Att sälja valpar

Jenka

Trådstartare
Nattlig fundering och kanske lite konstig fråga.
Hur svårt är det egentligen att få valpar sålda? Nu pratar jag givetvis renrasiga, registrerade efter föräldrar som ja... iaf är klart tillräckligt bra för att användas i avel.

Det pratas gärna om hur svårt det är att hitta hem till valpar och visst! Att hitta valpköpare till en stor kull, där alla ska passa ihop och där alla förutsättningar finns för att hunden får det så bra som möjligt är givetvis inte enkelt. Men i de allra flesta kullar (tror jag?) verkar alla valpar vara tingade redan innan födseln. Givetvis finns det undantag men det verkar då finnas ett "överskott" på valpköpare.

Det jag vill komma till är att det är självklart att det inte är helt enkelt, men HUR svårt är det? HUR vanligt/stor sannolikhet är det att man får kvar en eller flera valpar osålda, och hur lång tid?

Är väl lika bra att tillägga också att jag har inga avelsplaner just nu. I framtiden dock :)

Sv: Att sälja valpar

En fråga lika lätt att svara på som: Hur svårt är det att sälja en bil?! Den är besiktad och skattad, har gått lagom lång och är i bra bruksskick ;)
Dvs OMÖJLIGT!

Det JAG kan säga är att det går trender även i hundvärlden!

Ibland vill alla ha hanvalpar, ibland tikar.
Ibland är det en viss färg som är "inne"/rätt, ibland är samma färg helt "fel"
Ibland hittar man rätt köpare på en gång och ibland hittar man inte rätt köpare alls...
Osv osv.

Sedan är det självklart så att de lite större, mer etablerade kennlarna som redan har visat upp ett antal hundar på tävlingar, som tjänstehundar mm har lättare för att "bli av med" sina valpar än den som är mer okänd!
Detsamma gäller ju om man väljer att para med en hane som är "i ropet" och som många känner till eller om man väljer en mer oprövad hane som man är mer ensam om att tro på.

/Swat

Kan bara hålla med Swat samt göra ett tillägg.

Valpar/avkommor där köparen hör av sig till uppfödaren och inte kan ha kvar hunden av flera olika anledningar. Visserligen inte uppfödarens huvudvärk om man ska vara rent krass men samtidigt bör man ju vara intresserad av att ens uppfödningar ska ha det bra.

Har man tur har man en framtida köpare som står på kö och kan tänka sig en äldre hund annars kan det nog kännas lite jobbigt.

Tänkte det kunde vara värt att tänka på också, ibland kommer hundar i retur :crazy:

Se till att ha köpare innan parningen.

Det är ingen garanti ändå men det är så man får göra numera.

2 av mina hundar bokade jag före parningen.

Som Swat skriver är det många olika faktorer som gör hur lätt det är att sälja valpar. Något jag har märkt iaf inom min ras är att det är jätte viktigt att ha en väl fungerande hemsida som uppdateras ofta. vanligtvis så har inte uppfödare inom min ras mer än någon valp bokad innan parning, men när valparna väl är födda brukar folk börja ringa.
De etablerade kennlarna brukar väl ha lite mer tryck, men inte alltid. Sen tror jag att det är jätte viktigt att profilera sig, även när man håller på med en sällskapsras som jag göra.
På dvärgschnauzer har antalet uppfödare ökat från ca 50-60 till 300-400 på bara några år, så det gäller att sticka ut ur mängden.

Hur länge man bli kvar med valpar är olika. Känner några som fick valpar i vintras och de har fortf inte hittat hem till alla, dock har de inte valphänvisning enligt rasklubbens regler på sina valpar. Jag skulle kunnat sälja 4-5 stycken till i min senaste kull, men det var väldigt bra leveranstid på dem vilket säkert bidrog till det.

Som andra säger, det är omöjligt att svara på.

Jag kan ta ett exempel.

Vanligtvis föds det ca 17 salukikullar per år. Det brukar inte (vad man märker) vara några överdrivna svårigheter att hitta hem till alla hundar.
Ett år föddes det helt plötsligt 32(!) kullar. Alla verkade para hundar samtidigt och det blev smått kaos. Även de som parade meriterade hundar satt kvar med tikvalpar i ett halvår (och tikvalpar brukar vara lättsålda). Det var många som satt kvar med olika valpar och de som då parat omeriterade, "okända" hundar hade det säkert inte lätt.

Samma år föddes min Wahidah. Hennes föräldrar är "inget speciellt", utställningschampions i Sverige (vilket "alla" salukis är) och med i alla fall inte unika blodslinjer. Det var visserligen ingen stor kull, bara 5 valpar, men det behövde inte ens komma ut någon annons, inte ens nämnas på kennelhemsidan, att det skulle paras en tik. Alla valpar hade köpare innan de var 8 veckor och det var många fler som var intresserade.

Så ibland krävs "inget" för att det ska gå bra, ibland blir det svårt att få sålt hundar. Det jag skulle rekommendera är att man, om man ska para, har folk som är intresserade av kullen innan man parar OCH kollar av lite hur andra uppfödare gör. Blir det som det blev med saluki ett år, att det plötsligt kommer dubbelt så många som det brukar göra, ja då är det ju rätt uppenbart att det blir svårare för de flesta att sälja valparna.

Något jag har märkt iaf inom min ras är att det är jätte viktigt att ha en väl fungerande hemsida som uppdateras ofta.

Det där tror jag verkligen är viktigt! I alla fall om man ska sälja till nytt folk. (personer man känner har ju koll ändå)

Jag vet tex att när jag kollar efter ny ras, eller hjälper vänner att leta hund, ja då ratar vi direkt de uppfödarna som har dåliga hemsidor. Om det knappt finns någon info på hemsidan, hemsidan är ful, rörig och inte uppdaterad på några år, ja då känns det bättre att kolla på andra uppfödares hemsidor för att se om man hittar något mer intressant där.

Framförallt när många ser det som "dumt" att ringa runt till alla uppfödare i hela landet så är det nog viktigt. Skulle man skicka mail till alla uppfödare av en ras, förklara att man är intresserad av rasen och vill veta mer osv.. jag tror inte att jag känner någon som vill göra det.

Se till att ha köpare innan parningen.

Det är ingen garanti ändå men det är så man får göra numera.

2 av mina hundar bokade jag före parningen.

Hur vanligt är det att ha det? Inom din ras tex.

Falukorw: Vad är bra leveranstid? Tidig sommar gissar jag på?

kl

Jag förstår att det är jättesvårt att svara på, det går ju inte att svara generellt. Är mest intresserad av att få ett litet hum.

Det verkar som att det är vanligare att bli av med alla valpar direkt än att bli sittandes med några kvar, rätt eller fel?

Sen får man ju självklart alltid vara beredd på att inte bli av med alla direkt och helst också kunna ta hem (eller i alla fall hjälpa till med omplacering) av vuxna uppfödningar också.

Jag hade faktiskt glömt bort att kolla alla svar i den här tråden :o

De flesta seriösa uppfödare har en del valpköpare på kö. De ser till att göra reklam för sig genom att synas i rätt forum och håller sedan hårt i valpköparna.

När jag köpte valp för 7 år sen fick jag snällt stå i kö i 2-3 år. Nu hade jag kunnat hämta en valp i morgon från bra föräldrar. Så tiderna har ändrats, det vimmlar av hundar från bra kombinationer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 176
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 923
Senast: Digbil
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 674
Senast: Sezziyanen
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 755
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka