätt.

Ni vet väl att hundar fungerar likadant, antar jag? Därför tillrättavisar många hunden genom att ta tag om nosen och stirra den i ögonen när den varit riktigt olydig. Det lär man ut på hundkurser, vet jag genom svägerskan som håller på med sånt. Det är mycket obehagligt för hunden.

F ö använder hästar verkligen ögonen för att få kontakt. Mitt "lilla" sto stirrar uppfodrande när jag håller på med de andra hästarna. Jag är hennes, anser hon. Jag riktigt känner blickarna i ryggen. Så har flera hästar varit, alla viljestarka typer.
OCh man kan titta på dem och de tittar lugnt tillbaka och njuter av att beundras.

Vadå inte se en häst i ögonen??? Hästar gör det ju. Och kommunicerar med ögonen gör de sannerligen.

Senast ändrad av en moderator:

Sammet skrev:
Varifrån har du fått detta? Att hästen inte använder sin blick när den kommunicerar?
Eftersom det är blicken som är en hästs viskning...

En häst använder blicken i sin kommunikation mer än den använder kroppsspråket.
Kroppsspråket som hovar, öron och mun är att skrika, då tar den i, medans en blick från en häst är en viskning, en liten nästan osynlig signal.

Jag har läst etologi på gymnasiet och har studerat hur hästen kommunicerar med varandra och de ser inte varandra direkt i ögonen. Läs Djurens beteende av Per Jensen

det där e inget man behöver bry sig om, ingen av mins 10 hästar jag har haft har varit så att dom bryr sig om dom kollar mig i ögonen eller tvärt om. :) men jag brukar endå inte kolla dom i ögona, vilka hästar tror man gör det?

jag och min ena häst är lite som syskon..vi kan bråka och tjura på varandra och i nästa sekund vara bästa vänner, hon litar något kopiöst på mig och i början var det bara jag som kunde rida henne (illa behandlad vid inridningen) tog ca 1,5 år innan någon annan kunde rida henne.. hon söker väldigt ofta ögonkontakt med mig och om hon blir rädd så vänder hon sig om och tittar i mina ögon och väntar på vad jag ger för reaktion..

jag tror det är väldigt olika från häst till häst, min c-ponny sökte aldrig ögonkontakt men han tyckte ju också att han var störst bäst o vakrast i alla lägen:p

EmmaJo skrev:
Jag har läst etologi på gymnasiet och har studerat hur hästen kommunicerar med varandra och de ser inte varandra direkt i ögonen. Läs Djurens beteende av Per Jensen

Och så har jag med, för att vara exakt har jag 30 poäng i det, jag har också 30 poäng i djurkunskap... Inte bara du som läst hästhållning... Men det är långt ifrån komplett.

I den litteraturen står det även annat som jag inte håller med om.
Men det står även saker jag håller med om.
Bara för att något står i en bok, behöver dte inte vara sanningen. Det kan vara den trodda sanningen. Om du frågar en westerryttare eller en AR ryttare om de tycker att allt som står i "Ridlära" är Sanningen så kommer de troligast att svara Nej.

Jag kan även lägga till på min utbildningslista utbildning inom:

...förståelse i vad filosofin Natural Horsemanship innebär.
...säkerhet i kommunikation med hästen.
...markkommunikation i repgrimma och 4 och 8 m. leadrope.
...uppsutten kommunikation i repgrimma, 4 och 8 m. leadrope och halsring.
...kommunikation med hästen lös i rundcorall.
...förståelse i hästens flockbeteende, instinkter och inlärning.
...förståelse i människans flockbeteende och inlärning.
...förståelse i hur ett socialt system fungerar.
...människospykologi.
...hästpsykologi.
...beteendevetenskap.

Och jag har sett hästar se varandra i ögonen...

Jag har studerat hästar i flock, jag har arbetat med hästar som gått på lösdrift och sälland eller aldrig blivit hanterade, från halvvilda och någorlunda hanterade till helvilda och från början skygga för att sedan bli som lam, jag har arbetat med unghästar, med gamla hästar, med pengamässigt dyra tävlingshästar, med älskade fritidshästar, med rädda, med tuffa, med aggresiva, med hysteriska, med missförstådda, med föredetta slagna/misskötta, osv.

Och jag har sett hästar kommunicera med bara blick, att bara genom att titta upp flytta på en ranglängre häst.

Senast ändrad:

Tiggertjejen skrev:
Tack!
Vad för häst har du?
Köpte henne i nov -05, import england...De bruka ju korsa hej vilt där, men jag tro det är fullblod/ irish cob och något mer i henne, en mycket het och känslig dam på 8 år,hon ska vara med i allsvenskan i mars....ska bli spännande......

Visst har det det, kroppspråket/hållningen är ju det som hästen läser av först på både oss människor och andra djur...;)

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Varför måste man det????
Det är brist på hyfs att stirra en häst i ögonen ! Listen and learn!

Det handlade inte om att stirra en häst i ögonen, gör du det, så kan jag förstå att hästen blir rädd för dig,stirra du så lägger du oftas även till en hotfull kroppställning.... det handla om att se hästen på ett vänligt och kärleksfullt sätt, med ett possetivt kroppspråk...Det har funkat på alla mina hästar och även andras hästar...;)

Visst är det olika från häst till häst, en lite vek häst med dåligt självförtroende, kan ju reagera när man titta på den Men efter ett tag när den börja lita på en, märker den att det inte är farligt;)

Sammet skrev:
Att en häst blir aggresiv när man ser den i ögonen kan betyda att den är osäker i sin personlighet, eller att den inte vet vad du vill.

Att den inte är rädd betyder inte att den inte är osäker, precis som en kaxiga tonårsgrabb som hojtar och skriker är osäkra.

Ja precis...:bump:

Q!

Sammet skrev:
Blicken är inte till för att jaga iväg hästen, den är till för att visa vägen. och vägen kan vara framåt till dig... så bara för att man ser på hästen betyder det itne att den skall gå iväg.

JAJA du är duktígare än jag!!:rofl: :bow: :rofl: Nej, ingenting är ju svart på vitt när det gäller hästar, det är såmycket mer i kommunikationen, med kroppshållning mm.. men det är ju svårt att beskriva varenda dtalj så här på en dator!!:bump:

pitbull_lisen skrev:
Att den inte är rädd betyder inte att den inte är osäker, precis som en kaxiga tonårsgrabb som hojtar och skriker är osäkra

Hmm... den meningen var Något svår att följa... med alla sina "inte"...

Vad jag försökte få fram var, att bara för att en häst inte visar upp att den är rädd, så betyder det inte att den är stabil och harmonisk.
En häst som är aggresiv och kaxig är precis som en kaxig tonårsgrabb eller unga kriminella (nej jag drar inget likamedtecken mellan dessa två mänskliga kategorier), som lever om och är stökig, kanske mobbar klasskamraterna. Den personen behöver inte vara ond, den kan vara osäker i sig själv.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Man måste KUNNA se sin häst i ögonen.......

:D

Det där var väldigt bra ord, jag vet inte om du menade det jag läste... men... jag läste: (ta inte "du" som i susan, detta är en mening jag gärna skulle vilja se på en ridhusvägg... och tillsammans med "Där konsten slutar tar våldet vid")

Kan du se din häst i ögonen utan att rodna?...

oh det gillade jag...

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
268
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 273
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama