Att sälja häst.

Rumpnissen

Trådstartare
Då var det dags. Vad ska man tänka på, och då menar jag främst i annonsen, för att få det bra, många intresserade. Vad ska man skriva /inte skriva. Era erfarenheter och mer juridiskt korrekt...

Övrigt i en försäljningsaffär, vad ska man tänka på? Har aldrig sålt häst förut. :) Vill att det ska gå så lätt och smidigt som möjligt. För min och ponnyns skull. :love:

Hoppas för övrigt att tråden kommit rätt. ;)

Sv: Att sälja häst.

Jag har inte sålt någon häst, däremot köpt. En annons med bild lockar mig mer än en med bara text. Ljug inte ihop ngn utbildningsnivå som ponnyn inte har, för mig är det relevant att hästen är tävlad med resultat. Kolla av vad liknande ponnier har gått för, så att du inte ligger fel prismässigt.

Din tränare kanske har andra elever som är på väg att byta ponny? Ett bra sätt att sälja häst annars.

Använd de kontrakt man kan köpa ute i handeln eller ta hjälp av någon juridiskt kunnig person. Jag skulle inte våga plita ihop ngt själv!

Absolut använd bild, det håller jag med om. Håll dig till ponnyns sanna utbildningsnivå. Sen får du tänka vad för köpare du föredrar för din ponny också - har du någon prefens kan det vara bra att skriva in det: Tex - erfaren ryttare/passar bra till ridskola/kräver hästkompisar - vad det än må vara. Prismässigt: Håll dig realistisk men lägg dig inte för lågt heller. Låga priser utsatta i en annons tenderar att dra till sig mycket oseriöst folk. Om du har ett relativt lågt pris på hästen kan det vara bättre att inte ange pris över huvud taget förrän du får kontakt med spekulanterna på telefon etc.

att ej ange pris är dumt, jag gjort det på min oc blev totalt nerringd (och blir det ibland fortfarande trots att hästen är såld) däremot kan du sätta ett ca. pris..som ev kan diskuteras. men då vet dom som hör av sig iaf vad det ligger på.

och bild/bilder. Inga hagbilder om det är tävlingshäst

Tack så mycket för svaren allihopa, nu har jag lagt ut annons här på buke och så småning om i Ridsport också.

Jag har även beställt kontrakt ifrån ridsportförbundet. :)

Synd att man är över ponnyålder för länge sen...men hade jag haft råd att ha en sån ponny bara för att "nöjesrida" så hade jag garanterat köpt den där lilla läckerbiten... ;)

break_a_leg skrev:
Fast du skulle ha förstorat upp bilden lite.... ;)

Skärpan blir väldigt dålig på bilden om jag förstorar den så den får lov att vara så. Är inte så haj på det där. :)

knyttet skrev:
Synd att man är över ponnyålder för länge sen...men hade jag haft råd att ha en sån ponny bara för att "nöjesrida" så hade jag garanterat köpt den där lilla läckerbiten... ;)

tackar så mycket!

Ja, synd att ponnytiden är över, det håller jag med om. :cry: Men jag ändå på gränsen för stor för henne så det är ingen idé att behålla henne, samt att jag planerar att åka utomlands några år.

Men jag kan lova dig att det är tufft att göra sig av med sin lilla läckerbit. :love:

Såg ditt pm igår kväll, har haft fullt upp och kom hem först igår (vart iväg och fotat).
Ska maila över bilder, men först och främst angående annonsbilden... Hur stor bör den vara? :) Kan ju göra en specialare till dig, lite större :) (vilket bildnr i så fall?)

Mvh Cissi

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 114
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka