Att sälja sin islandshäst...

Z

zebra

Hur gör man? Jag har en häst som jag älskar över allt annat. Jag känner mig trygg på henne, vi trivs ihop och vi känner varandra väldigt väl. Nu visar det sig mer och mer att det jag önskar inom ridningen inte riktigt passar in på henne. Vad gör man! Hade jag haft egen gård och gott om pengar hade jag definitivt behållit henne och köpt en till, eller lämnat ut på foder el likn. Men så är inte fallet. Hur klarar man av att sälja sin häst? Tänk om hon kommer till någon som inte tar väl om henne! Tänk om jag inte hittar en häst som passar vad jag vill. Jag har sån mega ångest bara genom att tänka tanken. Hjälp! :confused:

Det är väl svårt att sälja sin häst oavsett ras tycker jag.
Man får försöka tänka på sig själv, vad man själv vill ha ut med sin ridning.

Man tror många gånger att hästen har det bäst hos en själv, men det finns ju faktiskt hemskt många andra människor i Sverige som hanterar hästar på ett "bra" sätt. Du hittar säkert någon som hanterar din häst på ett sätt osm du gillar.

Lycka till!! :)

att sälja sin ögonsten är inte lätt, men ibland är man ju tvungen båda för sin egens och hästens skull (inte roligt för hästen att få krav på sig som den inte klarar av heller).

Vi har sålt en del hästar genom åren och visst finns dte stunder då jag saknar dem så att det gör ont! Och att se dem bli pålastade på en okänd transport och helt plötsligt få en ny matte som bestämemr vad som är bra och dåligt, rätt och fel, är svårt.

Det vi har varit jättenoga med, är att verkligen vänta in rätt köpare och inte bara se till att hästen måste bli såld snabbt. Det är många vi har nekat att köpa våra hästar! Vi låter hästarna välja, ser till att de ev köparna kommer flera gånger, man pratar mycket om vad de har för syn på hästhållning, försöker höra sig runt lite om dem etc etc. Man ser helt enkelt till att få en ordentlig koll på vad dte är för folk man funderar på att ev lämna iväg sin ögonsten till. Sen har vi ofta fått oerhört bra kontakt med köparna av våra hästar att de ringer/mailar och berättar hur dte går, skickar bilder, bjuder upp oss att hälsa på/rida etc. Och dte är en enorm trygghet. När jag sålde min älskade unggrabb hamnade han hos en man som verkligen älskar honom och han har tom sagt att jag ska se det som om vi delar på honom ;)
att skriva in i kontraktet också att man alltid ska ha "första tjing" på att köpa hästen, om den skulle säljas, gör ju att man har en liten trygghet om det inte skulle fungera hos nya ryttaren, man har lite mer koll och den nya ägaren måste enligt avtalet höra av sig om hästen ska säljas, så man vet alltid var den är någonstans.

Det finns många bra hästköpare, det gäller bara att vänta in den rätta!
lycka till!

Tack för uppmuntran inför svårt beslut.
Jag börjar förlika mig med tanken att sälja, däremot bli jag helt gråtfärdig på tanken att se henne åka i väg i transport.

Av någon konstig anledning tog det ett tag innan jag kom på att det finns ju faktiskt andra som också tar väl om sin häst. Jag hade mest tänkt på dom som jag vet inte tar hand om sina hästar.

Det hade känts mycket bra om jag hade kunnat se hur hon kommer bo. Om jag får se henne i en hage med andra kompisar helt ointresserad av att jag kanske står och tittar på henne så hade det inte känts som om hon bara försvann. Jag kommer bara sälja henne till helt rätt person. Någon som kanske uppskattar att jag hör av mig ibland och frågar hur hon mår.

Jag har funderat på att skriva in i kontraktet att jag skall ha första tjing, men så någonstans i bakhuvet tror jag att jag har läst en tråd, bla här, om detta. Att man som säljare kan skriva in det men att man som köpare inte har ngn laglig rätt att hålla sig till det, trots att det står i kontraktet, någon som har erfarenhet av det? Men man får ju hoppas att det är så pass bra människor så oavsett laglig rätt eller ej så hör man av sig.

Det svåra brukar vara just den "överlämningsfasen". I ena stunden är det du som bestämmer och det är din häst, i nästa så överlämnar du grimskaftet och den nya ägaren ser det som sin häst. Men om man vet med sig att man har hittat rätt köpare, så känns det okej, visst kommer man sakna sin ögonsten, men så länge man vet att den har det minst lika bra hos nya ägaren, så är det okej.

Jag vet inte om det där med kontraktet, men hos oss har det inte varit några problem, vi har alltid fått veta när hästarna ev skulle säljas vidare och då haft lite koll på vad dte blir för ny ägare och alla gånger, så har dte blivit minst lika bra som dem vi sålde till.

Det är bara att säga till de som är intresserade att köpa din häst, att du vill komma ut och titta hur de har dte etc, har inet varit med m någon som nekat oss det, de flesta tycker att dte är jättebra att man är noga, det signalerar ju att man är mån om sin häst, och vill att den ska få det bra.

Du ska se att du kommer hitta en jättebra ny matte åt din häst!
I hennes hjärta kommer du ju alltid vara speciell :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar