Att sammanföra vuxen katt och hund

nellie96

Trådstartare
Är det problematiskt att sammanföra vuxna katter (raskatter, Devon rex) med en vuxen hund (jakthund, tax)? Finns det nån speciell taktik man kan använda sig av eller är det alltför riskabelt att göra detta?

Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund

Ser inga problem med det alls så länge hunden är vettig i skallen. Ha katterna lösa och hunden kopplad.

När mina devon fick träffa min vovva första gången var det helt lungt, katterna nosade på hunden och hunden betedde sig som om katterna var möbler, men då är hunden mycket kattvan och levde med katter innan.

En kompis släkting var tillsammans med sina två jakthundar och hälsade på en familj med katt. Katten stängdes in i ett annat rum. Dessvärre öppnade sonen dörren och glömde att stänga den så att katten kom ut. Katten blev brutalt dödad och söndersliten av de båda hundarna. :cry:

Ok. Är det bäst att göra det hemma hos katterna eller hos hunden? Jag tänker på revir och så.
Hunden är helt ovan med katter. Har aldrig bott med en kisse.

Å fy då! Ja jag är orolig för att nåt sånt ska inträffa. Det blir lite speciellt med en jakthund som har jaktinstinkt. Mina katter har träffats goldens förut och då är det katterna som har haft övertaget.

Det svåraste är nog när katterna springer iväg, då blir det ju naturligt för hunden att jaga. Man får se till att ha hunden under kontroll (koppel eller lydig hund) så att den inte jagar dem, och hoppas att katterna inom rimlig framtid vågar sig fram och hälsa på hunden. Och så inte lämna dem ensamma för tidigt.

Våra katter var stentuffa och väldigt nyfikna på vovven, så då sa vi bara till hunden att vara stilla och försiktig och så fick katterna ta initiativ till att komma fram och hälsa. Hunden tyckte först att det verkade vara roliga små leksaker, men hon lyssnade när vi sa åt henne att vara försiktig. Och så såg vi till att gosa med både henne och kissarna samtidigt, så att hon såg att de också var en del av flocken. Det tog inte lång tid innan det såg ut så här

gos.jpg

Men dessa var kattungar, då kanske det är lättare. De är väl ofta lite tuffare då. Men å andra sidan säger du att dina katter är hundvana så då tror jag inte att det behöver vara något problem.

Jag skulle nog föredra att vara hemma hos katterna, så att de vet vart de kan ta vägen och gömma sig och känner sig trygga. Annars blir det ju så mycket nytt, och då kan det nog dröja länge innan de vågar sig fram och undersöka både hus och hund.

Ok. Är det bäst att göra det hemma hos katterna eller hos hunden? Jag tänker på revir och så.
Hunden är helt ovan med katter. Har aldrig bott med en kisse.

Var hos katterna och gör klart för hunden i alla situationer att den är lägst i rang, katterna bestämmer ALLTID!

Om du är herren i huset så gör hunden ingenting mot en ny flockmedlem. Oavsätt vad för art denna nya medlem tillhör. Det viktigaste är nog att hunden vet sin plats, för katter ger sig sällan på hundar för nöjes skull. De har bättre saker för sig. ;)

Hundar brukar i regel tycka att det är mycket intressant vilket ju är helt ok. De visar varandra vart skåpet ska stå och i regel är det katten som sätter sina gränser först. Så lite fräs och ett och annat rivsår på nosen kan man nog räkna med. Men det är nog i värsta fall. I regel brukar det inte vara några problem alls. Det tar ett tag för dem att vänja sig vid varandra. Olika länge beroende på många saker. Men sällan speciellt länge. Jag tror nästan att det är svårare att samanföra två katter faktiskt. :D :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 411
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 950
Senast: fixi
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25